Gå til innhold
Arkivverket

[#18396] Slekt frå Bolga,Meløy, Nordland.

Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg bare 99 % sikker på at jeg har riktig Berit Fordelsdatter Skonseng, og det burde sjekkes med kirkeboka når Ole er døpt i 1816. Dessverre starter kirkebøkene som finnes her i Sandnessjøen på ca 1850 på biblioteket her(noe i 1842). Min ane Hans Eriksen som også bor i Bolga i 1865(se linken i første posting) blir jo da tremenning med Ole Iversen, og det styrker jo den Berit Fordelsdatter jeg har som kandidat til å være mor til Ole Ivarsen. Det var jo naturlig at min ane bodde hos slektninger, etter at han ble enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

??, følger spent med på denne slektsoppregningen, fordi at jeg kjenner at dere muligens er borti å kitle mine slektsrøtter. Mine aner kommer nemlig både fra Røssvoll, Skonseng og Tørrbekkmo på min fars side. Bl. a. så var min ane Fordel Henriksen, f. ca 1727, født på Skonseng, døde på Tørrrbekkmoen i 1808. Han var gift med Elen Nilsdatter fra Sør-Nævernes, Gisken Gabrielsdatter og Marit Persdatter. Jeg er derfor spent på om Mariann eller Anne Lise har noe om denne greina?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg skrev et langt innlegg til svar her, men jeg holdt på for lenge. Hele innlegget kom bort, og jeg orker ikke skrive alt pånytt igjen. Det er flere opplysninger om det du spør etter i Svein Edvardsens arveskfter 1686-1780 og 1780 til 1810. Det er ikke noe vits i å komme med lange innlegg som forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg prøver igjen likevel:I 1791 var det skifte på Elen Nilsdatter, og arvingene var ektemannen Fordel Henriksen, og barna: Peder Christian 8 år og Fordel 5 år.I 1778 var det skifte på hans første kone Gidsken Gabrielsen. Arvinger: Ektemannen Fordel og barna:-Gabriel Fordelsen 19 år, og han var hos sin farbror curator Ole Henriksen Skonseng.-Nils Fordelsen 13 år-Ole Fordelsen 6 år-Berith Fordelsdatter 23 år-Marit Fordelsdatter 18 år. Formynder for de 2 siste var farbror Ole Henriksen Skonseng-Dorthea Fordelsdatter 16 år-Kirsten Fordelsdatter 11 år-Elisabeth Fordelsdatter 4 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Siden det er umulig å komme med lange innlegg her så kommer mer nå: Skifte etter Elen Nilsdatters mor Gjertrue Christensdatter i 1799 i Nævernes. Arvinger:-Christen Nilsen som var sønn i Nævernes, men var død. Hans barn: Niels i Fagerjodren, Anders og Ole som var i Nævernes.-Peder Nilsen som var sønn i Quandbeckmoen.-Jens Nilsen som var sønn og gift på arvetomten-Nils Nilsen som var gift i Røerbeth-Karen Nilsdatter som var datter, og gift med Joen Amundsen Quandbecklien.-Elen Nilsdatter som var død datter, og hadde vært gift med Fordel Henriksen i Tørrbekkmoen. Hennes barn: Peder Fordelsen 15 år og Fordel Fordelsen 12 år.-Giertrue Nilsdatter som var datter, og gift med Ola Jensen Teppeskar.I 1778 var det skifte på Elens far Niels Christensen. Arvinger: Giertrue Christensdatter som var ektefelle. Deres barn:-Christen Nilsen som var sønn i Nævernes.-Peder Nilsen som var sønn i Granbeckmoen.-Jens Nilsen som var sønn på arvetomten-Nils Nilsen som var sønn på 24 år.-Karen Nilsdatter som var datter, og gift med Joen Amundsen Granfield.-Elen Nilsdatter som var trolovet med Fordel Henriksen Tørrbekkmoen.