Gå til innhold
Arkivverket

[#34844] Söker min farfar Christe Bernhard Akkim Christoffersen född i Sortland

Gjest Lydia Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lydia Nilsson

Jag finner inget Order Record,,jag hamnar på death certificate, skriver in hans namn trycker på search. Det finns inget order R.Hans namn kommer upp. där kan man trycka på death.osv. till vänster men inget till höger.men där finns inget att beställa. Jag letar efter order record. det måste vara fel på mej. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Det er nok ingen feil med deg!OK, vi forsöker steg for steg:1) Gå til siden: http://vitals.rootsweb.com/ca/death/search.cgi2) Skriv: Christopherson i feltet for 'Surname'.NB! Ikke i sökefeltene under 'Discover interesting facts about your family:' hvor feltene heter First Name & Last Name, men litt lenger ned hvor de heter Surname & Given Name.3) Skriv: Christen i feltet for 'Given Name'.4) Klikk 'search' knappenDu får da en side med sökeresultat hvor det står bla at hans 'Middle Name' er BERNHARD, 'Birth Date' er 08/16/1874, 'Birth Place' er REST (OTHER), 'Death Place' er SAN FRANCISCO(38), og så følger 'Residence', 'Death Date', 'SSN', 'Age', 'Post-ems' og helt til sist 'Order Record'5) Klikk handlevognen under 'Order Record' og bestillingen starter.Fungerer det ikke nå heller?Lykke til! mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å lese at du har kommet så langt Lydia!! Vi får håpe Johan I. Borgos leser disse innleggene og kanskje nevner 'endringene' vedr. Kristen B. Kristoffersen når neste bygdebok fra Sortland kommer ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Tack per Harald, Jag skrev i det övre fältet, hamnade på en helt annan sida men provade i det undre fältet också fast där kastade jag om för och efternamn. hamnade på samma sida igen, Nu blev det rätt. Stort Tack.. Mvh LydiaAng, släktboken som precis har utkommit med en felaktig uppgift, Min farfar reste inte till Frankrike-Paris utan till USA. Ingen I Sortland visste vart han tog vägen men många hjälpsamma människor har tagit reda på var han fanns. Äntligen! fast nu känns det som resan bara börjat. helt underbart. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har studert på hva som står i manifestet for Alma, og det beste jeg kan få ut av det er at hun skal til sin søster Mrs. Butcher, Sewicly, Pennsylvania.Dette blir jo ganske så hypotetisk, men jeg finner i 1930 i Ingram, Allegheny, PA en Pauline Butcher, 55 år gammel, immigrerte i 1897. Er det mulig at dette kan være Almas søster? Hennes eldste datter heter Alma M. Denne Pauline er gift med Finley M. Butcher, 59 år gammel og f. i Indiana. Han var 29 år da han giftet seg. De har barna Alma M., 27 år gl., f. i PA, - Manford F., 23 år gl., f. i PA og Virginia M., f. i PA.Jeg lurer noe på en innførsel her. Etter navnet Alma og Manford er det skrevet ab. Kan det stå for 'adopted'? Er det så mulig at dette er barna til Alma Christopherson? Jeg har vel ikke stor tro på dette selv, men tar det med. I 1910 står det at Pauline har født 2 barn og da bor Alma og Manford hos henne og hennes mann. Men jeg stusser som sagt over denne innførselen ab i 1930-tellingen. Kanskje Nina kan se på dette?Dette innlegget må du ikke legge for mye vekt på, Lydia. Det blir for usikkert, det hele.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg har bladet litt i tellingene og funnet et ektepar hvor det også er skrevet ab like etter navnet, så da kan vi bare glemme at dette skulle ha noe med adopsjon å gjøre. Men jeg aner fremdeles ikke hva det kan stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Arne! Alma reste 5 gånger tidigare innan hon reser med Christen och första gången var 23 mars 1896. När gör hon de andra resorna och har hon ev. Christen med sig tidigare. Det är många frågor och var finns de där barnen till Alma. Levde barnen i Amerika? det är intressant det du har fått fram.Tiden går och det är nu levande som kan berätta. Finns det något ställe precis som här i Digitalarkivet fast i Amerika som man kan skicka en efterlysning.' Någon som känner till dessa två?' bara en tanke. Kanske ska man ha särskillda program till det. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

