Gå til innhold
Arkivverket

[#34844] Söker min farfar Christe Bernhard Akkim Christoffersen född i Sortland


Gjest Lydia Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lydia Nilsson

Min farfar heter Christen.Bernhard Akkim Christoffersen är född i Sortland född 16.8.1874 han lämnade Sortland. vet ej när..Han måste ha gjort sin militär tjänst antingen i Sortland eller ev, i Bergen. Hur gör jag för att finna detta. Har tidigare frågat hur gör jag för att finna min farfar i Paris. Sv. Kyrkan i Paris svarar inte på mina frågor. Hur kan jag få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Tack Harald Storaker, Jo visst var han pleibarn på Holand, Han blev föräldrarlös... men han har lämnat Holand och Sortland för att dra vidare. 1900 hade han träffat min farmor och de fick tvillingar 1901, de skulle gifta sig för det finns ett hinderslöshetsintyg men de gifte sig aldrig. Senare drog han till Paris och kom aldrig tillbaka. Det är viktigt för mej att finna hans grav. Alla papper tycks ha försvunnit med honom. Men militär måste han ju varit. Han har säkert bott i Bergen men jag finner inte honom för jag vet inte när han kom dit. Inte heller vet jag när han lämnar Sortland. Men han har senare när han bodde i Malmö-Sverige fått ett intyg på att han inte är gift ifrån Sortland Sortland. Ingen i Sortland visste var han tog vägen och när Bygdeboken skulle skrivas, ringer jag och berättar att min farfar kommer fr. Sortland och skickar det material jag har och foto. Men hur ska jag finna en ledtråd till. t.ex militär. finns det andra vägar jag kan söka. Jag är inte bra på att släktforska, så jag är tacksam för alla trådar som kan hjälpa mej. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg antar at det var i Malmø han fikk barn i 1901, kan det stemme? Kanskje det finnes utflytterlister i Malmø, og til sist hvorfor tror du han var militær? Hva skulle en norsk militær i Sverige på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kom til å tenke på en ting til. Du sier du har forhørt deg hos Sv. kyrkan i Paris, men din farfar var jo norsk ikke svensk. Nå vet jeg ikke når sjømannskirken i Pars ble opprettet, men kanskje de kan hjelpe deg Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hejsan Berit. Jo i Malmö har jag funnit utflyttning; att han flyttar till Paris. Hur finner jag honom i Paris? Han var inte militär, du missförstod mej. Han precis som många andra gutter i Norge har gjort sin militär tjänst.Får jag veta var han gjort militären kan jag kanske följa honom därifrån. Jag vet inte mycket om honom, för det ser ut som alla papper runt hans person har försvunnit.I Sortland säger man att; Det finns inga papper på när han lämnat Sortland. Förmodligen drog han bara iväg. Jag har ett papper som säger att han fått ett intyg utfärdat 11.5.1897; att han inte är gift. Tacksam för all hjälp jag kan få. Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Berit. Att jag tog kontakt med sv. Kyrkan i Paris var för att han flyttade fr. Malmö i Sverige och det var ett tips fr. en Norrman.. Kanske skulle jag ta kontakt med Norska Kyrkan om den finns. Sv, Kyrkan svarade inte. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket emigrantskivan og Ellis Island? Det var ikke rent sjelden at nybakte fedre 'forsvant' helt andre steder enn de sa de skulle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hejsan Nina, Jo jag har kollat skivan och inte funnit honom där. Min farmor fick tvillingar och tvillingbrodern dog vid ett års ålder, Då min far var två år flyttar barnafadern, Alltså min farfar. Min far sa att han flyttat till Amerika fast i pappren står Paris. Så jag har även tittat där. Han har ett papper med sig när han kommer till Sverige, I det står att han flyttar från Köpenhamn och har ett betyg med sig från Sortland. Han finns inte att finna i Köpenhamn. Jag är mycket tacksam för alla tips jag kan få. Även hur man kan söka i Paris. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg ser at du har hatt en rekke etterlysninger ute på nettet bla. denne Lenke hvor du oppgir et helt annet navn på ham. Skal det være mulig å finne ham må du legge alle fakta på bordet; hva het barna, når og hvor ble de født, og hva het deres mor. Alle spor kan bidra. Men hvordan kom det seg at han la BERGEN til sitt navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina, Nej det var inte jag som lagt ut efterlysningen det var en släktning till mej som också hjälper till att forska kring min farfar. Min farfar heter Christen Bernhard Akkim Ckristoffersen född. 16.8 1874 i Sortland. År 1900 12.12 kommer han till Sverige står det i inflyttnigsattest. Har ett visit kort där de bådas namn står. De är trolovade den 24.11.1900. De får tvillingar, de gifter sig inte men har tagit ut hinderslöshetsintyg, Varför de inte gifter sig vet jag inte. Tvillingbrodern dör vid ca; 1 års ålder. 1903 enl utflyttningslängd reser han till Paris. Nej jag har inte sjekkat i den Danske utvandrarbasen tack för upplysningen, ska undersöka detta. Annki som du läste om i inlägget har forskat om han bott i Danmark men inte återfunnits där. Han kan ju har rest ut via Danmark till Paris. Tack allt är välkommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina. Han la ikke Bergen till i sitt namn men förmodligen har han bott i Bergen, på visitkortet med hans namn och farmors namn står att han är fr. Bergen. Jag tror inte att han ville berätta att han var ifrån Sortland, Något har hänt i Sortland, eftersom han inte kontaktade någon släkt överhuvudtaget sedan han for därifrån. Han blev föräldrarlös på ett tragist sätt och kom till Pleihjem till en släktning. Mvh. Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hejsan Harald. På utflyttningsländen ifrån Malmö den. 1903.04.18 står Frankrike-Paris. men det kan ju vara så som du säger Tack för tipset. Han arbetade i Malmö på ett företag som hette Amerikanska musik instrument, där var han prokurist, det är en som har rätt att teckan för företaget. Så visst kan det ligga nära till hands att han drog till USA. Min far sa dessutom att han flyttat till Amerika, min far är död sedan länge. Men jag lovade honom att finna hans far. All hjälp i en lång sorglig historia är jag tacksam för att få. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Lise Strand Engen

