Gå til innhold
Arkivverket

[#17726] Collins notater - skifte etter Anna Ruberg 9/2 1725


Gjest John H. Aarønes,
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg har notert at Malene Audensdatter Widerøe og Jens Pedersen Ruberg hadde datteren Adelus, f. 1745 i Trondheim.Så at de nevnte fem skulle være barn av en 'Peder Jensen Ruberg' f. c1685 i Molde (sønn av Sofie Pedersdatter Ruberg og skipper i Trondheim, Jens Lauritsen Hassel død 1691 ?) medfører altså ikke riktighet ?Det kan mao. verifiseres at i alle fall Jens, Elisabeth og Kirsten er søsken og barn av Ribe-presten Peder Rasmussen Ruberg (c1673-1730) og Anna Sofie Kruse ?Stemmer det at nevnte prest i Ribe er sønn av forvalter på Kanestraum, Rasmus Pedersen Ruberg (c1635-før 1688) og Aletha Johansdatter Rasbech ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk Kjell Ove!Eg har lenge lurt på kven Jens Smed var son til.No fekk eg jo greie på kven Elisabeth var gift med også.Ingen Adelus er nemnt i skiftet etter Jens Pedersen Ruberg, men søsterdattern Adelus Fredriksdatter Ruberg budde vel hos Jens og vart konfirmert i Molde 1761 - 16 år gl.Molde skifteprt. nr. 2 fol. 1057 – 1785 24/9 24/9 skifte på Molde etter mestersmed Jens Ruberg g. m. Helene Ruberg. Arvinger: 1. søstersønn David Materen i boktrykkerlære i Tr.hjem, 2. søstersønn Peder Ruberg bokb. svend i Kr. sand, 3. søsterd. Elisabet Materen død og eftl. seg a. Maren Elisabeth Bogge®. Hendes far feldtskjær Oluf Bogge® i Kr. sund, 4. søsterd. Adelis Bredin g.m. mesterskomaker Anders Bredin (Frå Romsdalsmuseets arkiv).Det var fint å få lenka til Wibergs præstehistorie - så takk for det Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(26:) Er det funnet noen plausibel forklaring på at søsknene Jens, Elisabeth og Kirsten Peders. Ryberg havnet på Nordmøre, barn som de sies å være av en prest i Danmark ? Kristian og Alette 'forble' jo i Danmark ... Jeg synes dette virker pussig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Forklaringen skal måske findes i oplysningen om, at Peder Ryberg var norsk. Vh, Berit Pagh,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

(27): Adelus var brordatter av Jens og bodde hos ham og Malena i Molde (foreldrene i Kristiansund var døde).Jeg skal ikke ta stilling til hvem som var foreldrene til Jens, Elisabet og Kirsten (og eventuelt de to andre), ettersom Hornemans oppsett både er uoversiktlig og uten kildehenvisninger. At disse tre er søsken, går frem av skiftet sitert i (20). Jeg skulle virkelig like å se skifte etter denne Peder Ruberg/Ryberg, død 1730. To sønner og tre døtre, står det i prestehistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(32:) I #26 sies det 'søsterdatter'. Mener du virkelig 'brordatter' ? Hvilken bror av Jens skulle i så fall være faren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Beklager! Skrivefeil! Adelus var datter av Jens' SØSTER, og var forresten døpt 4.9.1745 i Kristiansund (ikke Trondhjem).Hennes foreldre var Fredrik Perssen, smed på Nordlandet, og hans første ektefelle, Kirsten Pedersdatter Ruberg.Bra du har øynene med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.