Gå til innhold
Arkivverket

[#18396] Slekt frå Bolga,Meløy, Nordland.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Det ser ikke ut som om Berit Fordelsdatter var i Rana i 1801, for hun er heller ikke å finne i folketellingen som biblioteket her i Sandnessjøen har i bokform. Nå så jeg ikke mikrofilmen, men det er vel tvilsomt om jeg finner henne der når jeg ikke fant henne i folketellingen i bokform. Hun var sikkert i tjeneste et annet sted i 1801, og har vel kommet tilbake til Rana igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei, Min kilde for opplysningene gitt i innlegg 15 er kirkeboken for Meløy, konfirmerte 10. juli 1832: Der står følgende: Ole Iversen, født på Skonseng i Rana, iflg oppgitt alder er han født 1817. Sønn av Iver Erichsen og piken Berit Fordelsdatter.Da Ole Iversen gifter seg i Meløy 19. september 1847 blir det likeledes oppgitt at han er født i Rana, og iflg oppgitt alder født i 1816. Sønn av Ivar Eriksen. Uekte.Det vil vel være fornuftig å se hva som står i kirkeboken da Ole ble døpt i 1816/1817 for å se om morens navn er riktig. Det som kanskje forundrer meg litt er at i FT-1865 for Rødøy bor det en legdslem i husstanden til Ole Iversen som er født i Rana/Moe prestegjeld, med navn: Bereth Anna Olsdatter, ugift, 65 år.Da denne Bereth Anna Olsdatter dør på Bolga 3. januar 1870 er ikke fødested oppgitt, men ifølge oppgitt alder er hun da født i 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Til Anne Lise, Tusen takk skal du ha, enno ein gong!!Til Terje: Dette var jo interessant, kanskje det er Beret Anna Olsdtr., som er mor til Ole, og ikkje Beret Fordelsdtr.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Dette fann eg i jakta på ei mogeleg Berit Olsdtr. som mor og dette er vel temmeleg sikkert mora til 'den lille Ole'LenkeDet er jo også på Skonseng, Mo i Rana.Tusen takk til Terje Pedersen, som sådde tvil om at den over(Beret Fordelsdtr.) var rette mora.Men i FT 1865 er jo denne Beret Anna Olsdtr. oppført som f.i 1800 ikkje 1790, slik du skriv at det står når ho døyr.Dvs. at ho berre var 15-16 år då ho fekk Ole, men det er sjølvsagt mogeleg...eller kanskje det er meir rett, det som står i 1801, dvs. at ho vart f.1777 + -Er det nokon som har kjelder på dette?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Siste forsøk før eg bestiller kyrkjeboka, og prøver å lesa det som står der. Eller kanskje eg er heldig den gongen :-)Eg er ikkje noko flink til å lesa skrifta når det vert så gammalt.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per A. Sperstad

Det var mye att og fram her. Kanskje kan dette hjelpe noe: Det er riktig at Ole var f. Skonseng 1817 som (uekte) barn av Ivar Erikssa og pigen Beret Olsdtr. Ivar Erikssa var fra Straumen i Sør-Rana og Beret Olsdtr fra Skonseng i Nord-Rana. Hun var datter av Ole Tomassa og Elisabet Pedersdtr som dreiv ein gårdpart på Skonseng. Namneforvekslinga skyldes nok at Elisabet først var gift (1784) med Fordel Henrik Østenssa (son av den eksentriske lensmannen Østen Jenssa) f. Skonseng 1760, d. som inderst på Skonseng (-almlia) 1785. Elisabet og Fordel fikk i 1784 barnet Elen Fordelsdtr. Etter Fordel var død, gifta altså Elisabet seg (1786) med Ole Tomassa fra Dalsgrenda og de fikk i 1787 dattera Beret Anna Olsdtr, som i 1817 blir mor til Ole Ivarssa. Det er nok slik at Beret Anna Olsdtr enkelte steder kan ha blitt kalla BA Fordelsdtr ( f eks ved Ole Ivarssa sin konfirmasjonen i Rødøy) som følge av moras første ektemann og sin eldre halvsøster Elen Fordelsdtr. Slike forvekslinger kan forekomme. Resten av historia finnes i Ft1801 og Rana bygdebok. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen, tusen takk!!! Eg har bestilt microfilmen, men no slepp eg den turen!!Det var kjempesnilt! Men far til Ole, er det den Iver som er på Høikleppen, Hemnes i 1801?Visst det er det, så har eg opplysningar om han, visst ikkje, så er det kanskje meir i boka?Eg treng ikkje vita meir enn foreldra til Iver.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Odd Harald Bolgnes

