Gå til innhold
Arkivverket

[#29844] 4 hammersmedbrødre Lucassen, div. norske jernverk 1700-tallet - hvor kom de fra?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo, jeg har sett det - og jeg antar vel at det kan være Annes bror. Anders Børgesen gifter seg jo nok en gang i Gjerpen i 1708, så Anne Larsdtr./Lauridsdtr. må være død før det -sannsynligvis i Holt en eller annen gang i perioden 1705-1707 (men her mangler det altså kirkebøker). Anders Børgesen og Anne Larsdtr. Barfot får, så vidt jeg kan se, ingen barn i Holt i perioden 1700-1704/05.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at Jens Larsens barn ved det aktuelle skiftet (31/7 1742 - http://www.sorter.biz/Bamble/langesk.htm) er 12, 9 og 5 år gamle. Dermed er det vel lite trolig at Jens Larsen er Anna Larsdtr. Barfods bror. Han tilhører nok, dersom de er i slekt, neste generasjon. Jeg legger merke til at det nevnes flere arvinger: Enkens bror Lars Larsen og Avdødes bror Zacharias Barfoed. Her må det være noe feil, i og med at enken heter Marthe Brynildsdtr. Jeg vil derfor gå ut fra at de to arvingene er byttet om - i hvert fall er nok Lars Larsen Jens Larsens bror. De kan jo i så fall være sønner av en Lars Larsen d.e. på Barfod, som igjen også kan være far til Anne Larsdtr. Barfod...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Oppsummering av Anders Børgesons liv, ekteskap og barn, slik det i hvert fall KAN ha sett ut:A. B. f. ca 1660 i Filipstad, Sverige. Må ha flyttet til Norge i 1680-årene eller rundt 1690. Hammersmed ved Fossum verk i 1690-årene, ved Baaselands verk ca. 1700-ca. 1707 (?). Deretter igjen ved Fossum verk fra 1708.Gift 1) ca 1690 med NN (som muligens har sønnen Peder Madsen fra et tidligere ekteskap - han er 12 år i 1701).Barn:1. Anders Andersen, f. ca 1691 (10 år i 1701)2. Jonas Andersen, f. ca. 1793 (8 år i 1701)3. Elen Andersdtr. (?), f. ca 1691 (70 år i 1761); g.m. Erich Lucassen.Gift 2) 1700 i Holt m. Anne Lauridsdtr. Barfod* ingen barn f. i Holt 1700-1704/05; hadde muligens et par barn f. senere (men før 1708). Anders Børgesen har nemlig, mens han er husmann u/S. Hyni i Gjerpen 3 barn rundt 1710 (?).Gift 3) 1708 i Gjerpen m. Anne Jansdtr.Barn:4. Anne Catrine Andersdtr., f. 1709; død 1713.5. Jens Andersen, f. og død 1711.Anders Børgesen begr. i Gjerpen 6/3 1712, 52 år gammel. Enken Anne Jansdtr. g. på nytt 1714 m. Jan Sørensen. Anne J. død 1741, 71 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tja, det er sannelig ikke lett å få alt til å rime her. Jeg ser at jeg har lansert to innbyrdes motstridende hypoteser når det gjelder Anders Børgesens sønn, Anders Andersen (se innleggene 73 og 74). Han kan jo ikke samtidig ha vært både ved Fossum og ved Baaseland verk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Selv om det nok kan være vrient (kanskje umulig) å finne ut hvem som var Lucassen-brødrenes svigerforeldre, ser det i hvert fall ut som om konene nå stort sett er på plass. Unntaket her er Jan Lucassens kone. Riktignok blir 'Jan Lucassens qde Inger' begravet i Gjerpen i 1729. Alderen hennes er imidlertid da satt til 80 år, noe som skulle bety at hun må ha vært født rundt 1649. Det virker urimelig at hun da skulle være hans kone, særlig i betraktning av at Jan Lucassens yngste barn blir født i 1716 (med ei mor på 67 år?). Problematikken er også diskutert her: Lenke.Dersom det er Jan L.s kone, kan hun ha fått feil alder i kirkeboken - eller han kan selvsagt ha