Gå til innhold
Arkivverket

[#33920] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørnulf Schømer

Jeg var nettopp hjemme hos mine foreldre og de har bare ISDN-link til den store verden. Med 64kbit oppkoblink klarte jeg bare å laste ned 40 og 60 prosent. På 100% klarte jeg ikke å få noe bilde (bare dødbildelink - en firkant med et rødt kryss i øvre venstre hjørne). Med 2 linjer fikk jeg opp 100% på de samme sidene med den samme maskinen.På meg virker det som om browseren og/eller serveren timer ut dersom ikke bildet klarer å overføres innen en viss tid. Slik det er nå ser det ikke ut til å fungere i noe særlig grad på ISDN-enkel lije i det hele tatt - da 60% visning sjelden lar deg bla igjennom og forstå teksten.Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Ørnulf. Tusen takk. Dette er informasjon jeg kan jobbe med. Som du sier, virker dette som en 'time-out' situasjon på selve serveren. Har du noen formening om hvor lang tid det må gå før det ikke virker. Mer enn 30 sekunder? mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

I config-filen til servaren kan du setja timeout-grensa. Eg synest å hugsa at den i utgangspunktet er sett til 300 sekund, som burde vera nok til eit kvart bilete og eit kvart samband. Men om denne verdien er sett vesentleg lågare vil ein få resultat som beskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ad 101/102: De bildene jeg ikke får opp 100%-versjonen av (jfr innlegg 3 etc), gir maskinen opp å laste ned etter ca. 3 sekunder. Jeg har ADSL. Jeg har også tømt mellomlageret, som foreskrevet i innlegg 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Kristian. Kan du slå på billedinfovisning på den lyseblå linja og klikke på permanent billedlenke. Normalt skal da bildet komme opp helt alene. Hvis det er tilfelle kan det være et problem at netteleseren din ikke klarer store bilder når de ligger i en tabell som strekker seg utenfor sidebredden, slik de gjør. Se innlegg 86, hvor en oppdatering av nettleseren fikset problemet. Det kan også være parametersettinger i nettleseren. 3 sekunder er langt innenfor de rammene på serverparameterene som eventuelt kan trigge et brudd. Som Jan sier, webserververen selv har 300 sekunder på sin time-out.Sidene er designet for og skal validere etter standarden W3C XHTML 1.0 Transitional. De testene jeg har gjort på det viser at valideringen går igjennom uten feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Bildet skulle nok kommet opp helt alene, men jeg får bare en liten boks der det står 'bilde'. Dette med tabell som strekker seg utenfor sidebredden, vet jeg ikke om jeg forstår rett, men om det er relevant informasjon, kan jeg nevne at jeg får opp andre 100%-bilder fra samme kirkebok, f.eks. sida 40 og 42 (men altså ikke 41, som er min 'testside').Jeg har nå nøyaktig samme problem i Opera 7.54u2 og IE 6.0 - kan det være maskinen, og ikke nettleserne?Jeg må nesten beklage at jeg stadig vender tilbake til dette - jeg har ved selvsyn fått opp bildene i 100% på andre maskiner, så det er vel egentlig opplagt at feilen ligger et eller annet sted hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Sæthre

Hei igjen Bent (innlegg 100). Det ble ikke noe bedre etter at jeg tømte mellomlagringen slik som du anviste. Ja, det er sikkert mulig at feilen ligger i min PC. Her er noen tilleggsopplysninger som kanskje kan være til hjelp for nye instrukser til en novise på PC'n. Når jeg med 100 og 150% størrelse får fram den lille firekanten med kryss inni sammen med 'bilde av kirkeboka' og trykker på piltasten helt til venstre, framkommer 'mangler' som sidetall. Og da får jeg opp 'framsiden' av kirkeboka i den bedte forstørrelse. Når jeg så trykker piltasten framover, får jeg sidene inntil den første utfyllte siden, som da kommer opp med nevnte lille firekant. Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Har fulgt med i de siste innleggene der noen har problemer med å få opp sider i 100 og 150 % størrelse. Opplever det på samme måte, men klarer alltid å åpne innholdsiden i 100 % men så kommer samme feil som er beskrevet i innlegget til Magnus Sæthre. Mvh J. Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Hei Bent!Opplever de samme problemer som nevnt over.100% bilder kommer opp på noen få steder og 150% bilder kommer ikke i det hele tatt. Fks. Hamar mini 1905 døpte hverken 100 % eller 150 %. Oslo Paulus konfirmerte 1918 noen 100% ikke 150% bilder. Bruker IE siste versjon.Hadde ikke disse problemer da man kunne gå inn under 'test' perioden via lenke i debattforum.Noe må være feil et sted. Rart at så mange skulle ha samme feilen? I forhold til at dette er et kjempebra tiltak for oss slektsfolk, kunne det vært fint med alle mulighetene til størrelse på bildene.Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg bruker også siste oppdatering av IE. Forsøkte for noen minutter siden, av ren nyskjerrighet, Oslo Paulus konfirmerte 1918. Fikk uten vansker opp alle bildene i 100 prosent. Forsøkte ikke alle i 150 prosent, men de jeg forsøkte kom opp. (150 prosent visning går som fortalt i innlegg (13) - tregere. Sideskift her tok ca. 3 sekunder)Alle bildene fra Hamar mini, døpte 1905, kom opp uten vansker i 100 prosent. Testet kun en del i 150 prosent. De jeg forsøkte kom opp. Men i sistnevnte størrelse gikk sidebytte tregt - mellom 3 og 6 sekunder. Har ADSL - ca. 2000 kbps inn.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Lauvstad

