Gå til innhold
Arkivverket

[#16438] Niels H Gyldenløve og Inger Ottesdat Rømer til Austrått

Gjest Terje Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

det som jeg synes er mest avgjørende, er hvordan et verk er vurdert av de beste innen faget; og det er i så måte ingen tvil om at Karl Schmid og Karl F Werner er de beste av de beste, slik andres vurdering har vært. Men hvis det forholder seg slik som du antyder (men ikke sier tydelig), så er også dette webprosjektet blitt vurdert av de beste faafeller og bedømt som lødig tvers igjennom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Kor vidt The Henry Project er vurdert av fagfeller og bedømt som lødig tvers gjennom, anar eg ikkje. Eg held meg til mi eiga vurderingsevne, som eg meiner er nokså god, ettersom eg har ein del røynsle med å vurdera denne typen ting. Etter å ha kikka på ein heil del av sidene på denne vevsida (The Henry Project), meiner eg å kunna seia at argumentasjonen er lødig og fullt etterprøvbar. Meir kan ein ikkje forlanga.Vurderinga di av Schmid og Werner er eg samd i, sjølv om eg vel kanskje ikkje ville nytta det same ordvalet, ettersom det alltid er mogleg å verta endå betre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Flott, da må jeg bare gi meg og ønske alle til lykke med anvendelsen av The Henry Project. Men jeg har ikke undersøkt om man via den websiden finner slektsleddene mellom kong Håkon 5. og Karl den Store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Eg har då aldri sagt at vevsida er uttømmande? Eg har hevda at den er lødig og etterprøvbar, ikkje noko meir enn det, og det står eg ved.Når det er sagt, kan ein jo saktens spørja seg om det finst norske vektige kjeldebidrag til historia om Rollo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Struts er nevnt i denne debatten. Her er det våpenet som står over den såkalte loggiaen (inngangen til hovedhuset) på Austrått: [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Strutz_loggia.JPG>LenkeStår det FTS over strutsen? Er det noen som har mer kjennskap til denne slekten? Våpenet ser ut til å inneholde en stående/gående struts med en hestesko i nebbet, et reir med egg og ei sol. På hjelmen to vesselhorn og mellom disse et strutsehode med en hestesko i nebbet.Og her den andre strutsen, som står i inngangsportalen (noe ødelagt). Her står det STRUTZ:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

For meg ser det ut til å stå: I S ,Ingeborg Lydersdatter Strudz som var gift med Otte Madsson,og foreldre til Fru Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da betyr kanskje det jeg synes er en stor F helt til venstre, 'Frue'. Jeg mente også først at det var en stor I her, men streken jeg synes å ane over hører antakelig ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det kan nokk være samme mening. Men når det gjelder selve skjoldet så har jeg sett ett annet Giedde skjold med ei gjedde mellom hornene i hjelmen, ikke ei rose. Men det har vel du og .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

strutsen er det gamle våpnet til herr Henrik jensson, før han byttet til gyllenløven; det er forøvrig en ring i nebbet, ingen hestesko

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg tror du tar feil, Tore. Jeg forsøker å få til et bedre bilde. Jeg ser tydelig en hestesko med huller for hesteskosømmer.Løvenskiold (Heraldisk nøkkel) har tatt med en tegning av en struts. Den har også en hestesko i nebbet, men se nøyere på dette utdraget.

bilete5372.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I et forsøk på å finne hvem som var tiltenkt dette Struts-våpenet, kan jeg opplyse at det over inngangen til selve Austråttborgen er samlet 8 skjold, som har både skjold og hjelm. Jeg vet ikke helt hvordan de står i forhold til hverandre, så de kommer ikke i rekkefølge.1. Bjelke, der det synes å stå GB eller kanskje OB. Det kan være Ove Bjelke. [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Tott_Bjelke.JPG>http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Tott_Bjelke.JPG2. Gjedde, der det står FRG, som kan være 1. hustru Fru Regitze Gjedde. Lenke3. Juel, FMJ, som kan være 2. hustru Fru Maren Juel. Lenke4. Brockenhuus, SBH, som kan være moren Sophie Brockenhuus. Lenke5. Thott, F(?)MT, som kan være farmor Fru Margrete Thott. http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Tott_Bjelke.JPG6. Rømer, FJR, som kan være Fru Inger Rømer. Lenke7. Gyldenløve, HNHG, som kan være Herr Nils Henriksson Gyldenløve. http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Gyldenløve.JPG8. Struts, FJS, som KAN være Ingeborg Struts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det ser ut som tre kors (øverst). Kan det være frelsen som man finner ved Jesus og den smale vei?STIRPEM SERVORUM SERVADEUS ALMETORUM ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.