Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil Thee Danielsen

Etter nødvendige oppkallinger etter nære slektninger – noe man vel i de fleste kulturer tradisjonelt ikke kunne unngå – synes det nærmest likegyldig hva senere barn heter. Dermed tyr man til tallrekken.Sjumann // SeptimaOtto – ren folkeetymologi; navnet har ikke noe med tallet 8 å gjøre.Nimann // Nitana – også folkeetymologisk? –jfr. Nathan?Timann // Decim|us, -aEllef – folkeetymologisk, jfr. Eilif, Eiliv // Hva med Elvine?! Dersom siste navnet er brukt om barn nr. 11, er nok også dette en folkeetymologi. Navnet må vel avledes fra Alvin.Tolvtine (innlegg 139) // Tollef – folkeetymologisk, jfr. Torleif // Decimus Secundus – fornorsket til Dekemus Sekundus. NB: det står også en J. etter navnet, jfr. lenke i innlegg 9. // Mon tro om dusinet var fullt med Dusine? – jfr. innlegg 1. // Om Mintolvtia (i innlegg 28) hører til her – folkeetymologisk eller ikke – er meg uklart.13 – ?!Fjortine – jfr. innlegg 1.Hvor mange oppkallinger var nødvendig før man kunne ty til tallrekken? Det er kanskje som Jon Erik Berg-Hansen sier i innlegg 18: ”Etter nr. 6 slo telleapparatet inn.”A propos innlegg 12: Blancheflor[?] (egentlig Blanchefleur) svarer til italiensk Biancafiore, ”hvit blomst” – et kjent navn i begge kulturer, men foreldet i dag.Ang. det russiske navnet Anfisa (innlegg 107 og senere): Navnet går tilbake på en presens partisipp hunkjønn av et gresk verb som betyr ”å blomstre”, egentlig Anthousa. Men på russisk fantes ikke lyden [th]. Dermed ble også gr. Theodoros til russ. Fjodor. Anfisa er således et vakkert navn på en kvinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg følger med på denne debatten, og kan ikke dy meg. Her i Osen hadde vi et par stykker som var døpt Nathanael ( bibelsk ), disse gikk for det meste under navnet Tallan. Og tidligere her, så ble navn som August og Augusta, uttalt som Agust og Agusta. Helge, ble uttalt som Helje, og vi hadde en som var døpt Otteus. Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Reidar: Neidå, slapp av, eg vart ikkje fornærma på nokon måte :-) Eg vart berre nyfiken på dei lange namna, sidan eg kjem frå Lom. Men lange gardsnamn er det nok av, ja... t.d. er det i Skjåk Dagsgardsøygarden, Prestgardsøygarden osb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk for det Atle! I Norske Gardsbruk finner en også f. eks. Mundhjeldsøygarden osv. og det er nå en del bokstaver. Når du først er på tråden er jeg nå så frekk og spør hva navnet betyr? Likedan lurer jeg på hva 'træet'-endingene som en ser i blant betyr?. Innlegg 146 var også oppklarende ang. denne VM-stafetten, for denne episoden har vel levd litt i skyggen av 'dramaet' i Oslo 3 år tidligere. Det begynner å bli såpass lenge siden at en begynner å glemme hvor en var da 'stavene brakk'. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Oluf Rygh om Mundhjeld: 'Sidste Led gil n., Kløft; her kommer en Aa fossende ned over Fjeldet. Hvad 1ste Led angaar, er det vel snarere munnr m., Mund, Munding, end mund f., Haand. Gammel Form da Munngil.' Suffikset -øygard treng eg vel ikkje forklare :-P'Træet': Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Hei, viser til innlegg 35 og navnet Rasofiel, min farfar het Jan Rasofiel. Jeg har i hovedsak funnet navnet i Ulstein pr.gj. på Sunnmøre, M&R og noen få ellers på Sunnmøre. Tror jeg fant 10 - 12 personer som hadde navnet på 1800-tallet. Tror farfar var oppkalt etter sin farfar (Jahn) og sin morfar (Rasmus).Lurer på om dette navnet er brukt i andre deler av landet? mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne karen i Høland burde vært 100 år yngre og bodd i Ytre Enebak, men resten ser jo ut til å stemme. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=36&filnamn=f00221&gardpostnr=487&personpostnr=2849&merk=2849#ovre>LenkeStakkars Anne Christine på Avaldsnes som gjerne kunne tenkt seg at korrekturleseren hadde sett forskjell på O og Ø når yrket hennes ble ført:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Mon tro om hans foreldre lengtet etter en skikkelig vinter? (fra SSDI):Name: Snow H. FrostSSN: 459-12-3052Last Residence: 76119 Fort Worth, Tarrant,Texas, United States of AmericaBorn: 18 Nov 1909Died: 6 Jun 1996 State (Year) SSN issued: Texas (Before 1951 )Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Har holdt på med en kirkebok for Vefsn 1780-99 i det siste, og det dukket opp 2 litt spesielle navn: -Kirstina Dobberdina døpt 2.epiphan 1789 -Euphrosyna Sophia Margaretha døpt 07.08.1795.Anne Lise Hovdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell T. Ringen

