Gå til innhold
Arkivverket

[#16366] Har du dokumenterte aner til adelen uten å være klar over det?


Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Det jeg primært lurte på, var knytningen mellom Daniel Friis til Landvig og (den utro) Anna Benkestok. Hvorfra vet man ev. at Daniel var far til barnet som var unnfanget u.e. ? Når ble barnet født ?Noen som kan svare på noen av de andre spm. i innlegg 124 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Per Nermo:Hvis du ønsker mailscannkopi fra Stavanger Domkapittelprotokoll (ref.: innlegg nr. 95 noen få sider), så kan du legge inn e-mail adressen din her.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Per: Sender det før kl. 2300 i kveld, noe sent, da Knut Fasting i tema nr.: 16866 sendte meg 3 stk anerekker - hver på flere meters lengde.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå finlest de 30 sidene som er scannet fra den trykte avskriften av Stavanger Domkapittelprotokoll. Det gjelder flg. sider (jeg kjenner ikke eksakt hvilken trykksak det er snakk om, da jeg kun har de scannede sidene):s. 4-9 (18 Okt 1572 - 2 Apr 1576): bl.a. Tvisten mellom fogd over Lister Len, Bent Nielssøn og Hr. Jørgen Hemmingssøn til Lister, der Bent skal ha hevdet at Jørgen bedrev hor med Marine Gaas.s. 26-27 (2 Mar 1581 - 24 Mai 1581): Diverse ekteskaps-tvister.s. 120-131 (17 Jun 1601): bl.a. klagene mot sogneprest til Vanse i Lister, Hr. Anders Jørgensen, og hans medtjener, hr. Jacob Claussøn som bl.a. skulle ha misligholdt sin plikt til fredsommelig samarbeid.s. 152-161 (25 Nov 1605 - 22 Sep 1606): bl.a. ekteskappsaken mellom Mester Joen Christenssøn Gran (da bosatt i Stavanger) og hans hustru Anne (Tordsdatter) Benckestock, som skal ha båret en annens barn. Paret ble skilt etter domskapitlets avgjørelse i 1606. Den av Anne utpekte barnefar, Søffren Pedersøn, hører ved Stavanger skole, nektet (som nevnt i annet innlegg) hardnakket, og domkapitlet fant ikke farskapet bevist.Meget interessant og underholdene lesning. Men ikke ett ord om Daniel Friis til Landvig, som er nevnt i innlegg 97 i som kandidat til farskapet til Anne's barn. Jeg kan ikke se på hvilken måte Daniel Friis har kommet inn i dette bildet. Kan noen forklare ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Per Nermo:Fra ditt innlegg nr. 80 hentes følgende utdrag:'Knut Fasting, du (eller andre) kan kanskje bidra til å kaste lys over hvem som kan være foreldre til den Christen Friis til Klodeborg (Øyestad, AA) (1604-1680) som Finne-Grønn antyder kan være av en dansk adelsslekt ? Han 'passer' jo bra til å kunne være s. av Daniel Friis til Landvig (Moland, Nedenes, AA), men Landgraff lister ham ikke blant Daniels barn'Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Knut, den setningen du henviser til i innlegg 132 antyder da på ingen måte noen knytning til Anne Benkestok, kona til Mester Jon Gran ? Er det den setningen som er hele bakgrunnen for idéen om at Daniel Friis skulle være barnefaren, og at Christen skulle være barnet ? Det kaller jeg tynt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Selv er jeg nå kommet til den oppfatning at Daniel Friis ikke hadde sønnen Christen 'Friis'.Siden flere enn deg Per Nermo har hatt de samme antydninger (går ut i fra at dette ikke kommer fra den samme 'kilden'), så engasjerte man seg noe. Uansett er det flere som arbeider med følgende, som gjentas:Fremgangsmåten er gitt i mitt innlegg nr. 132:'1. Kan det fremskaffes tilstrekkelig bevis for at Christen Friis var fra Friisland. Hvis det ikke blir mulig - så til pkt.nr.2.'Inntil noe nytt måtte fremkomme, synes jeg vi kan legge dette på is - og la temainnholdet i nr. 134 være en foreløpig konklusjon.