Gå til innhold
Arkivverket

[#29844] 4 hammersmedbrødre Lucassen, div. norske jernverk 1700-tallet - hvor kom de fra?

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Ja, ja... Gamle notater skal man være forsiktig med å stole på - selv om det er ens egne, og selv om kirkeboken er kilde. Den Anniken som er omtalt i innlegg 49, hadde nok ikke Erichsdatter som patronym likevel. Jeg har nå lest kirkebokinnførselen på nytt, med nye briller og friskt blikk - og da heter hun Annike Justasdatter. Det er altså snakk om den eldste datteren til Justa/Gustav Lucassen. At brødrenes mor likevel hette Anniken, er jeg imidlertid ikke i tvil om. Det er to navn som gjenfinnes hos barna til alle de fire brødrene: Lucas og Anniken - en tydelig oppkalling av brødrenes foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert oversikt over Lucassen-brødrenes barn (fødselsår og fødested i parentes). Ortografien er forsiktig normalisert:* JAN LUCCASSENS og NNs barn:1. Annichen Jansdatter (1703, Bamble)2. Peter Jansen (1706, Bamble)3. Anne Jansdatter (1708, Bamble)4. Margrete Jansdatter (1711, Bamble)5. Lucas Jansen (1713, Bamble)6. Ellen Jansdatter (1713, Bamble)7. Maren Jansdatter (1716, Bamble; død i Gjerpen 1721)* GUSTAV (JUSTA, JÖSTA LUCASSENS OG KAREN ERICHSDATTERS BARN:1. Anniken Gustavsdatter (1704, Bamble)2. Lucas Gustavsen (1706, Bamble)3. Berte Gustavsdatter (ca. 1710, Holt)4. Helvig Gustavsdatter (ca. 1710-1714, Holt)(Kirkebok for Holt mellom 1705 og 1715 er borte.)5. Berte Gustavsdatter (død i Holt 1721, 5 år gml.; dåpen ikke funnet - alderen kan være et år feil, slik at hun er døpt i slutten av kirkebok-lakunen)6. Anders Gustavsen (1717, Holt)7. Herman Gustavsen (1726, Moss)* ERIK LUCASSENS OG (ELLEN KENRIKSDATTERS ?) BARN:1. Lucas Eriksen (ant f. i Holt litt før 1715)2. Henrik Eriksen (1716, Holt)3. Peter Eriksen (1722, Holt)4. Peter Eriksen (1723, Gjerpen)5. Anniken Eriksdatter (1726, Gjerpen)* JACOB LUCASSENS OG NNs BARN:1. Lucas Jacobsen (1717, Holt)2. Berte Jacobsdatter (1722, Holt)3. Anniken Jacobsdatter (1728, Bamble)4. Anniken Jacobsdatter (1733, Bamble)5. Christense Jacobsdatter (?)Det har vært antatt (bl.a. i bygdeboka for Holt) at Anders Jacobsen, som nevnes som hammersmedsvenn ved Baaselands verk i Holt fra 1715, også er et av Jacob Lucassens barn. Det kan være, men han må da være fra et tidligere ekteskap, siden han må ha vært minst 20 år eldre enn det neste kjente barnet. Jeg er ikke sikker på om han er sønnen, selv om jeg er overbevist om at han er nært beslektet. Kan stamfar Lucas ha hatt en bror Jacob - slik at Anders Jacobsen er Lucassen-brødrenes fetter?Jeg tror oversikten over Jan og Gustav Lucassønners barn er (i alle fall bortimot) komplett. Erik og Jacob kan imidlertid ha hatt flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nytt kirkeboksøk i dag (Holt KLOK B-1) førte til noen flere registreringer. Jacob Lucassens sønn 'Jachob Jachobsön ved Hameren' blir døpt 1. Advent 1719. Fadderne var 'Elen ved Hameren, Jösta Hamersmid, Christen Jansøn, Anders Jachobsønb og Anniche Jöstasdat.'