Gå til innhold
Arkivverket

[#27048] Hammersmedsvenn Jan Hanne, Hakadal 1801

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Her er en lenke til en annen interessant Hane-debatt i Anbytarforum: Lenke (på den tillenkede diskusjonssiden kan man klikke på 'Hane' øverst og se nyere innlegg). Den andre (se lenke til innlegg 28) gikk mer på smedslekten Hane. Denne er mer generell. Det finnes dessuten en Hane-debatt i Sällskapet Vallonättlingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid: Jeg tror du har rett i at han ikke er særlig relevant for problemstillingen i denne debatten. Likevel kan han jo være interessant som en mulig representant for de(n) svenske Hane-slekten(e) på Røros...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Hanefors (?) Bruk beliggende i Mo sockn i Dalsland (i drift fra 1693-1884), er kirkebøkene sjekket der? Dette Hanenavnet her bør ikke være helt tilfeldig? Mo ligger like ved Åmål og ved grensen til Värmlands län.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips! Det skal jeg sjekke. Det minner meg på at jeg faktisk fikk et hint i Anbytarforum (av Örjan Hedenberg) om at Nils Lamberg, en av Jan Hannes kolleger ved Hakadal Verk i 1801 muligens kom fra Gärdeshammar i Mo socken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Anna Catharina Isachdotter f. 1740. Her står litt flere opplysninger enn jeg har funnet på F.S. Før:LenkeFår holde debatten varm:Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunn - takk for lenken.Liv - jeg har nå kikket litt på Hanefors Bruk i Mo socken, og der har jeg støtt på noen Haner i flere husforhør rundt 1800, bl.a. en der man med litt godvilje kanskje kan lese fornavnet som Johan. Jeg skal bruke litt mer tid på de kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange av Hane-slekt i Mo sogn (Älvsborgs len) på slutten av 1700-tallet. På Persby Bruk er det i perioden 1786-1790 nevnt en Mäster Giljus Hane (f. 1746). Han og kona Greta Holmström ser ut til å ha hatt 9 barn født mellom 1774 og 1794: Britta Stina, Andreas, Lars, Johannes, Gilius, Lisa, Greta, Lena Maria og Gustaf.Ved Forsbacka Bruk er det i perioden 1796-1800 en Mäster Mattis Hane (f. 1760) som med kona Britta Sigv(a)ldsdtr. (f. 1760) har 6 barn født mellom 1789 og 1797: Caisa, Inri Lisa, Anders, Britta Maria, Johannes og Mattis.1796-1800 nevnes også en Mäster And. Hane (f. 1756) ved Persby Bruk, og ved Forsbacka nevnes MästerSvennen Joh. Hane (f. 1781). Han er i samme perioden også nevnt ved Hanefors Bruk, men med kommentaren 'Til Forsbackshammaren'.Alle disse er nok i slekt med hverandre, og sannsynligvis er de på et eller annet vis også beslektet med Hane-familien i Karlskoga-Villingsberg-Nysund.Den mest interessante i forhold til denne debattens tematikk, er den Joh. Hane (f. 1781) som er nevnt både på Hanefors og Forsbacka Bruk. Han er smed, men vi vet ikke om han flyttet fra området eller ble boende. Selv om fødselsåret ikke samsvarer helt, kan han være identisk med Johannes Hane (f. 1782), sønn til mestersmeden Giljus Hane som er nevnt først i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 'Utflyttningslängd 1793-1841' for Mo församling finner jeg følgende innførsel: '1794: Mäster Gilius Hane och hela dess hushåll till Vitlanda'.Og i husforhør for Tösse sogn, der Vitlanda Bruk ligger, finner jeg familien igjen i 1794. Mästersmeden Gilius Hane er der markert som død. Sannsynligvis har han dødd i 1794 eller året etter, for i 1795 flytter enken videre til Svanskog. Det står ingen utflyttingsmarkering ved barnas navn. Sønnen Johannes Hane, som er mest interessant for mitt formål her, er nå oppgitt født i 1783. Vi kan nok se bort fra ham som aktuell Jan Hanne-kandidat. Det er da også klart at han ikke er identisk med den Joh. Hane som er ved Hanefors og Forsbacka Bruk 1796-1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Joh. (som naturligvis viser seg å være forkortelse for Johannes) Hane som bl.a. er nevnt på slutten av mitt forrige innlegg, kan også strykes som Jan Hanne-kandidat. Jeg har nå nemlig funnet i et husforhør ved Forsbacka Bruk at han er der i alle fall til 1805. Det året ser det ut til at han flytter - uten at jeg klarer å lese stedsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En foreløpig konklusjon bør vel da bli at den heteste kandidaten fremdeles er Jan/Johan Hanne som i 1798 flytter fra Villingsberg til Nysund - men som jeg ikke klarer å finne igjen der.For å komme videre er det vel bare å håpe på at det skal være bevart et arkiv fra perioden 1790-tallet til ca. 1810 for Hakadal Verk (f. eks. verksbøker) med personalinformasjon som kan identifisere Jan Hanne nærmere. Dernest at det eksisterer et tilsvarende arkiv for Hagenæs Hammerverk (muligens integrert i et eventuelt arkiv for Fritzøe verk) som kan identifisere Jahn Pettersen nærmere. Den typen informasjon er, i hvert fall for Fritzøes vedkommende, bevart fra 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Linda Østby

Ved en tilfeldighet havnet jeg i denne debatten da jeg søkte etter informasjon om Vallø Saltverk, Johan Conrad Walther og Johanna Maria Salome Hane. Jeg vet ikke hvor de kom fra, men jeg tenkte at dere kanskje ville vite at disse to er oldeforeldrene til Suzannah Daae Thoresen som var gift med Henrik Ibsen.Kanskje det er noen der ute som har et slektstre på denne familien slik at man kan få oppklart Hane-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for Ibsens tippoldemor! Jeg tror imidlertid ikke, som jeg vel har vært inne på tidligere, at hun har noe med 'min' Jan Hane å gjøre. Jeg vil anta (også ut fra ektemannens og barnas navn) at hun heller var av tysk enn svensk herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Jeg leter fremdeles etter en mulig kobling mellom hammersmedsvenn Jan Hanne, som er ved Hakadal verk i 1801, og den svenskfødte hammersmeden Jahn Pettersen som dukker opp på Hagenes hammerverk i Hedrum rundt 1810 - og som senere (etter noen år ved Frolands verk) slår seg ned på Nes verk mot slutten av 1820-årene. Der dør han, 86 år gammel, i 1866. Jf. familietradisjonen ble han kalt 'Jan Hane'.Jeg er mottakelig for alle gode tips og er særlig interessert i om han kan spores i Hakadal/Nittedal etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Föreningen för smedsläktsforskning (FFS), som er en avdeling av Sveriges Släkstforskarförbund, har i mange år drevet en omfattende innsamling av data omkring svenske smedslekter. De har utgitt flere skriftlige publikasjoner, samt en CD-plate basert på et svært omfattende materiale - den såkalte 'Smedsläktskivan'.Jeg har, i en debatt i Anbytarforum, nettopp fått bekreftet at den Johan Petersson Hane som er presentert bl.a. i innlegg 26 her i debatten, på 'Smedsläktskivan' er plassert på Hakadal verk i 1801 (altså bør han være identisk med denne trådens 'Jan Hanne')! Dermed gjenstår det å godtgjøre at Jan Hanne rundt 10 år senere dukker opp uten slektsnavn, men med korrekt patronym (Jahn Pettersen) på Hagenes hammerverk.La meg da tilføye at den muntlige familietradisjonen jeg tidligere har nevnt, nemlig at Jahn Pettersen (Hagenes hammer - Frolands verk - Nes verk) også hadde navnet Hane, stammer fra min farfar. Jahn Pettersen var hans tippoldefar, og han døde i 1866 (f. i Sverige), 86 år gammel. 20 år senere (altså i 1886) ble min farfar født. Hans far (dvs. min oldefar) ble født i 1857, og han var følgelig 9 år da Jahn Pettersen døde. Han må ha husket ham godt, også fordi han vokste opp nærmest vegg i vegg med ham. Farfar omtalte sin tippoldefar konsekvent som 'Jan Hane'. Det var neppe fri fantasi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammersmedsvenn Jan/Johan Petersson Hanes slekt kan følges flere generasjoner bakover i svenske kilder:Foreldre:Hammersmedmester Peter Eliasson Hane (f. 1739 Bofors bruk, Karlskoga; død 1811 Villingsberg, Knista) og Anna Catharina Isacsdtr. Silja (f. 1740 Villingsberg; død 1829 Villingsberg).Besteforeldre:Elias Hane (som nok var sønnesønn til mestersmed Jonas Larsson Hane (1628-1704), men her er sammenhengen ikke helt klarlagt (muligens den Elias Christophersson Hane (g.m. NN) som ble f. 1709 i Karlskoga). Hane-slekta er en stor hammersmedslekt i Sverige.Hammersmedmester Isac Larsson Silja (f. 1718 Villingsberg; død 1776 Villingsberg) og Anna Olofsdtr. Björn (f. 1720 i Lindesberg; død 1791 i Villingsberg).Oldeforeldre:Muligens Christopher Jonasson Hane (f. 1682 i Karlskoga; død 