Gå til innhold
Arkivverket

[#16937] Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Hei Per :)Anna Dorothea var datter av Knud Von Hadeln og Anna Zeitlose von Schenck zu Schweinsberg.Dette paret hadde 14 barn. Disse barna var:1. Eilert Jørgen Christoff Von Hadeln gift med Margarethe Johansdatter Brockenhuus. (3 døtre)2. Johan Reinart Von Hadeln gift med Elisabeth Johansdatter Rosenkrantz Brockenhuus. (De etterlot seg ingen barn).3. Preben Christian Von Hadeln (Ugift)4. Rudolph Von Hadeln5. Sophie Eleonore Von Hadeln gift med Tobias Tobiassen Hichmann. De hadde to døtre: 1. Agnete Rebækka Tobiasdatter Hichman gift med Ansten Pedersen Mehren (2 døtre) 2. Anne Marie Tobiasdatter Hichman gift med Michel Taraldsen Midtberg. (7 barn)6. Else Dorthea Von Hadelen (Ugift)7. Alexander Von Hadeln8. Anna Catharina Von Hadelen gift med Hans Hansen Meier (2 barn)9. Marthe (Mette) Sophie Von Hadelen gift 1g.m en Sperling (Kornet) g. 2 g.m Kornet i Kruses dragonregiment Even Buttedal. Hun hadde ingen barn i disse ekteskapene, men hun fikk en sønn Philip Wilhelm 10.nov. 1703 med kaptein Wilhelm Knoph. Han omtales som salig og var nok død før sønnen ble født.10. Frederik Von Hadeln11. Ifver Christopher Von Hadeln gift med Dorthea Jensdatter Svaboe (1 sønn)12. Anna Dorothea Von Hadelen gift med Lauritz/Lorentz Mogensen Kaas (8 barn)13. Sabine Marie Von Hadelen (Ugift)14. Antonette Von Hadelen gift med Major/Kommandant Wilhelm Ernst Levin von Treiden (Ingen barn)*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Om alle disse barna er sikre vet jeg ikke. Med sikkerhet vites at de hadde 4 sønner og 7 døtre.1. Eilert Jørgen Christoff Von Hadeln f. ca 1650 på Toten. Han ble gravlagt 28.mars 1714 Toten hovedkrk. Han bodde på gården Hallingstad på Toten. Han var infanterioffiser og fra 1681 kaptein i Opplandske inf. regiment.2. Johan Reinart Von Hadeln f. 1651 på Toten. Han ble gravlagt 6.april 1725 Hovedkirken, Land. Han bodde på gården Haga i Land. Han ble infanterioffiser og tjenestegjorde i Opplandske inf. regiment, hvor han ble kaptein og kompanisjef 26/11-1680. I lang tid var han sjef for regimentets Valderske kompani med sin brorsønn Knud som nestkommanderende, og sin svoger Tobias Hichmann som tredjekommanderende. Han fikk avskjed 23/3-1714. Arveskifte etter ham og hans kone er inntatt i Hadelands skifteprotokoll for 1716-1737 pag. 886-890. 3. Preben Christian Von Hadeln f. 1653 på Toten. Han døde 18.januar 1732 Alvstad, Toten. Han ble begravet 8.februar 1732. Arveskifte etter ham på Alvstad på Toten 13.februar 1732. Han ble kavallerioffiser og var i 1680 fenrik i Søndenfjedske nationale kavalleri. Han ble premierløytnant i 1689 og Rittmester 21/3-1693. Han fikk avskjed avskjed 1/3-1710.4. Rudolph Von Hadeln f. ca 1655 Toten. Om Rudolph skriver Kommandørkaptein Gustav Morch skriver i NST I (1928) ' men det er sannsynlig at de også har hatt en femte sønn Rudolf, som i 1680 var fenrik ved Fredrikstads sikkerhetsbesetning og senere inntil 1688 fenrik på Kongsvinger festning. I 1688 er hans navn forsvunnet fra Offisersrullen, så han er rimeligvis død dette år'. Han er ført opp som dere barn på Familysearch.5. Sophie Eleonore Von Hadeln f. 1657 på Toten og hun døde 6.sept. 1743 Midtberg, Land. Gustav Mørch skriver i sin artikkel i NST at Sophie døde på Kongsberg i 1731, men hun døde 86 år gml. på Midtberg. Hennes mann Tobias Tobiassen Hichmann ble gravlagt på Østsinni 9.des. 1729. Vestoppland slektshistorielag skriver at han da var 61 år gml., men det kan jo ikke være korrekt. Han ble vel f. omkr. 1650 på Kongsberg. 