Gå til innhold
Arkivverket

[#16366] Har du dokumenterte aner til adelen uten å være klar over det?

Gjest Knut Fjogstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Iver Mosvold

Jeg fornemmer at du er inne på noe der, Knut. Men hvilken kilde sier det ?? Jeg trekker gjerne tilbake dette med at Evert Andersen Storck og at ”gaardmannen” er identiske. Poenget er at etterkommerne fra Tonstad kan ha et Storck-opphav, og når Evert Andersens mor er linken til Pater Familias Jørgen Storck, så har vi jo den koblingen jeg mener Finne-Grønn sier mer om… Men hvor er kilden ???IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Man skal også merke seg at Jakob Clausen, Prest og kappelan, 1582-1601, ikke var 'på god fot' (ref: Stavanger Domkapittel Protokoll - innlegg nr. 147) med Benkestok på Hananger, selv om han anvendte Mesteren Jon Chr. Gran...Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

StorckeneSpørsmålet ser ut til å bli flg: Kan det fremskaffes dokumentasjon på at Thomas Tomstads ektefelle het Anne Jørgensdatter og var datter til presten Jørgen Storck ?Det ville nesten vært underlig dersom Hulleberg hadde noe her, men vi får bare håpe det finnes en eller annen oversett kilde.Dersom denne dokumentasjonen ikke lar seg fremskaffe sitter vi igjen med to indisier som i kombinasjon knytter Tomstad-etterkommere til Jørgen Storck. 1. Anders Jørgensen Storcks forhold til Tomstad 2. Samuel Evertsens bruk av Storck-navnet.Forøvrig er visst ikke alene om å gå surr i Tomstad og Tonstad.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå har det vært stille her snart et døgn, og jeg vil formode at det vil vise seg å være vanskelig komme videre på denne Storck-problematikken på Thomstad. Den er komplisert, og har sparsomt med underlag.K.Rudjord (Listboka I 1980 s. 501) påviser vesentlige feilsultninger hos A.Berge (1926). Men også Rudjord åpner for en slektsforbondelse mellom noen av Anders (d.e) Thomstads etterkommere og Storck, men finner ikke dokumentasjon. Muligheten ligger i en tråd gjennom den ene av Anders sine to ektefeller. M.a.o. Navnet på denne mulige ”Jørgensdsatteren” – eller Storck-datteren behøver slett ikke være Anne. (Som er navnet på Thomas sin ektefelle) – Så her blir man lett famlende i blinde.Men denne Jacob Clausen – Hvem var hans foreldre ? Dette temaet er for meg ubeskrevet av både Berge, Finne-Grønn og Rudjord.PS: Den savnede ”Finne-Grønn-kilden” min (innlegg 148) var nok egentlig K. Rudjords.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Et utgangspunkt for å finne frem til den rette Jacob Clausen, kan følgende alternativer være aktuelle:Per Nermo nevner i sitt innlegg nr. 145 vedr.pkt.nr.1:1.'Det er fristende å tro at Jacob var sønn av sogneprest i Audnedal (Undal) 1552-1556, Claus Tollefsen Friis, som hadde v. kapellan i Egersund fra 1545. Men dette rimer ikke godt, tatt i betraktning at det tilsynelatende var Claus' sønn Peder Claussøn (død 1614), s.pr. i Audnedal fra 1556 og Proster over Lister, som stevnet Jacob Claussøn og Anders Jørgensen for Domkapitlet i 1601.'Min kommentar: Det er motforestillinger her, men de familiære stridigheter, som også fremgår av bla. Stavanger Domkapittel Protokoll, kan nok likevel forsvare at Jakob er sønn av Claus T. Friis.2. Jacob Clausen kan være sønnesøn til:Jakop Klausson. Jacop Clausøn, prest i Landvik, kunngjorde 1/11-1530 salg av en part i 'Kallisvatn' i Eppelands skog (i Åmli) (DN VII nr. 680, Landvik). Klaus, far til Jakob Klausson, prest i Landvik 1530.3. Jacob Clausen f. i Danmark – må undersøkes.4. Jacob Clausen, sønn av en viss kjent person, Claus i Bergen.Kanskje har noen noe på lager?