. At dette er Lucas Jacobsens sønn, ser vi vet at 'Nyt Aarsdag 1720 blir 'Jachob Lochassøns Kone' introdusert. Det blir hun for øvrig også 'Faste Lavns Søndag' 1716, uten at det er registrert noen forutgående dåp i kirkeboken. Muligens dreier det seg om et dødfødt barn. Også Erich Lucassens kone blir i et tilfelle introdusert (2. pinsedag 1721) uten noen registrert dåp i kirkeboken. Nå har de første kirkebøkene en del åpenbare mangler. Nesten ingen dødsfall er registrert før 1721 (systematiske, og sannsynligvis bortimot fullstendige registreringer først fra ca. 1750). I KLOK B-1 er dessuten alle kirkelige handlinger ført fortløpende, og fra 1717 med svært slurvete skrift. Holt MINI A-1 starter først i 1721, og for 1720-årenes vedkommende sirlig og velorganisert ført. Den bærer imidlertid preg av å være en pen innføring av en tidligere 'kladd' (som ikke kan være klokkerboken p.g.a. enkelte åpenbare uoverensstemmelser).'Elen ved Hameren' må være kona til enten Erik eller Jacob Lucassen - høyst sannsynlig førstnevnte. Hun er altså 1. fadder ved Jacob Jacobsens dåp - og er da sannsynligvis tanta, som da representerer Erik Lucassens husstand. Ved en annen dåp (Karen Larsdater Hameren, Septuagesima 1717) finner vi følgende faddere: Justas Karj, Elen Andersdater Hameren, Anders Smid og Anders Kolgut. Førstnevnte er altså Gustav/Justa Lucassens kone, og jeg tror nok at Elen Andersdatter Hammeren er identisk med Elen ved Hammeren. Dermed har vi muligens også patronymet til Erik Lucassens kone. Jeg har tidligere tenkt meg at det har vært Henriksdatter (ut fra teorien om at nesteldste sønn, Henrik, har vært oppkalt etter morfaren. Siden vi imidlertid ikke kan være sikre på at alle barna er registrert (jf. f.eks kirkeboklakunen 1705-1715 i Holt), kan vi jo ikke utelukke en Anders Eriksen. Dessuten kan det selvsagt også tenkes at morfaren ikke er blitt oppkalt. Gustav/Justa Lucassen og Karen Eriksdatter ser jo ikke ut til å ha døpt en Erik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølging av innlegg 38 (Jan Lucassens barn): Jeg begynner nå å få en rimelig bra oversikt over hvor en del av barna til Justa/Gustav, Jacob og Erich Lucassønner tok veien. Men når det gjelder Jan Lucassens barn, er jeg temmelig blank. Alle gode tips mottas med takk. De vil sannsynligvis være registrert med patronymet Jansen/Jansdatter (alternativt Johansen/Johansdatter). Jan Lucassens 'reiserute' gjennom yrkeskarrieren ser altså omtrent slik ut:- ca 1703-ca 1720: Herre hammerverk i Bamble- ca 1720-1726: Fossum verk i Gjerpen- 1726 (ca. et halvt år): Baaselands verk i Holt- 17226/1727-?: Fossum verk i Gjerpen- 1734: Eidsfoss verk i Hof?Jan Lucassen KAN ha vært gift med ei Inger. I hvert fall blir Jan Lucassøns qvd (Quinde) begravet i Gjerpen 28/5 1729 (jf. Hvitsands kirkebok-avskrifter. Dersom dette er hans hustru, må¨den oppgitte alder være feil (80 år 9 mnd.). Jan har vel på det tidspunktet muligens vært rundt 60 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad innlegg 53: Jeg har antatt som mest sannsynlig at Elen (Andersdatter) ved Hammeren var Erich Lucassens kone. Denne hypotesen ble styrket ved at Erich Lucassens kone Christentze blir begravet i Bamble 1762 (skifte etter henne i 1763, der hun kalles Christense Jacobsdatter, og hvor tre av Jacob Lucassens barn er arvinger). Nå fant jeg imidlertid nylig en innføring i Holt KLOK B-1 som gjorde meg litt forvirret. Ved en dåp 23. trinitatis 1717 (Wolbor (?) Tøuisdater Krogen) er Elen Jachob Hamersmeds k. oppført som 1. fadder (de øvrige er: Jachob Schriffuer, Justa Hamersmed, Olle Boseland, Kari i garden). Dette må være samme damen, og det virker da som om hun er Jacob Lucassens kone. En annen dåpsinnførsel skaper imidlertid hodebry også når det gjelder det alternativet. 