Gå til innhold
Arkivverket

[#17386] Børresen hesteskjærere, omstreifere


Gjest Nina Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Berg

Hei GreteSnakker du nå om Karl Fredrik sønn av Anne Marie Hartman og Knut Christiansen(kalvene)som bodde i Kragerø 1900? I såfall er Anne feil. Karl Fredrik var gift med Anne Marie Nikolaisdtr.Bodin(søk Bodin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe G.A.O

OK, feil Anne! Har fått det riktig nå. Lurer også på: Fredrik Carlsen på Røros med sønnen Fredrik Fredriksen gm Mina Fredriksdatter Hartman.... hvem er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg vet ikke hva du vil vite om de Grete. Høres ut som du vet hvem de er. Mina er av Hartman.Datter av Fredrik(neseløs Fredrik) Hartman og Marte Pedersdatter. Tynset. Datter av Peder Larsen og Annika Christiansdtr.På Dalvang.Tynset.Fredrik ble gift med Mina i Vang i Valdres. og han er da barnebarn til Carl Fredrik Johannesen Rosenberg og Magdalena Børresdatter. Søk i søkefeltet her inne etter Hartman,Rosenberg og Børresen for nærmere detaljer om deres slekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Steinar Gilde

Jeg leter i FT 1900 etter Mina født 14.4.1898 i Åfjord, men kan ikke finne henne. Hun ble gift med Aleksander Magnus Aleksandersen f. 15.5.1891. Bosatt i Namsos. Det er vel mulig at Mina er registrert med et annet fornavn. Tror ikke at hun ble døpt i Åfjord. Er det noen som kan gi litt hjelp her. Mvh Steinar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei, Steinar. Mina, bestemor til Åge Aleksandersen, heter egentlig Mina Gustava Eliassen Brun (Grøn), er født 14-3-1900 i Bjugn, og døpt der 8-4-1900. Hun hører til en reisende slekt som går under samlebetegnelsen Spinds-folket. Foreldrene hennes var Kristopher Elias Jensen Brun (Grøn), f.10-8-1851 (16-1-1856?) i Flesberg, dpt.aug.1851 i Eker (29-1-1856 i Flesberg?), 8/1865, ikke konf., død 1939, gift borgerlig 1883 i Bø i Telemark med Magdalene Gustava Andersdatter Holan av Nystuen-folket, f.24-5-1853. Jeg har for øvrig registrert Mina som den yngste av 12 søsken. Spinds-folket har sitt utspring i Ole Olsen skorsteinsfeier som reiste på Sørlandet i andre halvdel av 1700-tallet. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jon Torp

