Gå til innhold
Arkivverket

[#21996] Slekten Bartz


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, du har lenket til det verket jeg mente. Det fikk et nytt oppsving på slutten av 1600-tallet, og iflg. H. O. Christophersen (FRA JERNVERKENES HISTORIE I NORGE, Oslo 1974) fikk verket, til tross for at det da allerede hadde eksistert lenge, ikke masovn før familien Robsahm overtok det: ' Verkets fremtid sto og falt med byggingen av en masovn. Akkurat når den kom, er ikke klart, men det er mulig det var først ved 1600-tallets slutt'. M.a.o. omtrent samtidig med at Eidsfoss verk ble anlagt. Det er jo derfor ikke umulig at denne Melchior Batz, dersom han var en kjent masovnsbygger på den tiden, også kan ha vært involvert der. Hakadal Verks masovnsmester i 1701 var for øvrig Hans Giliusson Gadzman (Gasmann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Også masovnen ved Fossum verk i Akershus (altså det Fossumverket som var et underbruk av Bærums verk) ble bygget i 1790-årene. Litt om det her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er sannelig ikke godt å vite hvor denne Melchior Batz har oppholdt seg. Det er slett ikke sikkert at han har hatt fast opphold i Norge over lengre tid, heller. Han kan jo ha vært en tysk ekspert som har hatt spesialarbeidsoppdrag her en stund og deretter returnert til hjemlandet. Det ser i hvert fall ut til å være få spor etter ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant noen interessante dåpshandlinger i Moss i FS (IGI). Det er sannsynligvis snakk om barnebarn til Hans Jørgen Bartz jr. - dvs. barna (i hvert fall noen av dem) til Gjert Christopher Bartz. Han ble døpt i Moss 4/12 1741, og mora var Pauline Arneberg. Han er, som opplyst i et tidligere innlegg, nevnt som formerdreng ved Moss jernverk i 1762. Kanskje han også avanserte til masmester?Her er de aktuelle dåpsbarna:- Juliana Margretha Gjertsen, døpt i Moss 15/8 1775. Foreldre: Gierdt Hanson Bass og Karen Mathea Pedersdr.- Hans Jørgen Gjertsen, døpt i Moss 9/10 1777. Foreldre: Gierth Barz og Karen Marthea Peersdr.- Inger Margrete Gjertsen, døpt i Moss 14/9 1783. Foreldre: Gert Hansen Bas og Karen Matthia Pettersdr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

En foreløpig oppdatert oversikt over Hans Jørgen Bartz seniors karriere, ekteskap og barn - supplert med justerte og noen nye opplysninger fra W. Lassens avskrift av de eldste kirkebøkene for Eidsvold (jf. også denne debatten: Lenke):HANS JØRGEN BARTZ SR. må ha kommet til Eidsvold Verk som en av den gruppen tyske fagfolk Heinrich Sclanbusch tilkalte fra Harz etter at han hadde overtatt verket i 1688. Sannsynlig ankomstår: ca. 1690. Han er første gang nevnt i kirkeboken i mai 1691 da sønnen Johan Fredrik blir døpt. Konas navn, JUDITHA CATHRINA LORENTZDTR., høres heller ikke norsk ut. Min hypotese er at de er kommet sammen som ektepar, og det ser ut til at de har hatt to barn ved ankomsten.Hans Jørgen Bartz er nevnt som former ved Eidsvoll Verk i perioden 1692-1709. Ved konas død i 1699, er hennes oppgitte alder 30 år. Hvis det er noenlunde riktig, bør hun altså være født i slutten av 1660-årene. Det er ingen grunn til å anta noe stort aldersavvik mellom mann og hustru. H. J. Bartz sr. er siste gang nevnt som fadder i Eidsvoll 1709, og samme år (11/6 1709) gifter han seg i Hovin, Ullensaker med Johanne Marie v. Hirsch(en) - enke etter fenrik Hans Rasmussen Dahl, og datter til oberstløytn. Gert Christopher v. Hirsch(en). Johanna Maria ble begravet i Moss 3/12 1734. H. J. Bartz flyttet til gården Haug i Hovin i 1709 i forb. med det nye ekteskapet. Han solgte sin gårdpart der i 1718 og flyttet da til Moss for å tiltre stillingen som masmester ved Moss Verk. Han ble begravet i Moss 15/12 1730.En HANS CHRISTOFFER BARTZ fra Verket blir begravet i Eidsvoll 27/9 1797, 30 år og 7 mnd. gammel. Han har sannsynligvis vært Hans Jørgens bror. Ingen flere opplysninger om ham.