Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?

Recommended Posts

Gjest Alvin Andreassen

Merkelige og ubegripelige navn, de fleste kvinnenavn. Men et navn trenger ikke å være så merkelig for å være sjeldent. I 1887 ble to pikebarn døpt i Tromsøysund for Filine og Eltona. Egentlig fine navn. Og merkelig nok er disse to jentene i 1900 i Norge fortsatt de eneste bærere av disse navn.

• 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Eva Helene Erntsen

Spesielt i Nordland var det vanlig å gi barna etternavn til mer eller mindre 'kjente' personer, som fornavn. Men denne gutten fikk vel i overkant:Motzfeldt Anderud Ziegenbalg (og så Olsen til etternav)

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har i mitt slektsprogram en Stincken Kathrine Coldevin som ble gift med Christen Pettersen Dass fra Lurøygården på Helgeland i 1771, og hun ble jo også hetende Stincken Kathrine Dass etter at hun ble gift.Jeg har flere fra Dassfamilien på Helgeland i mitt slektsprogram, men de er alle etterkommere av søsken av mine aner. Ingen av de andre ser ut til å ha 'merkelige' navn.

Gjest Anne Lise Hovdal

Hun er kun notert som etterkommet av søsken av 2 av mine aner, og det nærmeste er vel at ektemannen hennes var sønn av en søster av en av mine aner blant Mikkeborgene. Så jeg har ikke annet enn navnet, at hun ble gift 13.11.1771 med Christen Petersen Dass og at hun var født i ca 1752. Så har jeg jo en sønn på dem da.

Gjest dag søpler

Stinken Katharina Coldevin Dass (den som var på Hitra) var født i Lurøy i 1798. Gift med Fredik Stub, sønn av prost Otto Stub. De bodde på Sandstad i Hitra. Stinken døde i 1819.Tror nok Fredrik likte litt rare navn.Hans 2. kone het Anna ELSKEN Knutsdatter.

Gjest dag søpler

Sreiv inn kun pga litt snodige navn.Tror neppe noen ville finne på slke navn nå, men hvem vet.Georgine Cæsarine Hortensia synes jeg er et litt vel spenstig navn. Kan forøvrig nevne at en av hennes onkler het Cæsar Læsar.

Gjest Per Nermo

'...chen' er en deminuitiv-form (''forminskende'') i tysktalende land (også i Holland), brukt som kjælenavn/tillegg til jente-navn; Elschen (i Norge ofte skrevet Elsken): ''lille Else/Elisabeth'', Gretchen: ''lille Grete/Margrethe'', Stinchen (Stinken): ''lille Stine/Christine''. Altså ikke 'rart', bare misopfattet (ikke oppfattet) av nordmenn, som så mye annet ....

• 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.