Gå til innhold
Arkivverket

[#27048] Hammersmedsvenn Jan Hanne, Hakadal 1801


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk til deg også. Neste oppgave blir å finne ut mer om etterkommerne hans, men siden denne tråden er blitt mer enn lang nok, får jeg etter hvert starte en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå har jeg, ved en del kildesøking (og ved hjelp av noen gode tips), samlet såpass mye informasjon om Jan Pettersen Hanes barn at jeg foreløpig ikke ser hensikten med å starte noen ny tråd. Derfor lister jeg opp en del opplysninger her, og om noen har noe å supplere, er det selvsagt flott.I. Ja(h)n/Johan Pettersen Hane, f. 1780 i Knista sn., Örebro län; død Nes verk i Holt (A-A) 1866. Hammesmed (kulledreng, hammerdreng) ved følgende jernverk: Villingsberg bruk (ca. 1795-1798), Ölsbo(da) bruk (1798-1799), Hakadal verk (ca. 1800-?), Hagenes hammerverk (ca. 1810-ca. 1820), Froland verk (ca. 1820-ca. 1826/27?), Nes verk (resten av livet). Gift 1811 i Sandar med Anne Helvig Hansdtr. fra søndre Fevang, f. i Sandar 1783; død Nes verk 1856.IIa. Anne Helene Jahnsdtr., f. 1812 i Hedrum; død 1882 i Holt - g. 1829 (17 år gml.) i Holt m. hammersmed Johannes Sørensen, f. 1808 i Holt; død 1887 i Holt. 8 barn, hvorav 2 av sønnene ble mine tippoldefedre.IIb. Anne Marie Jahnsdtr., f. 1815 i Hedrum; død 1852 i Holt - g. 1) 1840 i Holt m. Gregers Nilsen Nedre Nes, f. 1815 i Holt; død 1847 i Henderson, Texas - g. 2) 1851 i Holt m. Sveinum/Svenning Nilsen Nedre Nes (den første ektemannens fetter), f. f. 1824 i Holt; ant. død før 1865. Anne Marie og Gregers er meldt utflyttet fra Holt til Amerika i 1847, men det er tvilsomt om Anne Marie reiste dit. Mannen døde etter kort tid, angivelig etter å ha drukket forgiftet vann. Dersom hun reiste over, må hun ha returnert nokså raskt. 3 barn i 1. e. + 1 barn med ektemann nr. 2 (f. utenfor ekteskapet).IIc. Hans Peter Jahnsen (Hans Peter Johnson), f. 1819 i Hedrum; død 1896 i Farmington, Waupaca County, Wisconsin - g. 1840 i Holt m. Ingeborg Andersdtr., Nes verk, f. 1816 i Holt; død 1875 i Farmington. Familien emigrerte fra Nes verk, via Grimstad og Quebec, i 1852. Hans Peter var verksarbeider på Nes verk og 'farmer' i Wisconsin. 6 barn - 4 f. i Holt og 2 f. i Wisconsin.IId. Anders Jahnsen, f. 1823 i Froland; død før 1900 (ant. i Tvedestrand) - g. 1) 1843 i Holt m. Maren Halvorsdtr., Nes verk, f. 1816 i Holt; død 1859 i Holt - g. 2) 1860 i Holt m. Ingeborg Christensdtr., f. 1817 i Tvedestrand. Anders Jahnsen bodde noen år på plassen Grændstøl i Holt, før han ca. 1860 flyttet til Tvedestrand, der han arbeidet som skipstømmermann/skipsbyggmester. 5 barn i 1. e., ingen i 2. e. (men kone nr. 2 hadde en sønn fra før, f. utenfor ekteskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon i siste avsnitt, forrige innlegg: Anders Jahnsen hadde 6 barn i 1. ekteskap.La meg ellers nevne at etterslekta til Jahn Pettersen Hane og Anne Helvig Hansdtr. var svært fruktbare. Paret fikk altså 4 barn. Disse 4 skaffet så Jahn og Anne Helene minst 23 barnebarn, som i sin tur sannsynligvis bidro med rundt 60 oldebarn (jeg har registrert 54) - hvorav rundt en tredel ble født i Jahn Pettersen Hanes levetid. Han opplevde