1. advent 1719 blir nemlig Jachob Jachobsøn døpt, og 1. fadder er da Elen ved Hameren (de øvrige: Jösta Hamersmed, Christen Jansøn, Anders Jachobsøn, Anniche Jöstasdater). At det her er snakk om Jacob Lucassens sønn, blir tydelig ved at Jachob Lochassøns Kone blir introdusert i kirken Nytaarsdag 1720. Spørsmålet blir da om Elen Ved Hammeren dermed kan være Jacob Jacobsens mor (og dermed altså Jacob Lucassens kone) siden hun er fadder ved dåpen. Måtte hun ikke som barselkvinne holde seg borte fra kirken inntil hun var blitt introdusert? En aktuell problemstilling blir her da om klokkeren ved den omtalte dåpen i 1717 kan ha blandet sammen to av Lucassen-brødrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Problematikken rundt introduksjon, inngangskoner og dåp (se innlegg 55) - som er av mer prinsipiell art - har jeg skilt ut i et eget tema her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holt KLOK B-1, nevnt innleggene 53 og 55, er ikke helt korrekt kildeangivelse. Det skal være Holt KLOK B-2. B-1 omfatter årene 1699-1705, B-2 1715-1727.Når det gjelder den smule forvirring som hersker rundt hvilken av hammersmed-brødrene Elen var gift med, så viser vel debatten i foregående innleggs lenke at det like gjerne kan være Erich som Jacob. Man kan jo også tenke seg den muligheten at det er Jacob Hammersmeds kone som er feil navngitt i den aktuelle fadderoversikten fra 1717...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter å snakke litt med meg selv - og prøver på en oppfølging av innleggene 52 og 53. Ny informasjon gjør det nødvendig å justere presentasjonen av Erik og Jacob Lucassønners ekteskep og barn.* Erik Lucassens og Ellen Andersdatters barn:1. Lucas Eriksen (f. før 1715 i Holt)2. Anders Eriksen (f. før 1715 i Holt)3. Henrik Eriksen (1716, Holt)4. Peter Eriksen (1722, Holt)5. Peter Eriksen (1723, Gjerpen)6. Anniken Eriksdtr. (1726, Gjerpen)- I tillegg sannsynligvis et dødfødt barn i 1721. * Jacob Lucassens og NNs barn:1. Anders Jacobsen (ant. f. ca. 1695)* Jacob Lucassens og Christense Jacobsdatters barn:2. Lucas Jacobsen (1717, Holt)3. Jacob Jacobsen (1719, Holt)4. Berte Jacobsdtr. (1722, Holt)5. Anniken Jacobsdtr. (1728, Bamble)- I tillegg sannsynligvis et dødfødt barn i 1716.(Den andre Anniken (f. 1733) som er nevnt i innlegg 52, er datter til en annen Jacob i Bamble: Jacob Fossum/Fossen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M.h.t. brødrenes svenske opphav, har jeg nettopp fulgt opp en etterlysning fra Terje Rehn Holm-Johnsen i Anbytarforum. Interesserte kan jo følge med her: Lenke. Så får vi jo se om noen 'der over' kan sette oss på sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Et mulig opphavssted for Lucassen-brødrene kan ha vært Filipstad-området i Värmland. Det var flere jernverksarbeidere som kom til norske verk i forkant av 1700-tallet. I 1701-manntallet for Nedenes finner vi f.eks. hammersmeden Anders Børgesøn ved Baaselands Verk, som blir oppgitt å være 33 år og 'fød udj Fillipstad i Sverrig'. Han bor der sammen med stesønnen Peder Madsen (12 år) og de kjødelige sønnene Anders (10 år) og Jonas (8 år). Samtidig er der en hammersmed Anders Børgesen fra Sverige ved Fossum Verk, som får flere barn både i og utenfor ekteskap. Han blir begravet i Gjerpen i 1712, og er da 52 år gammel. Noe fødested i Sverige er ikke oppgitt, men det er ikke utenkelig at disse navnebrødrene var i slekt (jeg tror ikke de var identiske). Den førstnevnte Anders Børgesen gifter seg (minst for 2. gang) i Holt 24/10 1700 med Anne Lauridsdatter, mens sistnevnte gifter seg (også minst for 2. gang) i Gjerpen 19/12 1708 med Anna Jansdatter.Ca. 1710 kommer så