giftet seg på nytt med en betydelig eldre kvinne. Da burde det vel ha vært mulig å finne begravelsen til hun som er mor til hans barn? Uansett vil jeg tro at konas patronym (enten det nå er Inger - som i såfall altså må ha fått alderen feil innført - eller en annen) har vært Petersdtr. Det ser nemlig ut til at Jan Lucassen bare har hatt to sønner: Peter og Lucas. Sistnevnte er jo oppkalt etter farfaren, og jeg vil gå ut fra som nokså sikkert at den andre da er oppkalt etter morfaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En aldri så liten komplettering av Erich Lucassens og Elen Andersdatters barn, slik de er presentert i innlegg 59:Der har jeg oppført Lucas Erichsen som eldste sønn - ut fra den antakelsen at han var født og døpt i Holt mellom 1710 og 1715 (i kirkeboklakunen). Nå har jeg imidlertid funnet hans dåp - bortgjemt blant en rad med kommunikanter og innført med ganske slurvete penn (jeg har en mistanke om at det er sognepresten selv, Gjert Faye, som her har ført klokkerboka - Holt KLOK A-2).Lochas Erichssøn ble da døpt i Holt 'Helig 3foldigheds Søndag 1718'. I stil med den slurvete skriften, ser det ut til at fadderlista har en del mangler: Christens ved Ham(meren), Olle Boseland, Ane ibid. Jeg har tidligere stusset over at Erich Lucassen og Elen Lucasdatter tilsynelatende ikke fikk barn mellom 1716 (Hendrich) og 1722 (Peder) - med unntak da av et mulig dødfødt barn i 1721. Lukas tetter nå igjen dette tidsintervallet. Jeg ser ellers ikke bort fra at det også har eksistert en Lucas 1., født og død mellom 1710 og 1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

En interessant innførsel i kirkebok for Gjerpen dukket nettopp opp: 1/10 1726 giftet Peter Janssøn Morel og Maren Larsdatter Tved fra Hytten seg. Kausjonistene var Jan og Eric Lucassønner. Jan Lucassen hadde en sønn Peter som ble døpt i Bamble 30/10 1706, og som sannsynligvis flyttet med til Gjerpen da faren ble hammersmed der rundt 1720. Kan det være han som gifter seg med Maren Knudsdatter? I så fall har vi et navn å forholde oss til utover patronymet: Morel. Det kan høres svensk ut.Jeg har antatt at Jan Lucassen, som forsvinner fra Gjerpen i slutten av 1720-årene, er identisk med den hammersmed Jan Lucassen Sem som er nevnt på Eidsfoss Verk i Hof ved svensketellingen i 1734 (se f. eks. innlegg 1). Nå har jeg nettopp oppdaget et par interessante dåpsinnførsler i FS. 13/8 1738 ble Maren Pettersdatter Morel døpt i Eiker. Far: Petter Morel. Samme mann får ei ny Maren døpt samme sted 23/10 1740.Problemstilling: Kan Peter Jansen Morel være identisk med den Petter Morel som får de to blad Maren døpt i Eiker? I så fall kan han ha vært ved Hassel jernverk, og det ligger jo i det samme området som Eidsfoss jernverk (de to verkene ligger i hver sin ende av Eikeren). Aner vi en sammenheng her mellom de løse trådene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden denne debatten nå er blitt svært omfattende og ikke lenger så lett å finne fram i, så starter jeg en ny tråd med utgangspunkt i problemstillingen i innlegg 83: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har etter hvert fått god oversikt over Lucassen-brødrenes bevegelser fra de dukker opp først på 1700-tallet ved Herre verk i Bamble - og også over etterslekta. Jeg publiserte en oversiktsartikkel om dette i Grenland Ættehistorielags skrift Ætt og Annet nr. 69/2006 ('LUCASSEN. En svensk jernverks-slekt med mange greiner i Grenland og