Gå til innhold
Arkivverket

[#33920] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Nygaard

Digitalarkivet har gleden av å tilby sine brukere en ny tjeneste fra 8. november 2005, nemlig norske kirkebøker skannet fra mikrofilm og lagt ut på nett for blaing og fremvisning. Den nye tjenesten blir lenket opp fra Digitalarkivets startside. Du kan lese mer om den på tjenestens egne informasjonssider. Noen av dere har sikkert benyttet den testtjenesten som har vært tilgjengelig de siste ti månedene, men vi kan love et betydelig bedre brukergrensesnitt i den endelige tjenesten.Hvis vi kjenner våre brukere rett, vil det komme mange reaksjoner på den nye tjenesten. Dette temaet i Arkivforumet er opprettet for å samle disse mest mulig. Her kan du komme med ris og ros, forslag til forbedringer, spørsmål, feilmeldinger og annet du måtte ønske. Fordelen med å ha dette mest mulig samlet er at vi som arbeider med vedlikehold og videreutvikling av tjenesten, kan følge med på og følge opp tilbakemeldingene systematisk. Det er opprettet en lenke til dette 'temaet' fra tjenestens startside.Et lite tips: Les brukerveiledningen og informasjonsteksten 'Om tjenesten' før du sender spørsmål til forumet, så kanskje du får svar på noe av det du lurer på der.Digitalarkivet og prosjektgruppa for mikrofilmskanning i Arkivverket håper dere får stor nytte av den nye tjenesten og ønsker dere god fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Grensesnittet ser meget bra ut, men jeg har problemer med å få opp 100%-bildet av enkelte sider. Det gjelder f.eks. en del sider i kirkeboka som er lagt ut for Stokke i Vestfold, bl.a. denne sida: LenkeJeg får opp bildet i 60% og 150%, men altså ikke 100%, som jeg foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Her er det eg fekk opp - er det min feil, eller?Error common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Brukar eg lenka til Kristian, får eg eit fint bilete. Dette er verkeleg utruleg bra. Men inngang direkte gjev altså resultat som i forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Paulsen

Ved lanseringen hadde jeg håpet det var lagt ut flere kirkebøker for Oslo området, men det var det ej. Skulle ønske disse kirkebøkene ble prioritert slik andre kommuner har blitt prioritert her. Flere kommuner har nesten alle bøkene ute. Når vil alle bøkene for Oslo ligge ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I Opera 7.54u2 får jeg fremdeles ikke 100%-versjonen av det nevnte bildet, som er dobbeltside 41 i kirkeboka. Dersom jeg blar litt bakover, får jeg opp dobbeltsidene 35, 37, 38, 40, men ikke 36 og 39 (på gjentatte forsøk). 36 og 39 går imidlertid greit med 60% og 150%.I Internet Explorer får jeg for øyeblikker opp feilmeldinga som Aase har fått (innlegg 6), men den får jeg når jeg prøver helt andre kirkebøker også, så det må være en annen feil (muligens ikke deres?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Til Gunnar Paulsen: Som nevnt i informasjonen 'Om tjenesten' på nettet, bestemmes utleggingsrekkefølgen primært av våre mikrofilmserier. Dette gir en tilnærmet tilfeldig og jevn geografisk fordeling av utleggingen. I øyeblikket kan det se ut som Nord-Norge er prioritert i forhold til f.eks. Østlandet, men dette vil jevne seg ut relativt raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Gratulerer alle sammen med en fenomenal ny tjeneste, til alle sammen på RA og DA. Dette må være unikt i verdens sammenheng og så gratis da.Maken til kvalitet, det går utapå det jeg er vant til å snurre på av filmer.Lars keep up the good work.Vidar Holum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (3) og (9): Jeg bruker Internet Explorer. Får opp alle billedstørrelser av dobbeltsidene 36, 39 og 41.En annen sak er at det foresvever meg det tar lengre tid å bla frem og tilbake, enn hva det gjorde for noen måneder siden? Bra nok for meg, all den tid jeg har ADSL. Men med analog forbindelse tipper jeg det tar tar over 20 sekunder å bla til en ny side. Går sidevisningen tregere jo flere som er inne på nettsiden?Allikevel, et gledelig og utmerket tilbud for oss som pusler med slekt. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei EllefEr trafikken svært høy vil det nok merkes på responstiden. For de som har et godt bredbånd kan det være fornuftig å prøve 100% størrelsen. Da vil serveren alltid levere dataene raskere på grunn av mindre prosesseringsbehov.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei Bent. Takker så mye for svar. Dette med 100 prosent størrelse og raskere leveringstid var jeg ikke klar over. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Andreas

Hei og gratulerer med den nye tjenesten. Jeg savner en 'feature' derre hadde på den gamle: Kirkebøker som ennå ikke er scannet inn ble allikevel vist i listen. Dette ville vært nyttig for å se hva som er i vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Andreas

Når jeg først er inne på gode(?) ideer: Hva med å merke de sist innlagte kirkebøkene i listene, slik at en lett ser endringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Andreas, dette er nok ikke så lurt. Med 11.000 bøker i metadatabasen og 'bare' ca. 700 lagt ut ville det bli langt mellom lenkene i listen.Vi vil heller anbefale deg å ta en titt på sidene under lenken Soknehistorikk fra startsiden. Du kommer da (foreløpig) inn til sidene knyttet til vårt mikrofilmregister, og du finner der en nær komplett fylkesvis oversikt over de norske kirkebøkene. Det er disse som kommer i tur og orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Gratulerer! Dette var fantastisk bra! Jeg abonnerte på det svenske Genline en stund, men jeg vil si at dette systemet lang overgår Genline, og i tillegg er det jo gratis. Flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eivind Kinck

Uansett hva jeg prøver å slå opp på sider i de skannede kirkebøker får jeg følgende for meg ubegripelige feilmelding:'Error common_0104b: Couldn't fetch short source information! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1'Kan noen hjelpe meg med hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg får samme feilmelding som Aase og Eivind. Jeg gjør ingenting spesielt, prøver bare å gå inn for første gang på vanlig måte. Jeg trodde det skyldtes at systemet var overbelastet ¨på lanseringsdagen. Men det ser jo ut til at problemet ikke rammer alle. Kan noen antyde hva som kan være feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Det er belastningen som går i taket og trigger en beskyttelesesmekanisme som skal hindre at serveren går i heng. Jeg kan øke den sperrende parameteren noe, men må teste konsekvensen først. Antagelig får jeg til noe litt senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.