Gå til innhold
Arkivverket

[#27288] Bratt-slekten i Gudbrandsdalen


Gjest Anders Sevaldson
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Erik Bratts søster skal vike til, ikke fra, Arngard på Dovre. Skal altså ha gården. Det er her snakk om Arngard som ligger mellom Vigerust og Tallerås.Christen Bratt er ikke nevnt som svein på Akershus i de sveinelistene jeg har sammenstilt. At Erik Bratt som var svein på festningen, er identisk med den Erik Bratt som kom fra Bjølstad, er ikke noe faktum, men en tilforladelig teori. Teorien bygger på at vi ellers i daværende Akershus hovedlen kun kjenner en Erik Bratt på den tiden, nemlig han fra Bjølstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

Når det gjelder dokumentet fra 1563, som Lars L. leste i fra på Bratt seminaret på Øyer sist helg, der Erik er nevnt, kommer det i fra Bjerke på Fron, sammen med dokumenter som omhandler Steinar Bratt, Øverøy-Ætten, men det er sikkert en link til Bjølstad Bratt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Til Bjørn: Jeg antar at det dokumentet er Per Bergs kilde. Ble det sagt noe om det er publisert noe sted? Jeg finner det ikke i Diplomatariet.Til Tore: Grunnen til at jeg spør om sveinen Erik Bratt er at hvis han var en ung mann i 1557, ser det ut til at han er mye yngre enn de andre barna til Eystein Guttormsson. Vel å merke hvis vi kan feste lit til Hougens resonnement i Ættesoge.Jeg er klar over at dette er en potensiell hengemyr av usikkerhet, men jeg synes Hougens antagelse om at barna er født fra 1510 og fremover virker fornuftig.Det mest sikre er vel Guttorm Eindridesson, som ifølge Schøning er 'hundre år og åtte' i 1529, noe som vel må antas å bety 92. Det vil si at han er født i 1437. Hvis vi regner 30 år per mannsgenerasjon bør sønnen, Eystein, være født ca. 1467 - 75, og dermed at hans barn blir født 1500 - 1505, veldig ca. Hvis sveinen Erik Bratt var en ung mann rundt 20 år i 1557 kommer han helt i ytterkanten av Eysteins karriere som far.Men det er sikkert andre momenter som bør tas med i betraktningen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

Dokumentet fra 1563 er ikke gjengitt i Dipomatariet, men Engebret Hougen har det med i sine bøker, husker jeg ikke helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Guttorms alder 1533 (eller 1529) var hundre år + åtte = 108 år. Men hva så - vi pleier jo ikke å tro på aldersoppgaver eldre enn midten av 1800-tallet uansett. Det de mente å si var at han var meget gammel. F eks 80 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

heheehe, Chr. J. Drackenberg, født ved Stavangerkanten, blev gift da han var 111 år og døde 146 år gammel i Danmark, står det at læse i De Sandviske Samlinger 1928, s. 37, så en kan vel konkludere at de ble gamle før i tiden og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I Personalhistorisk Tidsskrift ble det for noen år tilbake, muligens ca 1991, trykt en grundig artikkel om Drakenberg (angivelig født på Blommesholm i Skee i daværende Skee prestegjeld i Norge, nå Strömstad kommun). Forfatteren viser sammenblanding og bløff, og gir og dokumenterer Drakenbergs betydelig lavere alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Sevaldson

Det vil si at Schønbergs opplysning om 'hundre år og åtte' bare er en talemåte, eller i hvert fall ikke den sikre opplysningen jeg trodde den var. Finnes det noen nogenlunde pålitelige angivelser av fødselsår for Eysteins barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

Men tilbake på landjorda; nå er det ingen som tittulerer seg som Bratt i Tingbøkene for Gudbrandsdal, uten om Guttorm fra Øyestad, da saken om Åseng pågår ca. 1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest arne kvitrud

Legger ved en kopi av seglmerket til kanikken Jens Olsen (Bratt) fra 1540.Kilden er DRA, HSS 1, Terkel Klevenfelst, pakke 68.

bilete3153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ligg det føre nokon teori/hypotese om kven som er far til desse brørne og er alle fire kjeldebelagd og plassert geografisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Faren heitte vel Ola og budde på 'Andersnæss' då Jens blei fødd; dette var vel Andenes. Skal vi tru teksten var det to Jens'ar i søskenflokken, og slikt kunne vel hende fra tid til anna. Det virkar likevel litt pussig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg vil heller tru at faren heitte Olav, kanskje Olav Jensson. Var det ikkje ein Jens Olavsson Bratt som var sokneprest i Aure samt kannik i Nidaros ei tid? Er han forresten ikkje nemnd av Solli i artikkelen om Aspatavla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I følgje Solli i NST XIII (1952) s. 234 i artikkelen 'Ei ættetavle frå refomasjonstida', så var Torbjørn Olavsson Bratt den første evengeliske biskop i Trondheim. Han var helst son til Olav Torbjørnsson som var nordfar og rådmann i Bergen. M.a. førte sistnemnde fisk frå Andenes og i 1521 skatta han i Vesterålen.Olav Torbjørnsson hadde til kone, Marin som var dotter til Jorann Ivarsdotter dotter til Ivar Trondsson i Aspa, bror til erkebiskop Olav Trondsson.Solli trur at denne nordfaren og rådmannen, Olav Torbjørnsson hadde broren Christiern Torbjørnsson som hadde Ingeborg Bjørnsdotter til kone. Ingeborg var dotter til Jorann Arnesdotter, som igjen var dotter til Arne Trondsson på Husby som også var bror til erkebiskop Olav Trondsson. Joran var gift med ein som heitte Bjørn, og dette ekteparet held til i Skrova i følgje ættetavla.Solli nemner også innførselen i våpenboka og at Nils Olavsson berre er kjend frå denne. Han nemner ikkje noko om ein Jens Olavsson nr. 2 som bror til dei tre andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Det skal vel helst stå 'Torbjørn Olavsson' i 2. avsnitt over ?Torbjørn Olavsson (Bratt) (død 1548) skal ha vært den siste dekanus i det katolske domkapitlet i Trondhjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.