Gå til innhold
Arkivverket

[#34844] Söker min farfar Christe Bernhard Akkim Christoffersen född i Sortland

Gjest Lydia Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lydia Nilsson

Kom att tänka på en sak till Nina. Var inne på nätet och det finns ett hotell med namnet Graystone, fick samtidigt en känsla av att Graystone är något mer. område eller stadsdel. Men uthyrare var han. Men om man har ett hotell, kanske man kallar sig hotellägare. Ja det kommer kanske fram. Han kanske hjälpte till arbetade på hotellet. Intressant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Jeg er litt usikker på Graystone selv og vil vel heller tro at det var et område, men hvem vet. På denne linken finner du et kart med både Eddy street og O*farrell street. Som du ser var det kort avstand Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei. Som innfødt Vesteråling har jeg fulgt dette temaet med stor interesse. Nå har jeg klart å finne foreldrene hans i Sortland bygdebok etter at du oppga morens navn. Din farfar er født på gården Ånstad i Sortland. Han var tydeligvis tvilling, da det er oppgitt en bror Lauritz Koldevin også f. 1874 men han døde samme året, det samme gjorde mora (kanskje i forbindelse med fødselen?). Kristen er oppført reist til Bergen 1896. Han var oppfostrer hos onkel til mora som også var fra Holand. Det er mulig å følge forfedrene bakover ved hjelp av boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Pål! Det är fantastiskt att så många följer mej med på min resa. Jo jag vet att han är född i Sortland. Borgos som skrivet en bygdebok om Gården Ånsta som nyligen kommitut, och med felaktig uppgift fr. mej att han flyttar till Paris i Frankrikesom det står i utflyttnings längden. jo han var tvilling liksom min far. Båda misste sin tvillingbroder. Nytt för mej som jag letat efter är, när reste Christen till Bergen, så det var fint att få veta. Min far sa alltid att han kom fr. Bergen, och det visitkort som jag har med deras namn står också Bergen. Hans mor dör i barnsäng och fadern på Lofotsfiske. Har hört 2 olika versioner om hur han dör. Men det är tydligen på sjön i båda fallen. Han växte upp hos släkt på Holand men nämns inte i den bygdebok. Han blev arvtagare till ½ Gården Ånstad och jag har fått ett skifte men kan tyvärr inte läsa det. Jag kan inte se att Kristen sålt Gården men däremot att två Onklar skött den. Skulle också vara intressant att veta hur det förhåller sig, Jag har fått papper på släkt tillbaka till 1700 minst av Borgås. MKristenen inte vad som hänt efter komfirmationen. Det gläder mej att ha fått veta att han reste till Bergen och när han reste, jag anade att han varit i Bergen men inte när. Har försökt att leta efter honom i Bergen men det var svårt när jag inte visste när han reste. Tack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Det skulle naturligtvis också glädja mej att få kontakt med släkt till Christen Bernhard Akkim. fr, Sortland Jag har haft en kontakt Stein Lagesen. Men Christen har väl många andra släktningar. Skulle vara roligt att höra om det finns någon som kan berätta något om Christen och hans liv i Sortland ifall det är någon som ser inlägget här. Åter i gen helt underbart, jag vet att ni är många som är med på min resa. kramar till er alla. alla små smultron är välkomna. Byggdeboken ska jag köpa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina. Jo,visst jag har tänkt på att när min farfar dog var jag sju år, visst har jag funderat på om han kände till att jag fanns. Vad visste Christen om sin egen son? Brydde han sig? Var det farmor som kanske bröt kontakten när hon gifte om sig med den 'hemska' karlen Jag har halvsyskon som är lika gamla som mamma. en levande halv syster. Men hon vet inget om Christen Bara att han var Norrman ifrån Bergen. min mamma lever men hon vet inte heller något. Det var när jag frågade min pappa och började släktforska som han lättade på sitt hjärta. Han levde hela tiden med att Jag skulle hitta honom. Han kanske inte tänkte på att han var död redan då. Kanske det inte gjorde så mycket att han var död, bara han fick veta var han tog vägen. Varje gång vi träffades fick jag säga; nej jag har inte hittat honom och se hans ansikts utryck. Det var så sorgligt att alltid säga, men det finns fler ställen att leta på, Han levde på hoppet och när han dog, Ja, jag hade inte lyckats hitta honom, så på något sätt har det blivit att jag aldrig gett upp. Måste hitta honom det lovade jag min far. Att han sedan levde när jag föddes är ju bara possitivt, jag hade en farfar i alla fall när jag var liten. Jag fick inte gå på hans begravning men kanske kommer 50 år senare, Ja, om ni visste vad det cirkulerar många tankar i huvudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

