Gå til innhold
Arkivverket

[#24073] Etniske norsk- hva er det ?

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Snildal

Istedet for å kommentere usaklighetene dine Knut, vil jeg heller foreslå at du poster lamentasjonene dine andre steder - det finnes drøssevis av andre fora på internett hvor du kan diskutere slikt. Dette hører ikke hjemme på Digitalarkivets fora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Knut :)Frustrert?Tore H Vigerust sa vel det riktige for 150 debatter siden, (innlegg 2) og Andreas Snildal bekrefter vel dette i 151.Synes ikke du skal bruke Digitalarkivet til å få ut din frustrasjon.Vi er sikkert mange som er frustrerte for tiden.Med mange gode hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Du har rett, Rigmor, men jeg blir bare så himla f... over alle disse konstruerte 'vi og dem' !Men det HAR relevans til genealogien, ganske sterk faktisk.; o[ knurr f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jada, Knut, genealogien påvirker politikken og politikken påvirker genealogien.Og siden sist har jeg lagt merke til et utall av avis- og magasinoppslag der begrepet 'etnisk norsk' er aktivt anvendt, - også av forfattere som ikke selv definerer seg i denne gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Og nå står vi overfor en fjorten dagers hylende orgasmejournalistikk på vegne av det etnisk norske, er det rart jeg er skremt ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg kan ikke skjønne at det skal være verre å være etnisk norsk enn f.eks. etnisk pakistaner. Man er det man er - ikke skremmende i det hele tatt, med mindre man hater sitt eget opphav. Men det er det jo visst noen som gjør, trodde bare ikke det var så mange av dem i dette forum.Forøvrig er jeg enig med dem som ikke ønsker politisk debatt i dette forum (men nå kunne jeg ikke dy meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Etnisitet er et svært vanskelig begrep å håndtere, først og fremst fordi betraktninger rundt eventuelle etniske særtrekk raskt drar med seg ladede konnotasjoner i retning av 'ren rase' og denslags. Jeg er derfor enig med dem som ikke synes en slik debatt har noe i dette forumet å gjøre. Ingen er vel tjent med en emosjonelt opphetet diskusjon mellom aktører som til dels snakker forbi hverandre - og som i farten også kommer til å servere - i hvert fall tilsynelatende - relativt uoverveide ytringer (der det også innimellom kan virke som om motivene fra begge 'sider' nærmest prinsippielt blir mistenkeliggjort).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

