Gå til innhold
Arkivverket

[#24521] Oppslag i Glemminge MINI omkr. 1887


Gjest Magne Grasto
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Grasto

Har noen mulighet til å gjøre et oppslag i Glemminge MINI etter en Vagny Cicilie J. Grasto som skal være døpt der rundt 1887?I 1903 emmigrerer hun til USA, og da foreldrene ikke syntes å følge henne, står hun pt. uten foreldre.Mvh,Magne Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg fant damen i emigrantprotokollen for Kristiania - utvandret 1903. I 1900-tellingen for Glemmen finner vi DAGNY Grastod., f. 1887, som pleiebarn hos Hans Jensen og hans kone Hulda Grastod. (født i Borge) LenkeGrethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei Grethe,takk for det. De har jeg ikke fått med meg. Spørsmålet er da hvem Hulda er...Derfor: har noen eventuelt mulighet til å se ettter en Hulda Grasto/Grastod(eller liknende) i Borge MINI ca. 1874? Døbt vel å merke...Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg har en Dagny Cecilie f.15/6 1887 d. 31/7 1887 Far : Arbeider Jens Kristian Hansen f.1859 Mor: Hanna Mathea Andreasdtr. f. 1862 De var bosatt på Røds brug, Glemminge Det står ingenting om Grasto, men jeg går utfra at det er henne du er ute etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Hei,jeg har en Jens Christian Hansen, født 1841 i Skjeberg, sønn av Hans Christensen på Grasto. Jens Christian flyttet i 1872 til Sarpsborg.Det er denne Jens Christian jeg har hatt en mistanke om at kunne ha vært far til personen jeg etterlyste i innlegg 1. Men fødselsåret ser ut til å vike temmelig mye.Ingunn: er du helt sikker på at den Jens Christian Hansen du har var født i 1859? Vet du hvor han kom fra, dersom han ikke var født i Glemminge?Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

MINI Glemmen Døpte 1887,side 212 nr 132: Født 15. juni,døpt 31. juli Dagny Cecilie, ektefødt Foreldre: arb. Jens Kristian Hansen f. 1841 og Hanna Mathea Andreasdatter f 1850, Røds BrugFaddere: Edvard Kristoffersen, Albert Andreassen, foreldrene, Helene Marie Pettersen.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Beklager Magne, synsbedrag fra min side og litt for sent på kvelden. Liv har selvfølgelig rett med hensyn til foreldrenes fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er selvfølgelig helt i orden Ingunn.Har du forresten mer på denne familien? Jeg arbeider med å systematisere de forskjellige Grasto-slektene, og er derfor alltid på utkikk etter grener jeg ikke har i mitt arkiv.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Beklager, men det er alt som jeg har, det sto jo ikke nevnt noe om Grasto. Men kommer jeg over noe så kan jeg jo legge inn en melding her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Har sett i Borge KB I 7 (dåp-)1875 +,og konfirmanter slutter 1886 - finner henne ikke der heller! Men det er fult mulig jeg har overset henne.... hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

hmmm...det var da merkelig. Hadde noen noen kirkebøker for Borge frem mot 1900? Det står i FT1900 at Dagny Grastod med mnn får en datter Dagny Jens. i 1899. Sannsynligvis gifter de seg kort tid før det. Der burde det jo stå nå hun er født og hvor hun kommer fra.Men takk for hjelpen Egil.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Noe fra FT 1900: Dagny Jensd. (?) Datter F= 14.08.1899 i / på tellerstede Glemminge. Men er dette også andre deler av Fr.stad(?) (se også tidl. lenke) hilsen Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dagny Otilie, født 14.08.1899, døpt 03.09.1899, datter av sagarbeider Hans Marentius Jensen (f.1874) og Hulda Bolette Hansen (f.1874) på Røds Brug. (Glemmen Mini 13).Borge har jo parallelle kirkebøker, skal se om jeg finner henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg finner heller ikke Hulda Bolette født 1874 i Borge. Heller ikke konfirmasjon der (eller i Glemmen). Heller ikke ekteskapet i Borge, Glemmen, Fredrikstad Østre og Vestre.De kan selvsagt være gift borgerlig. Har også forgjeves kikket (raskt) på innflyttede i Glemmen.Håper andre er heldigere/flinkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Takk for at dere har kikket. Jeg har ikke sett etter henne i Skjeberg, det får være oppgaven i morgen.Grastoene holdt seg for det meste i Skjeberg, med noen avstikkere til Råde, Onsøy, Glemmen, Fredrikstad og tydeligvis Borge.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg finner ingen Hulda Bolette i Skjeberg mellom 1873 og 1875.Men kunne det tenkes at Hulda og pleiebarnet Dagny Grastod var søsken? I så fall utflyttet Dagnys far, Jens Christian Hansen fra Skjeberg til Sarpsborg i 1872. Han var på den tiden ikke gift.Kanskje var det slik at han og Dagnys mor, Hanna Mathea Andreasdatter, ble gift i Sarpsborg, fikk datteren Hulda Bolette, og enten utflyttet til Fredrikstad eller at det kun var Hulda Bolette som utflyttet.Jeg kan hverken finne Jens Christian eller hans kone i FT1900, så det er vel nærliggende å tro at de enten er døde eller utvandret. Om så er tilfellet, kunne det tenkes at Dagny Grastod er blitt pleiebarn hos sin eldre søster Hulda Bolette, eventuelt i påvente av å skulle reise over den store vannpytten på et senere tidspunkt.Derfor: det kunne nok være en idè å se etter Hulda Bolette Hansen i Sarpsborg MINI.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke født i Sarpsborg såvidt jeg kunne se. Som vanlig når jeg ikke finner noen, så jeg efter i Fødselsstiftelsen i Christiania, men heller ikke der. (Holder meg til ar 1874 er riktig årstall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Hansen

HeiBrukte FS og fant følgende.Hulda Bolette Jensen f 18.1.1874,døpt 1.3.1874 Østre Fredrikstad.Foreldre:Jens Kristian Hansen og Hanna Mathea Andreasdr.Fant også Agnes Henriette døpt 5.5.1872 Sarpsborg med samme foreldre.Mvh Lill Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.