faktisk å bli oldefar hele 20 ganger! Ei av datterdøtrene, som var gift med en tømmermann fra Göteborgs-området, ble faktisk mor til 14 av disse oldebarna...Mange av etterkommerne utvandret til USA, og la meg til slutt som en kuriositet nevne at at av tippoldebarna, Arthur Stiansen (f. i New York i 1896), fremdeles figurerer i 1995-utgaven av telefonkatalogen for Brooklyn - 109 år gammel. Denne katalogen trenger åpenbart en oppdatering. Arthur Stiansen ble riktignok gammel. Han døde i 1986, 90 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilbake til 'hovedpersonen': Jeg snublet over nok et par kildeopplysninger i de skannede kirkebøkene, som bidrar til dokumentasjonen av Jahn Pettersen Hanes liv.1. I Hedrum MINI 4 (1817-1835): 'Afgaaede fra Sognet formedelst Bortreise' - 1822 (ingen dato), 'Ægtefolk Jan Pettersen, 41, Hamer Smed Svend ved Hagenes Hamer, samt Hustru Anne Hedvig Hansdatt., 39 med 3 Børn, Anne Hellene 10, Anne Maria 7, Hans Petter 3'.2. I Fjære KLOK B-7 (1816-1826) er Jan Pettersen Hane nevnt flere ganger som fadder. De kirkelige handlingene i Froland ble ført i kirkeboka for Fjære t.o.m. 1826. Den mest interessante innførselen er fra 26. februar 1826. Da ble Petter Carl Christiansen døpt, og en av fadderne var 'Jahn Hane Wærket'. Denne opplysningen bekrefter Hane-navnet, samt at den dokumenterer at Familien var ved Froland verk i 1826. Datteren Anne Helene er ikke funnet konfirmert i Froland (verken i Fjære KLOK B-7 eller i den første egne kirkeboka for Froland, som starter i 1827). Verken Jan Hane selv eller kona Anne Helvig er heller funnet i den første kirkeboka for Froland (f. eks som faddere eller forlovere). Og Anne Helene er ikke konfirmert i Holt. Det er derimot søstera Anne Maria (1829). Jeg konkluderer derfor med at familien har flyttet fra Froland verk til Nes verk i løpet av 1826, det sannsynlige året for Anne Helenes konfirmasjon. Det, samt kirkebokovergangen Fjære/Froland samme år, kan ha ført til at hun ikke er blitt innført (selv om hun nok ble konfirmert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott at du har samlet og systematisert så mange opplysninger om Jan Hanhes slekt. Nesten utrolig når en ser hvor mye denne familien har flyttet rundt i livet.Håper du snart publiserer dette i fagtidskrifter.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at Jahn Pettersen Hane og Anne Helvig Hansdtr. fikk nok et barn i Hedrum (se ellers innlegg 78). 25/8 1817 (døpt 30/8) ble nemlig Peter Jansen født. Faren var Jan Pettersen, smedsvenn ved 'Hagenes Wærket'. Selv om moras navn ikke er blitt helt korrekt innført, må dette være 'mine' folk. Hun kalles ved denne anledningen Anne Maria, og etternavnet ser ut til å være H...datter - men jeg får det ikke til å bli Hansdatter. Fadderne var: Else Olsdtr. Skoli i Codal, Jomfrue Nicolea Thorup ved Hagenes, Hans Jacob Andersen ibid., Peder Christensen Tholstrup og Anders Petersen ibid. Sistnevnte er før øvrig også fadder for den neste sønnen, Hans Peter Jansen (døpt 8/3 1819) Han kalles da Anders Pettersen Wærket.Dette utvider ikke etterslekta, siden gutten døde allerede 20/1 1818, 22 uker gammel - men det bidrar til å komplettere familiehistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt nytt om Jahn Pettersen Hane:Jeg har tidligere antatt (se innleggene 71 og 78) at han flyttet fra Ölsbo jernbruk i Nysund (Värmland) tidlig i 1799. Dette var en antakelse ut fra at han ser ut til å forsvinne derfra på det tidspunktet jf. det tidligere omtalte husforhøret.Nå har jeg imidlertid fått ny informasjon i en Hane-tråd i Anbytarforum (Sven-Ove Brattström). Det viser seg da at Jan Hane er nevnt så sent som 7. mai 1800 ved Ölsbo bruk. Den datoen kom nemlig en sak opp for Bergtinget (Lekebergs Bergtingsrätt). Den gjaldt tyveri og videresalg av en del jern (bl.a. stangjern) fra bruket. Saken er protokollført over flere sider i Bergtingets dombok, og Jan Hane var en av tyvene! Han spilte riktignok ikke noen hovedrolle, men han hadde, sammen med slektningen Eric Selja, fungert som 'håndlanger' for en av hovedmennene ('Lars Ersson vid Älgsjön'). Jan og Eric var da hammerdrenger, og like før saken skulle opp på tinget, hadde de stukket av. De møtte imidlertid opp 7. mai - men da saken kom opp til ny/videre behandling i 1801, var Jan Hane forsvunnet.Dette passer jo svært bra med at han i ft. 1801 er å finne som hammerdreng ved Hakadal verk - og saken gir oss jo også den sannsynlige grunnen til at han valgte å krysse grensen.Kildeteksten, der rettssaken er å finne, er skannet og tilgjengelig på det svenske Riksarkivets abonnementstjeneste SVAR (www.svar.ra.se): 'Bergmästaren i Nora m.fl. bergslag, Lekebergs bergtingsrätts protokoll (domböcker) 1796-1805. SVAR-referanse: SE/ULA/10101/AI ca/8 (s. 278 ff.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En korreksjon og noen tilføyelser i den slektsrekkefølgen som er presentert i innlegg 69: Jan Hanes besteforeldre:Elias Eliasson Hane, född 1709-11-11 i Degerfors, Karlskoga sn, död 1752-04-05 i Bregården, Karlskoga. Mästersmed. Död av brännsjuka. Gift 1737-07-23 i Karlskoga med Ckri(stina) Persdotter Hane, f. 1717-10-08 i Karlskoga, död 1794.Oldeforeldre:Elias Jonasson Hane, född 1668. Hammarsmedsmästare i Degerfors, Karlskoga sn. Mästersven i Degerfors 1689-1801, mästare där 1702-29. Gift med Katarina Andersdotter.Per Er(ich)sson Hane, född 1683 i Karlskoga, död 1766-09-19 i Bofors, Karlskoga. Mästersmed i Björkborn, Karlskoga. Död af ålder. Gift 1707-08-30 i Karlskoga med Ellika Kristoffersdotter Grave, född 1691-05-29 i Björkborn, död 1768-04-04 i Bofors, Karlskoga. Bosatt i Bo Hammare. Död av ålder.Tippoldeforeldre:Erik Jonasson Hane, född ca. 1663. Gift med Elisabeth Persdotter. Bosatt i Karskoga. (Erik Jonasson Hane var bror til ovenfor nevnte Elias Jonasson Hane).Kristoffer Eriksson Grave, född 1641, död 1713-02-09. Mästersven i Bo Hammare, Karlskoga. Gift med NN. (Kristoffer Eriksson var sønn til Erik Kristoffersson Graff, f. ca. 1619 i Hornkullen, Kroppa sn., Värmland - som igjen var sønn til Kristoffer Kristoffersson Graff, 1588-1658, Hornkullen. Dennes foreldre: Kristoffer Graff, f. ca 1560, tysk innvandrer (muligens fra Meissen) og Abluna (Appolonia), ca. 1565-1645. Kristoffer Graff var bergmester i Kroppa med ansvar for kongens sølvgruver).Hovedkilde: 'Smedskivan', utgitt av Smedsläktsförbundet i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.