En ting som opptar meg veldig er de 2 barna som Alma skulle ha. De kunne godt være felles. Foreslår at du sjekker fødselsbøkene i Malmø, men for alt du vet kunne turen til Paris/Bremen være en flukt, ble barna , tvillinger???, født i Paris, Bremen ....annet sted og satt bort? Satt bort for at de senere skulle hentes? Her er det mange spørsmål å ta fatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Min far och hans tvillingbroder är födda i Malmö 1901.Det är helt klart med dessa böcker och även sköterskan som förlöste barnen.. men vad betyder : fälles. är det syskon. Ja som jag ser det blir Almas barn och Christens barn halvsyskon Almas barn ska jag ta tag i. Den ena lästa jag om på ett inlägg,,det var ett ev. barn till Alma. Gustav som är 9 år 1910 då han reser till Amerika med sin (ev. mormor.) Almas moder och Almas yngre syster. 1896 reser Alma till Amerika är borta 5 år. Sedan har hon varit gravid i 9 mån. och det måste hon i så fall ha varit i Amerika. eftersom hon är borta i fem år. men kommer hem 1901 Gustav föddes i Stockholm.. Svårt att få ihop det. Jag ska ringa en vän i Malmö och be henne titta i böckerna om Almas barn, Almas barn lever inte men det kan ju finnas barnbarn som kanske har något att berätta. jag gick in bara på nätet för att se om jag kunde hitta en bildhuggare Anders Persson Nordberg, det fanns kanske inte så många bildhuggare på den tiden. Jag ska lita vidare. Fånga alla strån. Men Almas barn är verkligen intressanta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Må bare ta med denne linken. Her er et kart hvor du samtidig kan vandre gatelangs og få opp bilder fra stedet. Som du ser finnes både Eddy street og O'Farrell street der. Lenke . Det er bare å bevege lupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Något som jag inte ens i min vildaste fantasi kunde drömma om. Min resa med farfar började redan för mer än 15 år sedan. Jag hade packat min väska, gett mej av till stationen. Där har jag sedan stått på en perrong i mer än 15 år för jag visste inte på vilket tåg jag skulle kliva på. Jag ville finna farfars grav. Efter alla dessa år på stationen var det en Norsk Ängel vid namn Gry som sa; Gå till Digitalarkivet och fråga. Jag tog väskan med mej och gick. I väskan hade jag bara ett foto av min farfar med hamns namn på baksidan och lite lösa papper på varifrån han kom. Fotot tog jag upp och la det närmast mitt hjärta. Resten hällde jag ut på bordet, med en stor fråga. Var tog han vägen?. Genast började alla hjälpsamma änglar ta hand om mej. Nu har resan börjat. De här vänliga änglarna har satt mej på rätt tåg och farfars foto bär jag fortfarande närmast mitt hjärta. Det var fotot som farfar en gång gav till farmor.I Väskan hjälper mina änglar till att packa ner det jag behöver, när jag ska stiga av tåget och byta för att ta flyget till San francisco. För att inte komma vilsen igen har jag fått en karta med förstoringsglas av Ängeln Nina M. och nu springer jag där fram och tillbaka på gatorna för att leta efter nr 1260 men hittar inte gatu numren, men vad gör ju det. Jag knallar runt i hans fotspår, Fantastiskt ..jag hittar säkert 1260. Då ska jag ställa mej utanför dörren och ta tag i handtaget på dörren. Vet ni mina änglar. 'Själen' sitter i dörrhandtaget på huset om man inte bytt ut den förstås. Finns 1260 O´Farrel kvar? Jag ska vandra vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Du beskriver det hele så vakkert. Jeg vil anta at mye av de gamle bygningene er borte i mer sentrale strøk. Kan du søke på nr? Hvis ikke vil bildene sikkert vise hoteller etc. Kan du lese navnet så kan du søke deg frem til adressen via Google slik at du vet om du vandrer i riktig retning på kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej alla min vänner! Ni har varit så fantastiska alla, Jag har printat ut allt material och ska sätta mej ner och gå igenom allt efter jul. Efter helgerna ska jag resa ner till Malmö och ta tag i Ev. barn till Alma. Har redan skickat ner uppgifterna om Alma till en släkting. Det känns som om det är lite bråttom, ifall Alma skulle ha barnbarn kan de vara som mina halvsyskon närmre 75-80 år. Har jag lite tur lever de fortfarande. För varje led bakåt försvinner mycket, kanske allt.Så väntar jag med spänning på vad Nina Karlsson hittar.Kanske även släktingar...kanske foton Vem var farfar. Kan man hitta någon som kan berätta? Berättade han någonsin om sin son i Sveige? Frågorna är många. Ett jättestort tack till er alla och jag önskar er en lika fin jul som ni givit till mej. Alla papper har jag printet ut och lagt till- sammans med farfars foto. Jag tar fortfarande emot alla upplysningar med värme om farfar eller släktingar till honom som jag kan ha med mej i väskan på resan. Allt är av intresse, en del vet jag. Men mycket, vet jag minnst av. Jag går fortfarande på gatan O´farrel street, med förstorings glaset, smakar lite på namnet och nästan luktar på teglet på huväggarna. Så fantastiskt, och det bästa, Jag ska ta fram min julklapp på julafton och nu har jag något att berätta för mina barn. Ni är bara så helt fantastiskt underbara alla och nu väntar jag med spänning på det jag ska lägga överst i väskan och det är graven. Önskar er en Fridfull Jul och ett Gott Nytt År

