Gå til innhold
Arkivverket

[#16438] Niels H Gyldenløve og Inger Ottesdat Rømer til Austrått


Gjest Terje Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

  • 1 år senere...
Gjest Jon Anders Holtan

I mine forsøk på å forstå fru Ingerds opphav m.v. har jeg lest denne tråden på nytt, og jeg vil bare få takke Vigerust og de andre for mye god lærdom. Særlig gjelder det innleggene fra 2003. Det kan altså komme til nytte i lang tid etter at det er skrevet.Jon Anders Holtan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja det var en 'god årgang 2003':-)Fikk etter hvert vite litt om fru Ingri og hennes forhold til stesønnen Henrik Nilsen (Gyldenløve). Som uegtefødt hadde han ikke arverett, men stemoren kalte sammen døtrene og svigersønnene på Østråt og hørte om de hadde noe i mot at han fikk 'sin del'. Det hadde de ikke, og 5/7-1547 ble det satt opp et gavebrev hvor ham fikk 'Storbør' i Skogn.Kanskje ny forskning har gitt/vil gi flere nyttige opplysninger om Nils H og fru Inger ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Jeg ser at det er noe gammel forskning som ikke er referert i denne debatten. Det er ikke slektslitteratur men hvis du vil ha stoff om fru Ingerd og Nils Henriksson er det en artikkel i Norsk Historisk Tidsskrift 1875 av Ludvig Daae 'Fru Inger Ottesdatter og hendes døtre' som Wangensteen har lagt ut som ebok Lenke Daae forklarer at den historiske fru Ingerd ikke samsvarer med hvordan Henrik Ibsen framstiller fru Inger. Det inntrykket jeg satt igjen med etter at jeg leste artikkelen for en del år siden, er at fru Ingerd var mer godsgrisk enn interessert i Norges selvstendighet.I boka til Lars Hamre 'Norsk politisk historie 1513-1537', Oslo 1998, er det 69 henvisninger til 'Ingerd Ottesdotter (Rømer), fru' i registret. Det er også 30 henvisninger til Nils Henriksson. Denne artikkelen og denne boka er ikke genealogiske verk, men de gir bakgrunnsstoff om denne perioden i norsk historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

til 129: jeg er fremdeles usikker på hvordan Henrik Jensson var i slekt med Aslak Bolt på begges farside, bortsett fra at det for Henrik Jensson også må være via ett kvinneledd. Jeg har ikke funnet stedet i slektstavla hvor Henrik Jensson skal inn ved siden av Aslak, men det er flere muligheter. F eks via Aslaks anntatte bror Henning Bolt, eller via en helsøster av Aslaks far. Ellers så har jeg en del nytt om Aslaks morsslekt, men det hører ikke med i denne tråden. Et nytt moment i (den egentlige og i samtiden nevnte) slekten Rømer er at Svale Rømers våpen er kjent (publisert sist uke i debatten om Kruckow). Og så tviler jeg sterkt på at Aslak Bolt selv brukte Rømer-slektens våpen (som det ofte er påstått).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I innlegg (19) skriv Tore følgjande: 'Ifølge slektslinjene ovenfor, tavle 1, 2, 3, 5 og 6, skal herr Nils Henrikssons (Gyldenløve) far, herr Henrik Jensson, være en sønn av 'Jens Henriksson Gyldenløve'. Engebret Hougen (død 1956) påviste derimot i artikkelen 'Slekten Gyldenløve til Austråt', NST XIV (1954), s. 323-344, at herr Henrik Jensson var sønn av en Jens Olavsson, som forekommer i kildene fra det indre Østlandet mellom 1391 og 1437. Denne konklusjonen har i ettertiden stått fjellstøtt. Den bygger bl.a. på våpenlikhet, for både herr Henrik og Jens Olavsson førte våpnet med en gående fugl (for min egen regning kan jeg tilføye: muligens en struts).'Eg vil berre melda om at eg er usamd i at denne Jens Olavsson var Henrik Jensson sin far. For ei god stund sidan gjorde eg ein ganske grundig gjennomgang av DN for å sjå kor truverdig denne hypotesa er. Eg kom fram til eit heilt anna resultat, nemleg ein Jens som mest alltid fekk namnet sitt skrive Jöns. Diverre har forlagt notata mine frå denne undersøkinga, men eg skal koma attende om eg finn dei att.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er ikke bundet av at herr Henrik Jenssons / Jønssons far var Jens / Jøns Olavsson. Men hvis det ikke var han, må vi jo søke etter en annen far til herr Henrik. (Herr Henrik var far til herr Nils Henriksson (Gyldenløve).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Så vidt eg hugsar var det Jøns Benctsson, m.a. lagmann i Stavanger eg landa på som den mest sannsynlege. Han er m.a. nemnd i dette brevet frå 1456. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.