Gå til innhold
Arkivverket

[#27048] Hammersmedsvenn Jan Hanne, Hakadal 1801


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå greid å følge sporet etter Jan/Johan Petersson Hane i hvert fall et stykke på vei. Familien bor i hvert fall fra 1775 og fram til 1795 i Nordhammar i Knista. I den første aktuelle kirkeboken (AI:2, 1775-1783) er Peter Hane og kona Anna Cat. Is(acs)d. nevnt i Nordhammar 1775-1777 med barna Anna Maria, Brita Christina, Eric og Isaac. Kirkebok AI:3, 1783-1798 har naturlig nok med noen flere barn - også med fødselsår: Anna Maria (1766), Brita Stina (1769), Elias (1770, vel han som kalles Eric i den første kirkeboken; herav muligens patronymforvirringen), Isaac (1772), Peter (1775), Jacob (1777) og Johan (1780). Det er da sistnevnte som er 'min' mann. Han kalles konsekvent Johan i kirkebøkene for Knistas församling, men min erfaring med andre svenske smedslekter (Gasmann, Lucassen) er at navneformene her skifter mellom Johan, Jahn, Jan og John avhengig av hvem som er protokollfører.Jeg har nå sett at utflytting/innflytting langt på vei likevel blir registrert. Dattera Anna Maria flytter f. eks. hjemmefra i 1786 til Herrg(ården?). Og i 1795 (Kirkebok AI:4) er det notert at familien har flyttet til Wberg (altså fra Nordhammar til Willingsberg). Kun tre av barna er da med på flyttelasset: Anna Stina (skal nok være Brita Stina), Jacob og Johan, og i neste kirkebok (AI:5, som er utstyrt med noe så hendig som et slektsnavnsregister med sidetallshenvisninger!) ser vi at eldstedattera Anna Maria Hane er etablert i Könighytta med ektemannen Bengt Bengtson og barna Stina Caisa og Anna Maja (en sønn, Peter, er død i 1800). Og det er i dette kirkebokbindet jeg finner den mest interessante opplysningen for mitt formål: I 1798 flyttet 18 år gamle Johan (Jan) Peterson Hane hjemmefra, og hvis jeg tyder husforhørsopplysningen rett, flyttet han da til Nysund - en annen församling i Örebro len med jernverksvirksomhet.Så langt er jeg altså kommet. Så får jeg bla meg gjennom det aktuelle kirkebokbindet for Nysund (og der er det ikke noe slektsnavnsregister) for å se om han kan ha satt flere spor etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Man skulle vel trodd at når Johan Petersson Hane bega seg til Nysund, var det for å arbeide på det store tvilling-jernverket Håkansbol Bruk/Lidefors Bruk, men jeg ser ikke snurten av ham der hverken i kirkebok AI:3 (1791-1798) eller AI:4 (1798-1802) for Nysunds församling. Derimot finner jeg hans bror, Isac Hane (f. 1772), som 'Mäster' ved Lidefors Bruk fra 1801. Det blir opplyst i husforhøret at han det året flyttet fra Knista. Han er innført med kona Catharina Nilsd. og sønnen Isac.Hypotese 1: Jan/Johan Hane har vært så kort tid i Nysund at han ikke har satt spor etter seg i noe husforhør.Hypotese 2: Han har aldri reist til Nysund (innføringen kan være feil, eller han har ombestemt seg underveis og reist et annet sted).Hypotese 3: Jeg har oversett ham i husforhørene fordi jeg har konsentrert meg om et for snevert område (de to store jernverkene).Foreløpig konklusjon: Jeg anser absolutt ikke hans kandidatur til å være den hammersmedsvenn Jan Hanne som befinner seg på Hakadal verk i 1801 som svekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå også lett gjennom et par andre jernverk i Nysund (Ölboda Bruk og Munkfors Bruk) uten å finne Johan/Jan Hane. Jeg finner slektninger av ham - men 'min' mann ser ut til å være sporløst borte. Jeg tror ikke det var flere jernbruk i Nysund i det aktuelle tidsrommet, men vi befinner oss jo i et jernverksområde med mye virksomhet. Nysund ligger i grenseområdet mellom Närke (m/Örebro) og Värmland - ikke langt fra Villingsberg, der Johan Hane kom fra, altså. Villingsberg ligger igjen tett ved Karlskoga, som var et jernverkssentrum - så det blir nok litt nåla og høystakken, dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite halmstrå: En av Jan Hannes smedkolleger ved Hakadal verk i 1801 er Jan Forsberg (22 år). Det finnes en Johan Forsberg i passende alder