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Fasting (innlegg 110): Av FT1801 framgår det at Bergithe Christine (ikke Birgitte Cathrine) g. Johan Daniel Fürstenberg, er født 'Leiug' (Leing/Leigh?) og har den ugifte søsteren Hedevig Christine. Hvorfor tror du BC kommer fra Kristiansund ?Deres d. Catharina Hedevig er g.m. prem.lt. Christian F. Wilhelm Scharffenberg. Er han altså s. av Herman Nicolai Scharffenberg (1738-1810) ?Det fantes en (samtidig) Johan Fürstenberg (baker?), som var g. 1.g. m. Berthe Cathrine Jansdatter Gewerdt (død 1759) og 2.g. m. Gjertrud Jansdatter von Rechen (1743-1775) i Bergen. Kjenns noen forbindelse mellom disse JF ?Fire gen. før Herman Nicolai Scharffenberg finner vi Claus Daa, med sønnen Valdemar (1616-91). Hadde Valdemar søsteren Dorthe Daae (1617-1675), g.m. Gregers Nielssøn Krabbe (1594-1655) fra Vesløsegård, begr. i Aarestrup Kirke (foreldre til Helvig Krabbe, g. Peder Jenssøn Juel) ? (Claus' mor var forøvrig Dorthe Henriksdatter Friis av Hesselager (1542-1618)).Var Claus' farfar Claus Daa (f.ca.1510) s. av Oluf Daae og Gundel Joachimsdatter Griis, som hadde datteren Margrethe (død 1535), g.m. Christpher Pallesen Ulfeld (død 1585) (foreldre til Palle Ulfeld til Haldager) ?Hadde Claus far Oluf Clausen Daae (1547-1599) til Ravnstrup en søster Birgitte Daae, g. Erik Corfitzsøn Hardenberg til Torslundegård i Mesinge ?Og (sluteligen) kjennes søsken av Margrethe's far Claus Daae, var han f.eks. bror av Margrete Daae (g. landsdommer Henrik Meinstorf død 1496 og Jørgen von Ahlefeld død 14 Feb 1500) el. Sophie Daa (g. Thorbern Jepsen til Vibygaard, sønn av rikskansleren) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per.1. Jeg har Johan Daniel F, antakelig fra Kr.sund N, Birgitte Cathrine født i Københanv 1743.2. Ja.3. Jeg kjenner ikke forbindelse mellom Johan baker og Johan prest.4. Ja, men jeg har ikke registrert datteren Helvig Krabbe. Dorthe Friis 9 Mar 1543 - 1 Jul 1618.5. Ja, Claus' farfar død 1576. Margrethe og Claus er registrert som søsken.6. Nei, Olufs søster Birgitte gift 1. Mads Eriksen til Tersløse Bølle, 2. Claus Neb.7. Siste spørsmå: se 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knuf, mitt siste spørsmål gjelder Oluf Daae (ikke Claus som jeg skrev), far til Margrethe og Claus (f. ca. 1505-1510). Oluf er vel f. rundt 1470, eg jeg lurer på om han kan være søsken av Margrete Daae (g. landsdommer Henrik Meinstorf død 1496 og Jørgen von Ahlefeld død 14 Feb 1500) og/el. Sophie Daa (g. Thorbern Jepsen til Vibygaard, sønn av rikskansleren) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Beklagerj jeg blir svar skyldig. Jeg har stor sett forsøkt å følge min egen slektslinje og her ikke brydd meg systematisk om søsken.; o]} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per.Tre generasjoner før Herman Nicolai S finner du Valdemar Daa. Dette er alkymisten i H.C. Andersens eventyr 'Vinden hvisker om Valdemar Daa og hans døtre' (tittel tatt etter hukommelsen).; o,0 Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I protokollen fra Stavanger Domkapittel framgår det (såvidt jeg skjønner) at begge prestene på Vanse, Lista, Anders Jørgensen (SP 1596-1601) og Jacob Clausen (PKAP 1582-1601) ble avsatt i 1601, da de hadde vist klart og tydelig at de ikke klarte å samarbeide og skjøtte sine presteplikter.Det er fristende å tro at Jacob var sønn av sogneprest i Audnedal (Undal) 1552-1556, Claus Tollefsen Friis, som hadde v. kapellan i Egersund fra 1545. Men dette rimer ikke godt, tatt i betraktning at det tilsynelatende var Claus' sønn Peder Claussøn (død 1614), s.pr. i Audnedal fra 1556 og Proster over Lister, som stevnet Jacob Claussøn og Anders Jørgensen for Domkapitlet i 1601.