-Giertrud Nilsdatter som var 26 år og hjemme.I 1739 var det skifte på far til Nils Christensen i Nævernes:Christen Davidsen som var hovedperson, og ektefelle var Karen Simensdatter. Vet ikke om hun var mor til disse barna som var arvinger etter Christen:-Christen Christensen 23 år-Niels Christensen 21 år-Johanna Christensdatter-Ane Christensdatter-Kirsten ChristensdatterDet er kanskje mulig å sjekke mer i bygdebok for Rana, men det får jeg ikke gjort før tidligst torsdag tror jeg. Forutsetningen er jo også at den ikke er utlånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Anne Lise! Dette var jo kjempeflott!For dette er nemlig min farmors slekt, Ole Tobias Olsens slekt, så her har jeg litt å arbeide med. Farmor var 6. Barnebarn til Fordel Henriksen og Elen Nilsdatter.Når du nevner 'Svein Edvardsens arveskfter 1686-1780 og 1780 til 1810' er det for Hemnes Moe?De har jeg fra 1811-1845, 1846 - 1880 og 1881 -1920. Men sant å si har jeg enda ikke rukket å se i dem. Når det gjelder bygde boka har jeg sett litt på den for lenge siden, men fant ut at der var nokså mye feil i den. Derfor ble de ikke studert så mye mer.Derfor skal du ha hjertelig, hjertelig takk!!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg trodde jeg hadde skrever at skiftene var for Hemnes/Moe. Jeg har kjøpt disse skiftene til og med 1845. Etter den tid har jeg ikke så mange i Mo og de som var der er det ikke skifter på(har sett i skiftene på biblioteket), og de som var på Hemnes bodde der lenge etter 1920. Mormors søster og en del av mammas søskenbarn bor der den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Birger! Du har ikkje forstyrra i det heile, men eg har hatt det travelt dei siste dagane.(har knapt sett innpå her sidan sundag kveld)Har eigentleg ikkje tid til å svara no heller, men tenkte at du iallfall skulle få vita at det ikkje var 'vond' vilje!!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg glemte vel å si at du Birger ikke forstyrret her. Jeg har hatt og har ganske mange andre 'baller i luften' i slektsforskning i det siste, og det var derfor jeg ikke svarte så raskt.Dessuten må jeg jo på biblioteket for å eventuelt kunne slå opp videre. Jeg skal på biblioteket i morgen, og lar høre fra meg hvis jeg finner noe. Så håper jeg at de akutelle bøkene ikke er på utlån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Birger: Jeg har sett litt på dine aner i gårdshistorien for Rana i dag. Så på mikrofilm på biblioteket på egne aner, og dette fant jeg da jeg i gårdshistorien for Rana da jeg tok pause. 1)Elen Nilsdatter Født: 1749 ett sted i bygdeboka, og 1750 på et annet sted i bygdeboka. Dette må sjekkes med kirkebok.2)Nils Kristensen Født: 1718. Han bygselet hele gården Sør-Neverneset 12.09.1739. Han fikk 10 riksdaler i bot for hjemmebrenning, men det er noe som ikke stemmer siden han ut fra bygdeboka fikk det året etter han døde. Han døde i 1778.Gift: 1740 med Gjertrud Kristensdatter Myrbekken fra Elsfjord(i Hemnes?).3)Gjertrud Kristensdatter Myrbekken Født: 1712 og død 1798.4)Kristen Davidsen Plurheia Født: 1685.Han ryddet gården Sør-Næverneset i 1714, og var bruker alene der frem til 1733. Fra 1733 til 1737 var det en bruker til, og fra 1737- 1739 var han igjen bruker alene. Han betalte gressleieskatt i 1722 og vanlig skatt i 1723.Gift: I 1714 med Karen SimensdatterDød: Det var skifte på Kristen i 1739, og boet var blant annet på hest. 10 naut og 26 småfe og noe mer(jeg forstår ikke hva jeg har skrevet).8)David Persen Plurheia Født: ca 1652, og var 50 år ved manntallet 1701. Han brukte en part av Plurheia 1700-1706, eller til 1714. I 1718 var han forarmet, og var delvis bruker sammen med sønnen Per de siste årene. Sønner i 1701:-Jens 26 år til Skonseng-Per 20 år-Kristen 16 år-Ola 11 år5)Karen Simensdatter Gift: 1714 med nr. 4 Barn:-Karen født 1722 og bodde senere i Kvannlia-Ane født 1725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer resten av inforamsjonen:Fordel Henriksen var døpt 08.06.1727, og 12.12.1749 fikk han bbr. på 12 mk i Tørrbekkmoen.Dette ble tinglyst 26.04.1751. I 1765 makeskiftet han med David Jensen Skongseng som er min ane.Fordel bygslet 12 mark i Skonseng 1765. Fra 1779 drev sønnen Henrik 1/3 av jorda, og Fordel selv 2/3(bnr.3) til 1797. Fordel drev Ørtfjellsaga fra 1777 til 1793, og fikk i 1779 bot for heimebrenning.Gift: Med Gidksen Gabrielsdatter i 1750Gift 2: Med Elen Nilsdatter i 1778.Gift: 1750 med Gidsken Gabrielsdatter fra Ytteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Enda en gang, Hjertelig takk skal du ha, Anne Lise, for at du tar deg tid til dette! Men for meg var det virkelig flott å få dette! Til dere begge to, Mariann og Anne Lise (innlegg 34 og 35): Jeg har ikke trodd at det var 'vond vilje' , men jeg er alltid redd for å forstyrre når jeg blander meg inn i andres debatt, selv om dette faktisk går på min slekt også. Derfor prøver jeg som regel å unngå det. Men ingen regel uten untakelse. Og i dette tilfellet ble jeg nyskjerrig siden kjente navn fra slekta mi dukket opp!Hjertelig takk, enda engang!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I farten glemte jeg en ting, Anne Lise: Var ikke Fordel også gift med Marit Persdatter eller Pedersdatter? Jeg har et notat som sier at han giftet seg 3. gang i 1791 med Marit.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Birger: Du har rett i at Fordel giftet seg med Marit Persdatter eller Pedersdatter i 1791, men jeg trodde jeg hadde skrevet det tidligere. Ellers er det bare moro å hjelpe folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Anne Lise!Ja, det er fantastisk med alle slike gode hjelpere! Jeg setter virkelig pris på det. Og jeg har lært utrolig mye gjennom det.Du er vel også inne i den samme slekta, slik som de 'fleste' fra Nordland? Jeg tenker Jemtlendingene.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg er inne i den samme slekta, men det er en god stund siden jeg har arbeidet med disse anene. Vår felles ane på denne grenen er David Persen født ca 1651. Du skal videre på sønnen Kristen, mens jeg skal videre på Jens som var gift med Eli Østensdatter. Jeg vet jeg skal ha noe mer om henne ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Eg kan ikkje finna denne Berit Fordelsdtr. som er mor til Ole Iversen nemnd i innl.nr.15 og 20 bl.a.Eg prøvt diverse utvegar for å finna henne i FT, utan å lukkast! No lurar eg på om det kan vera ei som vert kalla Elen Fordelsdtr. du finn henne ganske langt nede på denne sida: LenkeEr det nokon som har ein betre idè?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Elen var søster av Berit. Nei det ser rett og slett ut som om Berit Fordelsdatter er utelatt, for hun er ikke å finne hverken i Rana eller pretsgjeld rundt(Alstahaug,Nesna) i 1801. Hun kan selvfølgelig ha vært andre steder i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk skal du ha Anne Lise!Eg trur det har skjedd ein 'glipp', for eg har prøvt med landssøk, og f.år + - 10 år, førenamn og etternamn, utan hell.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jammen jeg fant henne jo ikke jeg heller. I neste uke en gang(mandag 05.01 eller senere) skal jeg på biblioteket, og der har de FT-1801 både i bokform og på mikrofilm. Hvis du ikke har funnet henne til da, så kan jeg lete der. Synd jeg ikke visste det i går, da jeg var på biblioteket. Forsåvidt er hun jo litt interessant for meg også, siden hun er datter av en søster av en av mine aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Mariann Stokken

Hei Anne Lise! Eg har desverre oversett ditt siste innlegg, såg det fyrst no...Tek gjerne imot meir opplysningar, visst du har :-)Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Anne Lise, du må ikkje leggja noko tid ned på dette, det var berre rein nysjerrighet frå mi side.Men visst du vil så...Tusen takk enno ein gong!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Til Terje Pedersen: ad. innl. nr 15 her på sida.Kvar har du kjeldene for dine opplysningar?Eg har bedt om hjelp på anna hald for å finna meir opplysningar om far til Ole Iversen, men han kan ikkje finna nokon f. på Skonseng i Rana...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.