Gå til innhold
Arkivverket

[#17386] Børresen hesteskjærere, omstreifere


Gjest Nina Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

Christian Børresen ca.1720.GM:Anniken Rasmusdatter. Ukjent opphav.Barn:Børre ca.1745.Anders 1748. Rasmus 1758.Børre Christiansen GM.Kathrine Gundersdtr.Hun ukjent.Barn:Anniken 1767. GM.1.Henrik Danielss.2 Lars Pedersen. Begge hesteskjærere.Kristiane 1767. GM.Elias Johanness.Palm ca.1761 Karelen? Hesteskj.Jakob 1770. GM.Berta Henrikke Nikolaisdtr.1722.Søster av Grisilla.Anders 1771 GM.1 Børrine Andersdtr.2.Ulrikke Henriksdtr.Magdalena 1777. GM.Carl Fredrik Johanness.Rosenberg.(Fant Carl)Gunder 1783. GM. Anne Helene Olsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Hei Nina,At Anniken (1767) og Magdalena (1777) var søstre var nytt for meg ! Min interesse for denne slekten er gjennom Fant-Karl sin sønn Fredrik Karlsen. Jeg har en sterk mistanke - basert på flere indisier - om at Fredrik Karlsen var far til Juliane Fredriksdatter (f. ca 1819), som jeg har etterlyst her tidligere (tema 15488). Jeg mangler imidlertid bevis for denne antagelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Jeg har en fortegnelse over 'Fant-Karls familie, men kan ikke se at Fredrik Karlsen har en datter som heter Julianne. Det står bare oppført fire barn, Johannes 'Pottfoten' Fredriksen, f.ca 1818, Carl Fredriksen f. ca 1824, Fredrik Fredriksen 'Litj-Fredrik' f. ca 1825 Magdalene Fredriksdatter f. ca 1827Fant-Karl er fø. min 5*tippoldefar.Mvh, Åse K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Nina og Trond! Navnene Anders f 1748 og Rasmus f 1758 var nye for meg. Kan Nina skrive noe mer om disse? Når det gjelder Kristiane og Magdalene, har jeg temmelig mye etterslekt på disse. Men de andre har jeg minimalt på. Kunne du også skrive litt om disse? Og Trond, hvilke indisier har du når det gjelder at Juliane Fredriksdatter skal være datter til Fredrik Karlsen? Fredrik er en ane til meg, likeså de ovennevnte Kristian Børresen, Børre Kristiansen, Kristiane og Magdalena. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Åse og Jonny,Jeg er klar over at Juliane ikke er blant de kjente barna til Fredrik Karlsen. Når det gjelder indisiene, bygger jeg dem på:1) At Juliane var av reisende slekt, bl.a fordi Juliane var relativt uvanlig navn i Norge, bortsett fra i de reisende slektene, fordi hun geografisk sett forflytter seg mye (Møre, Bergen, Oppland, Hedmark), og fordi opplysninger om fødselstidspunkt og -sted er usikre2) At Julianes far het Fredrik Karlsen (oppgitt ved Julianes giftermål)3) At Juliane og Fredrik Karlsen, sønn av Fant-Karl, befant seg på de samme geografiske plassene4) At Juliane til slutt slo seg ned på Tolga (Hedmark), i samme geografiske område som både Fredrik Karlsen og iallefall ett av de kjente barna hans slo seg ned.Men som tidligere nevnt, dette er bare indisier, på ingen måte beviser. (Dersom dere er interessert i flere detaljopplysninger, eller trenger disse for eventuelt å hjelpe meg videre, kan jeg sende disse på mail)Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg hadde svara dere i ett laaaangt innlegg som jeg huuuu sletta med en feil. Skal se om jeg gidder begynne på nytt senere. AKKKKKK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei dere var stille. Er det ingen som vet noe om disse. Skriver litt av det jeg har.Hadde skrevet 8 barn av Karl og Magdalena,men det har dere vel. På Fredrik,samme barn som dere.Juliane er aldri nevnt med disse i noen papirer.reisepass, fadder, arv,tellinger osv.Jonny,Rasmus var f.på Aamli og Anders på Ringebu,det er alt. Det dukker opp en Anders Hesteskjærer som far til barn i Lesja omkr.1775. Vet ikke hvem dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Nå deler jeg opp her. Jonny kan ikke skrive alle. Det blir mye. Er det ingen av dere andre som også vet og kan skrive?Jakob Børresen og Berit Nikolaidtr.Barn:Katrine 1795. Anders 1796. Marta 1798. Katrine 1800. Guri 1802 GM:Lars Steitin. Karl 1805. Marta 1806. Børre 1811.Nikolai 1812.M:marta maria larsen og GM.Anna Pedersdtr.Pernille 1815. GM.Henrik Gulbr.Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Anders Børresen og Børrina Andersdtr.Barn:Børre 1794. Magdalena 1796. Gunder 1801. Kristian 1802. Anders ca.1804. Kristian 1808 M.marta maria larsdtr.et barn.Andrine Børrine 1849. Anders reiste senere med Ulrikke Henriksdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

De største reisende slektene i Norge, stammer fra Børresen. Derfor viktig og skrive disse opp her. I denne slekta var det flere hesteskjærere og hestedoktorer viden kjent for sin dyktighet. Børane i Sogn,kommer også fra denne slekta.Anniken Børresdtr. og Henrik Danielsen.Hesteskj.Barn.Daniel barn m.3 Kvinner.Anna Eriksdtr.i 1811. Kari Henriksdtr.i1814. Og sist m.kona Anne Kathrine Andersdtr.De flytta opp til Skjervøy.Marta 1789.Barn m.2 menn.Gulbrand Olsen Nilsen Korsgaard..Etter hun ble enke,Fredrikke Fredriksdtr.med Fredrik Karlsen.Ulrikke ca.1797.Reiste m. Anders Børresen.Børre(neseløs)1799.m.Ingeborg Olsdtr.Børane stammer fra disse.Barn Lars 1831.og Annika Marie 1835. Begge altså ned til Sogn.Lars 1802 skrev seg Larsen.GM.Guri Jakobsdtr. (slekta) Barn Steitin. Mittet.:Henrik 1827.Daniel 1828.Daniel 1833. Jakob Nikolai 1839. Pernille ca.1842.Annike Marie 1845. Og mulig Gulbrand og Nikoline. Marta og Mara Maria Larsdtr.ca.1812.Anniken Børresdtr. Barn med Lars Pedersen fra Fron.Fosetvolden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har et problem med Fredrikke Fredriksdtr.Datter av Marte Henriksdtr.(Se over) Denne Fredrikke ble GM:Alexander Pedersen Nystu. Men var det henne, eller ei anna Fredrikke? Disse 2 er jo ikke i slekt(som vanlig var)Har funnet en annen kandidat. Hannes søskenbarn,Fredrikke Fredriksdtr.Datter av Peders søster. Marte Johannesdtr.f.1807 Sør Fron. vet ikke når denne Fredrikke ble født,eller hvem Fredrik var faren. Marte fikk senere barn med en Johan Svendsen.Er det noen som vet svaret her? Hadde vært kjempeflott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg kan nevne at da Børre Kristiansen og Katarina Gundersd. døpte dattera Kristina Børresd., tidlig i 1769, i Lilleelvdalen (Alvdal), skrev presten følgende etter dåpsinnførselen:'NB Ditto barns forældre vare toe fattige omkringvandrende folk, som foreviste bevis om deres ægteskab, fra hr Tyrholm i Stangvigen.Ellers var det lokale faddere med unntak av ei som het Stina Torbiørnsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk for flott innspill Jan Erik.Er det noen som har sett dette giftermålet i Stangvik.Og var det en Thyrholm som virka som prest der? Om dette er rett, kunne kansje deres foreldre være oppgitt.Vi har vel ingen på Katarina.(eller?)Kristiane Børresdtr.GM.Elias Johanss.Palm.(hans for.Hesteskj.Johan Wilhelm Palm ca.1733 og Kristine Pedersdtr.) Denne fam.holdt seg mest rundt Oslo.Barn:NN:1787. Johan Wilhelm 1793. Kristine 1794.(hun var mulig med Johan Fredrik Andersen). Johan Wilhelm 1798.GM:Marie Sophie Karlsdtr.Rosenberg(Søskenbarnet).Juliana Maria 1803.Ole 1806. Johanne Wilhelmine reiste med Nils Meldal.Hun forsvant på mystisk vis. Gunder Børresen og Anne Helene Olsdtr.