Gå til innhold
Arkivverket

[#16366] Har du dokumenterte aner til adelen uten å være klar over det?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Hvilken Jørgen Harbou er det her snakk om? Er det J. Christensen H. til Hvolris og Restrup, g.m. Dorthe Kruse og Else Munk eller dreier det seg om en annen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Ja du har helt rett. Det medfører at det sannsynligvis er flere (enn to 2 stk hittil beviste) av dem til Norge, som i lenken til anetreet ikke er oppført med barne - kanskje likevel hadde det med etterslekt opp til i dag. God jakt til dem det kan gjelde.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

C.F.W.Scharffenberg, Klæbu FT 1801, g.m. Catharina Hedevig Fürstenberg, datter av Klæbu-presten Johan Daniel F. og Birgitte Cathrine, antakelig fra Kristiansund.Hvem er denne Birgitte Cathrine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Kommentar til innlegg nr: 80,93,97,99 med ref.: til nr.:98:'Christen Friis til Klodeborg (Øyestad, AA) (1604-1680) som Finne-Grønn antyder kan være av en dansk adelsslekt'.Etter å ha gjennomgått Finne-Grønn kan ikke jeg noen steder finne en slik antydning som gitt 1.gang i innlegg nr.80.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis det eksisterer en gård Klodborg i Øyestad (noe jeg ikke har sjekket), og en person ved navn Christen Friis (død 1680) har bodd der, og denne Christen skrev seg 'til' gården i samtidskilder, ja, så var denne Christen en adelig person. Da ville det være interessant å få frem mere fakta om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det skal bli givende å få vite mer om denne Christen Friis. Det finnes visst kun et eneste anetre på nettet som har ham - lenket til Klodeborg.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Undres på om dette kan hjelpe mot stillheten?Fra Rygh:34. Klaadeborg. Udt. klå2debårr. -- Klodborig 1611. Klodeborrig 1670. Klodeborg 1723.1ste Led er vel Dialektens Klaade f., hos Aasen Klaata, den med Kroge forsynede Frugt af Borre (arctium lappa), som gjør sig meget bemærkelig ved at hænge sig i Klæderne.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En liten webkopi fra A-A Arkivet, hvor Klodeborg er nevnt:'8. mars 1832 ble Arendals Skoles Offentlige Bibliotek og Museum opprettet. De fem grunnleggerne, som naturlignok hørte til byens fremste borgere, oppfordret sine medborgere til å levere inn 'Manuskripter, Pergamentbreve og Haandskrifter av berømte eller alment bekjænte Mænd'.Det første dokumentet innskrevet i tilvekstprotokollen var 'En Markegangsforretning mellem Asbie, Bie og Klodeborg, dateret 1600. Papir. Alle Seglene borte', og det er tilvekstført i 1832.Dette var den første spede begynnelse på det som etter hvert skulle utvikle seg til å bli Aust-Agder Arkivet, en institusjon som 171 år seinere har en samling på ca. 5 000 hyllemeter arkivmateriale - omtrent halvparten hvert av kommunale arkiv og privatarkiv - det eldste dokumentet fra 1341, et bibliotek på ca. 47 000 bind, den eldste boka fra 1499, 3-4 000 kart og tegninger og om lag 300 000 fotografier.'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til spørsmålet om hvor Finne-Grønn skal ha antydet at Friis på Klodeborg kan være av en dansk adelsslekt: Jeg har lett med lupe for å finne kilden, men finner den ikke, og har etterhvert begynt å lure på om det er jeg selv som har sett dette, eller om det er hentet fra andre. Så jeg kan ikke bekrefte riktigheten. Det eneste jeg har funnet er en antydning i en privat utarbeidet slektsbok (Olaf Raabe jr.: 'Mine tippoldeforeldre' (el.l.)), der antydningen legges i munnen på en statsarkivar Jacob Friis. Man kan vel ikke se bort fra at samme JF kan ha hatt 'egeninteresse' i å framstille Friis-slekten på Klodeborg som adelig, men jeg kjenner ikke til gehalten i dette, og må derfor foreløpig konkludere med at Finne-Grønn ikke kan påvises å være kilden til uttalelsen. Jeg beklager hvis noen ikke synes at denne 'avklaringen' kom raskt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Mange takk for et utfyllende svar.Man kan jo ha denne 'Christen Danielsen? Friis' som en form for kandidat, men det er en del å grave frem her. Kanskje har Per H. Rosenkilde noe mer - siden han har endel gamle notater fra eldre tiders granskere i Grimstad-Arendal?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

