Gå til innhold
Arkivverket

[#34844] Söker min farfar Christe Bernhard Akkim Christoffersen född i Sortland

Gjest Lydia Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lydia Nilsson

Underbart, gift med vem? jag har börjat titta på bildhuggare för det var Almas fader och det kan det inte ha varit alltför många i Malmö. började på Internet. fann nåpgot intressant som jag ska titta vidare på i morgon. blev ned kopplad förbjuden åtgärd. Säger Godnatt till er alla så hörs vi i morgon. Kram Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydia - vet ikke hvem han var gift med.Det er helt riktig at Manford F. Butcher er 'ab' fra foreldrehjemmet i Pennsylvania i 1930. Manfred er nemlig registrert som salesman 'glass works' i New York i 1930. Altså er han i 1930 registrert to steder, men det ene stedet som 'ab' - absent - fraværende. Ugift.Alma M. Butcher er også registrert to steder i 1930 - i foreldrehjemmet som 'ab' og som ansatt som 'dietetian' ved Mercy Hospital i Altoona, Pennsylvania. Ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

1920-census, Spokane - Spokane - Washington.Chester Thomas, Head, 30 år gl., f. i Wash. med far f. i Pennsylvania og mor f. i Iowa. 'Plumber - own shop'.Constance, Wife, 29 år gl., imm. 1910, nat. 1914, f. i Sverige.Ralph, son, 2 år og 10 måneder gammel. f. i Wash.Anders Nordberg, brother in law, 27 (?) år gl., gift, imm. 1915, alien, f. i Sverige. 'Hand carving - own shop'.Christina Nordberg, mother in law, 75 år gl., imm. 1915, alien, f. i Sverige. I 1930 bor Chester og Constance med sønnen Ralph i Seattle, King, Washington. Chester var 23 år gl. da han giftet seg. Jobber som 'Plumber - Hardwarw Store'.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Trolig Chesters dødregistrering hos SSDI:Name: Chester ThomasSSN: 539-14-8269Last Residence: 99301 Pasco, Franklin,Washington, United States of AmericaBorn: 28 Dec 1890Died: May 1981State (Year) SSN issued: Washington (Before 1951 )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

I 1920-census for Spokane skrev jeg Anders Nordberg 27 år gammel, 'brother in law'. Dette var noe utydelig skrevet, men det skal nok være Anders Nordberg 77 år gammel og 'Father in law' - altså Christinas mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg ser at Anders P. Nordberg ankommer Ellis Island den 28. des. 1915. Han er 75 år gammel. Det er ikke så godt å lese alt som står i manifestet, men slik jeg tyder det så skal han til sin 'Son in Law' Mr. Kristen Kristoffersen, Wilton Hotell (?) 156th. Street, Spokane, Wash. Han har tidligere vært i USA, fra 1880 til 1883. Hans siste oppholdssted var Malmø og hans fødested Asmundtorp. Hans yrke tror jeg er 'Wood Carver'. (Altså var det treskjærer han var.) Han oppgir som 'Nearest relativ or friend': Friend Mr. Carl Wilkmark, (?) Sofielund, Sweden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej igen Arne! jag tog lite rast och smet ifrån med lite kaffe. Nyfikenheten på om det var någon som reser vidare med mej och farfar är alldeles för stor. Helt underbart, Jag kunde inte vänta till kvällen. Rasten är slut och jag har ett arbeta jag måste slutföra även om det är på hemmaplan. Men jag kommer snart tillbaka. Jag har läst alla mailen och så tänker jag. Oh, va bra då, här finns en son,han kan berätta för att läsa nästa mail, han dog 91. Ja men det är åndå underbart. Jag visste inget om min farfar i förra veckan, tack vare er alla gör jag världens resa, för att en dag stå vid hans grav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Hei Lydia! Jeg sniker meg med, sånn på fallrepet, håper der er plass til meg ombord ;-). Har bedt en amerikansk kontakt om hjelp på dine vegne, og han svarer slik: 'Hi Nina, I have ordered the death certs for both Christen and Alma from the City of San Francisco. Also, I have the San Francisco main public library searching for an obituary for each. A friend of mine who specializes in obituary searches is also looking and I have gone on line and have been searching the various cemeteries in this area to see if these people are on any index of burials. It will probably take a week or two before I know anything. Once I find their burial location, I may be able to get a RAOGK volunteer to photograph the graves and then forward them to you. Did your friend want me to pursue the possible nephew Manford Butcher? Talk with you soon, Mike'hilsen ninakarlshotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina Karlsson fr, Bergen Oj, det måste vara en ny Nina, Välkommen. Vet du vad jag gör Nina K. sitter och lipar 'GRÅTER'. Jag har läst ditt inlägg flera gånger, Det finns inga ord, jag bara lipar och visst är det plats till dej ombord. Jag måste lugna mina nerver, ni kan inte ana vad det är fantastiskt, jag torkar mina ögon för tårarna rinner på mina kinder. Det är inte bara prat utan allvar, jag vet inte riktigt hur jag ska kunna tacka alla som ställt upp men jag ska säkert klura ut något. Jag har verkligen innerligt letat efter min farfar, Jag vet inte varför han har kommit att betyda så mycket,( han är ju min farfar och kanske är det för att jag lovade min far att jag ska finna honom. Jag hade säkert aldrig funnit honom utan er alla mina vänner) Jo, nog kändes det nära Nina men jag var inte framme 'fallrepet' ..Nu är jag snart där. Vad väntan kommer att bli lång, Jag undrar om Ni förstår hur underbart det här är. Kramar till er alla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Det er akkurat dette som er artig med å hjelpe andre, når det betyr så mye!! Håper du kan få tak i skiftet som kanskje kan fortelle deg mer om arvingene etter din farfar. Ville det være utopi å tro at han kanskje etterlot seg ting som bilder, en familiebibel eller annet? Hans kone Alma hadde sikkert noen arvinger så dette kan bli spennede.For noen år tilbake hjalp jeg en dame med å finne sine røtter i Strömstad. Hennes bestemor utvandret i sin tid, og barnebarnet ble fortalt at de var 3 søsken. Nå viste det seg etterhvert at de var 10, og at flere utvandret. Til slutt viste det seg også at det fantes en uåpnet bankboks som ennå ikke var 'claimed' av noen. Dessverre mistet jeg kontakten, men har mang en gang lurt på hva bankboksen inneholdt! Håper du treffer blink og er heldigere enn jeg så langt har vært i min søken etter oldefar...som også stakk av fra sine små, se Lenke og tema 11447 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