(foreldre?)Barn:Ole Kristian 1808 og Ole 1810.Er det noen som har mere på disse Børresen har det vært fint å få samla det her for de som leter. Magdalena Børresdatter om henne, under Rosenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børre (neseløs) hadde bl.a sønnen Lars Børresen. Lars fikk bl. a. sønnen Børre Larsen (1853-1935). Børre Larsen var gift med Elen Oline Johannesdatter (datter av Johannes Berthelsen av grevlefølget og Johanne M. Rasmusdatter). Børre Larsen fikk flere barn. Se her. [url="http://draug.rhd.isv.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1900&spraak=norsk&kommnr=1301&kretsnr=084&bostnr=0019&leilnr=03>Lenke Flere av Børre Larsens barnebarn er å finne her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

[Opplysning om e-postadresse er fjerna. Red.]Ellers kan jeg nevne at Vetl-Magnus og Lang-Magnus er avbildet i Tynset bygdebok, ikke typen gård og ætt (bind 5 ?). De er henholdsvis sønn og svigersønn av Vetl-Anders av Pernillafolket og Nikoline, datter av Karl-Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg fikk lyst og sitere litt fra det som er skrevet om Børresen og Børane.Hva er navn uten historie. Først litt fra Taterne av Thor Gotaas.(den må dere lese). Om 'neseløs'Børre.og hannes etterslekt Børane i Sogn. Han var som sagt GM.Ingeborg Oddsdtr.Barna Lars 1831 GM.Marte Axelsdtr.Og Anniken Marie 1835 GM.Daniel Bornedriussen.Lars og Anniken bosatte seg i Sogn og deres etterslekt ble kalla Børane.Først faren Børre som ble betrakta som et mirakel når det gjaldt å helbrede dyr.Selv utdanna dyrleger rådspurte seg med han,om de sto fast.Kunnskapene hadde gått i arv i gererasjoner,men ble holdt strengt hemmelig innen familien.Han var også en humørspreder,full av gode historier og nyheter fra fjern og nær.Ei selvlaga vise,kunne han også komme med i godt lag. Han og nevøen Lars reiste rundt i Valdres.Og var velkomne gjester over alt.Børre hadde et typisk tateraktig utseende og gemytt.Liten av vekst og livlige bevegelser.Samt flink å snakke for seg.'neseløs'ble han kalle etter ei ulykke med en hest han behandla.Nesa og leppa fikk store skader. Han reiste rund i Valdres helt til det siste.Han døde i 1866 på en av Leiragårdene av skarlagensfeber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Om Børefylgje.I Sogn og Fjordane.De var et av de mest kjente reisefølgene på vestlandet i siste halvdel av 1800 tallet.De var 'båtsplinter' med vinterbolig i Vik i Sogn.Der produserte de sine varer om vinteren.På sommeren,dro de så rundt i båt og solgte sine produkt. Denne slekta var kjent som fremragende hådtverkere.Kirsten Flagstad(operasangerinne)hadde f.eks.Lysestaker laga av Jørgen Børe.Gamle Børe var en stor personlighet.Godt likt blandt de lærde i fjorden.Han var også full av gode historier og diskuterte relgion og astrologi,med stor visdom.Børe så ut som en filosof med sitt store skjegg. En ekte taterhøvding av det gamle slaget.Hannes sønn Jørgen ble i 1972 interjuva av Svein Lande.i avisa HD Helgen.Her forteller Jørgen Larsen meget livaktig og fengslende om sin slekt, oppvekst og hvordan det reisende livet arta seg i gamle dager.(Dette MÅ leses) Siterer litt fra den meget lange artikkelen, med bilde av Jørgen.Den heter en tater ser tilbake.Nanna og jeg fartet vide omkr.Slo lag med hestefylgj.av østlandsk,svensk opprinnelse.Sov i vogner og telt.Arbeidet,solgte LEVDE.Helledussen for ett fritt og bekymringsløst liv.Kun en dag om gangen. morgendagen var ny. Hva den måtte bringe,visste ingen.Spennende forventning. Fyrrige levende muskuløse svette hester.Som sto på bakbena,flekket tenner og vrinsket med manen rett ut. Livet var brusende fritt og skjønt en sommerdag. En sjel en skjorte.Jo jeg lengter ofte tilbake. fritt for