Gå til innhold
Arkivverket

[#34844] Söker min farfar Christe Bernhard Akkim Christoffersen född i Sortland


Gjest Lydia Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lydia Nilsson

Jag kanske missförstod. de var i livet 1910. Hur gör Ni för att hitta dessa uppgifter. Helt fantastiskt. När är barnen födda. vad heter dom. Dom är kanske också gifta i sin tur. hoppas jag. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei igjen.Klikk på 'simple search' og skriv Christ Christopherson i rutene.Du får opp ein som bur i Spokane County, og ein i Kings County. Han som bur i Spokane er 35 år, det er vel sannsynleg at det er rett, men det er ingen andre opplysningar, enn namnet og kvar han bur..Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Jag skulle gärna vilja veta, HUR gör ni för att hitta alla dessa uppgifter. Jag kan inte mycket eller inget, jag är så innerligt tacksam för allt material som jag har fått och får. Jag önskar min far var i livet så jag kunde berätta, men jag tycker det är lika underbart, jag har levt länge med detta att söka efter honom, det var en dam vid namn Gry som ledde mej rakt in på den här sidan. Oj, det blir svårt att sova i natt. Jag får ta en kopp te och lugna ner mej, det är inte klokt det här som vi säger i Sverige mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Disse folketellingene finnes hos Ancestry. com. For å få tilgang til disse, så kreves et abonnement.Jeg kjenner til ikke disse to barnas navn, siden de ikke bor sammen med sine foreldre (eller med sin mor?) i 1910. Man vet jo ikke, men de kan jo også bo i Sverige. For Alma og Christen står det M 1 som står for 'Married 1', - altså begges første ekteskap.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

På RootsWeb.com under California Death Records har jeg funnet Christen Bernhard Christopherson, født 16. august 1874, død i San Francisco 27. april 1955, 80 år gammel. Alma Christopherson, født 29. mai 1882, døde i San Francisco 7. oktober 1953.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej igen Arne! När Christen ska lämna Sverige ska han ha ett flytt intyg med sig och på det står det att han är till äktenskap bunden och det var till min farmor. Han fick skrivit på samma intyg och där står det då att han är ledig för äktenskap. Det måste ha gått fort att komma iväg och gifta sig eftersom han lämnade sin adress d. 18.04.1903. Kanske denna Alma är ifrån Malmö

