Gå til innhold
Arkivverket

[#33920] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Jeg får denne feilmelding ved åpning av kirkebøker:Error kb_0006a: Couldn't update lifetime in uid base! MySQL error: The table 'lifetime' is fullEr det pga. oppdatering? eller er det en annen grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

det er nok ein fil i system som er full. Kyrkjeboksservaren har eg diverre ikkje noko med, så det er lite eg kan gjera. Det ordnar seg nok i morogn tidleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn- Tore Olsen

Hei, jeg får samme feilmelding som: Michael Moum, Horten, : 'Error kb_0006a: Couldn't update lifetime in uid base! MySQL error: The table 'lifetime' is full' trodde kanskje det var noe feil hos meg, men ser ut som om det ligger en annen plass-ja. Håper dette ordner seg snart. Ellers vil jeg bare si at dette tilbudet med skannede-kirkebøker er et veldig bra tilbud, har hatt my glede av det til nå. mvh Bjørn- Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Både i gåt kveld og i dag får jeg også denne meldingen: Error kb_0006a: Couldn't update lifetime in uid base! MySQL error: The table 'lifetime' is fullHva er galt?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hell Larsen

Hulk, hulk. Og så akkurat nå som jeg fant ut at jeg har kjempegrunn til å konsultere kirkebøkene for Hadsel...Jeg har masse plass i mine MySQL-databaser dersom dere trenger å låne noen GB. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Beklager den feilen. Den ble rettet ved 12:00 tiden. Det var et buffer som rant full. Av en eller grunn klarte ikke mekanismen, som normalt rydder opp i dette, jobben denne gangen. Jeg har lagt det i samlingen med feil som må løses slik at det ikke gjenntar seg. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Jeg har sett frem til å få noen riktig gamle bøker på plass, og nå har vi f.eks. fått Sund 1816-25. Jeg er IMPONERT over kvaliteten på scanningen. Dette lover bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Sæthre

Problemer med å få opp sider i 100- og 150 %. Har forsøkt alle de rådene jeg har fått i forsøk på å få opp sidene i 100- og 150 % uten å lykkes. Er det noen der ute som kan komme med nye ideer til løsning? Mine tidligere innlegg og andres hvor jeg kjenner meg igjen i er bl.a. 70, 71, 74, 100, 101, 108. mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vet ikke om denne indekseringsfeilen er meldt tidligere, men ved å trykke på 'Blanke sider (091-092)' i Sollia, Hedmark Mini 1856- havner jeg på en side med konfirmerte - side 93-94.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aastorp

