Gå til innhold
Arkivverket

[#15963] Sigurd Bjørnson Bonde,Dølaminne 1976

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Tore: Her forstår jeg ikke helt hva du mener. Mener du at Terje Østro er mer skolert i det å forske, enn Botolf Baklien? Hva mener du med at Knut Amundsen Gulsviks forfatterskap inneholder en politisk skjevhet? Har jo ikke fått hans hefte enda, men det er jo bestilt for fjernlån gjennom biblioteket. Ellers har jeg også bestilt nr. 4 av Gjallarhorn og lest og tatt utskrift av det du har skrevet av det som er på nettet, og du har jo såvidt jeg husker blant annet brukt Botolf Baklien som kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har aldeles ikke brukt Baklien som kilde. Men jeg har - ærlig nok - opplyst om samtlige som har forfattet noe om Gulsvik-ætten før jeg selv forfattet min artikkel. Men det betyr jo ikke at mine forgjengere blir mine kilder. Så langt der ifra. Ja, Østro er mere skolert til dette enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (72)Til Anne Lise: Hvis du leser Terje Østros bok nøyere, finner du ingen aner til Sigurd Bonde. Østro påpeker jo flere ganger at Sigurds mulige far (Bjørn Helgesen) kun er hypotetisk.Sjøl finner jeg Sigurd Bonde 54 ganger på anesirkelen min, og skulle gjerne visst hvem faren var. Men-, når kapasiteter som Østro og Vigerust heller ikke har svaret, gjør vi nok klokt i å stoppe med Sigurd Bonde.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg noterer jo anene til Sigurd Bonde som usikre når jeg skriver, men det kom jo ikke klart frem av det jeg skrev. Jeg ønsket å få andres synspunkter, og det har jeg jo fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Anne Lise Hovdal:Synspunkter er en ting, bevis er noe helt annet. Det er fortsatt ingen som har klart å påvise - helt uomtvistlig - at Sjur (Sigurd) Bonde, som er omtalt som avdød i 1482 skal være identisk med den Sjur (Sigurd) Bjørnsson som er nevnt som lagrettemann i 1463. Dette er forskningsstatus og før noen klarer å påvise hva Sjur Bondes patronym var kommer vi ikke videre.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har måttet levere inn bygdeboka av Terje Østro, og har litt problemer med anerekka til Torand Guttormsdatter Gulsvik. Jeg finner ikke helt ut av mine egne notater, og har også et spørsmål i tilknytning til anenr. 9 her. Derfor legger jeg anerekken ut i håp om at noen kan bekrefte den, og eventuelt komme med innspill:1)Torand Guttormsdatter Gulsvik Født: I 1590-årene Gift: Med Asle Syverson Rime i Ål. De er blant mine aner gjennom sønnen Syver som var gift med Anne Olsdatter.2)Guttorm Joensen Gulsvik Født: I 1540-årene3)Birgit Torsdatter Frøvoll fra Eggedal, som det var skifte på i 1637.4)Jon Helgeson Gulsvik Født: 1560-70-årene, og død ca 16345)Torand Halvorsdatter6)Tor Nilsen Skavlem7)Ingebjørg Steinarsdatter Kravik8)Helge Guttormsen Gulsvik Født: På slutten av 1400-tallet.9)Ingri Monsdatter Rud som antagelig var fra Rud i Soknedalen i Buskerud. Terje Østro skriver ett eller annet sted mellom side 90 og 96 i bind 2 om Mons Lavransson i forbindelse med henne, og og jeg forstår ikke riktig hva som menes her. Antydes det at han kan være hennes far????12)Nils Skavlem13)Sønnev14)Steinar Halvorsen Kravik(ca 1505-ca 1568).15)Ragnhild Torsdatter16)Guttorm Sigurdson Bonde som levde etter 1582.18)Mons eller Magnus Rud28)Hallvard Steinarson Kravik Født: ca 1470-8029)Turi Kittilsdatter Busnes Født: ca 148032)Sigurd Bjørnson Bonde Født: Ca 1425, som døde i ca 1482.56)Steinar Kravik58)Eivind Kittilson Busnes Født: ca 1450.Er jo klar over at resten av anene er bare hypoteser:64)Bjørn Helgeson tror jeg Terje Østro mener, men jeg har også notert Helge Sigurdson. Hva er riktig?116)Kittil Busnes Født: ca 1400128)Helge Bårdson Bonde256)Bård Bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå går det bare i surr her, og på anenr. 64 har jeg notert Bjørn Helgeson og Bjørn Sigurdson. Hvem av disse var den hypotetiske faren til Sigurd Bjørnson Bonde? La det være klart: Alle eventuelle aner til Sigurd Bonde blir kun notert som hypoteser og usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Anne Lise Hovdal:I den anerekka du har gjengitt, er det med en rekke personer knyttet til etterslekten til Eivind (Even) Kittilsson på Busnes i Gransherad. Odd Arne Helleberg har hatt en artikkelserie i Gjallahorn nr. 26-30 om denne ætta. De eldste leddene er behandlet i Gjallarhorn nr. 26, s. 241 - 262. Der vil du ganske enkelt kunne finne ut at din ane '29)Turi Kittilsdatter Busnes', egentlig het Turi Evensdotter. Gjallarhorn kan bestilles over internett: Lenkemvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til ToreEn hypotese er for meg en teori. Jeg kan forresten ikke se at jeg har noen Bjørn Jonson i denne anerekken. Hvor skulle han ha stått? Skulle han ha stått på anenr. 64?Til Are: Takk for opplysningene. Nå er Gjallarhorn nr. 26-30 bestilt via mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Så en hypotese er, etter din definisjon, lik en teori ? Javel, men ikke for meg.I og med at jeg lanserte Bjørn (Bjarne) Jonsson på den måten jeg gjorde - i Gjallarhorn - skal han ikke stå i noen anetavle, og derfor heller ikke ha noe slags anenummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvis du ser på anetavlen jeg skrev så står det da ingen Bjørn Jonsen der heller, så nå forstår jeg ikke noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Anne Lise, min artikkel i Gjallarhorn, som du henviser til i flere innlegg, ligger også (delvis) på internett, jf innlegget til Nermo ovenfor nr. 6, der det er en lenke. Ingen vet hvilket farsnavn som Sjurd (Sigurd) Bonde hadde, og derved er de tre forslagene, herunder mitt med Bjørn (Bjarne) Jonsson, rene gjetninger uten beviskraft. Kanskje med gode (men utilstrekkelige) argumenter, men altså uten reale bevis. En anetavle bør, hvis den skal ha troverdighet, kun inneholde sikre aner. Da vil anetavlene måtte stoppe med Sjurd Bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå skal jo ikke mine anetavler ut på nettet, for det har jeg rett og slett ikke datakunnskaper til.Forslagene til aner på Sigurd Bonde la jeg først inn i BK, men har slettet forbindelsen til dem. Jeg nevner jo bare teoriene om aner til Sigurd Bonde i det som skrives til meg selv og andre, og understreker minst en gang at de er usikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.