6. Else Dorthea Von Hadelen f. 1659 på Toten og hun døde på Toten 1740.7. Alexander Von Hadeln fant jeg på Familysearch som deres barn, og han skal ha vært f.omkr. 16598. Anna Catharina Von Hadelen f. 1661 på Toten. Hun døde 1727 i Trondheim. Hennes mann tjenestegjorde fra og med 1682 som fenrik i Opplandske inf.regiment og fra 20.08.1692 inntil 1700 som løitnant i Trondhjemske inf.regiment.9. Marthe (Mette) Sophie Von Hadelen f. 1662 på Toten. Hun ble gravlagt 8.desember 1740 Tranby, Lier.10. Frederik Von Hadeln er oppført som Knud og Annas sønn på Familysearch. F. 1663 Hessen, Tyskland (!)11. Ifver Christopher Von Hadeln f. ca 1665 på Toten og døde 1704 i Værdalen. Han var bosatt på Forbregd i Værdalen. Han ble dragonoffiser og i 1682 fenrik i det 2det kompani av de nationale dragoner nordenfjelds under Frantz Wilhelm Volker, senere oberst Marschalsahms kommando. Han avanserte til løytnant i 1687. Fra og med 13.juli 1695 er hans navn utgått av offisersrullene fra dansketiden.12. Anna Dorothea Von Hadelen f. 1668 på Toten. Hun døde 1729 Vaage/Vågå. Bosatt på gården Sandbo i Vaage/Vågå. Hennes mann tjenestegjorde i Opplandske regiment, ble fenrik 1691, premiereløitnant 07.05.1701 og kaptein 10.07.170713. Sabine Marie Von Hadelen f. 24.april 1669 på Toten. Hun ble gravlagt på Toten 28.mai 1739. Det finnes arveskifte etter henne fra 1739.14. Antonette Von Hadelen f. 1671 på Toten. Hun døde 23.desember 1758 på Toten. Det foreligger arveskifte etter henne i 1759. Hennes mann inntrådte i 1676 som musketer i Smaalenske nat. inf.regiment. Han ble løytnant i 1680, kaptein og kompanisjef 02.02.1692. Den 10.11.1710 ble han utnevnt til major og kommandant på Christiantjelds befestninger i Elverum, og som sådan sto han til sin død.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Unnskyld meg Rigmor, men hvorfor svarer du i innlegg 277 at paret hadde 14 barn, som du attåptil navngir, når du i 280 sier at du ikke vet om alle er sikre og at de trolig 'bare' hadde 11? Ser du ikke at uten denne korreksjonen så kunne du skapt falske forhåpninger og massevis av unødvendig ekstraarbeide for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye Lars :)Rudolph kan man vel nesten gå ut ifra var en sønn av Knud og Anna.Som sagt så nevnes det 14 barn av Knud og Anna på Familysearch.Gustav Mørch nevner som sagt Rudolph i NST I (1928), men ingen Aleksander eller Fredrik von Hadeln. Det er vel heller ikke sikkert at alle barna deres vokste opp. Ingen trenger vel å føre opp Rudolph, Aleksander eller Fredrik som barn av paret hvis de er usikre.Får håpe du bærer over med meg da.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jan Waage

Her er hele saken. Hello Jan Waage,In my vacancies in Norway in 1999 I made very good experiences with english. If you prefer english rather than german, feel free to use what you want. If you want, I can translate, what you want from english to german or back, you're welcome. I continue in in German.Hallo Jan Waage,Mein Name ist Sebastian Schefczyk, bin 24 Jahre und Student der Informatik (Computer-Science), Webmaster der Seite www.grafen-von-eberstein.de und innerhalb dieses Pfadfinderstammes der Älteste (nicht in Lebensjahren, das Amt heißt 'Stammesältester'). Ich versuche ihnen das alles zu erklären, damit Sie wissen, wie hilfreich ich ihnen sein kann.Sie sind auf einer deutschen Pfadfinder-Homepage gelandet und ich bin der Webmaster und wohl der am besten Informierteste über die Grafschaft von Eberstein bei uns. Ich habe auch den Artikel über die Grafschaft von Eberstein bei wikipedia unter http://de.wikipedia.org/wiki/Grafen_von_Eberstein verfasst. Im Jahre 1997 war ich dort unterwegs und habe dort recherchiert. Dort gibt es auch einen Link zu der Burg, der Wirt war sehr nett und gab mir damals auch Informationen, dort sollten Sie es genauer probieren, da ich keinerlei Informationen zu Ihren Anfragen habe.Ihr Deutsch ist durchaus sehr verständlich und steht in keinem Vergleich zu meinem Norwegisch ;-) Nur der eine Satz ist mir nicht ganz klar Sollte 'Stenbrikke' richtig sein, fällt die ganze Eberstein linie rûckwärts nach 'Olav der Heilige' weg. Wenn 'Stenbrikke' richtig ist, fällt