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Alternativ nr. 4: 'Jacob Clausen, sønn av en viss kjent person, Claus i Bergen.' , kan etter nærmere undersøkelse nå utgå.Per Nermo's alternativ, her som nr. 1, synes hittil å være mest sannsynlig.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For dem som spesielt har interesse i Storck, kan følgende litteratur øke kunnskapen:Munthe, Chr. Morgenstjerne:De første Led af Familien Storch fra Lister. 4-VI-1903 s. 254-5. PHT (DK).Wiberg, S. V.:Stamtavle over Familien Storch (Frederiksberg Biblotek, DK)NST: v. 32 (1989).Ukjent:3-II-1893 s. 238-9, 3-II-1893 s.316. PHT (DK).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En bygdebok fra Lista som aldri ble utgitt:Det finnes opplysninger om en bygdebok fra Lista som gikk sterkt i dybden i en del forhold. Boken var nær med å bli gitt ut, men forfatteren måtte visst rømme Listalandet over til Østlandet, fordi bokens innhold, etter hva som opplyses, ikke ble godtatt av befolkningen i egnen. Kjenner noen til hvor grunnmaterialet, eller en muilig utgave forefinnes, samt, spesielt, om boken innehold opplysninger om Storck?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dette var interessant. Vet du mer om det ? Var det et oppdrag, gitt av en offentlig oppdragsgiver ? Når skal dette ha skjedd ? Før eller etter Berge (1926). Før eller etter Rydjord (omkr.1980)? Kan det ha vært en forfatter som slektsforskermiljøet burde kjenne til? Kan det ha vært D.J.Meberg: ”Lista i helg og yrke” eget forlag 1951 ? - men denne kom jo ut, og Meberg dro ikke til Østlandet, men Amerika. Denne boka har mange friske lokal-personal-historiske kuriositeter (som sikkert ikke alle satte like stor pris på), men er blottet for genealogisk stoff. – Og hverfall ikke fra Storcks tid.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Jeg må svare etter hukommelsen, inntil jeg finner igjen kilden.Lista 1926 har jeg på utlån, men synes å huske at det også stod noe der i innledningen om dette 'forsøket' på bygdebok. Forfatteren (det var vel tiltenkt eget forlag) måtte som sagt, visstnok rømme avgårde, da innholdet ikke ble tatt nådig opp.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til Per Nermo - ref. innlegg nr.: 136 pkt.1:For om mulig å avslutte denne debatten om Klodeborg-Friisene har noe med Friis til Landvik å gjøre, ekte eller uekte, som følgende:En indikasjon på at veien tilbake fra Klodeborg til Friesland må ha vært ganske kort, er at Christen Friis kalte en av sønnene sine for Keis -besnærende likt det nederlandske Kees. Jacob Friis til Landvik hadde fire generasjoner i Danmark bak seg.Referanser: Øyestad bygdebok (Christen) og DAA (Jacob).Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg med litt 'bakover'-kronologi' på Storck'ene i Flekkefjord: Tollbetjent Samuel Evertsen Stock hadde barna Johannes (som ble kapellan i Undal/Audnedal i 1689, altså antakelig født noe etter 1660) og Anna Magdalena f. 1670. Samuel er vel da f. ca. 1625-30 og hans far Evert ca. 1590 (nevnt 1624 på Tonstad). Evert kan da vanskelig være sønnesønn av Anne Jørgensdatter Storck, som selv vel er f. rundt 1560. Den antydede far til Evert, Anders Thomassen, blir da jevngammel med Evert. Anders får sitt 2. barn i 1. ekteskap i 1612, og hans sønn Evert (fra 2. ekteskap) er vel da f. etter ca. 