HeisannFor meg var Ingeborg Oddsdatters opphav ukjent. (Ingeborg Oddsdatter hadde barn med Børre Henriksen (Neseløs) og var mor til Lars Børresen.) I dag fant jeg hennes opphav:Bergen - Hjemstavnsforhør - protokoller 8. sept - 1857 Nr. 152 Lars Børresen Meehus[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=hjst2&sideid=57&storleik=150>LenkeSom er indtat paa Tvangsarbeidsanstalten, er 27 Aar gl og efter Attester, hvoraf han er i ...... født i Gryttens Præstegjæld af Børre Henriksen og Ingeborg Oddatter Rosenlund der ei have vært gifte. Han er confirmeret 18 Aar gammel, den 15de October 1848 i Findaas PræsteGjeld hvor han have tjenet i 8 Aar, nemlig hos Niels Vorland, Rasmus Holme, .....in Mehuus, Reinert Næset og Lars Helgepladsen, fra Findaas reiste han til Valdres hvor han har været i 8 Aar, ernæret sig som Hesteskjærer og som frader? hver Høst og Vaar gjort kortvarige Reiser til Sogn og Hallingdal, han har havt Bopæl paa Liagaardane hos Gulbrand Skolelærer Jørgen Tveit og Simen i Øigardsbakken i Vangs Præstegjæld. Han har i det siste Aar vært i Uorlans? og Lekanger Præstegjæld, hhans Pas er udskrevet den 8de Decbr 1853 af Fogden? i Ringerige og Hallingdal, til hvem han reiste ene for at erholde Paset hvilket er paategnet 8 April 1854 af Lensmanden i vang 19 April 1856 af Sogns? Fogderie, hans moder er en Datter af Od Fredriksen Jaastad, som tjente i 10 Aar her i Garnisonen, hvorpaa han flyttede til Lekanger Præstegjæld, hvor han levede som Svilsvend?? Han forlod for 14 Aar siden Angjeldende? mor Fader og handes ..... opholdssted avgives at være ubekjendt. Angjeld... her anholdt som Omstreifer og tilhører Børrefølget hans fader er navnlig den saakaldte Næseløs-Børre. ( Se for øvrig her: LenkeVed en dåp i Eid i Sogn i 1815 - Barn: Brite (egtefødt) – Foreldre: Odd Fredrichsen soldat – mor: Marte John – Merknad - Far. fra Jaastad i Ullensvang. Mo. fra Sogn. Døypt på Stårheim. – Mulig Odd Fredriksen døpes 1769 her: Lenke )Bergen - Hjemstavnsforhør - protokoller 8. sept - 1857 Nr. 153 Lenke Børre Henriksen der som Omstreifer er anholdt den 5. D.M. og indtat paa Tvangsarbeidsanstalten her, antagelig 56 Aar gammel og forklart at han i 8 Aar har boet i Vangs Præstegjæld i Valdres med sin Søn Lars Børresen, med hvem han for korte Tidsrum har reist dels til Sogn, dels til Hallingdal for at Kjøpe/Kjøre? Heste. Han boede førend Sønnen kom til ham, i flere Aar hos Gunnar i Korgstuen??? i Valdres, men er født i Gryttens Præstegjæld, og han medbregte er Pas forevist for Narøens?? Lensmand den 28 Mai 1857 .....af Lensmanden i Borgund den 21 Decbr 1856. Han er den i Fortegnelsen over Tatere under N 513 og 542 anførte Næseløs-Børre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Fant Brite/ Brita Magnusdatter på DS 1801 tellingen på gården Jaastad Indre. Står hun er svigermor til husbond, og hans kone er jo Fridrichsdatter. Du gjør en flott jobb Nina. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei igjenVar inne på FS der fant jeg Fredrik Amadeus Persen/Pedersen f. 1725 i Ullensvang av foreldrene Per Olsen Jaastad og Sofie Fredrikke Fredriksen Tormollen. Død 1792.Kari Fredriksen f. 30 Juni 1748 i Ullensvang. Gift med Knut Hansen 15 Juni 1784 Ullernsvang.På Brita Magnusdatter står det Villure bak er kansje gårdsnavn?Er det noen som kan bekrefte dette? Finnes det noe alla bygdebøker fra stedet? Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant også på FS: Peder Olsen Jaastad f. 31/3 1694 i Hardanger d. 3/4 1745, gift 1722 i Ullensvang med Sofie Fredrikke Fredriksdatter Tormolen f. 1703 i Granvin, Hordaland d. 30/11 1740.Peder Olsen Jaastads foreldre: Ola Olsen Jaastad gift 1683 med Kari Persen Logit f. 1661 i Ullensvang d. 1733 (hun giftet seg igjen i 1710 med Johannes Olsen Reiseter).Kari Persen Logits foreldre: Per Rasmussen Logit f. 16/2 1606 Loget,Hardanger, Hordaland, d. 1668, gift 1654 med Margreta Tollaksdatter f. 1637 i Vikør, Hardanger, Hordaland, d. 1693Per Rasmussen Logits foreldre: Rasmus Andersen og Anna HansdatterMargreta Tollaksdatters foreldre: Tollak Olavsen Aukland og Karen Christensen LindSofie Fredrikke Fredriksdatter Tormolens foreldre: Fredrik Amandus Tormolen gift 24/6 1696 med Ingeleiv Paalsdatter f. 1671 i Granvin d. 3/6 1733.Fredrik Amandus Tormolens foreldre: Joachim Tormolen f. ca. 1645 i Granvin gift ca. 1676 med ukjent.Ingeleiv Paalsdatters foreldre: Paal Finnsen f. 1627 d. 16/10 1695 gift 1655 i Granvin med Brita Jensdatter f. 1636Paal Finnsens far: Finn LekveBrita Jensdatters far: Jens OlavsenDet var noen motstridende opplysninger, og påliteligheten kan jo variere.Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Egentlig til Nina Berg, Trondheim:Ser ut som du har en god del om reisende slekter og folk. Derfor tillater jeg meg å spørre om du har truffet på familien Rossing/Rosing rundt Trondheim og nordover. Far Henrik Rosing - død før 1844. Og sønnen Henrik Henriksen Rossing - fødd 1790 i Trondheim. Men hans dåp og innføring i kirkeboken har jeg ikke funnet ennå. Derfor vet jeg ikke noe mer om foreldrene m.m. Og heller ikke hvorfor han bruker dette slektsnavnet, som egentlig tilhører en slekt fra et annet sosialt lag av folket.Du skriver at Børresen-familien er opphav til (og har forbindelse med) flere andre reisende-slekter. Og så berører de dels samme område som Rossing-familien. Kan det tenkes noen forbindelseslinjer????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Kommentar til innlegg #59:Ikkje Villure, men Velure finst som gardsnamn i Ullensvang!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Per Nermo