hammersmedbrødrene Gustav, Erich og Jacob Lucassønner til Baaselands Verk (de kommer da fra Herre). Jacob får bl.a. sønnen Jacob i Holt i 1719. Han har jeg hatt problemer med å finne spor etter, men så dukker han muligens opp som voksen hammersvenn ved Moholt Hammer, der han gifter seg 5/3 1746 med Karen Pedersdtr ([url="http://gamlegjerpen.no/Kirkeb/Vielser/Slemdal1741.htm>Lenke). Vielsen foregår i svigerfarens, hammersmed Peder Jonsens hus - og de har kongebrev. De kan altså ha vært slektninger, eller bruden kan ha vært svært ung. Kausjonistene er brudens farbror, Hans Jonsen ('hammersmed paa Næset' - sannsynligvis Brunlanes) og Lucas Jacobsen - hammersmed ved Herre. Sistnevnte må være Jacob Jacobsens bror, og han er da f. i Holt 1717 og sønn av Jacob Lucassen. Peder og Hans Jonssønner var sønnene til hammermester Jon Pedersen ved Næs Hammer i Brunlanes. Han skal ha vært født i Sverige og var rundt 1700 en kort periode hammersmedkollega med den tidligere nevnte Anders Børgesen på Fossum. Han var først g. m. Kirsti Olsdatter (1682) og dernest med Maren Hieronymusdtr. (1700). 28/11 1732 er det skifte etter Jon Pedersen (Lenke). Her ser vi at ei av døtrene, Annichen Joensdtr. (som på det tidspunktet er død), har vært gift med Børge Toersen, masmester i 'Philipstad Bergslag og Grythytte Sogn i Sverrig'.Erich Lucassen m/fam. ser ut til å forsvinne fra norske kilder i begynnelsen av 1730-årene (sist registrert ved Fossum Verk) - og dukker opp igjen på Næs (tidl. Baaselands) Verk i Holt i begynnelsen av 1740-årene. To av Erichs sønner, Anders og Henrich, kommer da direkte fra Sverige for å arbeide i den nye spikerhammeren på Næs. Kan hele Erichs 'kjernefamilie' ha returnert til Sverige for en periode, muligens til Lucassen-brødrenes hjemsted? I hvert fall har altså to av sønnene gjort det, og det er vel da sannsynlig at de ikke har reist svært langt inn i nabolandet. Värmland? Filipstads Bergslag?Vel - alt dette er selvsagt i høyeste grad hypoteser, men det er en del som tyder på et det svensk-ættede hammersmed-miljøet på jernverkene langs sør-østlandskysten rundt 1700 har hatt en del med hverandre å gjøre. Noen av dem har kanskje reist sammen til Norge, og kanskje har de også vært i slekt. Det er i hvert fall ikke utenkelig at flere av dem som kom fra Filipstad, har reist sammen. Den store brannen i 1694 som førte til at Filipstad mistet sine kjøpstadsrettigheter og forfalt (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Granly

Hei OddbjørnDu er vel klar over at Filipstads kirkebøker er avfotografert og ligger klar på Genline.se? De begynner på midten av 1600-tallet. Selvom det koster penger, så er det ikke allverden for et korttids abonnement. (Jeg har et som straks går ut). Du har i et elelr annet tema en eller annen plass antydet når disse brødrene ble født. Hvor finner jeg det. Det har blitt så mange etterhvert.2re

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, Tore! Jacob Lucassen ble begravet i Gjerpen i 1745, og den oppgitte alderen var da 72 år. Hvis dette stemmer sånn noenlunde, burde han altså være født ca 1673. Bygdeboka for Holt antyder at Gustav Lucassen ble født. ca 1665. Dette siste er, så vidt jeg kan se, grepet ut av luften. Jeg vil gå ut fra at alle fire brødrene ble født i 1670-årene (Erich Lucassen, som jeg tror var yngst, muligens litt senere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå lett blant døpte fra den aktuelle perioden i Filipstads Församling (www.genline.se) etter brødrene