Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristine Tangen

Emhjørd - temmelig originalt, synes jeg :)Kildeinformasjon: Østfold fylke, Halden, Klokkerbok nr. 10 (1900-1923), Fødte og døpte 1910, side 113. Permanent sidelenke (#2): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Hva synes dere om Gjeldfrie Petrine som jeg var borti her om dagen. Kanskje foreldrene var oppløftet over at de var blitt gjeldfrie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kirsten olaug mølstre

Jeg har ikke lest alle, men en dag jeg var på leting etter slekt fant jeg dette navnet: Sedselle, jeg trodde det var en spøk, men det var nok navnet. Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annalisa Thelin Knutsen

I Stavanger St. Johannes kirkebok fant jeg et navn som er på alles lepper i disse dager. Barak ble døpt i 1885 og døde i 1898.Det er svært mange jentenavn som er konstruert av guttenavn. Eks. Svenny - etter Sven, Georgine etter Georg og mange flere, men jeg lurer på er det noen guttenavn som bygger på et jentenavn. Hilsen Lisa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Cæsarine er vel eit naturleg namn når ein blir 'forløst' ved keisarsnitt, Caesarean på engelsk, :)Som ein kuriositet, eine fadderen er reservelege Nils Andr. Qvisling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hva med navnet Hieronimus Statius og en jeg arbeidet sammen med en som het Carensius. For oss synes vi kanskje at navnene er merkelige. Men kanskje de hadde en mening med det, slik som en som kalte sitt siste barn for Enok.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Alternativet er at ho er oppkalla etter ein Urias. Svært mange born har fått namn etter faren dersom han var død før barnet kom til verda, eller etter mora dersom ho døydde i samband med fødselen. På den måten fekk du Isakeline, Kristofine, Malenus og Randinus, for å ta nokre få døme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Mobbing var nok ikke så vanlig för i tiden. Det er helt utrolig hvor mange rare navn som dukker opp. I 1865-tellingen for Kristiansand finner jeg söstrene Lunine og Helvetsia ........ Lurer på om de fant en prest til å döpe sistnevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

I et brev fra 1779 nevner en kvinne sin avdøde mann, major Jojada Schultz. Sikkert mye undertrykt munterhet blant soldatene! Han står i Ovenstad som Joachim Jojada Schultz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Kallekleiv

Min Oldemor var barn nr 7 og ble døpt Septima.Min far kaller meg det samme når han avogtil syns jeg minner ham om bestmoren.Hilsen Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Stig/244:) Kjennes foreldrene til denne 2. kone Edele Brüneck (Brunich) til major Joachim Jojada Johannesen Schultz (c1690?-30 Jan 1764), som 1. g. ble gift i Østre Fredrikstad den 15 Feb 1726 med Abel Catharina Zeuthen (Soften) (1702-1740) fra Jylland, og for den saks skyld foreldrene til Jojada selv ?Jojada hadde forøvrig en sønnesønn, Jojada Johan Stockfleth (Olsen) Schultz (f. 1778 i Krødsherad, gift i Holmens kirke, Kbh., i 1819). Folk hadde nok en annen oppfatning av hva som hørtes komisk ut den gangen ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Örbeck Kristiansen

Utrolig morsomt med alle disse rare navnene, kanskje ikke alltid for de som har dem? Da jeg födte min sönn i 1973 kom legen inn for en sjekk mitt i riene....höflig presenterte seg: Langballe....vet ikke om jeg skulle le eller grine! Vet jo at det er et 'vanlig' navn idag, men likevel! Jeg fikk etter litt strev en skjönn liten gutt, Pål! Hilsen Wenche :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Om det tillates et lite innslag fra Danmark. Etter elleve barn hadde Poul Pedersen Pape og Harriet Andrea Holck tydeligvis sluppet opp for navn - sønnen ble kalt Tolvtduvar.Og dette var så sent som i 1909 - stakkaren gikk rundt og hette Tolvtduvar til sin død i 1984...Det 13. og siste barnet ble normalt nok døpt Gudrun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Nyberg

(Per/246): Jeg kom bare tilfeldigvis over et brev fra enken til Jojada, som du ganske riktig navngir. (Danske Kanselli, Norske Innlegg pk. 230). Jeg studerte ikke brevet nærmere. Skriften i notisen min er svak, men jeg tror det står Edele Pedersdatter Brünicke. Etternavnet får meg jo til å tenke på den senere overberghauptmann Morten Thrane Brünnich, men farens navn ser altså ut til å være Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.