Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Frank Pagh

Ad 175:Nej, Caligula og Cæsar fik ikke den ære. : )Opkaldene skyldtes, ifølge 'familie-legenden', farens store interesse for de mere fremskridtsvenlige romerske kejsere.Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Artig å sjå denne i original, eg har vel helst trudd det var ei vandrehistorie - kva med varianten Nordvesta Orkana, som eg også har høyrt, finst ho nokon stad og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Gjerpen i 1720-årene har jeg støtt på det ubegripelige kvinnenavnet Clachcien (Petersdtr.). Har noen sett noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Merkelige og ubegripelige navn, de fleste kvinnenavn. Men et navn trenger ikke å være så merkelig for å være sjeldent. I 1887 ble to pikebarn døpt i Tromsøysund for Filine og Eltona. Egentlig fine navn. Og merkelig nok er disse to jentene i 1900 i Norge fortsatt de eneste bærere av disse navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Harald Søren Storaker

I forbindelse med ein sjekk av Surdal i Moi (tema 33983) kom eg over denne, Berenhart Atlantus, født på Atlanterhavet Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Spesielt i Nordland var det vanlig å gi barna etternavn til mer eller mindre 'kjente' personer, som fornavn. Men denne gutten fikk vel i overkant:Motzfeldt Anderud Ziegenbalg (og så Olsen til etternav)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dag søpler

På Hitra fantes navnet Stinken C.Dass .Det er vel av de mer spesielle? Forøvrig har jeg funnet dette 'blomstrende' navnet i Eidsberg: Georgine Cæsarine Hortensia Luise. Stakkars unge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i mitt slektsprogram en Stincken Kathrine Coldevin som ble gift med Christen Pettersen Dass fra Lurøygården på Helgeland i 1771, og hun ble jo også hetende Stincken Kathrine Dass etter at hun ble gift.Jeg har flere fra Dassfamilien på Helgeland i mitt slektsprogram, men de er alle etterkommere av søsken av mine aner. Ingen av de andre ser ut til å ha 'merkelige' navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Stinchen Coldevin brukte vel gjerne sitt eige namn etter ekteskapet også, slik det var vanleg på den tida - eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hun er kun notert som etterkommet av søsken av 2 av mine aner, og det nærmeste er vel at ektemannen hennes var sønn av en søster av en av mine aner blant Mikkeborgene. Så jeg har ikke annet enn navnet, at hun ble gift 13.11.1771 med Christen Petersen Dass og at hun var født i ca 1752. Så har jeg jo en sønn på dem da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje er det noen Coldevineksperter som kan svare på spørsmålet ditt Åse, hvis de leser her da. Det for langt ut i periferien av min slekt til at jeg har satt meg så nøye inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dag søpler

Stinken Katharina Coldevin Dass (den som var på Hitra) var født i Lurøy i 1798. Gift med Fredik Stub, sønn av prost Otto Stub. De bodde på Sandstad i Hitra. Stinken døde i 1819.Tror nok Fredrik likte litt rare navn.Hans 2. kone het Anna ELSKEN Knutsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dag søpler

Sreiv inn kun pga litt snodige navn.Tror neppe noen ville finne på slke navn nå, men hvem vet.Georgine Cæsarine Hortensia synes jeg er et litt vel spenstig navn. Kan forøvrig nevne at en av hennes onkler het Cæsar Læsar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Til innlegg 195. Navnet Elsken er kanskje egentig Elschen - om jeg tør tippe opprinnelig tilnavn/kjælenavn til Else/Elisabeth? Noe ala Gretchen til Grete/Margrete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

'...chen' er en deminuitiv-form (''forminskende'') i tysktalende land (også i Holland), brukt som kjælenavn/tillegg til jente-navn; Elschen (i Norge ofte skrevet Elsken): ''lille Else/Elisabeth'', Gretchen: ''lille Grete/Margrethe'', Stinchen (Stinken): ''lille Stine/Christine''. Altså ikke 'rart', bare misopfattet (ikke oppfattet) av nordmenn, som så mye annet ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Nina Möller Nordby

I disse grilltider ......Jacob GRILL Krefting, Hamar 1900.Thore SVINES Thönnesen, Nes Flekkefjord 1900.Magnhild Guldbjörg KÅLFINA Hansen, Onsö 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.