Lucassen. Resultat: negativt. Jeg finner det likevel sannsynlig at dette er et aktuelt geografisk område. Noen interessante navn fant jeg imidlertid, og jeg ser ikke bort fra at det blant disse kan være slektninger av Lucassen-brødrene. Her er noen av dem: Erich Hammarsmed får mange barn døpt i perioden 1652-ca. 1670. Petter Hammarsmed likeså (perioden 1657-1674). Jon Hammarsmed er nevnt fra 1661 og noen år framover. Samtidig er det også en Jacob Hammarsmed i Filipstad. Alle disse har tilhørt Lucassen-brødrenes foreldregenerasjon.Også en Lucas fant jeg. Han får i 1651 sønnen Philippus døpt. Et annet interessant navn er Jösta Erichsson som får datteren Maria døpt i 1657, og i 1663 blir 'Lövi(?)s Son kallat Gustaff' døpt. Til slutt, når jeg er så godt i gang: I 1672 blir Henrich Olufs. Hammarsmeds Barn Gustaff døpt, og to år senere: Petter Hammarsmeds Jacob.Ikke nettopp noen inner-tier dette, altså - men jeg har likevel en fornemmelse av at tampen brenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har vært flere debatter vedr. Lucassen-brødrene som har løpt parallelt i ulike fora, har jeg for oversiktens skyld forsøkt meg på en oppsummering av de to første generasjonene. Og siden alle fire i perioder hadde en sterk tilknytning til Grenlands-området (der det også finnes en betydelig etterslekt), er denne oppsummeringen lagt ut her: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har nå funnet en endelig bekreftelse på Erich Lucassens kone (jf. f.eks. tidligere innlegg 55 og 58). '2den Søndag efter Trinitatis d. 11. Junij' 1747 er nemlig 'Ehlen Erich Lucassens Enche' til nattverd i Holt sammen med to av sine sønner - Henrich Erichsen (og kona hans) og Petter Erichsen. Senere samme år, '26. Søndag efter Trinit. d. 26. November' gjentar dette seg. Da kalles hun 'Ehlen Lucassens Enche Wærchet'. De samme to sønnene er med. Erich Lucassen selv er siste gang til nattverd 'Sante Hans Dag' 1746. I margen er han krysset av som død (en vanlig markering i den kirkeboka disse opplysningene er hentet fra: Holt KLOK B-5). Han må altså ha avgått ved døden en gang mellom juni 1746 og juni 1747. Kona Ellen er ikke innført som død eller begravet i Holt. Det fikk meg til å sjekke kirkeboka for Søndeled, i og med at fire av barna litt før og litt etter 1750 oppholdt seg en periode ved Egelands Verk (Lucas, Annichen, Petter og Henrich). Og der fant jeg henne. Hun ble begravet i Søndeled i 1761 (Søndeled KLOK B-1) som 'Erich Lucassens Enche ved Rød'. Datoen er ikke innført, men den oppgitte alderen er 70 år. Dette er sikkert en avrunding, men antakelig er hun da født rundt 1690.Om noen har støtt på ei Ellen/Elen Andersdatter født omkring det aktuelle tidspunktet, er jeg selvsagt takknemlig for tips. Jeg vet ikke hvor hun kan ha vært født, men hun må ha giftet seg med Erich Lucassen i Holt i perioden 1710-1715 (innenfor det tidsrommet det ikke er bevart kirkebøker for Holt, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Dersom hun var fra Holt (for de må i hvert fall ha giftet seg der) kan hun muligens ha vært datter til den svenskfødte hammersmeden Anders Börjeson fra Filipstad. Han er 33 år i 1701-manntallet og står oppført med sønnene Anders og Jonas - samt stesønnen Peder Madsen (se Lenke, innlegg 1). Som kjent er verken hustruer eller døtre nevnt i dette manntallet. Den mulige koblingen kan det selvsagt være vanskelig å få verifisert, siden den første kirkeboka for Holt starter i 1699 - og siden perioden 1705-1715 mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Børjessons sønner, Anders Andersen og Jonas Andersen, er hhv. 10 og 8 år i 1701. De er m.a.o. født i begynnelsen av 1690-årene. Elen Andersdtr. er 70 år når hun blir begravet i 1761. Hun bør altså også være født i begynnelsen av 1690-årene.Jeg har ellers funnet en hammersmed Anders Børgesen i Jon Hvitsands avskrifter av kirkebøkene for Gjerpen. Han kalles også Anders Børgesen Svenske. Jeg har funnet ham innført ved div. kirkelige handlinger i 1696-1697. 