Gå til innhold
Arkivverket

[#33920] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard Bragstad

Har nå aktivt brukt en god del av de utlagte kirkebøkene, er imponert over kvaliteten!Enkelt å finne fram, greit å skifte mellom ulike grader av forstørring, skarpe og klare bilder.Med tanke på endel dårlige mikrofilmer regnet jeg faktisk med at skanninga av mikrofilm ville kunne gi et heller labert resultat - men dette er jo helt topp!I et tidligere innlegg ble det nevnt et ønske om skifteprotokoller, tingbøker mv. Har Arkivverket tanker mht. skanning og utlegging av slike kilder på nett (altså når kirkebokprosjektet er ferdig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Mini boka for Oppland, Sør-Aurdal 1866-72.Her finner man følgende i mikrofilmkatalogen '1866-1872 04 F/V/D/Df. Utdrag av kirkeboka for Sør-Aurdal (rekonstruert)'.Jeg har en meget sterk mistanke om at den egentlige kilden her ikke er kirkeboka, men det som populært kalles 'Folkemengdens bevegelse' som ligger i Riksarkivet (omtalt i Slekt og Data for 2-3? år siden). Dette er en rapport som presten sendte inn til datidens 'Statistisk sentralbyrå'. Årstallene stemmer med den delen av materialet som er 'ordnet'. Jeg synes ordet 'rekonstruert' er missvisende, og den egentlige originalen burde oppgis - selv om det presten sendte inn nok var avskrift av kirkeboka.Samme problem gjelder Oppland, Biri 1866-72 selv om denne ikke er skannet/indeksert enda. Kikket på denne i Riksarkivet en gang, og mener den i formen (skjemaet) ligner mye på den for Sør-Aurdal.Begge burde også rettes i mikrofilmkatalogen.Men, jeg er bare 90% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnus Sæthre

Hei. Til innlegg (149 og 150): Jeg har hatt samme problemer som Paul beskriver og har funnet ut at årsaken til at 100- og 150% ikke kom opp var nettopp Norton Internet sec 2004. Ved å laste ned Norton Internet sec 2005, vil du få opp de ønskede størrelser (100- og 150%). mvh. Magnus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er ein upraktisk debatt. Eg vil foreslå at den ikkje blir brukt meir og at om du har noko du vil ha debattert som gjeld kykrjebøkene så opnar du eit nytt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Kanskje det kunne vært en idé å lage et eget forum for skannede kirkebøker? Da blir det lettere å finne igjen gamle tema, og vi unngår en drøss med tema som handler om det samme. Eller kanskje enda bedre - gjøre forumet som ble brukt under betatestingen åpent for allmenheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Jan (150): Kan ikke forstå at debatten er så upraktisk. Må da være bedre å få samlet det i en debatt, i stedet for å måtte lete gjennom et dusin forskjellige, i håp om å finne svar på forskjellige problemer.Forsto innlegg (1) derhen at vi kan komme med -ris, ros, forslag til forbedringer, spørsmål , feilmeldinger og annet vi måtte ønske. Tar jeg feil?Hva var da i tilfelle galt med f.eks. innleggene (153), (150) og (149). Dette var jo innlegg som ble lage for om mulig finne en av årsakene til at det var problemer med enkelte billedstørrelser av kirkeboksidene.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er klart at innlegg om kvofor ein ikkje får fram store sider skal vera samla. Men for det første oppfattar eg at denne debatten er avslutta, løysinga er funnen. Men så har eg gått gjennom dei siste 5 innlegga. Om lag halvdelen av dei har med noko anna å gjera. No forsvinn dei og debatten blir avslutta før det er naudsynt. Mitt poeng er at ein ikkje bør blanda for mange tema i same debatten rett og slett fordi det blir mindre debatt. Det er sjølvsagt ikkje noko gale med korkje dei nemnde innlegga eller nokon andre. Og dei som er ansvarleg for tenesta er heilt sikkert takksame for alle innespel.Elles til Ellef: eg er samd i at det kunne vera lurt å starta ein eigen debatt for kyrkjebøkene og eg har faktisk antyda for dei ansvarlege at det kunne vera lurt å gjera så. Men eg reknar med at i innkjøringsfasen har dei nok å gjera med det og ikkje har rukke å tenkja på debatten. Men eg har innført ein ny underkategori Skanna kyrkjebøker i Arkivforumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Vil få takke for arbeidet som er gjort med å scanne inn kyrkjebøkene. Glimrande kvalitet! Men dei siste gongane eg har prøvd denne tenesta har eg fått fylgjande feilmelding:Error kb_0006b: Couldn't update lifetime in uid base! MySQL error: The table 'lifetime' is full.Denne meldinga kjem opp når eg prøver å klikke på ei særskild side i ei krk.bok. Eg er langt frå datakundig, så eg lurer på kva denne meldinga tyder.Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