hej Nina M.Jag ska gå in och läse på din lenk lite mer sedan,måste bara få lite mat i magen så jag tittade bara lite hastigt. Det var spännande detta du berättar om bankboken osv, När jag flyttade till Bryssel för många år sedan skulle jag köpa lite med från Sverige som inte fanns där, Vid kassan på golvet fann jag ett kuvert med nästan 10.000kr. Lämnade detta till kassörska det fanns ett papper i kuvetet med bilreg nr. Jag lämnad mitt namn och tel nr. på kvällen ringer en dam och säger. Hej du, det var jag som var så slarvig, men tack iallafall, sedan lade hon på.14 dagar senare flyttar jag och har inte fått ett ordentligt tack. På sv. klubben berättade jag detta en gång, någon sa; Det var väl kassörskan som ringde. Det hade jag inte ens fantiserat om. Detta är inte detsamma, men NYFIKENHETEN vad fanns på boken. Själv kan jag fundera på. Var det kassörskan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

hej alla min vänner! Ni som vill kan väl skicka namn med bostads adrees till min E-mail 20063@telia.com så ska jag skicka ett 'julkort' målat av konstnärinnan Lydia NIlsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

PÅ denne siden Lenke kan du lese litt om gamle bygninger i San Fransisco. dersom du søker på 'Eddy' vil du finne frem til steder i den gaten hvor din farfar bodde og kanskje danne deg et inntrykk av hva slags omgivelser han bodde i.Sender deg pr. mail en kopi av telefonboken for San Fransisco 1933, det skal vel mye til om det ikke er din farfar C B Christopherson som du finner. Se rad 2 på øverste halvdel. 'Graystone O'Farell ...', lurer på om Graystone er et hotell som lå i O'Farrel street. er ikke sikker , men du kan søke litt på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina M.N Har fått ett inlägg 61 från Jon Torp, Han är någon slag uthyrare när han är 55 år på 892 Eddy street- district 303 i San Francisco omkring år 1929. Så kanske han har hotell. Ska gå in och läsa, det blir bara roligare och roligare måste jag säga. Helt underbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Graystone O´Farrel, är det så, då kan jag se mej själv när jag kliver in över tröskeln till detta ev. hotell. Oh, det blir ännu mer magstarkt. vad det än är vill jag vandra i hans fotspår. Detta kunde jag bara inte drömma honom. Kanske på sin höjd någon gång få veta var han fanns. ps.Jag har printat ut katalogsidan. Vilken fantastisk resa detta kommer att bli, ja den har ju redan börjat egentligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Jeg har en annen kopi, om en noe dårligere kvalitet, av 1930, men den har jeg hjemme så du får vente noen timer!Hva tror du selv om ' C B Christopherson' som jeg fant i telefonkatalogen for 1933?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

hej Nina m. jag tror eller är övertygad om att det är han. det är han. Finns väl inte många som skulle heta just CB Christophersson. Han har tydligen alltid användt sig av sin initialer i sina andra namn. Fotot som jag har av honom står också hans andra namn. I telekatalogen i Malmö likaså. På visitkortet med farmors namn Jenny som hon kallade sig. inte många visste att hon hette Johanna inte jag heller förran jag började forska. tom min far sa Jenny, Min i alla fall där står Jenny och Bernhard I inlägg 35 som du Nina gjort när han gifter sig står mother .. Hans moder La..Benja. Hon heter Laura Benjaminsdotter. Jo jag är nog övertygad om att det är han. Just därför att han alltid användt sina andra namn som initialer, Det verkar som att det är ett känne tecken för just honom. Atkins som står i inlägg 35. Han heter AKKIM. Jag var inne och skulle se på lenken du skickade mej, Behöver nog hjälp av någon hemma. Jag hittar inte kvartereb där. Men skam den som ger sig. Annars kommer sonen hem På Måndag han bor annars på Malta, Han är en hejsare på datorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Din far ble født i 1901 så jeg antar at du er født før 1955? Har du isåfall tenkt på at din farfar var i live når du vokste opp? Rart å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.