die ganze Ebersteiner Linie zurück auf 'Olav der Heilige' Olav der Heilige wäre der 'Vater' aller Ebersteiner Wenn 'Stenbrikke' richtig ist, fällt die ganze Ebersteiner Linie (zeitlich)nach 'Olav der Heilig' weg War Olav der Heilige ein Ebersteiner?Ich habe ihrer Anfrage betreffend den die Inhaber der Wirtschaft der Burg Eberstein angeschrieben. Seit Jahren schon möchte ich die komplette Ahnentafel der Grafschaft, aber es kam nie ein Kontakt zu stande.Zu ihrer Arbeit: Ich habe großen Respekt vor ihrer Arbeit, da steckt sehr viel Mühe drin. 92 Vorfahren zu finden ist eine Menge Arbeit! Habe mich auch über die Besiedlung Norwegens informiert, auf ihre Intention. Sehr interessant, die Abstammungen von Germanien. Das ist etwas, dass ich noch nicht gehört habe, und ich bin wohl als sehr historisch interessiert zu bezeichnen. Mit freundlichen Grüßen Sebl (Sebastian Schefczyk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Hei Jan :)Nå ble jeg en tanke paff. Jeg har ikke holdt på med noe slektsforskning de siste 2 månedene av forskjellige årsaker. Jeg har heller ikke fått noen melding på e-post om at du i løpet av denne tiden hadde skrevet tre innlegg. Det var først idag jeg så at det var kommet et nytt innlegg, men de andre har jeg ikke sett noe til.Innleggene du har skrevet, må jeg med hånden på hjertet si som tidligere at jeg ikke forstår så mye av. Den tysken jeg utøver holder bare til det mest nødvendige.Når det gjelder å avslutte innlegget, så ser jeg ikke helt hensikten med det. Etter et opphold på 3 år i innlegget, så ser man jo at det stadig kan dukke opp nye ting.Jeg kommer nok til å begynne å pusle litt videre med diverse av opplysningene som er kommet fram, bare formen blir litt bedre.Ha en riktig fin dag. Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan :)Jeg fant ikke noe av interesse på linken du la inn vedrørende Eberstein. Uansett er vel ikke dette med Eberstein aktuellt, da denne linjen faller bort iflg. tidligere innlegg. Dersom de andre innleggene du har gjengitt på tysk skulle inneholde noe av interesse da. Som sagt kommer jeg til kort her.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Hei igjen :)Jeg vil gjøre oppmerksom på at jeg mottok idag Vestoppland Slekthistorielags Tidsskrift nr. 3 2006.Her har Herman Nettum en artikkel om Knut von Hadelns hustru s.199 - 205.Sikkert av interesse for de av dere som har deltatt eller fulgt med her.Herman Nettum starter artikkelen med at han har sett at det i løpet av våren og forsommeren har foregått endel `chatting´ på nettet bl.a. om slekten Schenk zu Schweinsberg. Så da fulgte han med likevel da, selvom jeg etterlyste utsagn fra ham.I innlegg nr. 264 av Jan Waage 17.juni 2006 gjengis kopi av et skriv han har sendt til TOTN redaksjonen.Herman Nettum fastholder i sin artikkel at Schenkene ikke har status som høyadel, og gir en grei begrunnelse for dette.Han gjentar at forbindelsen til den tyske høyadelen (som han har nevnt i tidligere artikler) går videre bakover i middelalderen via kvinneledd i slektene Plettenberg, Nesselrode og Buseck.Med vennlig hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Jan Waage

Hallo alle: Til dere som fortsatt drømmer om Eberstein, kan kan denne URL kanskje være til noen glede. Lenke Nå er det fryktelig dødt i gruppen. Aller beste hilsener, jawaage@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Noe nytt har da skjedd.Herman Nettum kom med nye opplysninger også i nr.4, 2006 av Vestoppland Slektshistorielags tidsskrift. Jeg siterer fra det han skriver her:Fra archivoberrat Dr. phil. Wolfhard Vahl ved Hessisches Staatsarchiv Marburg fikk jeg i september følgende svar på en forespørsel om Schenkene von/zu Schweinsberg:- Som De fullstendig riktig har gitt uttrykk for, er embetsbetegnelsen Schen©k en usvikelig henvisning på tilhørigheten til ministerialitetet (tjenerskapet). Schen©kene zu