knut f. er tydeligvis på barrikadene, men for hvem? Uten en eneste husmann blant sine forfedre kan det vel ikke være de 'undertrykte', eller tar jeg feil? Kan det da være våre 'ikke-etniske' landsmenn? Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Norge har i århundrer hatt minoriteter med en annen kulturell bakgrunn, oppramset: samer, kvener, finner, sigøynere, tatere, og innvandrere, de fleste fra våre naboland: dansker, tyskere og svensker, pluss mange andre nasjonaliteter.Hvem er det da man tror man representere når man står frem som 'etnisk norsk' i dag ?Det sies at det tar 3 generasjoner for en 'innflytter' å bli akseptert som sørlending.NÅR vil det også omfatte mennesker med en ikke-kristen tro ?; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Knut Fasting....Dette er virkelig forvirrende....hvorfor ?...Jo fordi det ikke er forståelig hvorfor du fronter dette tema i dette forum og under de forutsetninger og den mening som du hevder.... Jeg velger å tro at dette er rent provokativt...i beste fall ironisk ment......I motsatt fall er det bekymringsfullt: Skulle en følge din argumentasjon, ja så vil stort sett bare borgere i Norge med ikke norsk avstammning være berettiget til å mene noe om norskhet og etnisitet i Norge. Med andre ord skal flertallet i Norge overlate til alle med Dansk ( Fasting), Tysk, Hollandsk, Skotsk, Spansk,Gresk,Arabisk,Tailandsk eller annen bakgrunn å sette dagsorden for hva som er sannheten for kulturen i Norge de siste 2000 år ?Jeg velger derfor å tro at Fasting sitt tema er like lite advekvat for sannheten som det VG skriver og mener..............Kort og godt: flytt politiske ytringer og ironiske innlegg et annet sted.........Jeg vil ihvertfall ikke la meg bestemme over i spørsmål om norsk historie av danske eller borgere av dansk avstammning................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Sitat:'Jeg vil ihvertfall ikke la meg bestemme over i spørsmål om norsk historie av danske eller borgere av dansk avstammning'En forbilledlig formulering av problemet !; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket problem.....? Tror ikke det er mere problem en det enkelte gjør det til.....Forøvrig: Finn et annet forum for 'frustrasjonen'.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til knut!Det er jo ikke så lett å oppfatte hva som er poenget ditt, men om jeg forstår deg rett så mener du at vi 'etniske nordmenn' er noen overlegne drittsekker som mener at alle andre ikke skal 'komme her og komme her' for å sitere en kjent visesanger. Når det gjelder å la seg påvirke av en intolerant kristendom kontra religioner som er enda mere intolerante, så foretrekker jeg det minst intolerante alternativet. Dette betyr ikke at at jeg mener dette forholdet trenger å forbli statisk. Kanskje om noen år vil alternative religioner framstå like lite rigide som idegrunnlaget for et 'frilynt ungdomslag'. Innlegget til Johan Setsaas har jeg litt problemer med å oppfatte essensen i. Er det slik å forstå at slektsnavnet på noen måte er diskrediterende? Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Problemet ?Hvor blir det av innholdet i begrepet 'norsk' etnisitet med så mange minoriteter, inklusive f.eks. pakistantke i 3. generasjon ?; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del melder meg ut av denne diskusjonen,...da den i all hovedsak er relativt uinteressant for dette diskusjonsfora....KNUT: Hele diskusjonen du har lagt opp til, anser jeg FORTSATT for å være av rent ironisk karakter....Mine innlegg er av samme kaliber(...det har du vel forstått???)....hva pakistansk fødte nordmenn måtte bety for etnisitet i Norge, er for min del relativt lite interessant,da jeg for min del i DETTE forum er mest opptatt av å diskutere tema som vedrører historien til de som har bodd i dette landet de siste hundrede år...( Hvorvidt dette dreier seg om Svensker,Dansker,Ghanesere fra Christianborg eller slaver fra koloniene i Vestindien, eller pakistanske innvandrere på 1970-tallet, er for meg totalt uintressant....)ALLE som bor i Norge kan belyse sin historie og slektshistorie i dette forum (også etterkommere etter dansker....). Det er for meg det viktigste formålet i dette forum....Etnisitet, politikk, : begge er underordnet, ihvertfall for min del....Slekt er slekt...og for min del er alt like interessant lesning (untatt dansk selvfølgelig...)...er det en ane fra Holland, eller Finnland,...det spiller jon ingen rolle; tema i dette forum er jo et samme...Skal noen bedømme viktigheten ved, eller stille spørsmål ved, eller begynne å stille grupper opp kot hverandre... værsegod, men finn et annen forum.....Lenge leve interessen for genealogi og slektshistorie....Ikke glem det da Knut...Ta andre ting andre steder...OK ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

