Gå til innhold
Arkivverket

[#18071] Omstreifere i tukthus og fengsler


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Hvis du ser på de filene som ligger her på Digitalarkivet, vil du se at det står hvem som har rettighetene til dataene. Hvis du ser på filer lagt ut av KROA DIS-Akershus så står det at de har rettighetene.Slikt arbeid er vel beskyttet av åndsverksloven. Men dette vet jeg ikke nok om. Hvis du f eks har tenkt å studere historie og bruke dataene til noe mer, bør du legge ut dataene i ditt eget navn.Hvilken avtale de enkelte som registrere i regi av DIS vet jeg ikke. Har kikket litt på websiden deres uten å finne noe. Spør dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Sitat fra boken Taterne av Thor Gotaas: 'Hva ønsket prester og øvrighet å gjøre for å få bukt med tatere og omstreifere? De fleste foreslo opprettelse av tukthus, og et tukthus var allerede tatt i bruk i Trondheim fra 1735. Seks år senere stod en lignende anstalt ferdig i Christiania. Det var typisk at det ble holdt store fanteforfølgelser i Trondheim og Akershus henholdsvis i 1737 og 1744, få år etter åpningen av de respektive tukthusene, for det gjaldt å fylle opp straffanstaltene med hjemløse. Over porten til tukthuset i Trondheim stod det for øvrig innrisset et ironisk rim: Gud lønne Christian den sjette, som har fundert dette. Gud spare Kongen mange Aar, saa hver en By et Tukthus faar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har samlet den informasjonen jeg har funnet om 'landstrygere' fra tingprotokollen for Inderøy fogderi i Trøndelag 1689 - 1709 her: [url="http://home.online.no/~sisselbs/Landstryger.html>http://home.online.no/~sisselbs/Landstryger.html (ordet tater har jeg aldri sett brukt i kildematerialet).Det er samlet mye informasjon fra kirkebøker om folk som ikke hører hjemme i det aktuelle området på Norsk Slektshistorisk Forenings sider under strays:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Wenche Spjelkavik

Hei! Jeg søker livstidsfange i Trondheim, Anders Andersen Bidkja, dømt til livsvarig i Tronhjem stiftsoverrett i november? 1830. Finnes han i dine papirer, i såfall hvilke opplysninger finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei WencheFengselsprotokollene er lagt ut på Eirik Strøms nettsted,Bruk en søkemotor og skriv navnet der så kommer hans hjemmeside opp.Eller gå via DIS Norge og slektshistoriske kilder. Sørtrøndelag og Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Torgrim Sørnes

Til (31): Trondhjem Hospitals kirkebok:[død] 05.03.1833, begravet 7.3.1833, Anders Andersøn Bidkja, 47 Ar, Slaveriet paa Livstid, Børnekopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.