hej Arne åter till Alma. Den ev. systern är då ett år äldre och det är väl inte helt osannolikt att Alma reser och besöker sin syster. Ja man blir riktigt nyfiken. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Du har utvilsomt rett når det gjelder Almas reisemål Arne. Ved nærmere studier av manifestet ser jeg at det er oppgitt som 'sister Mrs. Butcher, Sewickly, Pa'. Stedsnavnet er skrevet litt feil, riktig skrivemåte er Sewickley og ligger i Allegheny Co i Pennsylvania. Sewickley ligger 12 miles (snaue to mil) vest/nordvest for Pittsburgh langs Ohio river.Teorien om de bortadopteret barna synes jeg har mye for seg. Alma kan ha fått disse under sitt første opphold i Amerika. I så fall må disse barna være født utenfor ekteskapet, siden ekteskapet med Christen var det første (noe som også stemmer med manifestet, hun er 'singel' i 1903). I en slik situasjon ville det ha vært naturlig å 'sette bort' barna, da gjerne til et familiemedlem. Benevnelsen 'ab' etter barnas navn ville jeg tro betydde absent, altså fraværende. De var jo tross alt godt voksne, men hadde antagelig ikke flyttet ordentlig hjemmefra ennå. Men det forhindrer jo ikke at de kunne være Almas kjødelig barn. Christen skal også til Sewickley i Pennsylvania, men hva vennen hans heter er litt vanskelig å se. Christen og Alma giftet seg i New York bare litt over en måned etter at de ankom byen, så deres videre reise må ha foregått sammen. Ellers skal Christens yrke muligens være 'merch', trolig merchant. Yrket til Alma er oppført som 'none'.Du må ha misforstått dette med Almas tidligere opphold i Amerika Lydia. Hun reiste ikke dit 5 ganger, men hun oppholdt seg der i 5 år fra 1896. Men Christen reiste for første gang i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Dette gikk visst litt fort. Barna til Finley og Pauline Butcher var hhv 23 og 27 år i 1930. Så hvis de var Almas kjødelige barn, må det ha vært Christen som var faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!Spennende sak dette!Så vidt jeg kan se er det ingen som har skrevet om 'hovedpersonene' i census 1930:Jeg finner dem i San Francisco i 892 Eddy Street - district 303.Christen B. Christopherson - head - leier husvære - 55 år - ble gift som 29 åring - født i Norge - innvandret 1902 - er ikke naturalisert, men har levert papirene - han er 'Proprietor, Lodging home'.Alma Christopherson - wife - 55 år - gift som 29 åring - født i Sverige - innvadringsår 'Unknown' - ikke naturalisert. - yrke: 'none'.Ingen flere nevnt i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Her er noko anna som visst heller ikkje er funne :-)MANFORD BUTCHER f.19 Dec 1906 d.Jul 1968 94063 (Redwood City, San Mateo, CA) (none specified) 190-10-6135 PennsylvaniaHan vart altså registrert i PA, men døydde i California.Kanskje det hadde vore ein ide å finna meir ut om dette?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hejsan och Välkommen Jon! Intressant och jätte härligt att resa med min farfar. Får jag fråga: Proprietor, Lodging home. Vad gör han? Uthyrning. värdshus värd eller vad, hur översätter man detta. Troligtvis har min farfar inga fler barn. Han kan inte ha invandrat 1902 för då var han i Sverige. Men det är klart han kan ju ha varit där och rest tillbaka, för han reser tillsammans med Alma 1903 sin blivande fru, För att finna några nu levande som känner till dessa två. så är det för mej att finna dödsregistreringen för Christen, jag har fått två förslag. måste bara se till vilken stat San Francisco tillhör och då kunde jag beställa en döds attest. Är det samma attest som Arne menar, dit man skriver och det kostar inget San francisco Newspapers public Library... Menar ni samma sak, att jag kanske kan se vilka som är ev släktningar. dödsboet måste ju ha något skrivet, Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej och välkommen Marianne! Det är helt underbart att det är så många som engagerar sig i min farfar. Manfred är kanske barn till Pauline, har Manfred barn tro? Då kanske de lever. alla halmstrån är välkomna Jag ska resa även i verkligheten, men det hade varit intressant att kanske få veta vem var min farfar genom att ev. hitta nulevande, Kram till er alla Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