(Det var denne Peder's sønn Claus Pedersen Friis som var s.pr. i Audnedal inntil 1629, da Hans Jørgensen Gotzow fikk kallet, visstnok 'pushet' av den danske adelsmann Jørgen Ottesen Harbou (motiv ukjent).)Det er lite trolig at Peder Claussøn stevnet sin egen bror, så dermed røyk den ... Kjenner noen til hvem som var foreldre til disse to prestene, Jacob Claussøn og Anders Jørgensen i Vanse, Lista, inntil 1601 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Et kort innlegg - kommer med mer senere hvis ingen andre kan opplyse mer omkring disse to prestene som ble avsatt.De hadde vistnok begge bedrevet handlinger som kvalifiserte til halshugging, men den ene forsvant/rømte for godt, mens den andre ser ut til å ha kommet tilbake i traktene nord for Lista i form av en 'bonde'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Sogneprester, prester og kappelaner i Lista (Vanse) bla.1. Jørgen Henningsen Storck, Sogneprest 1570-1596 (født i Danmark og antatt dansk herkomst).2. Jakob Clausen, Prest og kappelan, 1582-1601. (svigersønn til nr.1 d.v.s. gift med søsteren til nr. 3).Bodde på kapellangården Frestad og brukte Mester Jon Christensen Gran som sin fullmektig i rettsakene.3. Anders Jørgensen Storck, Sogneprest 1596-1601 (sønn av nr.1).(Anders har hatt noen av farens (nr.1) gode forbindelser med Kristian den IV).Et lite utdrag fra Lista bygdebok – 1926 s. 324:”Hvad ser blev av de to prester, er meget uklart. Om Jakob Clausen vites intet, derimot faar lensherren Peder Grubbe brev fra Kristian IV, datert 3/7 1603 – med paalæg at søke dom over Anders Jørgensen (Storck). ”der skal have været prest udi Lister len”, og på herredagen i Kjøbemhavn 1603 var blit beskyldt for leiermaal med to søstre, en forgaalelse, der efter den tids lov straffedes med døden. Hvordan det gik, vet man vistnok ikke, men 1626 dukket en Anders Jørgensen op, som hadde været prest i Danmark og ”for nogen lang tid siden forleden er dømt fra sit kald”, men skal senere ha været skikkelig og nu anbefales av biskop Glostrup i Oslo at la ham faa et kapellani ”eller anden ringe leilighet”. Men om dette er vor stridbare Listerprest, er meget tvilsomt, skjønt ikke umulig. Imidlertid stiller arkivar Finne Gønn i sin bok ”Slegten Sundt” den formodning, at Anders Jørgensen kan være flyttet til Tonstad, hvor gaardmand Evert Andersen hadde en søn Samuel Evertsen, der en tid bodde paa Frøyland, senere tolder i Flekkefjord og kaldte seg Samuel Evertsen Storck. Fra dennes søn, som blev prest til Søgne, stammer en i Danmark vidt forgrenet preste- og embetsslekt Storck.”Det er for øvrig mange sider om disse to prestene bla. i Stavanger Domkapittel Protokoll 1571-1630, men intet står om hvem faren til Jakob Clausen var.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

StorckeneJeg har i mine notater skrevet at Finne-Grønn har mer om dette temaet (Storckene og Vanse) som ble skrevet på et senere tidspunkt enn Sundt/(Lund)-slektas beskrivelse. Blant annet går han i rette med noe av det Abraham Berge skriver i Lista bygdebok i 1926. Men jeg klarer ikke å finne stoffet. (-Trodde det var i NST.- Kanskje noen kan hjelpe ?) Så vidt jeg husker og forstår ble flg. problemstilling reist: Kanskje Evert Andersen Tonstad ( nevnt 1624 - med stor etterslekt i Vanse prestegjeld) er sønn av presten Anders Jørgensen Storck. (Berges ”gaardmann” og Anders Storcks sønn kan altså være identiske) Etter alt å dømme hadde toller Samuel Evertsen (”Storck”) en bror, Rasmus Evertsen Tonstad-Jørstad (d.1685) som har stor etterslekt på mange garder i Vanse prestegjeld. Dersom man i det hele tatt kan koble Vanse-aner til Storck-prestene, går dette altså gjennom denne Rasmus og ikke Samuel.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Sorry. Stryk forrige.Er ikke Evert Andersen T. sønn av Anders Thomassen T som igjen er sønn av Thomas T. og Anne Jørgensdatter, Anders Jørgensens søster ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.