2. advent 1696 er han oppgitt som far til 'et uæcte Barn' som blir begravet Fest annunc. 1697. Barnets navn: Kiersten. Moras navn: Anne Stensdatter. Barnet dør i Porsgrunn. I 1697 er Anders Svenske Børgesen fadder for Peder Svenskes ved Hyttens datter Marie.Så ser det ut til at Anders Børgesen blir borte fra Gjerpen (der han altså er hammersmed ved Fossum verk) en ti års tid, for så å dukke opp igjen i 1708. 19/12 det året gifter han seg med Anna Jansdtr. (sannsynligvis hans 2. ekteskap), og har 6. trinit. 1709 dattera Anne Cabine til dåpen. 14/11 1711 blir så sønnen Jens døpt. Dom Lætare 1712 blir Anders Børgerssen Hammersmed begravet i Gjerpen, 52 år gammel.Jeg har en sterk mistanke om at det er den samme hammersmed Anders Børgesen/Børjesen som er ved Baaselands Verk i Holt i 1701. Ingen av de barna som er nevnt i 1701-manntallet (og heller ikke noen Elen, for den del) ser i så fall ut til å være døpt i Gjerpen, men så må de da også være født før den første registreringen av Anders B. der (altså før 1696).Hvor kan Anders Børgesen ha oppholdt seg før han kom til Gjerpen. Kan han f. eks. ha kommet dit direkte fra Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som om Anders Børjesen/Børgesen kan ha vært gift mer enn to ganger (hvis vi nå forutsetter at vi hele veien har med samme person å gjøre). Her er en interessant vielse fra Holt i året 1700: Lenke.Luftig hypotese:Den svenske hammersmeden Anders Börjesson/Börgesson var gift tre ganger:1. Med mor til Anders Andersen (10 år i 1701) og Jonas Andersen (8 år i 1701) - og muligens til Elen Andersdtr. (må ha vært 8-10 år i 1701). Denne hustruen har sannsynligvis vært enke og i et tidligere ekteskap fått sønnen Peder Madsen (12 år i 1701).2. I et illegitimt forhold til Anne Stensdtr. har han i 1696 blitt far til Kiersten, døpt i Gjerpen - død i Porsgrunn året etter.3. Anders B. har så giftet seg på nytt i Holt 1700 med Anne Lauridsdtr./Larsdtr.4. Gift for tredje gang 1708 i Gjerpen med Anna Jansdtr. Barna Anne Cabine (muligens feilskrift for Carine) og Jens født hhv. i 1709 og 1711.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter mine spekulasjoner i påvente av at jeg skal få tid til et arkivbesøk for å sjekke den eldste kirkeboka for Holt.I kirkeboka for Gjerpen (Hvitsands avskrift) finner jeg paret Anders Anderssøn Smed og Ingeborg Sørensdtr. fra Skotland som trolover seg Fest. Johs. Bapt. 1713 (viet Dom. 17. trin). Kan han være Anders Børgesens sønn?Dom. 1. trin 1715 blir Anders Anderssøns søn Anders fra Hytten døpt, og blant fadderne finner vi Jan Sørenssøns qde Anna. Det må være Anna Jansdtr., enken etter Jan Børgesen, som senere altså giftet seg med Jan Sørensen.5/6 1731 blir Anders Anderssøn fra Hytten begravet, 43 år gammel. Alderen stemmer sånn omtrentlig med den Anders Andersen (Anders Børjesens sønn) som var 10 år i 1701-manntallet for Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er resultatene av arkivbesøket:Kirkebokinnførselen av den vielsen i Holt som er omtalt i innlegg 71, lyder