som blir født 8/10 1779 ved Stjärnfors Bruk i Ljusnarberg (Örebro len). Han er sannsynligvis sønn til den Peter Andersson Forsberg på Stiernfors som gifter seg i Ljusnarberg i 1774 med bergmannsdotter Maria Olsdtr. fra Hellefors.Forsberg-navnet ser ut til å ha en viss tilknytning til Hane-familien i Knista/Nysund. I hvert fall er en Nils Forsberg nevnt sammen med Peter Hane ved Villingsberg Bruk på slutten av 1790-årene. Det er oppgitt i et husforhør at han flyttet dit fra Karlskoga i 1797, og at han var født 1775. Jeg har imidlertid ikke funnet noen Nils Forsberg født i Karlskoga det året. Sannsynligvis var han født et annet sted (Ljusnarberg?). Nils Forsbergs tilknytning til Hane-familien (slekt?) viser seg ved at han flytter til Lidefors Bruk i Nysund samtidig med Peter Hanes sønn (og Johan/Jan Hanes bror) Isac Hane i 1801. Da oppgis det også at Nils Forsberg kom fra Karlskoga, men der har det nok sneket seg inn en unøyaktighet i husforhør-innførselen. Han kom jo riktignok fra Karlskoga, men via Villingsberg. Det kan tilføyes at også Peter Hane kom fra Karskoga.Et mulig tilknytningspunkt, altså - men jeg innrømmer glatt at halmstrået er svært skjørt. Forsberg er ikke noe direkte uvanlig navn i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå sjekket den familien Gunn nevner i innlegg 24. Alle barna i oversikten ser ut til å være søsken, men de har nok ingenting med den her diskuterte Hane-familien å gjøre. Hvor FamilySearch har Han(ne)-navnet fra, er dessuten en gåte, for det er ikke nevnt ved noen av barnedåpene. Der er foreldrene kun presentert med patronym (Ersson, Isacsdotter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja den oppdagelsen at det er unøyaktigheter ved opplysninger som framkommer på F.S. har vi ofte fått erfare før.Som jeg også sa, så var morens fornavn svært forskjellig oppført og Hanne navnet var bare med i min søking. Det eneste stedet det framkom var ved Johan Pettersson dåp. Faren var der oppført som Ersson Hane.Siden det ser ut til å være så få spor av Johan Pettersson Han(n)e i Sverige ca 1800 til 1810, så styrker vel det teorien om at han dro til Norge som du tror.Håper du finner en løsning så du får bekreftet dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tar med denne karen med etternavn Hane også fra samme området der din mulige jan kom fra.Grunnen til at jeg tar dette med, er at det her står navnet på den som har levert data om Hane-slekt:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha. Jo dette er nære slektninger av den Jan/Johan Hane jeg 'forfølger'. Stina Cajsa er hans kusine, tror jeg. Jonas Hane er i hvert fall hans fetter. Anders Eliasson Hane er nemlig, så vidt jeg kan skjønne Peter Eliasson Hanes bror. Dette er en stor smedslekt i Sverige som mange forsker på, men 'min' Jan/Johan Hane ser det ikke ut til at noen kjenner skjebnen til. Det er selvsagt et moment som kan styrke den hypotesen at han emigrerte til Norge. Det var jo ikke noe sjeldent fenomen at norske jernverk i den aktuelle perioden rekrutterte svenske fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten korreksjon av noe jeg skrev i innlegg innlegg 25 som svar til Gunns funn i innlegg 24. Visnums-Kil i Värmland ligger IKKE langt fra Villingsberg i Örebro len - og enda kortere fra Nysund (kun et par mil). Så vi snakker faktisk da om det samme området. Dermed er det likevel ikke usannsynlig at familien i Visnums-Kil har tilhørt Hane-slekta. Jeg ser at det også ellers er en del vakling mellom patronym og slektsnavn i ulike kilder. I de husforhørene jeg har sett på fra like før 1800 brukes konsekvent Hane (uten noe patronymtillegg), mens ved Peter Eliasson Hanes dåp i Karlskoga i 1739 brukes kun patronymet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var ikke lett å finne noe fornuftig om på F.S.Her fant jeg denne Peter Eliasson dpt i Karlskoga 1738. Uten Hane-navnetLenkeI 1739 er det døpt en ny gutt med samme navn her også.Jeg er redd jeg ikke har forutsetning til å hjelpe deg her. Håper fortsatt på at du får hjelp