På forespørsel i kveld har jeg nettopp mottatt følgende opplysninger fra Grimstad, fra en større kapasitet innen bla. Aust-Agder's historie:'Christen Friis (ca. 1604 - ca. 1686): Det er ikke gjort noe forsøk på å finne hans opphav, men alt av opplysninger så langt gjør at det er overbevisende at han ikke tilhører adelsslekten Friis.'Et par opplysninger fra Øyestad Bygdebok:'Christen kjøpte Klodeborg i 1653. I 1684 ble han bøtelagt for ikke å ha utført sin skyssplikt. Da var han 'ganske forarmet som selv betlet brødet.''Etter hans død ble gården delt mellom hans 3 sønner, de arvet hver 3/4 kalveskinn. Sønnene ser ut til å ha hatt sitt arbeid i jerngruvene på Klodeborg. Det er bevart en kontrakt (datert 30/10-1697), hvor statholder Gyldenløve gir Christen's barn førsterett til å drive ut malm fra statholderens gruver på Klodeborg.''At en av Christen's sønner heter Kei tyder vel på en tilknytning til Friisland, som er forholdsvis nær i tid. Et tips er at Christen er første eller andre generasjon innvandrer fra Friisland og at det er her navnet Friis kommer fra. Håper dette gir noen avklaring.'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Adelige personer har selvsagt ikke skyssplikt på 1680-tallet. Christen Friis på Klodeberg var dermed ikke adelig, så langt vi kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Vi er med dette gode samarbeidet kommet et lite hakk videre (Hvem var Christen Friis).Det som da er utfordringen - i denne delen av temaet - er følgende:1. Kan det fremskaffes tilstrekkelig bevis for at Christen Friis var fra Friisland. Hvis det ikke blir mulig - så til pkt.nr.2 og undersøke følgende:2. Levde barnet som Anne Benkestok var med i.f.m. skilsmissen opp, og hvor var de bosatt (i nærheten av slekten på Lista er nevnt som sannsynlig), og hva var barnets navn?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, hvorfra stammer opplysningen om at det var Daniel Friis til Landvig som var far til barnet som (den utro) Anna Benkestok skal ha båret ? Når ble Anna g.m. Jon Gran, og når døde kona til Daniel Friis, Helle Jespersdatter Mylting, mor (rundt 1600 ?) til Jesper (g. Inger A. Mormand), Karen (g. Trond H. Teiste), Helrad (g. Anders Mule) og Sophie (ugift?) ? Var ev. Daniel også utro mot sin kone ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Per Nermo:Jeg har ikke hittil sagt at han 'er' sønn av Daniel, men jeg kan være enig i det du skriver i ditt innlegg nr. 80 om Christen Friis:'Han 'passer' jo bra til å kunne være sønn av Daniel Friis til Landvig.'Dette blir en vanskelig sak. Jeg har antydet pkt. 1. - 2. i innlegg nr. 123. Sammen med dette er selvfølgelig de øvrige år og spørsmål i ditt siste innlegg svært aktuelle for å skaffe seg 'system' oversikt.Det er imidlertid flere forhold ut i fra det jeg har undersøkt om Hananger på Lista, Friis og Nedenes i A-A, som gjør at denne saken absolutt er av interesse. Den er meget spesiell.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.