slik:20 Trinitatis 1700 Copoleret - Anders Börgesen, Hamersmid (og) Anne Lauridsdater Barfod.Det er vel dermed nokså klart at dette i hvert fall er samme karen som er hammersmed ved Baaselands verk i 1701. Hvem Anne Lauridsdatter Barfod var, har jeg imidlertid ingen anelse om.Så til spørsmålet om den svenske hammersmeden Anders Børgesen i Holt kan være identisk med den svenske hammersmeden Anders Børgesen i Gjerpen. Jeg synes det er overveiende sannsynlig. Han er altså registrert i Gjerpen i periodene 1696-1697 og 1708-1712. Også Gard Strøms presentasjon av ham på plassen Skotland 2, mangler registreringer fra den mellomliggende perioden (1698-1707). Det passer dermed svært godt at en mann med samme navn og profesjon kan observeres i Holt rundt århundreskiftet. Det første kirkeboka for Holt (Holt KLOK B-1) omfatter perioden desember 1699 - januar 1705. Foruten den nevnte vielsen, har jeg notert følgende på Anders (Børgesen) Hammersmed:'Till Guds bord' (sammen med kona) på følgende datoer: Midfaste Søndag 1701, 15. Trinitatis 1701, 5. Søndag (ef.?) Faste 1702, 8. Trinitatis 1702, 20. Trinitatis 1702 og Maria Besøgelsesdag 1703.Han er ikke nevnt før vielsen i 1700 og ikke etter det sist nevnte nattverdsbesøket i 1703. Det styrker antakelsen av at oppholdet ved Baaselands verk har vært begrenset til en relativt kort periode.Det kan imidlertid se ut til at hans eldste sønn, Anders (f. ca. 1691) er blitt boende i Holt. Den andre kirkeboka (Holt KLOK B-2) starter 9. trinitatis 1715 - og på akkurat den datoen blir ei Maren Andersdatter Werchet døpt. Foreldrenes navn er ikke opplyst, men fadderne var folk ved verket som antakelig har hatt et nært forhold til dem: Justas Karj (Justa Lucassens kone), Lars Bronwall, Anders Jachopsen Werchet (sannsynligvis Jacob Lucassens sønn), Marj Bronwal. Ved introduksjonen 13. trinitatis kalles dåpsbarnets mor 'Anders Schuenschis k. Werchet'. Ortografien er ganske sær, men barnets far kalles senere samme år (22. trin.) - da han er fadder for Lars Bronwalls datter Karj - 'Anders Suensche' (altså: Anders Svenske). Jeg tror det må være Anders Børgesens sønn.Så til Erich Luchassens kone, Elen Andersdtr. De må altså ha giftet seg i Holt i perioden 1710-1715. Dersom vi tar utgangspunkt i hennes oppgitte alder ved begravelsen, bør hun være f. ca. 1691. Hun har trolig oppholdt seg i Holt fordi foreldrene har bodd der, og i begynnelsen av 1700-tallet forekom det nærmest aldri at verksarbeidere (i hvert fall ikke hammersmeder) giftet seg med jenter som ikke også hørte hjemme i 'jernverksfamilien'. Hvilken Anders kan så ha vært faren? Jeg har ikke klart å finne noen annen Anders ved Baaselands verk i aktuell alder enn Anders Børgesen. Vi skal også legge merke til at både Anders Børgesen og Erich Luchassen var hammersmeder. Det var helt 'etter boka' at en hammersmed giftet seg med en eldre hammersmeds datter. Jeg tror altså at vi med nokså stor grad av sikkerhet (men vel å merke uten å kunne bevise det) kan slå fast at Elen Andersdtr. må ha vært Anders Børgesens datter, og at hun - i likhet med broren Anders - er blitt igjen i Holt da faren flyttet tilbake til Gjerpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg bare føye til at navnet Barfod (jf. Anne Lauridsdtr. Barfod i begynnelsen av forrige innlegg) nok ikke har noe med det danske slektsnavnet Barfoed å gjøre. Det kommer antakelig fra plassnavnet Barfot/Barfod under gården Nustad i Bamble/Langesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.