Aust-Agder').Brødrenes opprinnelse ligger likevel fremdeles i det dunkle, og jeg fornyer derfor deler av etterlysningsteksten fra innlegg 1 - med fokus på et mulig finsk opphav:'Jeg har gjort flere forsøk på å spore opp slektas antatt svenske opphav i Anbytarforum, men responsen har vært dårlig. Det er jo litt påfallende at hele fire brødre innenfor samme hammersmedprofesjon ser ut til å komme fra 'intet'. Og den svenske smedslektforskningen er jo svært omfattende! Nå virker det som om denne forskningen først og fremst er konsentrert nettopp om slekter i betydningen smeder med eget slektsnavn. Likevel er det underlig at disse brødrene ikke er registrert. Patronymet Lucassen hører jo ikke til de vanligste, selv om det finnes en del Lucas'er i Sverige på 1600-/1700-tallet. Navnet ser ut til å være 'importvare', dels fra Tyskland, dels fra Finland. Jeg har antatt at det tyske sporet har vært det heteste, siden flere svenske smedslekter der Lucas-navnet har vært i bruk, har hatt slikt opphav (f.eks. Kopparnäsa- og Stockhaus-slektene). I det siste har jeg imidlertid begynt å spekulere på om Finland kan ha vært opprinnelsesområdet. Jeg vet at Lucas-navnet var mye brukt i Vaasa-området på 1600-tallet, der det også var koblinger med Gustaf, Erik og Jacob - og der også kvinnenavnet Annika var hyppig brukt. Og nettopp Annika (i formen Annichen) er et av de kvinnenavnene som går igjen i påfallende grad i den norske Lucassen-familien. Det er ting som tyder på at de fire brødrenes mor også har hett Annichen. En Annichen Svenske er registrert på Baaselands Verk i 1712. Er det noen (f.eks. med kunnskaper om den finske innvandringen til Norge via Sverige) som har lyst til å hjelpe til med videre opphavs-spekulasjoner?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan jo føye til at Lukas navnet finnes blant finner i Värmland midt på 1600-tallet (jf. Petrus Normann: Finnerna i mellersta Sverige, 1888/1994) - og jeg har sett at det blir døpt både en Gustav Lukasson, en Jakob Lukasson og en Johan Lukasson i Ôsterbotten i 1660-årene.Ingen av disse kan være 'mine', men jeg nevner dem for å vise at dette er navn og navnekombinasjoner vi kan finne blant den finske befolkningen i 'rett' tidsepoke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lukas 1659 15.12.1659 Lukas Peersson Elsa1662 29.4.1662 Lucas Peersson1663 21.4.1663 Lucas Peersson Gustaf1664 25.2.1664 Luuckas Mattsson Jacob1672 7.7.1672 Luukas Mattsson Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Lisbeth Akrholt har gjort en flott innsats med å transkribere flere 1700-tallsmanntall fra jernverkene Eidsfoss, Fossum og Froland.Jeg oppdaget nettopp noen interessante innførsler av en Luc(has) Erichsen både ved Fossum og Eidsfoss verk. Jeg er overbevist om at det må være samme mann - nemlig den sønnen til hammersmed Erich Lucassen og Ellen Andersdtr. som ble født i Holt (A-A) i 1718. Jeg har tidligere registrert ham som ansatt ved Fossum verk, og i Ekstraskattmanntallet 1763-1765 er han registrert der både i 1763, 1764 og 1765. Det kan så se ut til at han har flyttet til Eidsfoss verk ca. 1765, for en Luchas Erichsen er oppført i en restanseliste for verket i årene 1766, 1767 og 1768 - og i Ekstraskatten for Eidsfoss verk 1768 er Luchas Erichsen registrert med '1 marklaug'.I restanselistene for Eidsfoss verk finner jeg dessuten en dagarbeider Jacob Luchassen i 1767 - og han kan jeg ikke umiddelbart få plassert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den