* Hans Jørgen Bartz' barn i ekteskapet med Juditha Cathrina Lorentzdatters:1. JOHAN LORENTZ BARTZ. Ikke sikkert dokumentert sønn, men sannsynlig. Må være født før fam. kom til Eidsvoll; sannsynligvis i Harz. Gift 1715 i Vestby med NN; var da 'sergeant' og bosatt i Ullensaker. Antakelig identisk med den (Jan) Lorentz Bartz som er nevnt som masmester ved Moss Verk i 1743. Begravet i Moss 21/6 1749.2. ANNA MARIA BARTZ. Må være født før fam. kom til Eidsvoll. Nevnt som fadder - og som Hans Jørgen Bartz' datter - ved en dåp i Eidsvoll 1707. Videre skjebne ukjent.3. JOHAN FREDRIK BARTZ. Døpt i Eidsvoll 3/5 1791; gift 2/4 1717 i Hof, Solør med Barbra Sophie v. Hirsch(en) - enke etter premierløytn. Torsten Arnesen Arneberg og datter til oberstløytn. Gert Christopher v. Hirsch(en). Sekondløytn. 30/12 1716, premierløytn. 10/3 1718, kapteinløytn. 10/3 1738, avskj. som kaptein 19/11 1742. Losjerte på Haug, Hovin i Ullensaker 1717.4. HENRICH BARTZ. Døpt i Eidsvoll 18/12 1792. Videre skjebne ukjent.5. HANS JØRGEN BARTZ JR. Døpt i Eidsvoll 28/2 1794. Begravet i Søndeled (der sønnen Hans Henrich Bartz var hammersmed ved Rødshammeren, Egelands Verk) 15/12 1771. Gift tre ganger: 1) 3/10 1731 i Moss med Annichen Gustavsdatter, datter til hammersmed Gustav Lucassen; 2) 10/5 i Onsøy med Paulina Sophia Torstensdtr. Arneberg (begr. i Moss 4/7 1742); 3) 18/7 1744 i Moss med Cathrine Margrethe Enevoldsdtr. Hedal (som overlevde ham). H. J. Bartz jr. ver ved Moss Verk fram til 1733 da han flyttet til Baaselands Verk der hans første svigerfar var blitt tilsatt som hammermester. Ble der et par år som hytteknekt. Tilbake til Moss, der han etter hvert ble formermester (hadde også et mellomspill i 1745 som hytteknekt ved Fritzøe Verk). Avanserte til masmester ved Moss Verk mot slutten av yrkeskarrieren.6. ANNE GIERTRUD BARTZ. Døpt i Eidsvoll 15/12 1695; begravet samme sted 14/5 1696.7. JON LUDVIG BARTZ. Døpt i Eidsvoll 30/5 1697. Død 2 år gammel, og begravet i Eidsvoll 18/5 1699.8. KNUD BARTZ. Hjemmedøpt i Eidsvoll. Dåpen bekreftet 8/1 1699. Begravet samme sted 18/1 1699 sammen med moren, Juditha Cathrina Lorentzdtr. - som døde i barselseng (30 år gml.).* Hans Jørgen Bartz' barn i ekteskapet med med Johanna Maria v. Hirsch:9. JOHANNE BIRGITTE BARTZ. Døpt i Ullensaker 1/6 1710. Nevnt flere ganger som fadder i Moss i perioden 1728-1732. Videre skjebne ukjent.10. HANS CHRISTOPHER BARTZ. Døpt i Ullensaker 15/7 1714. Nevnt som fadder i Moss 1730. Spikersmed ved Moss Verk 1775.11. OTTO MAGNUS BARTZ. Døpt i Ullensaker 9/8 1716. Nevnt som fadder i Moss 1732. Videre skjebne ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg formulerte ingen konkrete spørsmål i mitt forrige innlegg, men dersom noen har opplysninger om de av Hans Jørgen Bartz' barn der jeg har anført 'videre skjebne ukjent', er jeg selvsagt svært interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er en Bartz-familie i Bergen jeg har litt vondt for å få plassert, så hvis noen her i forumet kan hjelpe meg med det, ville jeg vært takknemlig. Den har muligens ingenting med de øvrige Bartz'er å gjøre, men det ville vært fint å få det avklart.I FS (IGI) har jeg funnet følgende, som muligens er søsken:1. Johan Christopher Bartz g. 2/8 1846 i Nykirken m. Berentine Sophie Vinje.2. Johan Martin Bartz g. 30/8 1846 i Nykirken m. Anne Catrine Jors (Jørs).3. Johanne Christine Bartz g. 1/1 1850 m. Christian Nielsen Stangeland.Og i FS (VRI) finner jeg følgende tallrike barneflokk med Johan Martin Bartz og Anne cathrine Gjors (Gjørs) som foreldre:1. Louise Marie Bartz døpt 6/10 1846 (død 1846).2. Andreas Peder Bartz dpt. 29/8 1847.3. Johan Christopher Bartz døpt 13/5 1849.4. Ludvig Oschar Bartz døpt 22/12 1850.5. Lovise Benedicte døpt 19/10 1851.6. Hanna Martilde døpt 4/9 1853.7. Berthe Catharine Bartz døpt 24/6 1855.8. Johan Martin Bartz døpt 1/6 1857.9. Anne Cathrine Bartz døpt 18/9 1859.10 Johanne Marthine Bartz døpt 7/6 1863.En Matthis Bartz, som muligens kan være denne familiens 'opphavsmann', gifter seg jf. IGI og VRI 12/9 1675 i Korskirken, Bergen med Trine Hansdtr.Flere av de ovenfor nevnte, med etterslekt, gjenfinnes i ft. 