På bakrunn av den behadling den norske staten gjennom århundrer har undergitt minoritetsgrupper, så som samer, sigøynere og tatere helt opp til våre dager, må det være legitimt å sette fokus på begrepet 'etnisk norsk', brukt av myndighetspersoner som vår tidligere statsminister Bondevik i forbindelse med diskusjoner om/med våre nye innvandrere.Svanviken er nedlagt og historie, og bra er det, men TENKNINGEN videreføres i begrepet det 'etnisk norske', nå overfor våre nye landsmenn.Relevansen til genealogi? Dreier alt seg om å finne slekt, og ikke hvordan slekt har levd ? Jeg er gammel nok til å huske avismeldingene om tater/sigøynerfølger som ble jaget fra bygd til bygd.Kan jeg ikke få deppe litt over den norske selvgode folkesjelen litt til i dette forumet?Dere som føler dere vel hele tiden kan jo bare avstå.; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut: Jeg hadde egentlig meldt meg ut av denne diskusjonen, men jeg forstår nå mere hva du mener, og nettopp derfor må jeg komme med noen strofer.....Jeg er UTEN tvil enig meg deg i at staten (riket ?) Norge har ført en integrasjonspolitikk som uten tvil har vært DISKRIMINERENDE ovenfor jøder,samer,tatere og andre som ikke i utgangspunktet har 'tillhørt' riket....En slik policy tror jeg de fleste i Norge i dag tar dyp avstand fra.....,men begrepet 'etnisk norsk', kan ikke uten videre bli klassifisert som noe 'svært negativt', eller veldig sårende...Vi må jo Knut, uansett, klare å definere hva og hvem som kan sies å ha utgjort flertallet gjennom 2000 år i det området som vi i dag definerer som 'Norge'..........Skjønt de 'germanske' stammene i Norge(...hva det nå en var...), vandret ned til kontinentet og tilbake, og hadde med seg elementer av andre folkeslag og kulturer, så må vi uansett kunne enes om at 'hoved delen' av de mennesker som bodde i de områder vi i dag definerer som Norge i dag, uansett hadde et stort inslag av de nord germaske stammer og de samojeidiske folk som en hoveddel av befolkningen.Det må da gå an å hevde at disse er etnisk norske, sammen de som har kommet hit til Norge de siste 500 årene ?Avslutningsvis vil jeg hevde ( andre kan godt motstride dette...) at:1.Vi er alle nordmenn, vi som bor i Norge. 2.Vi tillhører alle den norske kulturen, vi som bor i Norge. 3.Vi er alle etnisk norske, vi som er født i Norge og som bekjenner oss til det norske levesett. ( Religion og hudfarge er relativt uinteressant.....)Johan Marius Setsaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg ser enkelte strekke diskusjonen i genetisk retning og nevner innvandrere som er assimilert. En gruppe som er lite påaktet i vår genetiske arv er finnene. I hvilken grad stammer vi 'alle' fra finner?Skal en tro legenden om kong Nor i Nordfjord, så var jo han finne. Legenden om kong Rolf på Berg, uansett hvor Berg var, Løten eller Ringsaker? så var Rolf gift med søsteren til kong Nor. Kong Rolf var sønn av Svade Jotun, som kanskje er en sammenblanding med Svåse Jotun?. Etter min mening bodde Svade i Svadabu (Fredheimkretsen i Ringsaker). Så har vi Svåse Jotun på Dovre. I det hele tatt nevnes det i legendene en rekke finner. Er det noe hold i legendene og i den grad disse finnene hadde barn, så har alle nordmenn finske forfedre. Noen oppfatninger om finsk innslag fra perioder før innvandringen til Solør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (169): Er uenig i punkt 3, hvor du mener alle som er født i Norge - - - er etniske norske.Sett at det innvandrer et par, f.eks. fra Etiopia. Om en tid får dette paret barn her i Norge. Vi regner vel ikke disse barna som etniske nordmenn?Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg er så dum at jeg ennå ikke har skjønt poenget med denne debatten. Hva er det som er så galt med å bruke ordet etnisk norsk? Jeg oppfatter det ikke som noe annet enn et begrep på linje med andre begreper, for å skille noe fra noe annet, jf. bla innlegg 21. I sin ytterste konsekvens kan alle ord være verdiladet avhengig av kontekst.Videre er jeg så dum at jeg ikke har skjønt hva denne debatten har med genealogi å gjøre. Jeg er en etterkommer av noen, uavhengig av status, gruppe,minoritet, nasjonalitet osv.Er det slik å forstå at hvis jeg skal være 'politisk korrekt' bør jeg omtale meg som verdensborger eller noe lignende, selv om jeg synest det er helt greit å være vestlending og implisitt for sagt at jeg ikke er østlending.Jeg opplever denne debatten (min subjektive virkelighetsopplevelse, som selvfølgelig ingen kan ta fra meg) som en verdiladet debatt, som jeg ville forventet å finne i andre medier.Forøvrig er reinjegrene fra Tyskland noen av de første som bosatte seg i sør Norge, og jeg regner meg som en etterkommer av en etnisk reinjeger av opprinnelse, dog ingen majoritet, da det ble mange av oss etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Der er vi ved poenget ! Fordi om vi kan identifisere en minoritetsgruppe i Norge som f. eks. 'etnisk maori', så betyr det slett ikke at alle de andre har noen felles trekk som kan berettige uttrykket 'etnisk norsk'.Begrepet er rett og slett ikke definert nærmere, men brukes i hytt og pine likevel, og jeg spør etter hensikten med det.Det aner meg at denne lusa har vært ute og gått før.; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.