År og alder må du ta med en klype salt ..... Jeg har ennå ikke funnet cd'ene mine som kan avsløre hvor Alma kom fra og om hun fødte barn på hjemstedet ....... og hvem som var faren til barna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Det er garantert Almas søster som er funnet. Her er vielsen til Finley og Pauline LenkeSelv om det står Hanna Pauline her så er det vanlig i Sverige at det første navnet ikke blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

Det at Finley heter Manford til mellomnavn ulelukker vel at Alma og Manford skulle være barn av Alma NordbergSe lenken i forrige innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

FS IGI:-----Finley Manford ButcherBirth: Stanford,SudiaraFather: Elah Butcher FamilyMother: Elvira GivensMarriages: Spouse: Hanna Pauline NordbergMarriage: 04 APR 1901 Manhattan, New York, New York-----Hanna Pauline NordbergBirth: , , SwedenFather: A.P. Nordberg FamilyMother: Christina LarsonMarriages: Spouse: Finley Manford Butcher FamilyMarriage: 04 APR 1901 Manhattan, New York, New York-----Så dette var nok søsteren til Alma!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Godkväll Nina roligt att ha med dej på min farfars resa. Det är bara så otroligt fantastiskt. Jag sitter som fastklistrad vid datorn. Almas syster med stor säkerhet.; då är det väl hennes egna barn som hittats. Kanske har dessa 2 barn också barn? Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

I Malmø, Sødra Sveriges demografiska databas, fant jeg en Anders Persson Nordberg. I 1872 var han gift, husker ikke med hvem, og fikk en datter i Malmø som het Hanna Paulina. Alma var ikke nødvendigvis fra Malmø. Var faren gift 2 ganger? Fikk han en datter til som het Hanna Paulina med Christina Larsson .....etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Tack Oddrun, ni är helt underbara. Jag har letat efter min farfar i 15 år, Så ni förstår, det här är bara helt osannolikt att ni vill resa med min farfar. Jag har en dotter som är på Resa i Thailand sittande på en elefantrygg men vad är en elefantrygg mot min 'IKEA' pall framför datorn och resan ni tagit mej på. Bouppteckningen efter min farfar, jag frågade tidigare; Newspaper magazines center 'obituaries'...dit man kan skriva fr. Arne, är det samma som länken fr. Gunnar Hauger och Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg fant endelig 1890 cd'n. Har så langt ikke sett igjennom alt, men finner den Anders Persson Nordberg jeg nevnte interessant. Christina Larsson som er oppgitt som mor til både Hanna Pailine og Alma er jeg faktisk noe usikker på. Sikkert en logisk forklaring på det hele, men jeg vil anta at det er denne familien du er på jakt etter:Anders Nordberg Persson f. 1841, bildhuggareKerstin Nilsson f. 1843Hanna Paulina f. 1872Alma Sofia f. 1874Anna Lovisa f. 1876Frans Josef f.1878Constanse Rosalina f. 1885 Alle barna er født i Malmø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina AP Nordberg stämmer bra med fadern modern ska heta Christina Larsson. När det gäller Alma står samma föräldrar.Nordberg som fadern och Christine 'med e' Larsson info. när de gifter sig. mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.