Schweinsberg ble første gang i 1249 kalt skjenker som det opprinnelige begrep i landskapet Hessen.I 1413 og 1427 tildelte landgreve Ludwig I av Hessen skjenkeembetet i landgrevskapet Hessen til Schenkene av Schweinsberg som et arvelig æresembete. Etter det førte slekten denne tittel frem til i dag. Men Schen©kene tilhørte og tilhører lavadelen. De har ikke på noe tidspunkt forsøkt eller oppnådd opphøyelse til høyadel. Familiegrenen som var bosatt i landgrevskapet Hessen-Kassel, hhv. kurfyrstedømmet Hessen, skriver seg SchenCK zu Schweinsberg, imidlertid skriver grenen i landgrevskapet Hessen-Darmstadt, hhv. Storhertugdømmet Hessen, seg SchenK zu Schweinsberg –Disse opplysningene H. Nettum kommer med her, skiller seg ganske mye ut fra de som blir gitt av Frank Johansen i innlegg 24, Olav Helge Angell i innlegg 27 og Jan Waage 264. Herman Nettum mener tydeligvis noe annet, enn hva du påpekte i ditt brev 17.juni 2006 Jan.Litt underlig at Anna Zeitlose Schenck zu Scweinsberg som kan føre sine aner tilbake til praktisk talt alle Europas kongehus etc., (Rune Nedrud innlegg 14) selv hevdes å være av lavadel.Det ble dessverre ingen tur på oss til Burg Schweinsberg som vi hadde planer om sommeren 2006, men vi håper å få gjennomført det senere.Til Tor Olav Haugland: Tror du kan ha rett med tanke på dødsåret til Christian Nielsen Vestrum. Jeg har ikke funnet noen andre som passer bedre hverken på Toten eller Land, enn den Christian, som du fant på Rødfosstuen.Til Jan Waage: Jeg forstår fortsatt ikke disse lenkene du legger inn til Eberstein. Jeg får ikke noe ut av det.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Hei Rigmor og andre norske SchweinsbergereDet var en hyggelig overraskelse å finne navnet mitt nevnt i nest siste avsnittet i innlegg 292. Lesere som vil nøste opp akkurat denne tråden henvises til innlegg 79; dels også innlegg 74, 76 og 82. Kort fortalt så dreier det seg om en svigersønn i von Hadeln-familien. Med støtten fra deg, Rigmor, er jeg ikke lenger alene om å trekke i tvil dødsåret 1783.Jeg har heller ikke kommet meg til Hessen siden sist, men derimot til Dokka, og noen interessante timer i arkivet på Lands Museum. Godbiten var et håndskrevet notat på brevpapiret til Statsarkivet på Hamar, med ordlyden: 'Christian Vestrum finnes ikke begravet i Toten 1783. Heller ikke i Land'. Notatet er udatert og usignert, men ifølge museumspersonalet på Dokka innhentet i forbindelse med bygdebokarbeidet.Jeg fortsatte deretter letingen på Hamar, og materiale i Statsarkivet bidrar til å befeste bildet av Christian Vestrums livsløp. Familien var på Toten til slutten av 1760-tallet, og fra året 1770 betaler han sin skatt på Midtberg i Land. (Det er hull i tinglysingsarkivet for dette tiåret, så fogdens oppebørselsmanntal er brukt som kilde). Christians barn, som var døpt på Toten på 1760-tallet, ble konfirmert i Land i 1779 og 1781. I 1787 solgte Christian gården Midtberg i Land (tinglysing 11.april 1787). Hans videre aktivitet på Toten er som redegjort for i innlegg 79, og passer godt inn i dette bildet (kjøp av gård på Raufoss i 1787, og overdragelse til sønnen i 1791).Så kunne det være greit om noen av de som har brakt videre dødsåret 1783 redegjorde for sine kilder. Jeg vil ikke se bort fra at det er Neumann som er opphavet til det hele. (Dette er et personnavn som trolig er lite kjent utenfor Toten, men H.H.Neumann var altså sogneprest i Vestre Toten på 1920-tallet, og etterlot seg 4000 sider med håndskrevne slektstavler der han hadde systematisert opplysninger fra kirkebøkene). Jeg har sett nærmere på kilden, og det viser seg at Neumann oppgir et dødsÅR på Christian Vestrum (altså 1783) og ikke noe mer. I de tilfellene der Neumann henter opplysninger fra 'egne' kirkebøker, ser han ut til å være påpasselig med også å ta med dato og måned, så det er mulig at han lot seg friste til å gjengi en anonym