Gå til innhold
Arkivverket

[#18113] Lasse Henningsøn Munk's far eller svigerfar?


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Nei.Men hvorfor skulle Nils Ålstad være i slekt med Ingrid Turesdatter ? Vi kjenner da ingen av Nils Ålstads forfedre, og Nils Ålstad var selv leilending (praktisk talt uten odelsjord) før han giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Greit, Tore. De ville ha vært i slekt DERSOM oversikten hos Horvei var riktig, hvilket jeg satte et spørsmålstegn ved fra begynnelsen. Jeg kjenner ikke slekten på Ålstad, og knapt nok på Busvoll, ettersom jeg ikke tilhører slekten selv. Når du sier at Nils Ålstads forfedre ikke kjennes, så er neppe han og Ingrid Turesdatter i slekt, heller.Jeg er imidlertid fortsatt interessert i om noen har synspunkter på Sissel Eysteinsdatters eventuelle ektemenn, om Nils Andersen Busvoll fortsatt bør plasseres som Sissels (andre) ektemann eller om andre løsninger har mer for seg, og om det kan være noe hold i, ut fra jordegods, å plassere Ola S. Skiåker som sønn av Sissel Eysteinsdotter og evt. Sevald Dyresson. Sønn av en Nils (eller Knut, som vel også har vært lansert) er han i hvert fall ikke.Og til slutt: I hvilken grad kjenner man til dokumenterbare søskenbarnsgiftermål i siste halvdel av 1500-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Jeg tror du kan gå ut fra som sikkert at søskenbarngiftemål ikke ble praktisert i Norge på 1500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det betyr at minst ett av to er feil vedr. hypotesene rundt Ola S. Skiåker: Enten var han ikke sønn av Sissel Eysteinsdotter, eller han var ikke gift med Live Eiriksdotter, eller ingen av delene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Til 49: Så vidt jeg vet er Nils Ålstads farsnavn nevnt kun ett sted. Det er i en lagtingsrettsak i 1630 om Sundplassen under Hove i Fåberg. Saken ligger som vedlegg til fogderegnskapet for Gudbrandsdalen 1631-1632 (lensrengskaper Akershus legg 105.2). Her er det gjengitt et skriftlig innlegg fra 'Niells Olstad' som er underskrevet 'Olldstad wdj Wang sogen den 23 Jullij Anno 1630 Niells Mogennssen'.Jeg har forøvrig ikke klart å finne noen kilder som sier noe som helst om slekten til Nils Mogensen Ålstad. Alt godset han eide kom fra svigermoren Karen Sevaldsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk, Ole Arild. Jeg visste om dette vedlegget men hadde ikke foretatt en fullstendig avskrift av det, så jeg manglet signaturen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Jeg vil tro at faten til Nils var nevnt som lagrettemann i 1591 og 1602. Det var vel også han som var valgt som hyldningsmann ved hyldningen av Kristian IV den 8 juni 1591 i Oslo. Jeg vil også tro at han var nevnt ved bispemiddagen i Vang den 17 sep 1594?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nils Aksel Horvei

Re (47 og 56): (Siste setning i (56): 'Alt godset han eide kom fra svigermoren Karen Sevaldsdatter.' er ikke i overensstemmelse med Per Bergs artikkel 'Kvar vart det av Bratt-godset?', NST XI, s. 330. Re (52): Engebret Hougen plasserer Nils Andersson Busvold som Sidsels svigersønn i 'Noen bemerkninger om bondearistokratiet i Gudbrandsdalen', NST XIII, s. 256 - 264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.