eksos,sove og nervemedisiner. Alt var så forbasket naturlig. Ingen krav. Vi var vår egen lykkes smeder.Værsågod livet er ditt. Gjør det beste ut av det.Den lille stammen av Romani tatere er fullstendig bortregulert. Med det fastboende livet,mistet vi vår identitet.Karakterene kan du miste. det gjør intet. Men mister du KARAKTEREN er du ille ute. Det er den våre politikere tok fra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Skal skrive noe mer senere etter at de mest travle tidene her i Nairobi er over (sjekk http://MaishaMema.org hvis dere lurer på hva jeg driver med). Men bare en liten kommentar angaaende Thor Gotaas' bok: Denne bør tas med en STOR klype salt, ettersom den er stappfull av udokumenterte påstander, manglende kildehenvisninger og generell mangel på 'akademisk folkeskikk'. Selv en såkalt 'populær framstilling' bør holde mål når det gjelder et absolutt krav om sannhet! Jeg har aldri blitt så provosert som da jeg leste boka, og kan ikke forstå at Gotaas fikk utgi boka uten at en faglig vurdering var foretatt (en redaksjonssekretær i forlaget er IKKE godt nok!). Men boka inneholder selvsagt mye interessant, ettersom historien om de reisende er noe av det mest interessante en kan ta fatt på. Et generelt råd til ALLE som driver med forskning på de reisende er å ikke utgi for sannhet det som ikke kan dokumenteres! Jeg kommer som sagt tilbake med mer slektsforskning, spørsmål og svar senere. Beste hilsener Jonny (NB! Hvis noen føler behov for å debattere boka, har jeg den ikke med til Nairobi... Denne debatten må i tilfelle vente til jeg kommer hjem i slutten av mars)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Først lykke til med ditt vidre arbeid i Nairobi Jonny. Du spurte om flere opplysninger om Børresen. Jeg vet ikke om du fikk svar på de du lurte på. Når det gjelder sannheter, har jeg som du ser, lagt ut kilden for historiene. Slik at alle kan foreta en selvstendig vurdering.En debatt om hva som er sannhet og løgn om de reisende,håper jeg mange vil delta i. Det er derfor jeg synes Jørgens historie er så verdifull.Fordi den kommer fra en som reiste selv, og vet hva han snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Nina!Jeg må få understreke at det ikke var din referanse til Jørgen Larsen i Haugesund jeg refererte til da jeg skrev innlegget ovenfor. Jeg har selv snakket med en av hans sønner og vet at dette er pålitelig. Men selv intervjuet har en kilde som det kan refereres til (f.eks. en avisartikkel - Haugesunds avis? en bestemt dato). I det nevnte tilfelle vet jeg ikke om dette er gjort, men generelt har Gotaas en skrikende mangel på kildehenvisninger. Min kritikk av boka var derfor generell, og ikke spesielt til det du refererte. Men selve diskusjonen er interessant, og finnes vel delvis på det svenske Anbytarforum også.Jeg har dessverre sett altfor mange påstander fremsatt som sannheter i diverse sammenhenger, men venter selvsagt mer av en forfatter som har en akademisk bakgrunn... Ett eksempel som jeg husker fra boka, er at de reisende ifølge Gotaas i liten grad gikk til presten med dåp, vielser og død. Når det gjelder vielser før ca 1855 er dette korrekt, men begravelser og speielt dåp er registrert i de langt fleste tilfeller. En titt gjennom diverse kirkebøker og kjennskap til de forskjellige familiene bekrefter dette.Ellers har jeg satt stor pris på dine mange innlegg. Og joda, jeg fikk en del nye opplysninger i det du har skrevet ovenfor. Jeg lover derfor å komme tilbake både med flere opplysninger og flere spørsmål!