Vet ikke om dette gårdsnavnet har vært framme i lyset før. Orket ikke å lese alle innlegene for å finne det ut, men pent er det ikke. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

som et lite apropos til innlegg 161: Sekunda Mannsverk er heller ikke dårlig, eller hva med Kitty Grande, som giftet seg til etternavnet Fitte...... (det er nesten så jeg ikke tør skrive det), hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg husker det var et TV-program for noen år siden hvor Kitty Fitte ble intervjuet. Var det slik at mannen var fransk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

At Napoleon-varianter var populære, har vi sett i tidligere innlegg, men dette er min favoritt: frøkenen på 26 år bodde sammen med sin moder i Fredensborgveien, Oslo (1865-tellingen):Josephine Maxemeliane Eugenie Napoleone Saxild.Slå den!!!hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hun var nok oppkalt etter den svensk-norske dronningen, Josephine Maximiliane Eugenie Napoleone de Beauharnais (1807-1876). Tydeligvis kongetro foreldre denne frøken Saxild måtte ha, siden de kalte så rett opp igjen.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Når vi først er inne på kongelig oppkalling. På Ytterøya i Nord-Trøndelag fant jeg denne damen som ble oppkalt etter et helt imperium etter min mening: Maud Alexandra Viktoria født 12. januar i 1906. Foreldrene, skomakermester Andreas Berg Hartvigsen og kona Justine, må ha vært svært begeistret over at vi to måneder tidligere hadde fått et eget kongehus.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hun var nok det, ja, og husker jeg ikke feil, var dronning Josefina (som svenskene yndet å kalle henne), 'stebarnebarnet' til Napoleon, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tore Bye

Etter å ha lest de mange variantene av navn, virker jo Knerche/Knerke nærmest dagligdags. Jeg skulle forresten gjerne vite hva som er opprinnelsen til dette kvinnenavnet.For øvrig er jo feminisering av mannsnavn ganske vanlig (Olufine, Jensine osv). Maskulinisering av kvinnenavn har jeg derimot sett lite til. Men jeg vet om en gutt som ble oppkalt etter en kvinnelig slektning og fikk navnet Adelgunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Á propos 'friske' oppkallinger; Ludolf Johan Eide (1781-1846) i på Hofland i Sogndal og hans hustru Maren Pernille Smith (1778-1860) fra Larvik (2 x tipp-oldeforeldre til avdøde skipsreder og eventyrer Arne Ludvig Rudolf Næss 1937-2004) hadde minst 6 barn, og døpte flere av dem med mellomnavn etter romerske keisere: Gunder Rasmus Rolfsen 'Titus' Eide, Tønnes Rolfsen 'Nerva' Eide (1813-1872), Ludolf Johan Kramer 'Antoninus' Eide f.1821. Om Caligula og Cæsar også 'fikk den ære' er jeg ikke kjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.