Er helt fersk i dette gamet, men ser at utgangstemaet ditt berører nabogården til vårt slektsbruk som jeg i dag eier. Om du skulle ha noen spørsmål om den aktuelle gården 147a, evnt gmlt. bildematriell kan du prøve å ta kontakt med Per Swensen, Bolga på tlf.75751045. Per er forøvrig lokalhistoriker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk skal du ha Odd Harald!Med det same eg 'er her', kan eg fortelja at Ole Iversen sin f.dato er oppspora.Enno ein gong takk til alle gode hjelparar!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Mariann Stokken

Til Trond Kristensen i innlegg nr.4: Kvar har du opplysningane om at Arent Henriksen døydde i 1845 frå? Skiftepapir?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Til Mariann Stokken og Trond Kristensen, evt andre. Jeg har i lang tid (år) lett etter data for Arent Henriksen; gift med Lava Malene Arntsdtr og ved en skjebnens tilsnikelse fikk jeg se denne saken idag her på forumet, som har gått i lang tid, og gremmes over at jeg ikke har sett den før. Mange svar står i stoffet men jeg tente på Marianns spørsmål i innlegg nr 66 og slutter meg til rekken. Jeg ser etter data for Arents fødsel og død som flere av mine kjente i Meløy ikke har vært i stand til å finne. Disse er etterkommere her; fører for langt å ta det nå. Kan jeg hjelpes eller er Arnt det mysteriet som vi har trodd lenge? Kan evt ta data på e-mail dersom det passer; gjerne på aschjoel@bigfoot.comvennlig hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Asbjørn :-)er du ein fjern slektning kanskje?Kanskje eg må laga eit innlegg spesielt til Trond Kristensen, visst han ikkje ser det no heller(etter eg har 'kjørt' innlegget opp att) så lagar eg eit nytt innlegg, om ein dag eller to...Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Hei Mariann. Har mine røtter i Meløy, ja, og er en fjern slektning som driver utstrakt granskning av slekten. Arbeider herunder sammen med etterkommere etter Arnt som idag bor på Stavnes i Meløy og som er spent på nytt om ham. I tillegg har jeg funnet ut at jeg muligens også kan være til hjelp for Birger Forsmo, og evt Anne Lise Hovdal, med slekten i Rana, spesielt angående en datter av David Persen hvis etterkommere dro til Holandsfjord og ryddet land. - - (Dobbelt skift) Så langt vi kan se så står ikke Arnt Hendrichsens død i kirkebøkene; uvisst av hvilken grunn. 1845 er trolig feil da jeg har kirkebøkene både for Rødøy og Meløy sogn, og har lett etter ham der uten resultat. Dåpen kan muligens være funnet i Rana? Vi får prøve å nå Trond K en gang. Vennlig hilsen Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Til Asbjørn Schjølberg,Ved vielsen til Arnt Henriksen og Lava Arntsdatter i 1820 blir det oppgitt at Arnt var født på Seines i Rødøy, se innlegg 4. Men Seines var nok bare oppholdsstedet. I de militære ruller - som desverre bare går til 1835 - blir det alltid oppgitt at han var født i Rana ca. 1791. Han var dreng på Arhaugen i 1817, var på Seines i 1820, og fra 1821 på Harfjellstand. Han må være død i perioden 1845-1865. En lang rekke dødsfall i Meløy på den tiden - både menn og kvinner - er ikke innført i kirkeboken som døde, av en eller annen grunn. Jeg har heller ikke notert noe skifte efter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Svar til innlegg 66: Kilden for mine opplysninger er skiftesamlinger utgitt av Svein Edvardsen, Trondheim.Jeg har gått igjennom skiftene for perioden 1780-1880 for følgende steder: Herøy, Dønna, Tjøtta, Bindalen, Velfjord, Vega, Nesna, Alstahaug, Meløy, Rødøy, Lurøy, Træna, Vefsn, Brønnøy, Hemnes og Moe – for om mulig å finne ut noe mer om denne Arent Henriksen.Kun to funn der den ene var uaktuell.Den Arent som vi står igjen med finner vi diverse opplysninger om i skiftene på gården Skamdalsakslen i Moe i 1803 (morfarens Johannes Holgersen’s skifte, han var gift med Bereth Larsdtr), i 1806 (tanten Abelone Johansdtr.’s skifte) og i 1844 (onkelen Even Johansens skifte).I skiftene finner vi opplysninger om at Arent er født ca. 1792 og han har følgende søsken: Jens født ca 1795 og Bereth ca. 1794. Foreldrene er Henrich Olsen, Bustnes, og Berethe Johansdtr.Berethe Johansdtr. er oppgitt å være død i 1803. Da vi ikke finner Henrich ved FT1801 er det nærliggende å konkludere med at begge foreldrene må være døde i perioden 1795 til 1801. En gjennomgang av KB vil gi svaret (for Moe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hjarteleg takk!! Eg skjønar det kan verta vanskeleg å finna dødsdatoen til Arnt Hendriksen.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.