Jeg søkte opp antatt reisefølge Alma Nordberg på familysearch.org - de gifter seg på Manhattan 15.juni 1903. Lykke til med videre leting!Inger Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Ellis Island: Alma Nordberg har i 1903 vore 5 år i USA tidligare. Det ser ut som bestemmelsesadressen er ein onkel, men navnet er vanskelig å lese 'uncle I. Konesek(?)'Ho kjem første gang til Ellis Island 23. mai 1896. Da er ho 'teacher' og 21 år 6 mnd, og skal til New York.Giftermålet i New York: Lenke Det ser ut som mor til Alma Nordberg heitte Christine Larson.Kanskje går det an å oppspore familien til Alma Nordberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej på er både Inger Lise och Harald. Jag är gråt färdig, så här nära min farfar trodde jag aldrig jag skulle komma, det är så underbart. På stadsarkivet i Malmö har de försökt hjälpa mej. men utan framgång. Ni kan inte ana vad lycklig jag är. Jag får inte TAPPA BORT ER, Ni är min livlina i mitt sökande. Jag är så jag skakar i hela kroppen och har fått högsta vinsten i ett spel lotteri. Många kramar till er Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1920-census for Spokane City, Spocane Co., Washington, bosatt i 230 Pacific Ave:Christ B. Chrisopherson, 45 år gammel, født i Norge av norske foreldre, immigrerte i 1903. Jobber som 'miner'. Konen heter Alma, er 44 år gammel og født i Sverige av foreldre født i Sverige. Immigrerte i 1903. Ingen barn er innført.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Tack Arne. Det är underbart fantastiskt med denna sida. De som jag inte kunde få hjälp med på släktforskar arkivet i Malmö, har ni grejat på kort tid. Det måste finnas någon släkt som kan berätta om honom. Nu måste jag hitta en grav och när han dog.. Ligger han begravd i Washington kanske. Jag förstår inte hur ni gör för att finna dessa uppgifter, helt underbart Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1910 bodde han og Alma i 224 Post Street, 2.Wd., Spokane.Gift i 6 år, - Alma har født 2 barn, som begge er i live. (i 1910). Hans yrke er litt utydelig skrevet, men jeg tror det står 'Engineer - Building.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Marianne, Jag har försökt öppna Lenken men utan framgång. Skrev hans namn, men det gick inte, Hur gör jag? Vill gårna se när han var här. Detta betyder så mycket för mej. Min far frågade sin mamma många gånger om de inte kunde hitta hans pappa. Ni förstår inte vilken lycka jag står inför. Mvh. Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.