Gå til innhold
Arkivverket

[#33920] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Holum

Hei. Stor trafikk i dag, morro. jeg fant mine Eidsvollsider, fint nå. Folk er kanskje på vei hjem til middag.Kanskje like bra at saken vår i VG ikke kom på i dag, men jeg håper den kommer i morgen.Dette drømt vi om allerede i 1997 les mer her: http://www.kroa.net/kroa/konsept/visjon.htmTrist at ikke Bjørn Marthinsen og Henry L. Weckhorst fikk oppleve dette.Tenk når vi får lenket dette sammen med datane fra kilderegisteringsdugnaden til RA og DIS, da blir vi best i verden. Da kan PRO elle Ancestry bare pakke sammen.Dette er virkelig morro å se brakt ut i livet av RA og DA.Hilsen Vidar Holum.www.kroa.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Den varslede justeringen i (25) er nå gjennomført. Da skal det dobbelt så my trafikk til, før en får feilmeldingen. Ulempen er vel at det blir ganske tregt når en nærmer seg taket. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

På side 198-199 i klokkerboken for Hadsel (1820-1836) ligger det en lapp på siden med beskjed om at teksten er utydelig. Men lappen som dekker siden, gjør det jo ikke nevneverdig tydeligere. Er det meningen det skal være slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Jeg får den samme feilmeldingen som 'alle' andre i kveld. Får da håpe at dette virker når trøkket har lagt seg litt, ellers må dere nok finne dere en større server.... :)PS! Fantastisk flott med alle kirkebøkene slik. Gleder meg til å få flere tilgjengelige. Hvor stor hyppighet er blir det lanseringen av nye bøker?Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor E Fredriksen

Får ..bare.. åpnet 100% visninger ..bruker OperaVersion 8.5 Build 7700 Platform Win32 System Windows XP Java Sun Java Runtime Environment version 1.4forøverig fungerer tjenesten glimrende ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Trafikken er ganske enorm med flere enn 100 samtidige oppslag. Det er litt i overkant av hva serveren klarer å behandle fort nok. Men, bank i bordet, den har ikke kræsjet .... om det er til noen trøst. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Gratulerer! På en slik dag skulle en ikke komme med ønsker, men er det sjanser for valgbar skalering på ett eller annet tidspunkt? (ca 85% ville f.eks. fylle ut min 9x16-skjerm). Men for all del, idag er det julekveld! Alt har fungert bra hos meg, lang responstid på åpningsdagen var jo bare å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 samtidige oppslag....jeg får ikke slått opp noe. Men..... Hva når alle kirkebøkene kommer? Er serveren underdimensjonert? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Jeg har sett litt på belastningen for å se hva som spiser mest. Jeg har derfor lagt inn litt ekstra cache kode som ganske raskt vil fange opp mye av belastningen og dermed øke ytelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Får opp feil på Melhus i Sør-Trøndelag, periode: 1887 - 1908.Her er alle bilder i 100% forstørrelse forsvunnet, får opp i 60% og 150%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Schou

Meget bra at dette endelig blir digitalisert. Har drevet litt med slektsforskning via folketellingene og private dokumenter, men det blir vanskelig med kirkebøker når mine foreldre er fra Oslo og Aust-Agder, og besteforeldre er igjen fra forskjellige plasser. Trodde alle bøkene var lagt ut (misforstod VG-artikkelen), men må vel bare vente foreløpig (på Tinn i Telemark og Grue i Hedmark). Neste steg blir vel å skrive alle bøkene ned uten scanning med søkefunksjon og full pakke. Det hadde vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei det er en formidabel jobb de har satt i gang, 4 mill sider. Les her fra pressemeldingen:Vi starter med å legge ut 280 000 sider (140 000 oppslag). De blir tilgjengelige via Digitalarkivet, som er nettstedet for Riksarkivets og statsarkivenes digitaliserte, søkbare kilder. Det vil ta 2-3 år å skanne inn, indeksere og legge ut alle bøkene, det er i alt 11.000 kirkebøker på mikrofilm. Totalt blir dette 1,85 millioner bilder, eller nærmere 4 millioner enkeltsider.Jeg er glad for at det er inn ca. 60 bøker fra Oslo og Akershus av ca. 800 totalt så fremtiden er lys for oss som har litt tålmodighet.Hvordan skal vi få sving på kilderegisterings dugnaden, det blir ikke mere enn ca. 1 bok og en korrekturlesing på hver hvis vi engasjerer medlemmene i NSF og DIS.Hilsen Vidar Holum På gjestevisitt fra SF. www.kroa.netPS det var ikke alt tabloide VG fikk plass til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Engvik

Dette var virkelig bra greier, i min slekstforskning har jeg siste døgnet funnet en rekke viktige opplysninger. MEN - vet dere noe om når de årstallene for Ålesund som er klausulert/sperret, blir tilgjengelige? Har en del som skulle vært sjekket, f.eks. i dåpsregisteret, på 20 - 30-tallet. De ligger jo der, men hva er vitsen om de ikke kan brukes? Har også hatt litt problem med å åpne enkelte ting i 100% str.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fortsatt ikke inn. Dette er virkelig frustrerende - var inne fra jobb i formiddag, men nå er det bråstopp igjen. Her må noe gjøres dersom dere skal slippe til personer og se på 3,7 millioner sider som enda ikke er skannet inn.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

Beklager Vidar - men det er nok for mye for serveren.... din test virker heller ikke for meg :)This error is normally caused by extreme server load, please try again later!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Samme problem for meg også. Er det noen forskjell på hvilken nettleser man bruker? Jeg bruker IE. Mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Var inne på både Buskerud og Akershus. Kom inn uten vansker ved hjelp av linken i innlegg (2). En annen sak er at sideskift gikk tregt i kveld. Var inne både rundt kl.20.00, samt for et par minutter siden.Førsøkte først lenket i innlegg (44), men kom ikke inn ved hjelp av dette. Er det slik at hvis linken viser til en side som har feil da linken ble laget, kommer man kanskje ikke lengre enn til feilen når man bruker dette lenket?Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tips: Linken ligger øverst i skjermbildet du er i nå (etter '1900'-tellingen og før 'Søk'). Det fungerer greit hos meg. Har nettopp vært inne på Hordaland/Sveio og funnet en formors konfirmasjon.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg trur alle lenkjer fungerer i alle nettlesarar. Problemet er systemet ikkje klarer belstinga. Ver klar over at det i dag er svært mange som er nyskjerrige. I tillegg må også systemutviklarane få sjansen til å justera systemet for å handtera belastninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.