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Klarer ikke helt å slippe denne jeg.... Hos Ancestry fant jeg et slektstre som inneholder Finley Butcher/Paulina Nordgren Butcher og deres datter Alma. Vedkommende vil gjerne ha kontakt med andre som måtte forske på disse personene. Tenk om du kunne treffe noen som kunne gi deg et lite halmstrå som ville føre deg videre på veienHun heter Phyllis Ewer og har adressephyllisewer@hotmail.comTreet er opdatert den 5. desember i år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina M.N Oj, nu kittlar det än mer...Paulina Nordgren...Nordgren är inte så vanligt namn...Jag är född Nordgren...Den mannen som farmor gifte sig med hette Nordgren och min far får hans efternamn namn. Tack Nina..jag ska genast ta tag i halmstrået...Oj oj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej på dej Arne! Hanna Paulina Nordberg..Så bra att ni håller reda på varandra och mej..Anders Nordberg-Persson var fadern. Borde jag själv ha förstått. Men jag blev så glad så tankarna bara fladdrade iväg. Ett Halmstrå yes yes tänkte jag. Härligt att ni fortfarande finns med mej. Nu ska jag ta kontakten med inlägget Nina M. sände mej. Oj, jag blir knäsvag och får hjärtklappning. ps. Jag kände mej lite ensam och vilsen utan er, tack för att ni finns. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Tack Nina, jag har skickat ett mail till phyllis Jag måste bara skriva och berätta. När jag skriver till denna Phyllis och berättar....släktförhållande osv. avslutar med, att min pappa har saknat....precis då faller en röd kula i form av ett hjärta av julgranen och ner på golvet. Jag tror inte på spöken, men jag fick en underlig känsla .Ps. Granen har varit klädd sedan i söndags för att sonen som annars bor på Malta skulle känna att det var Jul.ds Så nu väntar jag med spänning och det är knappt man kan hålla nervtrådarna stilla. I morgon är det Lille Julafton det säger vi som är födda i Skåne. Vi firar det lika mycket som en vanlig julafton fast utan paket. Så God lille jul på er alla mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk for julekortet!Oj oj, beklager at jeg skrev feil navn, men du skjønte det.Det er jo å håpe at denne Phyllis kanskje kjenner noen som kjenner noen som ....... Uansett kanskje du kan få med deg noen små historier på veien i søken etter din farfars evetuelle eterkommere. Jeg synes selv det er spennende å følge med i utviklingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina M Phyllis Ewer, skrev till henne, beräöttade en kort historia om släktförhållanden, fick svar som föjer... I don´t know anything about the Nordbergs. i am related to the Butchers. Is Finley Manford Butcher the person that married Puline? I have never known Pauline´s maiden name. Finley was a railroad detectives according to my family´s story. Finley and pauline lived in Pittsburg when his mother died in 1811. It is hard to find people in the US unless you know where they live. Lycka till! Skrev och frågade om hon kunde hjälpa till med att finna någon släkting som kanske hade något att berätta om min farfar. Berättad om släktförhållandet. Hade hoppats på ett mer possitivt svar. Så nära, kanske så många som hade haft något att berätta, det känns som jag är dessa människor så nära. SNART! Phyllis kanske inte ville känna någon som känner någon som bor och vet att det finns en släkting en vän som vet en del om min farfar. Phyllis är en liten buske med många söta frukter, jag trodde på den frukten men hon skriver 1811. Kan ju vara tryckfel... Får fundera hur jag kan gå vidare med henne... önskar er alla en god fortsättning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Nej snälla Nina, ge upp det har jag aldrig gjort. Stod 15 år på en tågstation, nu sitter jag på tåget och tänker inte stiga av än. Men Visst ..en liten insats av Pyllis...så kanske jag kunde hoppat av tåget lite tidigare och ta flyget. Men å andra sidan så har jag så trevligt med er alla i min tågvagn - -Julgåvan, jo den kommer väl till pass..på resan. Jag fått en sådan helt otrolig fin kamera. Gäller bara att lära sig hur den fungerar och att få in rätt sladd på rätt plats i datorn också, men det ska nog gå ..'med lite övning'.. Får lära mej den ordentligt innan jag ska hoppa av tåget och ta flyget till San Francisco. På julaftonen berättade jag för mina barn om alla mina änglar. De satt tysta och lyssnade och tyckte det är så fantastiskt. Du kanske ska skriva och illustrera en bok om 'Änglarna' sa dottern. resan med Änglarna fyllde jag i. Jag tror inte det är många som gjort en resa och suttit i en tågvagn fullt med änglar. Ni är bara så helt underbara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Alma Nordberg hadde jo to søsken til. Kanskje du skal prøve å finne ut hvor de tok veien? Anna Lovisa f. 1876 og Frans Josef f.1878. Jeg vil tro at denne anders Nordberg også er over i 1894. Han reiser da alene fra Göteborg til Chicago, Ill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.