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg er enig i at det skrives mye galt.Men positivt at det iallfall gjøres et ærlig forsøk. Men mange reisende er dessverre minst like uvitende selv om mangt og mye. Dette av en rekke opplagte årsaker.Det som jeg skrev ang.Jørgen,er som jeg sa henta fra en avisart.skrevet i 1972.,osv. alt står over. Men om Gotaas har nevnt det i boka ,vet jeg ikke. Dette med dåp av barn,er en veldig utbredt feiltagelse. Tvertimot var de raskere å døpe barna,enn de fastboende.Gifta seg,gjorde de også forbausende ofte. Har funnet giftemål før 1800. Så hedninger var de IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg viser til innlegg nr.10.Barn av Annika Børresdtr, og Henrik. Deres sønn Lars og kona Guri, Hadde en sønn kalla(Jakob)Nikolai f.1839. Nikolai ble GM.Johanna Pedersdtr.(hvem?)Dette paret er det skrevet om i serien I manns Minne.Artikkelen heter 'Fantestauå på Mittetstranda av Peder Mork(han voks opp i bygda)Den låg på Bergebakken midtvegs mellom Mork og Mittet.Bygd ca.1880.Her bodde paret Nikolai Larsen og Johanna. Stua fikk de som gamle,av bygda.Ikke alle var like begeistra. De regna med at mange reisende da ville finne vegen dit. Men siden Nikolai var expert på hestekastrering og en god dyrlege,trengte bygda hans kunnskaper. Stua ble bygd. Hans Svigersønn Magnus,hjalp han senere i dette arb. 2 sønner Lars og Laurits m.fam. bodde også ofte der.De drev med småhandel.Særlig klokker.Og kjørte rundt med hest og vogn.Kona til Laurits Karolina,var ei intelligent og slu kvinne.Det var noe aristokratisk over henne,som med flere fra disse slektene. Hu var stolt av slekta si(Fredrikfolket)Og at de var bedre enn andre,hadde hu vel rett i.Bror hennes var den kjente felespilleren,Nils Bakke.Siste gang jeg så henne,var under krigen. Ombord i Rauma.Ein evangelist,stemde i med Navnet Jesus blekner aldri.Da gråt Karoline og ba om mer.Som voksen møtte vi Henrik igjenn på vegen.I klærne ligna han en engelsk sportsmann. Knebukse(puttiser)og skinnjakke. Det hadde alltid vore noe høvisk over han,sa far. Han fortalte at han dreiv mye med hestehandel og hadde et bruk i Gudbrandsdalen. Nå skulle han ha hest til tømmerkjøring.'Fantestua' sto til slutten av krigen.Et folkeferd med en fremmed kultur,hadde funnet en plass i ei bondebygd en liten menneskealder. Trass i alt,tror jeg ikke det skapte så mange problemer som mange var redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg samler her de ubesvarte svara om Børresen.1 Hvem var Christian Børresen og Annika Rasmusdtr.2 Hvem var Christiana Gundersdtr.(svensk?)Og finnes deres giftemål i Stangvik?3.Hvem var Henrik Danielsen GM.Annika Børresdtr. Svensk hesteskj.nevnt på Romerike 1792,Eller sogneslekta?Hvem var Anne Katrine Andersdtr.GM.deres sønn Daniel.Er det Daniel som er nevnt 1801 på Hundorp, med hesteskj.Lars Larsen og Marte Henriksdtr.?Hvem var Johanna Pedersdtr.GM.deres barnebarn (Jakob)Nikolai Larsen.Kan hun være Johanna datter av Kari Hartman?ikolai`s sønn Lars f.1862.GM.Annika Alexandersdtr.Kan hun være den Annika Alexandersdtr.dpt.1866 Ø.Toten.Med foreldre:Alexander Christiansen(kalvene og Maria Magdalena(Rosenberg)4.Hvem var Borrine Andersdtr.GM.Anders Børresen.5.Hvem var Anne Helene Olsdtr.GM.Gunder Børresen.6.Marte Henriksdtr.Ei datter Fredrikke Fredriks. Var det hun som ble gift med Alexander Pedersen Nystu. Eller Alexanders søskenbarn Fredrikke?Takknemlig for alle innspill,spekulasjoner her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Robertsen

Til Ninas spørsmål nr 3 ang. Hendrik Danielsen GM Annika, kanskje 1801 tellinga fra Wedøee i Romsdal. Lim inn denne adr. Lenke. Kan dette være noe for deg? mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.