1741 i Sunne) og hans 1. hustru Maria Jonsdtr. (f. 1681 i Karskoga; død 1714 i Karlskoga).Hammersmedmester Lars Henriksson Silja(rd) (f. 1689 i Villingsberg; død 1758 i Villingsberg) og Karin Isacsdtr. (f. 1687 i Lindesberg; død1753 i Villingsberg).Hammersmedmester Olof Jansson Björn, Lindesberg, og NN.Tippoldeforeldre:Hammermester Jonas Larsson Hane (f. 1628 i Lungsund; død 1704 i Degerfors, Karlskoga) og NN.Hammermester Henrik Siliakusson Gerich (f. 1642 i Fellingsbro; død 1704 i Villingsberg) og Katarina Hansdtr. Lang (f. 1651 i Fellingsbro; død i Villingsberg). Navnet Silja (Siljard, Seljat) ble dannet av Siliakusson.2xtippoldeforeldre:Hammermester Siliakus Gerich (f. ca. 1607 i Tyskland; død i Fellingsbro, Örebro län 1675) og NN.Hammermester Hans Hansson Lang (f. ca. 1607 i Tyskland; død 1706 - 99 år gml. - i Karlskoga) og Dordi (Dorothea) Joakimsdtr. Gerich (f. ca. 1620 i Tyskland).3xtippoldeforeldre:Hans Lang (f. i Tyskland; død 1650 i Karlskoga) og NN.Hammermester Joakim Gerich (f. i Tyskland ca. 1590. Arbeidet ved flere svenske jernverk: Frötuna, Oppeboga, Rockhammar, Norby hammar, Degerfors, Valåsen, Fellingsbro. Muligens en eldre bror av Siliakus Gerich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et litt mer sannsynlig alternativ når det gjelder Peter Eliasson Hanes opphav (hentet fra en svensk slektsside):Der er faren oppgitt som Elias Eliasson Hane (1709-1752), sønn til Elias Jonasson Hane (f. 1668) - en eldre bror av Christopher Jonasson Hane.-------------------Ellers står sltså saken nå slik, kjapt oppsummert, at vi kan følge hammersmeden Johan/Jan Petersson Hane (f. 1780) fra Villingsberg bruk i Knista sogn ved Karlskoga (muligens via Nysund) til Hakadal verk, der han befinner seg i 1801 (21 år gammel).Så kan vi følge den svenske hammersmeden Jahn Pettersen fra Hagenes hammer i Hedrum, der det ser ut til at han dukker opp rundt 1810, via Frolands verk, til Nes verk - der vi finner ham fra slutten av 1820-årene og fram til han dør i 1866, 86 år gammel (altså f. ca. 1780). På Nes verk går han under navnet 'Jan Hane'.Vi har altså en lakune på ca 10 år (1801-1810/1811) der det mangler dokumentasjon. Den skulle jeg gjerne ha hatt, selv om jeg nå mener de foreliggende indisiene nokså tydelig peker mot at Johan/Jan Petersson Hane ('Jan Hanne') = Jahn Pettersen ('Jan Hane').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et supplement til forrige innlegg. Jeg har nå også funnet Johan/Jan Hane i Nysund (husforhør i kirkebok for Nysund AI:4 (1798-1802), s. 221. Der er han nevnt som kulledreng, f. i Knista 1780, og ankommet Ölsbo bruk i Nysund 1798. Han må åpenbart ha flyttet derfra igjen relativt tidlig på året 1799, siden han kun to ganger er nevnt i kommunionsprotokollen: 28/10 1798 og 13/10 1799. Rett foran Johan Hane på lista står kulldrengen Carl Björn Kalander. Han har møtt til nattverd nøyaktig de to samme datoene som Johan Hane, og han er registrert utflyttet (vinteren?) 1799. Jeg tolker det da slik at de to har flyttet samtidig. Noe bestemmelsessted er imidlertid ikke anført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant nettopp et par interessante opplysninger i kirkeboka for Holt. Ved to av Jahn Pettersens barns vielser heter han Jan Hane! Jeg har ikke sett dette tidligere, fordi han ved de andre barnas vielser (og ved de øvrige kirkelige handlinger der han er nevnt) kalles Jan Pedersen/Pettersen. Nå er jeg ikke lenger i tvil om identiteten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Pettersen Hane og Anne Helvig Hansdtr. hadde følgende barn:1. Anne Helene Jansdtr., f. 1812 i Hedrum (Hagenes hammer).2. Anna Marie Jansdtr., f. 1815 i Hedrum (Hagenes hammer).3. Hans Peter Jansen, f. 1819 i Hedrum (Hagenes hammer).4. Anders Jansen, f. 1823 i Froland (Froland verk).------------Her er de to kirkelige handlingene i Holt som jeg refererer til i forrige innlegg:- Vielse 3. april 1840: Ungk. Hans Peter Jansen, Næswærk, 21 og Pigen Ingeborg Andersdr., Næswærk, 24. Brudgommens far: Wærksarb. Jan Hane.- Vielse 27/12 1840: Ungkarl Gregers Nielsen, Nedre Næs, 25 og Pige Anne Marie Jansd. Næswærk, 25. Brudens far: Wærks(mand?) Jan Hane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.