1615. Det blir 'for sent' for den Evert som skal være farfar til Johannes og Anne Magdalena, og det er vel neppe han som er nevnt på Tonstad i 1624, da han var langt fra myndig.Kronologisk 'passer' Evert (nevnt 1624) bedre som sønn av Anne's bror, den avsatte sogneprest i Vanse, som vel er f. ca. 1560. (Hvis han da overhode stammer fra disse Storck'er).Men dette er jo bare løse betraktninger ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, kan du vise den korrekte agnatiske linje bakover til Vansholm i Finland fra Jacob Friis til Landvik (død 1605) ? (Jeg har Jacob - Herman - Henrik - Stener. (Stener skal ha vært 'Kong Harald Bonde's gesandt til de spanske Nederlande').I likprekenen for Trond Teiste sies det riktignok at farfars far til Karen Friis (Jacobs datter) var 'Hermand Friis til Lundvig. Som var Erl: og Velb: mand Daniel Friis til Vandsholm i Sveriges Finland alt hvor denne Slegt nefnis Oldengren, og Velb Fru Anna Bonde av Steensholm i Sverige deris Søn.'Dette gjør altså 'min' Henrik til en 'Daniel'. Jeg har dessuten sett skrevet at Vansholm var i Skåne !?Hustruer til de nevnte J-H-H-S skal ha vært Helvig Madsdatter Skade - Anne Benedictsdatter von Ahlefeld - Anne Hansdatter Bonde - Antonette Viande. Hvor mye har jeg her latt latt meg forvirre av likprekenen ? (Antonette Viande skal forresten ha kommet fra Ost-Friesland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Der traff du mitt innkompetansenivå når det gjelder Friis (ikke mitt store interessefelt).Forhåpentligvis svarer en hertil spesialist på ditt spørsmål.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes mere materiale, f eks på det finske Riddarhus om slekten Olldengren. Slektsforskeren W. har funnet nye kilder i Uppsala. Med tiden kommer det derfor en fin artikkel om denne slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr.: 163-165:Ser nå i Lista: En Bygdebok 1926 av Abraham Berge side 6 følgende utdrag:'I 1792 utkom i Oslo en bok 'A.Eckstorms sandfærdige fortællinger og hændelser', hvor Lista ogsaa omtales, rigtignok ikke særdeles smigrende. Forfatteren var en skogforvaltersøn fra Agersmyr i Lyngdal, der døde som klokker i Drammen. Han viser sig i sin bok som en stor bajas, der gjøner og spotter over alt og alle. Boken er nu en stor sjeldenhet.'Det står ikke noe om Storck i den videre beskrivelse, som er videre til side 8.Muligens er det denne bok det dreier seg om, hvis omkringliggende forhold kanskje er beskrevet slik jeg husker det i innlegg nr.: 163, men da i en annen Listabok. Uansett inneholder kanskje boken fra 1792 noe av interesse om Storck.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til Per-innlegg 170I likhet med Knut Fj. har ikke Friis-slekten i Landvik interessert meg noe større. Jeg tillater allikevel å minne om skiftet i Spidsboe etter Anne Jacobsdotter g1m Laurits og g2.m Thomas Finke, hvor velerverdig mann, og som senere i samme tema vist, vel Stiftsskriver i STavanger Laurits Lauritsen Friis. Har ikke oversikt over Friisene men du nevner Jakob Friis d. 1605. Kan Anne være datter til ham, og altså også en Friis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke når Anne Jacobsdatter var født. Jacob Friis til Landvig (død 1605) fikk barn fra 1571 og utover med sin kone Helvig Madsdatter Skade. Jacob's mor og svigermor het begge Anne. Jeg kjenner bare Jacobs barn Daniel (g. Helle Mylting), Niels (g. Anne Teiste) , Henrik (g. Maren Engelsd.) og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.