'lifetime-feilen' er nå rettet for denne gang, men den kommer tydeligvis stadig tilbake, så det arbeides videre med å finne en permanent løsning. Vi beklager nedetiden for bildevisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Lauvstad

Er det mulig å lage en mer utskriftsvennlig versjon - nå er det bare mulig å få med hele sidene dersom man skriver ut bildet i 40% størrelse, liggende format, og det blir svært smått og vondt å lese!Håper også flere av kirkebøkene for Oslo blir lagt ut etter hvert.Hilsen Hanne Lauvstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Vi har ingen umiddelbare planer om å utvikle en avansert utskriftsfunksjon innenfor denne tjenesten. I første omgang har vi lagt vekt på å oppnå best mulig bildekvalitet for fremvisning på skjerm.Men brukerne står fritt til å laste ned enkeltbilder til egen maskin og skrive dem ut hvis de synes kvaliteten er god nok. Direkte lenke til JPG-bildene finner du i ruten for bildeinformasjon som kan vises over eller under selve bildene. Bildene i 100% størrelse gir best kvalitet. På dette grunnlaget er det opp til brukerne å skreddersy utskrifter i ønsket utsnitt og ønsket forstørrelse ved hjelp av standard bildevisningsprogram på PCen eller bildebehandlingsprogrammer som Adobe Photoshop eller Paint Shop Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Venstreklikk på bildet, kopier og lim inn i et fotoredigeringsprogram, f eks Microsoft Photo editor, så kan du få en flott utskrift. Bruk 150 % oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Indekseringsfeilene meldt i innlegg 97 (Torsken) og 137 (Sollia) er nå rettet opp i metadatabasen. Den første korreksjonen er allerede effektuert på nettet (men indeksering av siste del av boka gjenstår), mens den siste effektueres til natten. Takk for meldingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Jeg har som mange andre hatt stor glede og nytte av kirkebokskanningen og var meget glad da Ytre Rendal kom med i dag, men der fikk jeg feilmeldingen som har gått igjen i noen tidligere innlegg uten at jeg har fått med meg hvorfor denne meldingen kommer: Error kb_0013: Querying extended information failed! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (kildeID = ))' at line 1 Jeg får ikke denne feilmeldingene når jeg går inn på andre kirkeboksider. Vennlig hilsen Alf S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy Paulsen

Alf, et lite triks, er å fjerne sidetall anvisningen som er feil i lenka, med riktig sidenummer som står i listetype over kirkeboka. ..www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1511&uid=ny&idx_side=-382I dette tilfellet fjern 382 og skriv riktig sidenummerMvh Tommy Paulsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Nylén

I forbindelse med lesing av scannede kirkebøker får jeg en feilmelding ved forsøk på å lese kirkebok for Ytre Rendal (1901-1925): Error kb_0013: Querying extended information failed! MySQL error: You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ') and (kildeID = ))' at line 1. Jfr. innlegg nr 76 som viser til samme feilmelding på en annen kirkebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Har nå prøvd meg på kirkebøker for Tangen sogn (Drammen) som ble lagt ut på fredag. Her kommer jeg ikke inn på døde og begravede for årene 1925-1933. Hvorfor er dette materialet sperret etter en 80-årsregel?Altså hvilke andre hensyn enn den vanlige 60-års personvernsregel er det som ligger til grunn for den manglende tilgangen?Og hvorfor er det ikke opplyst i forbindelse med kildeinformasjonen på venstre side at noe av materiale ikke er tilgjengelig?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Hei Are,Hvis du går til startsiden for skannede kirkebøker og klikker til venstre på 'Om tjenesten' får du bl.a. opp: 'Av personvernhensyn kan ikke alle kirkebokslistene legges ut på nettet helt frem til vår tid. Med utgangspunkt i lovverket er det fastsatt følgende grenser for de 'nyere' listetypene: - Fødte og døpte 1930 - Konfirmerte 1935 - Viede, trolovede og lysninger 2004 - Døde, begravede og dødfødte 1925 - Døde og begravede uten utfylt dødsårsak 2004'Grunnen er altså at det står dødsårsak i den kirkeboken du leste, og da er grensen satt til 1925.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Spare kirkebokside med Firefox.Jeg bruker Firefox web browser og får ikke fram kopiere bilde ved høyre klikk (venstre om du har byttet) som beskrevet i innlegg 164 av Kari Thingvold. I Firefox kan man gjøre som følger (engelsk versjon): Velg 'Tools', 'Page Info'. Da kommer det opp et nytt bilde med en flik som heter 'Media'. På det bildet en knapp 'Save As'. Velg passe navn og katalog så spares siden i JPEG format.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.