Gå til innhold
Arkivverket

[#33920] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Terje (innlegg 43):Om det blir flere millioner nye bilder etter hvert, er det ikke gitt at trafikken blir særlig større. I disse dager, når tjenesten er ny, er 'alle' nysgjerrige og skal teste funksjonene, selv om kirkebøkene som er lagt ut ikke er relevante for dem. Selv har jeg kikket på kirkebøker fra hele landet, selv om jeg ikke har slektninger alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Jeg kan ganske raskt redusere belastningen ved midlertig ta bort 150% skaleringen. Jeg kan se at den alene spiser over 50% av kapasiteten på serveren. Synspunkter på et slikt tiltak?mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Linken øverst på denne siden ved siden av 1900 tellingen fungerer helt bra for meg.Da jeg gikk inn på linken på framsiden der det står om en s'stor dag' kom jeg ikke inn. Nå er problemet løst for meg. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Uansett. Det er nå bygd inn en cache mekanisme som gjør at alle bilder (unntatt 20% da de omtrent ikke er i bruk) etter skalering til valgt størrelse bevares for neste bruker. Over et par dager vil dette føre til en boost i systemet med vesentlig høyere kapasitet. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr å fjerne 150%. Hvish cachen ikke hjelper tror jeg ikke det gjør noen skade å fjerne 150% i en kortere periode til trafikken har lagt seg, men vi trenger den på sikt når de små krussedullene skal tydes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til Vidars i innlegg 44.Denne feilen er faktisk en godt skjult bug. Linken mangler en opsjon. Sammenligner du det med linken som er presentert i informasjonsboksen på billedsiden ser du forskjellen. Linken i innlegget (44) har du antagelig hentet fra adressselinja i nettelseren din. Det er egentlig nok informasjon, så den burde ha virket. Jeg skal modifisere programmet litt slik at det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil rette en stor takk til dem som har arbeidet med og kommer til å jobbe med innscanning av kirkebøker, og jeg har nettopp funnet noen av min farfars søsken som konfirmanter. Det blir nok en stund til jeg kan dra full nytte av dette siden jeg på de fleste grener er på 1700-tallet Dere som holder på med innscanningen gjør en kjempejobb, som det står stor respekt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei. Helt riktig Bernt, innlegg 44-56 hentet url fra adresselinjen i browser.Er enig i at du kutter 150% til last og kapasitet har stabilisert seg. Vi er mange som, også hjelper andre, blir spurt av venner, folk på jobben, medlemmer ol. om å vise hvordan det fungerer. Da er det bedre å få 50% eller 100% enne enn error side nå i starten. Dere har slått PRO i England, der knelte server 1 dagen, tror det var med 20 mill oppslag. Og det tok flere mnd. før de fikk den opp igjen.Kan du si noe om tall på hvor stor pågangen har vært disse 2 dagene?Jeg er bare naturlig nysgjerrig.God natt Vidar Holum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

I perioden med den funksjonelle testen var det noe slikt som 2 millioner oppslag. Bare de siste 2 dagene snakker vi om ca 500.000 oppslag (250.000 om dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

En liten ting som bør fikses når trafikk problemene er løst. Hvis man velger engelsk brukergrensesnitt og treffer på en side som er sperret kommer et bilde med tekst på bokmål som sier at siden er sperret - den burde vært på engelsk. Antakelig tilsvarende for Nynorsk og Samisk - men jeg har ikke testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Kan brukervennligheten bedres noe ved at det skrives hva kirkeboka omfatter allerede ved første treff ved søk..., slik som dåp, konfirmasjon, ekteskap etc.Ved å bare se teksten Ministrialbok eller Klokkerbok i ledelinjen, må man klikke inn på boka for å se hva boka omfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Tvert om har det vært et poeng å få disse linjene kortest mulig og mest mulig rett på sak. Skal tilleggsinformasjon legges på vil enkelte linjer fort bli lange og brekke rundt. Da blir oversikten deretter, svært rotete.Bruk heller systemet slik det er tenkt. Velg kirkeboktype i valgmenyen til venstre og deretter den listetypen du er interessert i. Da begrenses valget til spesifisert listetype og kun de kirkebøkene med valgt listetype vises.mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Idag er det en fryd å bla i gamle kirkebøker.Det går kjemperaskt ,selv om jeg bare bruker 1 isdn linje (64).Jeg ønsker å rette en stor takk til alle dere som står bak dette prosjektet! Dere har gjort en kjempejobb!Jeg har et spørsmål: Går grensen for å gå inn i kirkebøkene i 1929? Jeg prøvde å slå opp på døde/begravede Årstad sogn i Bergen for 1930 men da var den ikke tilgjengelig pga personvern.Hvilket årstall går grensen?Med vennlig hilsenJan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Christensen

For Gjerpen/Telemark er det lagt ut kirkebøker for årene 1932 - 1940, men alt er sperret. Mente at grensa var 60 år etter at boka var skrevet ut. Det fins jo mikrofilmkort fra andre sogn som selges for år opp til 1940, så hvorfor er bøker så tidlig som 30-årene sperret?? Det burde jo være ganske enkelt å kun sperre de aktuelle år.Men ellers så er tjenesten helt superb. Har ikke hatt noen problem med å komme inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den klikkbare linken på venstre side i startbildet til Skannede kirkebøker bør utheves, blinke, tute osv....LenkeDer står det om dette med hvorfor/hvor lenge/når osv med sperrefrister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Engvik

Er det på grunn av overbelastning at det stadig kommer opp feilrapport og sidene legges ned? Dette er blitt helt håpløst. Det var ikke så ille til å begynne med....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Roger, det er langt fra noen overbelastning. Etter de to første dagene med ekstrem bruk er trafikken omtrent halvert. Vi ligger nå på ett gjennomsnitt på ca 100-150.000 oppslag i døgnet. Da puster systemet lett. Hvilken feilmelding får du? mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Magnus. Jo, den skal alltid virke og ser ut til å virke ( I hvert fall for meg :-) ). Dersom du ikke har tillatt 'javascript' eller ikke innstalert dette, skal det være en [utfør] knapp på den lyseblå linjen. Klikk i så fall på denne etter valget. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Bent Vangli (71)Nei, 150% virker ikke for meg heller og jeg har Javascript. Det må være en annen forklaring, og jeg har alt moderne utstyr, men Vangli har kanskje noe som vi ikke har ?PS: når jeg nå er på 'linjen', kan jeg si hvor sjokkerende det er å lese VG annonsere at 'nå er alt på nettet'.... Huttetu, det vil ta lang tid.Se f.eks. Oslo, Bærum og Aker (dengang Aker tilhörte Akershus) - hvor en stor del av Norges befolkning lever: det er nesten ikke noe nytt fra den nye digitaliseringen ? (Tidl. folketellinger er jeg selvsagt oppmerksom på). Hilsen Helge Næss (London)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

De fleste som bor i Oslo, Bærum og Aker er nok innflyttere med anene fra andre kanter av landet.2-3 år for å scanne alle kirkebøkene kan neppe kalles lang tid i et slektsforskerperspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Helge og Magnus. Da må vi se etter fellesnevnere. Hvilken nettleser og versjon bruker dere? Så kan andre med lik løsning fortelle om det virker for dem eller ikke. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Vangli (74): Internet Explorer og Outlook Express v. 6Jeg er litt klönete med norske tekniske uttrykk, men antar at det er dette du spαr etter = nettleser ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.