Ingeborg Olsdatter (Rosenlund) fra Jaastad i Hardanger fikk altså barna Annika (1835) og Lars (1831) med 'reisende' Børre 'Neseløs' Henriksen (Meehus) (ca.1799-1866). Var de gift ? Det må vel ha vært et uvanlig 'forhold' ('stakk hun av' med en 'reisende'?). Ingeborg var vel av 'fin' (bonde?)slekt i Hardanger, endatil oldebarn av Sofie Fredrikke Fredriksdatter thor Møhlen (1703-1740), av offisers-slekt (fra Bergen?). (Sofie's farfar, kaptein Joachim thor Møhlen var kanskje bror av Bergens-rederen Jørgen thor Møhlen f. ca. 1640 i Hamburg ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jan Erik Aas

I innlegg 15, nevnte jeg om at det skulle finnes et bilde av Vetl-Magnus og Lang-Magnus i Tynset bygdebok, men kunne ikke huske noe mere.Etter allerede 2 år 2 mnd og 4 dager, kan jeg komme med en nærmere opplysning.De nevnes i et stykke som finnes på s.484-487 i Tynst bygdebok bind IV, der det også er et bilde av dem.Ellers nevnes det at Lang-Magnus (Magnus Fredriksen) døde 20/3 1957, 79 år. Han ble gravlagt på Os i Østerdalen. Han hadde ei tid ei stue på Moan i Alvdal.Om Vetl-Magnus (Bikkje-Magnus) står det blant annet at han overnattet i ei løe på Plassen i Alvdal, og døde der. Da den døde Magnus skulle bæres ut fra løa, hadde de store problemer med å få ham ut pga. bikkja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Kjell Fredly

Hei! Har ingen anelse om dette kan være ei av Børreslekta, men siden jeg tilfeldigvis fant det, så legger jeg det i alle fall inn:Råde kirkebok i Østfold, den 8. sept. 1783: 'Qvinde Menesket Anne Olsd: Inf: Maria.' (Jeg tar ikke med fadderne) 'hun navngir Niels Olsen til Barnefader.- NB: Dene pige giorde for mig siden en ganske anden Tilstaaelse, neml: hendes rette Navn var Annichen Børgesd. fra Schesmoe Prestegield, hendes Barnefader Ole Olsen Brandruud en gift mand.'Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.