Til Annette Skogseth og Kjetil Firing Hansen.Kjetil uttrykte det riktig, jeg 'fant' sider i klokkeboken fra Borre som omhandlet døde i Åsgårdstrand. I oversikten som du Anette ga meg kommer det ikke fram dette. Iflg det som er på nettet er det kun I4 som er scannet inn. Om det er alle klokkerbøkene som er scannet inn, destod viktigere er indekseringen i basen. Her er en kopi av siden:KlokkerbøkerI 1 1815-1851 13 Konf. til 1850. Også innfl. 1829.I 2 1852-1871 11 Borre sokn.I 3 1871-1892 06 Borre sokn. Konf. 1872-79.I 4 1892-1913 04 Borre sokn Fødte til 1898. Vigde til 1909.I 5 1898-1910 02 Borre og Åsgårdstrand sokn Fødte.I 6 1911-1919 02 Borre sokn Fødte.I 7 1910-1920 02 Borre sokn Vigde. Døde 1913-19.II 1 1842-1877 03 Nykirke sokn. Konf. til 1848.II 2 1878-1892 04 Nykirke sokn.II 3 1893-1905 03 Nykirke sokn. Fødte. Vigde. Døde.III 1 1907-1920 02 Åsgårdstrand sokn. Døde 1906-10.III 2 1911-1920 01 Åsgårdstrand sokn. Døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Først vil jeg takke for et utmerket opplegg med de 'skannede' kirkebøkene. Det blir nesten for lett nå. Neida det var bare spøk. Tiden kan jo brukes til andre problemer.Jeg har av og til et problem med å få opp en side i 100%(og jeg har forstått at den bør taes opp i 100% for å spare prosessingtid. Oftest lettere å lese også). Det er bestandig samme siden. Har les gjennom andre innlegg, men kan ikke finne noen likhet.Går inn på Klokkerbok for Tromsø som dekker fødte 1849 og finner frem til folio 84 og 85 som jeg ønsker å sjekke.Når jeg prøver å få opp siden i 100% får jeg frem en rektangulær boks med et kryss inni, og teksten 'Bilde av kirkebokside'. Ellers ingen feilmeldinger.Når jeg peker på denne boksen og teksten får jeg en tekstboks: 'Forrige bilde på toppen'. Der skal jeg jo kunne skifte til foregående side, og det virker.Folio 82 og 84 får jeg opp i 100%.Folio 86 og 87 får jeg opp i 100%.Men ikke folio 84 og 85. De kommer bare opp i 60%. Har resatt PC uten at det hjelper.Hva gjør jeg galt. HJELP!mvh Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!En 'work-around' om det er 100% som ikke virker er å bruke lenken i 'permanent bildelenke'. Så langt jeg kan se lenker den alltid til 100%-versjonen. Du får fram lenken ved å velge noe i 'Bildeinformasjon' helt øverst på siden...Håper det hjelper!mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg har samme problem som Paul Thode; det hjelper ikke å følge lenka gitt av Per Harald Jonson i forrige innlegg. Dette gjelder også mange, men langt fra alle, kirkeboksider i flere andre kirkebøker jeg har forsøkt meg på. Det er mange andre som har gitt uttrykk for liknende problemer i denne debatten.Bildene som jeg sliter med på min maskin, har jeg fått opp i 100% på andre maskiner. Jeg kan derfor godt tro at problemet ikke ligger hos dem som har ansvaret for denne ellers fabelaktige tjenesten. Det synes altså som problemet ligger hos brukerne. Men det besynderlige er altså at problemet ikke gjelder alle bildene, kun et utvalg.Jeg er i ferd med å innse at jeg må nøye meg med 60%-versjonen av flere av bildene. Dessverre er oppløsningen på disse ofte for dårlig til å kunne lese en del av skriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Eneste som jeg legger merke til med Kristian Hunskaar sin testside (side 41 fra innlegg 9) og den siden Paul Thode har problemer med (innlegg 140) er at jpg-bildet er större (i byte) enn sidene för/etter (og som så funker fint). Det kunne kanskje väre noe?Kan dere se store bilder (over 528kB) fra andre servere? Er det noen setting i noe firewall program el. som begrenser störrelsen på 'lovlige' bilder? Funker det med 'save link as...' på 'permanent bildelenke'? Blir hele bildet lagret da? mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Per Harald;jeg tror du har funnet ut hvor problemet ligger. Jeg skrudde av Norton Internet Security, og - vips - så fikk jeg opp de etterlengtede 100%-bildene og dessuten 150%-bilder.Nå må jeg bare finne ut hvor i Norton-programmet dette kan justeres; kan jo ikke ha sikkerheten skrudd av hele tida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!'Internett security' gjorde susen. Av med den og vips, 100% bilde. Så er det bare å finne ut hvorfor 'internett security' nekter disse bildene å vises.Har det noe med størrelsen å gjøre? Har da mottatt større bildefiler enn dette uten problemer.Det må kanskje ha noe med ett mønster som Norton finner i bare disse bildene. Det skulle vært morro å prøvd noen av de andre sidene som det er noen problemer med.En av mine problemsider er nevnt i innlegg 140. Kanskje andre kunne prøve den? Er det andre som har noen henvisninger til sider?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (147): Prøvde for 1 time siden *Tromsø, Klokkerbok, fødte 1849* som henvist til i innlegg (140):Hos meg vistes også fol. 84-85 i alle størrelser i alle størrelser, sjøl om Norton Internet Security var aktivert. Bruker Windows XP2 og Internet Explorer. (Har ikke hatt virus på PC-en jeg kjøpte for ca.14 måneder siden, noe som skulle tyde på at Norton blokkerer alt hva blokkeres skal?). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

HeiHei. Samme som deg. XP prof. m. serv. pack 2 og IE. Norton internet sec 2004, med live update fra Telenor.Har tittet litt inn i loggene på Nort. int. sec. Ikke det at det sier meg noe, men jeg finner forskjeller under personlige datater når det funker og ikke:URL:http//www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=45&uid=145314&unread_imagesize=medium&hode=nei&ls=1 (her funker det)(45 er siden, så mye har jeg funnet ut)URL:http//www.arkivverket.no/URN:kb_read?unread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=45&uid=145314&js=j (her funker det ikke)Så vidt jeg kan se er det følgende forskjeller:Image_size=medium, da virker det.Image_size=full, virker ikke.Info=ingen. Da virker det ikke.ls=l, da virker det ogjs=j, da virker det ikke.Men hvor man skal finne ut hva dette betyr vet jeg ikke. Kanskje noen har peiling der ute.Paul Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Til innlegg (149): Legger til at jeg kun har Windows XP Home serv.pack 2. Ellers det samme, bortsett fra at jeg har Norton Internet Sec. 2005. Vanskelig å tro det er forskjellen mellom PROF/HOME eller 2004/2005 som gjør denne forskjellen? Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.