Lucas Erichsen som var f. 1718 hadde bl.a. sønnen Jacob Lucassen - f. 1753. Det er ingenting i veien for at han kan ha vært i aktivitet som dagarbeider i 14-årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Gunnar! Den oppgitte alderen styrker den antakelsen at det er 'vår' Lucas Ericsen det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Fra Gard Strøms Gjerpen-sider (www.gamlegjerpen.no), under Fossum:'Lucas Eriksen er første gang nevnt i Gjerpen KB 10/10-1745. I desember samme år var han fadder for Halvor møllers sønn Christen på Fossum. Han bodde på Åshammeren u. Ås i 1746 og ble første gang nevnt på ”Hytten” i 1748. Etter 1763 er de ikke lenger nevnt i Gjerpen. De må ha flyttet ut av sognet.I 1782 er ikke familien nevnt i følgende pr.gj.: Gjerpen, Solum, Bamble, Eidanger (m/Slemdal og Brevik), Holla, Drangedal, Sannidal m. fl.'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Lucas Eriksen ble altså født i Holt i 1718. I 1743 giftet han seg i Bamble med Anna Isachsdtr. - og var da antakelig ved Herre verk. Han må så straks etter ha forflyttet seg til Egelands verk i Søndeled, men befinner seg i oktober 1745 ved Fossum verk, der han oppholder seg i rundt 20 år. Så lever han altså sine siste år ved Eidsfoss verk, der han dør 50 år gammel i 1768.I Ekstraskattmanntallene for Eidsfoss (1766-1768) er han oppført uten kone, så da har han antakelig vært enkemann. Anna Isachsdtr. er dermed trolig død i Gjerpen mellom 1760 og 1765, uten at jeg har funnet begravelsen.Lucas og Anna fikk tilsammen 9 barn i perioden 1743/44-1760, men kun 4 levde opp. Erik I, Karen I, Anne, Gustavus og Isach døde alle som små.De barna som levde opp, var:1. Ellen Lukasdtr., f. 1743/44 enten i Bamble eller Søndeled (dåpen ikke funnet) - g. 1) 1764 i Gjerpen m. Peder Christophersen; g. 2) 1783 i Bamble m. Jens Pedersen.2. Eric II Lucassen, f. 1748 i Gjerpen, konf. 1766 i Gjerpen. Videre skjebne ukjent.3. Karen II Lucasdtr., f. 1751 i Gjerpen, konf. samme sted i 1768 - g. 1778 i Bamble m. Anders Michelsen.4. Jacob Lucassen, f. 1753 i Gjerpen. Hammersmedsvenn 1801 ved Fossum verk; g. 1806 i Gjerpen m. enka Gjertrud Torjusdtr. Død som fattiglem i Gjerpen i 1833. Det er antakelig han som er registrert ved Eidsfoss verk (sammen med faren) i 1767.Erik II og Karen II blir altså konfirmert i Gjerpen (1766 og 1768), så de kan ikke ha blitt med til Eidsfoss. Jacobs konfirmasjon har jeg ikke funnet.Om jeg tolker opplysningene i Ekstraskatten for Fossum verk riktig, hadde Lucas Eriksen 4 mennesker å forsørge i 1763, 2 i 1764 (tilføyd 'og en datter') og 1 i 1765.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Et lite hopp tilbake til utgangspunktet - og samtidig en repetisjon av et 'hypoteseområde':Lucas-navnet har ikke vært så vanlig blant svenske smedslekter, men det ser ut til å ha forekommet med en viss hyppighet i Fellingsbro-området (Örebro län). Der var det arvenavn på 1600- og 1700-tallet i hammersmedslektene Stockhaus, Kopparnäsa/Sverkström og Rell.Jeg har foreløpig ikke greid å koble 'mine' hammersmed-brødre til noen av disse slektene, men letingen fortsetter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Noen aktuelle smednavn fra de tre nevnte slektene:Lucas Pe(te)rsson Rell (ca. 1634-1703).Lucas (Gevert) Adamsson Stockhaus (ca. 1636-1701).Lucas Andersson Kopparnäsa; endret navnet til Sverkström (1671-1760).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.