sekundærkilde akkurat når det gjelder dette dødsfallet, og at dette så har blitt stående i generasjonene etterpå. Det kan nevnes at jeg også har gått gjennom skiftekortene i Statsarkivet, og verken på Toten eller Land var noen Christian Nielsen Midtberg/Vestrum nevnt i noe skifte i tiden omkring 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Til nummer 292, Rigmor: Grunn til mitt innlegg nummer 291 var å anspore til videre innsats om saken. Det er mye mer å finne. Jeg har funnet mer om Buseck i Johann Wolfgang Goethe's ahnetavle. Du kan se min oppdatering av [url="http://home.online.no/~jawaage/Judith.htm>http://home.online.no/~jawaage/Judith.htm. Goethe har flere ahnetavler. Her er en:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Morsomt med de linkene du la ved Jan. Jeg skal kikke nærmere på det etterpå. Har du forøvrig gjort deg opp noen mening om det Herman Nettum har skrevet i VST nr. 3 2006, som jeg siterer fra i innlegg 292?Jeg har holdt på å lete i forskjellige skifter i Skien, Porsgrunn, Solum og Toten. Det går i ett med von Hadeln, Hickman etc. Leit at jeg ikke finner noe skifte på Knud von Hadeln, Anna Zeitlose eller Sophie Eleonore von Hadeln.Tor Olav: Du nevner et skjøte av 14.april 1787. Er dette skjøtet utstedt til Christians svoger Alexander Jørgensen Evang/Vestrum, eller hans sønn Johannes Alexandersen Vestrum?Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Rigmor: Eg ser ikkje heilt korleis dei opplysingane du refererer frå VST (Hermann Nettum) i innlegg 292 skil seg 'ganske mye ut fra de som blir gitt av Frank Johansen i innlegg 24, Olav Helge Angell i innlegg 27'. Det Jan Waage skriv i innlegg 264, skil seg derimot frå resten. Det kan sjå ut som Jan blandar saman uradel og høgadel(?). Det er ingen argument i brevet av 17.juni 2006 (eller i andre av innlegga i denne debatten) som gjev grunn for førestillinga at Schenckane høyrde til tysk høgadel.Olav Helge Angell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Jan Waage: Når det gjeld von Buseck (innlegg 294 og tilvisinga til di heimeside), er det vel slik at slekta også vart kalla Münch ('auch Münch genannt'). Det inneber at von Buseck og Münch er alternative namn (Muench er då ei engelskspråkleg måte å skrive namnet på). Så vidt eg veit, var elles mor til eldste Phillips von Buseck av slekta Schenck von Schweinsberg. Eg har ikkje informasjon som kan plassere henne (om opplysinga er rett) i slektstreet. Kjelda er denne: Humbracht, Johan M.: Höchste Zierde, Tugend und Vortrefflichkeit des deutschen Adels in Stammtafeln und Wappen verfasst. Frankfurt a.M. 1707.Olav Helge Angell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til (292):Jeg kan ikke se at det jeg skrev i (24) skiller seg ut fra det som er nevnt i (292).Schenk zu Schweinsberg er nok lavadel, men allikevel uradel i den betydning at slekten allerede var adlig når de trer fram fra historiens mørke på 1200-tallet.Og selv om akkurat Schenk zu Schweinsberg var lavadel, så er ikke det noen hindring for at farfars mormors morsmors farfar, etc., var av høyadel eller fyrsteslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til (264), som jeg ikke har lagt merke til før nå.Her står det: '!'Familien tilhørte den tyske lavadel og hadde ingen umiddelbar tilknytning til høgadelens Schencker,' sier dr. Gensicke ved Hovedstatsarkivet for Hessen.'Å være friherrer under Landgreven av Hessen kvalifiserer ikke for å være høyadel, så slekten var definitivt lavadel.'høgadelens Schencker' som nevnes her, refererer muligens til slekten 'Schenk von Stauffenberg', 'Schenk for Erbach' og 'Schenk zu Limpurg' som i hvert fall delvis var høyadel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Ja, jeg ser at jeg blander kortene noe. Det blir kanskje litt for mye for en enkel sjel å holde styr på. Takk for oppklaringen.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.