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61301&gardpostnr=169&personpostnr=1660&merk=1660#ovre>Lenke, 1875 Lenke og 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er noen bergenske Bartz'er i 1815: Lenke (hvordan skal forresten aldersopplysningene leses her?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er forresten noen av de vielsene (+ et par til) som er nevnt i innlegg 110 i en sikrere kilde: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ble dessverre litt rotete henvisninger i de foregående innleggene. La meg derfor heller gjøre det slik:I 1815-tellingen finner vi ekteparet Johan og Berthe Bartz. De har der barna Johan Bartz opg Christine Bartz. De må være identiske med Johan Martin Bartz og Johanne Christine Bartz som er nevnt i innlegg 110 de gifter seg hhv i 1846 og 1850.Lenken i innlegg 114 viser til skomakermester Andreas Peder Jørs Bartz (f. 17/7 1847) som 29/10 1871 gifter seg med Maren Hansen Heffermehl (f. 23/3 1850). Han er (også jf. innl. 110) sønn til enkemann og skomaker Johan Martin Bartz (f. 21/1 1812) som 30/8 1846 gifter seg med Anne Cathrine Jørs (f. 18/8 1822).Styrmann Johan Christopher Bartz (f. 9/4 1820) gifter seg 2/8 1846 med Berentine Sophie Winge (f. 30/7 1819). Også han (fremdeles jf. FS) er sønn til Johan Martin Bartz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er også en kontorist Johan Theodor Bartz, f. 7/7 1842 g. 23/11 1873 i Bergen m. Ragnhilda Christine Johannesen, f. 17/2 1853: Lenke. Han må være en sønn til Johan Martin Bartz fra dennes første ekteskap (han var jo, som nevnt, enkemann da han giftet seg i 1846). Johan Martin Bartz må dermed ha hatt minst 11 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Johan Bartz som er gift med Berthe ved ft. i 1815 ser ut til å ha kommet til Bergen i begynnelsen av 1800-tallet. Han er i hvert fall ikke å finne der ved ft. 1801. Jeg finner ham heller ikke døpt, konfirmert eller gift i Bergen. Hvis tallet 31 i rubrikken 'alder' (ft 1815) betyr at han da var 31 år, bør han vel være født rundt 1784.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg vel dåpen til Johan Martin Bartz (11/2 1812): Lenke. Faren kalles her Johan Christopher Bards, og han er styrmann på 'kanonbaaden'. Moras navn er oppgitt som Berte Cathrine Engelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og her er datteren Anna Margrethas dåp i 1811: Lenke. Her er Johan Christopher matros. Er det noen som vet hva 16-74 i merknadsfeltet betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved Johan Christophers dåp i 1820 ha Johan Christopher senior fremdeles styrmann, men da det neste barnet blir døpt 15/12 1823 (Berthe Jacobia), er han blitt borger og vertshusholder. Da kalles han også Bartz, og kona er oppført med slektsnavn: Berthe Chatrine Munthe (Lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg så komplettere Johan Christopher Bartz' og Berthe Cathrines barneflokk:- Døpt 27/11 1814: Johanna Christina (faren kalles da Bardt).- Døpt 18/4 1817: Jacobia Elisabeth.- Døpt 18/4 1818: Anna Cathrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og dette må vel være vielsen mellom Johan Christopher og Berthe Cathrine: Lenke (NB! Bahrs). Vielsesdatoen (1812) virker litt merkelig, i og med at de får et barn allerede i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser nå at Anna Magrethe, som blir døpt i 1811, står oppført som 'uekte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.