fra kilder i Sverige, eller om mulig noen ledtråder fra Nittedal. Det er ikke mange kilder som er tilgjengelig ser det ut til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min leting etter Hane-navnet fant jeg denne damen f. på Røros. Du kjenner vel til denne familien før , men jeg legger inn en lenke i alle fall:LenkeDet var også en dame som giftet seg i Slagen, Vestfold i 1765 . Damen hadde flere etternavn, men det siste var Hane. ( Tenkte på den Jahn Pettersen som gifter seg i Sandar, mulig det finnes Haneslekt i Vestfold også i denne tiden?) Dette blir kun spekulasjoner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til å være flere jevngamle navnebrødre i samme området. Her er dåpen til Johan Hanes far: Lenke. Navneformen Petrus stemmer med det jeg fabnt i kirkeboken for Karlskoga (i Genline).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja det var den samme Petrus som jeg fant som du nevner her.Jeg legger inn en lenke til den damen som gifter seg i Slagen med etternavn Hane. Damen med de tre fornavn.LenkeHar prøvd å finne henne eller ektemannen i 1801 i Slagen, men jeg finner dem faktisk ikke i 1801 i det hele tatt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har bygdebøker for dette området hjemme nå og kan se om dette paret kan ha hatt en tilknytning til Saltverket på Vallø i den tiden?Navnene virker ikke norske i alle fall.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Gunn: Jeg hadde dessverre oversett ditt innlegg nr. 38. Hverken damen på Røros eller damen i Slagen kjente jeg fra før. Interessante observasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette blir sikkert et sidespor, men ekteparet Walter/Hane fikk føgende bran dpt i Salgen:Johan Michael dpt 24 des 1770: LenkeJohan Caspar dpt 1764Anne Sophia dpt 1767Familien ser ut til å ha forlat Slagen etter 1770. Jeg fant heller ingentig om Walter i Bygdeboka for Slagen .Litt pussig med Hane-navnet til hustruen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå finnes det antakelig flere Hane-slekter i Sverige, og det er heller ikke utenkelig at navnet i dette tilfellet er av tysk opprinnelse (fornavnene kan kanskje peke i den retning) - jf. f. eks. Tore Vigerusts innlegg i denne debatten (innl. 12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Johan Conrad Walther var konstmester ved saltverket. Ekteparet finnes i skattemanntallet for Vallø saltverk 1764 som er lagt ut her på Digitalarkivet. De tre barna var fortsatt på saltverket i 1801, ført med patronym Conratsen.Det finnes ingen Hane på saltverket i 1764. Det nærmeste er en murmester Handche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Innlegg 38.Kirkebøker i Røros.[url="http://www.hognes.net/roros/index.htm>http://www.hognes.net/roros/index.htmKirkebøker for Røros som er søkbare i Digitalarkivet.Vigde-Røros 1726 – 1766 LenkeDøpte-Røros 1727 – 1766 LenkeBegravede-Røros 1727 – 1766 Lenke Viet 19.2.1775 Morten Pedersen Hane og Anne RasmusdatterViet 20.4.1778 Peder Mortensen Hane og Ingebor JohannisdatterMargrethe konfirmert 2. søn. i adv. 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var ganske spennende stoff. Jeg glemte å se på den oversikten fra Vallø saltverk. Det var på saltverket jeg håpet å finne litt om hustruen til J.C. Walter, Johanne Maria Salome , med etternavn Hane. LenkeHer er hustruen bare nevnt uten etternavn.Artig at Kjell har funnet flere opplysninger fra Røros.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og dette er muligens den Morten Pedersen (Hane) som gifter seg for 2. gang i 1775: Lenke Navnet på kona i 1746 (Margrete) er det samme som navnet på Peder Mortensen Hanes datter, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg hadde nok tenkt å nevne denne Morten Hane på Røros, men trodde han ikke var av særlig interesse. Han har nok en sønn Zacharias i 1753 (far: Morten Pedersen) og to sønner med far Morten Hane: Ole i 1750 og Hans Jørgen i 1755. Jeg har flere ganger sett Morten Hane som fadder.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.