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Aud marion Röen! och alla Ni andra det är fantastiskt att Ni hjälper mej. Ja man kanske inte ska säga att det är underbart att hitta någon som är död. Men vi lever ju inte hur länge som helst. Nu vet jag var han dog. Hur hittar jag en grav? Det är kanske inte som hos oss i Sverige att du blir begravd i din kommun. Sedan när man dör görs en bouppteckning, Där måste ev. barn eller andra släktningar finnas hur hittar jag dessa. De kanske har nåt att berätta. Vilken underbar släktsaga. 'Kanske'Jag trycker ut alla uppgifter jag får på skrivaren så jag inte tappar bort något Fantastiskt med halva Norge som ställer upp för en halv Norsk, Ni är så underbara. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Så ble det en emigrasjon da!! 'Typisk'. Her er litt snäks fra Familysearch IGI, skal si at de ikke fikk giftet seg fort nok, men er det noe som skurrer i forhold til foreldrenes navn her kontra dødsfallet i San Fransisco?:Alma Lafia NordbergFather: ... NordbergMother: Christine LarsonMarriages:Spouse: Christen Bernhard Atkins ChristoffersenMarriage: 15 JUN 1903 Manhattan, New York, New York-----Denne Alma kan du nok finne mer om i 1890 tellingene i Sverige samt på emigrantskivan. San Fransisco death index forteller også mer:California Death Index, 1940-1997 Recordabout ALMA CHRISTOPHERSONName: CHRISTOPHERSON, ALMASocial Security #: 0Sex: FEMALEBirth Date: 29 May 1882Birthplace: OTHER COUNTRYDeath Date: 7 Oct 1953Death Place: SAN FRANCISCOMother's Maiden Name: ABRAHAMSONFather's Surname: NELSON-----Tilsvarende for ChristenChristen Bernhard Atkins ChristoffersenBirth: , , NorwayFather: ... Christoffersen FamilyMother: La... Benja...Marriages: Spouse: Alma Lafia Nordberg FamilyMarriage: 15 JUN 1903 Manhattan, New York, New York-----Jeg vil anta at det er stor mulighet for deg til å finne graven til din bestefar. Mitt inntrykk etter å ha hatt besøk fra San Fransisco er at det finnes endeløse områder med kirkegårder fordi ingen blir slettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Tack Nina! Det som arkivet i Malmö inte klarat av på flera år när jag sökt deras hjälp. Han hade ju emigrerat till USA. Jag kan inte i ord beskriva hur glad jag är.Det låter väldigt bra med kyrkogårdarna. vet du kanske hur man söker för att det måste finnas en bouppteckning efter min farfar. Där måste finnas människor som kan berätta vem han var. Är det en skiva som jag ska köpa för att se på Alma? Sedan ska jag genast söka på folkräkningen i Sverige. Jag misstänker att hon kan vara fr. Malmö eller han arbetade ju på ett Amerikanskt bolag. någon anknytning finns kanske. mvh Lydia mvh. Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina. Du är en vaken tjej. Du har rätt, det måste vara fel uppgift jag fått Almas moder heter Christine Larsson. och Alma ska vara född 1875 enl harald Storaker. Såg det på en Lenk jag fick. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg har både 1890 og emigrantskivan ett eller annet sted i flyttelasset. Kanksje dee dukker opp i morgen.Leter etter alternative Alma'erCalifornia Death Index, 1940-1997 Record about ALMA S CHRISTOPHERName: CHRISTOPHER, ALMA SSocial Security #:Sex: FEMALEBirth Date: 14 Feb 1874Birthplace: SWEDENDeath Date: 14 Aug 1961Death Place: SAN FRANCISCOMother's Maiden Name: LARSON-----Vi tar den med, de var ikke alltid så avanserte på dato eller skrivemåte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hoppas det finns någon som kan klara ut vilken Alma min farfar var gift med. Så jag letar efter rätt släkt. Jag ser verkligen framemot att resa till San Francisco. Kanske inte kan dra runt på alla kyrkogårdar men du Nina som har kontakt vad vet du mer om Hur folk blir begravda? mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Nu säger jag GOD NATT till er alla, hoppas vi ses i morgon. Det blir svårt att sova..stort tack till alla som ställt upp för mej. Alma tar vi i morgon...Ni är bara så underbara. Nina ska du flytta eller har du flyttat? mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har flyttet. det er rart med disse 2 barna i 1910. Skjemaet sier at hun er mor til to banr og mor til 2 barn som er i live. Hmmmm det står ingeting om at det er hennes barn, men hvor er de? Satt bort, på sykehus??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