Er det mulig å få en mer utskriftsvennlig versjon av kirkebøkene. Jeg har problemer med å få med hele siden hvis jeg velger liggende format, som vel er nødvendig i 60% størrelse hvis jeg skal få med alle opplysningene.Mvh Marit Lauvstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Heisann! Det er kanskje noe i ordtaket *De dummeste bøndene får de største avlingene* ?Regner meg sjøl som av landets 500.000 digitale analfabeter over 55 år. Har derfor ikke våget, ei heller mestret, å forandre på innstillinger o.l. av nettleseren min. Mulig derfor visningen av skannede kirkebøker går knirkefritt hos meg? Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg vil bare fortelle at tjenesten fungerer helt utmerket i Mozilla 1.7.12 på min Linux-maskin (Gentoo 2.6.11/KDE 3.4). Tusen takk skal dere ha.Men hvis dere skal rekke å bli ferdige til 2008, må dere vel snart greie å ferdigstille mer enn en håndfull kirkebøker i uka? :-)mvh Leif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg lastet nettopp ned Opera 8.5, og har samme problem som beskrevet tidligere. Det skulle vel tyde på at det er en eller annen innstilling i maskinen min som lager et problem, snarere enn nettleseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Inntil forrige uke var det kun en mann som satt og indeksert ('ferdigstilte') kirkeboksbildene. Selv om han har et utrolig tempo, sier det seg selv at dette ikke er den mest effektive måten for ferdigstillelse av kirkebøkene. Statsarkivene skal derfor også gå igang med indeksering. Dette vil nok føre til flere kirkebokspubliseringer i løpet av uken. Foreløpig er vi helt i startfasen, så vi bruker litt tid på å sette oss inn i rutinene. Vi må derfor be om litt tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Helt i orden for meg, og takk til Anette for utredningen. Uansett hvor lang tid det tar, gleder jeg meg til å sende filmkortleseren min på dynga. Og så håper jeg at jeg lever lenge nok til å se skifteprotokoller, tingbøker og panteregistre i nettleseren min.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aastorp

Gratulerer med den nye tjenesten. I min iver til å lete etter avdød slekt, fant jeg de jeg søkte etter. I klokkerboken fra Borre/Borre (1892-1913 I4) er døde i Åsgårdstrand (Borre/Åsgårdstrand) fra 1902 og fremover fra side 131 og etter 1913 fra Borre/Borre. Det var skrevet øverst Aasgaardstrand på siden. Jeg har funnet mine, men kan dette komme frem i indeksen eller i fanen på venstre side? Dette vil jo hjelpe andre. Venter spent på nye innskannede bøker. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Aalen

Kan noen gå inn på St. Johannes i Stavanger 1911 - 1921 og teste sidene med 100% størrelse.Testet med en annen maskin, men får ikke opp sidene større enn 60 %Hilsen J. Aalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

St. Johannes i Stavanger 1911 - 1921 fungerer greit for meg i 100%. Har du prøvd om det hjelper å trykke 'Refresh/Reload' i browseren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Har følgende idé - vet ikke om den kan brukes, men alle databaser i DA har følgende link:same områdeFølger man denne linken får man opp samtlige databaser som er registrert for den enkelte kommune.Hadde det vært en ide at det i denne linken også var en oversikt over de kirkebøkene innen kommunen som nå er skannet, med link videre til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til Terje Aastorp,Det er viktig å lese soknehistorikken, for grenser for prestegjeld har variert. I soknehistorikken finner du også en oversikt over hva de ulike kirke-/klokkerbøkene dekker. Via denne lenken kommer du til Borre: [url="http://www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-vestfold2.html#Borre>LenkeSom det også står på siden for soknehistorikk (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Slik jeg forstår Terjes problem (119) etter å sjekket den aktuelle boken, er at innførsler for sognene Borre og Åsgårdstrand er ført hver for seg, og at indekseringen ikke har fått med seg åsgårdstrandsinnførslene fra side 131 og utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.