En mulighet for å finne gravstedet til din farfar er å bestille en kopi av hans dødsattest (death certificate).[url="http://vitals.rootsweb.com/ca/death/search.cgi?o_xid=0028727949&o_lid=0028727949>LenkeFyll inn navnet Christen Christopherson. Når du får opp treffsiden, klikker du helt til høyre der det står 'Order Record'. Gå deretter videre i bestillingsprosessen. Jeg har selv sett eksempler på slike dødsattester fra 1950-årene (fra Minnesota). De inneholder mye interessant informasjon, bl.a. opplysninger om hvor vedkommende er gravlagt. Det kan nok variere hvor mye som er fylt ut på slike dødsattester, men dette er i hvert fall en god mulighet for å finne gravstedet hans. Det er ellers overveiende sannsynlig at denne graven fortsatt finnes, mitt inntrykk er også at det ikke er vanlig å slette graver i U.S.A.Jeg håper du er klar over at du kan lese de originale skipslistene som er referert til i innleggene 16-18.LenkeKlikk til høyre der det står 'view original ship manifest'. Til høyre er det et forstørrelsesglass, klikk på det og maksimer nettleservinduet. Christen og Alma er oppført som nr. 12 og 13. Det er ikke alt her som er så lett å tyde, du får prøve så godt du kan. Men Alma skulle ikke til 'uncle I. Konesek?' som det antydes i innlegg 18, det var det personen under som skulle. Det er en stiplet strek til høyre for hver person, det er det som står over og under denne streken som gjelder denne personen. Christen skulle til 'friends E. P.....', adressen/bostedet står under linja. Det er det samme som står i rubrikken 'Final Destination', men jeg klarer ikke å tyde det. Alma skal samme sted, men til en annen person.Almas første reise til Amerika finner du her. Se nr. 131.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Hei igjen, Lydia. Håper du har sovet godt i natt, da. :)Siden dødsregistreringen for Christen er funnet, så kan det vel også være lurt å gjøre et forsøk på å få tak i nekrologen (obituary) etter ham. Denne vil vanligvis ha med navn på nærmeste pårørende, altså barn og deres ektefeller, barnebarn osv., samt mye interessant info om avdøde.Om du ser på denne siden: Lenkeså finner du 'Newspaper Obituaries/Death Notices/Funeral Notices.' (nesten øverst på siden) Som du ser, så er San Francisco Public Library behjelpelig med å finne en slik obituary. Til og med gratis, du må bare sende dem en forespørsel pr. brev.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej alla hjälpsamma vänner. Jo långt om länge kunde jag somna, ' av ren utmattning' hihi! Först o främst Gunnar sände mej en Lenk till döds attest, jag klarade av en del på vägen men sedan vad jag förstod skulle jag ha ett lösenord, hur får jag det? vandrade runt över allt utan att finna var jag kunde gå in..osv. Misslyckades.Skulle behöva lite mer hjälp för den är ju oerhört intressant. Gunnar skrev också om jag förstod att jag kunde gå in och läsa på skeppslistorna,ref. 16-18 det visste jag inte men har nu gjort det, tack. har även tittat på Almas och Christen nr. och 13 även Almas första resa Jätte tack. Jag reser vidare med min farfar och nyfikenheten har inga gränser, vad jag lär mej på vägen dit, tack vare er alla. vilken julklapp jag fått i år. Inte att förglömma Arne ; Nekrologen, jag suger på ordet och det känns nästan som överkurs för min del men härligt och det är min vidare resa med farfar, det blir bara mer och mer intressant, inte bara hitta en död man, Vem var han? Mvh. Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Gunnar! så här blev det. Du skrev ang, lenk tilldödsattset. längs upp till höger Order Record, den fann jag inte men saerch och klickade där. fick upp Christen och under record type står california death index, 1940-1997 record birth, married & death. klickade där men skulle ha lösenord.Var får jag det? Är jag på rätt väg? fick inte upp beställningsprossen. mvh. Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!Det finnes en 'handlevogn' helt til høyre på linjen når du har søkt etter ham (du må sikkert 'scrolle' litt for å se den. Ikke överst på siden, men på samme linje som navn, Death Date ol.). Overskriften er 'Order Record' som Gunnar Hauger skrev. Du må nok se en gang til ;-)mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Arne. Har kollat sidan och ska skriva till Tidningen. Härligt. jag kommer en bit närmre min kära farfar. NINA; barnen som är i livet. Om hon inte fick barn med min farfar, utan före, de skulle ju vara över 100 år. Om min far levt skulle han vara 104 år och han var nästan 3 när farfar försvann. Min far måste fått veta av sin moder min farmor att Christen flyttat till Amerika, eftersom min far visste detta. Jag trodde min far haft fel eftersom det stod Paris i pappren. Min far bad sin mamma hjälpa till med eftersökning av Christen, kanske har de haft kontakt i början och båda flyttat på sig. Min pappa saknade sin far i hela sitt liv. Jag kan förstå Christen, min farmor var 18 år äldre, egen företagare mycket vacker och såg väldigt ung ut, Hon kanske inte berättade hur gammal hon var förrän det var dags att ta ut hinderslöshetsintyg, Han kanske blev chokad, En ren gissning, Hon gifter sig senare med en YNGRE man som tar på sig faderskapet för den nu levande tvillingen,min pappa. den andre tvillingen dog, Mannen länsar min pappas bankbok, Farmor har pengar, hennes företag går bra. Ett Domslut bevisar detta. Hennes bror kom hem ifrån Amerika stenrik och gifter sig med en mer än 30 år yngre kvinna, äktenskapet slutade med att farmors yngre man sedan tar hand broderns yngre fru. Ja de passade ju bättre ihop rent ålders mässigt. Min pappa flyttade ifrån sin odräglige styvfar och sin mamma till 2 ogifta mostrar. Så hans längtan i livet var att finna sin pappa och det lovade jag att göra. Jag kan förstå Christen inte många UNGA män som vill ha en kvinna som kan vara hans mamma. Trots allt är han min farfar och han har kommit att betyda mycket för mej, eftersom jag letat febrilt efter honom överallt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.