Gå til innhold
Arkivverket

[#34844] Söker min farfar Christe Bernhard Akkim Christoffersen född i Sortland

Gjest Lydia Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina M. Hade just lagt in en efterlysning på Anbytarforum i Skåne när jag läste ditt inlegg...Vi tänkte på samma sak.. Anders Nordberg är fadern..hittar du honom på någon skiva? Vilken? Ska resa ner till skåne om ett tag och sätta mej på arkivet också om jag inte får napp på Anbytarforum i Skåne.. Har dessutom skickat ner info till en släkting om Anders Nordberg och barnen. All info välkomnas sa jag åt henne, hon har hjälpt mej tidigare. Har försökt leta på nätet efter små risgryn som kunde ge mej ett litet frö efter Tänkvärda släktingar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Har du sjekket hos www.genline.se ? De har en del liggende på nett for Malmø, bla. fødte,utflyttede m.fl. Du behøver ikke vente så lenge ..... er det en mulighet for at Alma kan ha flyttet med 2 barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Karlsen

Hei Lydia, takk for vakkert julekort! Fikk svar fra Mike Keller i dag. Han skriver: 'I will be sending you a package of research I have acquired for the two individuals you asked me to look into: Christen Bernhardt Christopherson and Alma Sophia Christopherson, as well as for Manford Butcher. For Christen and Alma, I have gotten funeral notices, death certificates, obituaries, and confirmed their exact burial location in a San Francisco Bay area cemetery. I have also found the location of burial for Manford as well as got a photograph of his gravesite. I have asked a volunteer to photograph the common gravesite for Christen and Alma and should have that soon. As soon as I have received the photo(s), I will send everything to you to give to your friend. Expect this all in the next week or so. Please let me know if there is anything else that I can do for you.'Har bedt Mike om å sende materialet direkte til deg, og han har bekreftet at han vil gjøre det. Om du sender meg en e-post på 'ninakarls@hotmail.com' skal du få hans e-postadresse også, så du kan takke ham direkte når den tid kommer. 'Julkram' fra Nina i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina i Bergen! Om du visste vad spänningen är på topp. Jag väntar med näsan i brevlådan. Bergen där bodde farfar ett tag innan han kom till Sverige och Malmö..Bergen står det på visitkortet med farmors och hans namn. Varför trycker man ett visitkort med bådas namn och ett datum 1900 24-11 med en guldkant runt kortet..I Malmö säger man att de kan tyda på att de förlovade sig. Tror du det också? Senare tar de ut hinderslöshets- intyg... Men då möter han den stora kärleken Alma och kan inte gifta sig med farmor. eller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina M. Det har varit total kaos i datorn.... Mitt pass word fungerade inte längre. Gör inte sån´t du inte begriper sa sonen. Vad har du gjort? fortsätter han. Det du brukar säga att man ska våga göra..tryckt på knapparna, säger jag till sonen och känner att jag står på en 5 årings nivå som ska börja förskolan. Du har haft datorer i många år säger sonen och står i lekskolan fortfarnde fyller jag i. Sonen ringer en support och knappar på datorn och vips har jag ett nytt password. Nu vet du hur man gör säger han..Ärligt talat det gick så fort. jag fattade inget. Gissa om jag var knäckt trodde att jag tappat bort er alla. Så Nina, jag tryckte på lenken .. det var en toppen bra sida. Jag har inte den skivan och vad jag förstod är den inte komplett heller med alla församlingar... Sedan tryckte jag på ...sedan kom jag inte in mitt password fungerade inte..Oj, det ser ut som om jag får ta den långa vägen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Genline er en betaltjeneste hvor du får bilde av den enkelte kirkebok rett inn på skjermen.Bøkene er scannet. Du søker mao selv slik du også kan gjøre på mikrokort/-film. Du betaler via nettet med visa e.l. Så du at en av bøkene var for 'Polisen i Malmö'? Kanskje du finner Christen og Alma der. Vet ikke om de måtte innhente noe inntyg, og måtte de det så vil det nok også stå oppført om de hadde barn eller spesielle kjennetegn som f.eks. gravid ......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej allihop! I morgon far jag ner till Mamlö för att leta efter barnen till Alma och kanske någon annan som kan berätta om min farfar. Känns lite bråttom..Har Almas barn fått barn är de ganska så till åren nu 75-80 år... Jag tänkte börja leta i adress katalogen. den som motsvarar telefon katalogen. Tidpunkten före Alma for iväg med farfar, För att se var Almas förädrar bodde. Då vet jag på vilken församling jag ska söka... Finns det någon bättre väg?...Kanske också se om Alma bodde för sig själv. I Malmö finns ju som sagt en uppsjö av församlingar. Det ska bli riktigt spännande. Kanske hittar jag ett barnbarn i Malmö om jag har tur.Önskar er en riktigt God fortsättning på det nya året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Tack Nina M...Jag ska kolla polisregitret också. Har gjort detta tidigare när det gällde farfar. Utan att finna honom. Sedan väntar jag naturligtvis med spänning på pappren fr. San Francisco för att se om det finns några släktingar. Skulle vara helt underbart att finna någon som vet något. Kanske någon som har något som har varit farfars. Jag har 2 saker som varit hans, Ett Foto av honom själv som han gav till Farmor.. Kanske är det han själv som skrivit sitt namn på baksidan. Jag tror inte min farmor skulle skrivit . Chr. B. Christofersen för precis Så här stod det även i gatukatalogen. Jag tror det är mer rimligt att hon skulle skrivit hela hans förnamn i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg klikket på neste i forbindelse med at Alma reiste til USA og da var der en dame Elise Christophersen som reiste (se nr.18) til New York. Kan det ha noe med familien å gjøre? Hun er 23 år.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hejsan Birger! Det var ju en intressant tanke. och jag har inte sett någon släkt till Farfar med det namnet. Farfar hade ingen syskon i livet, inga föräldrar. Jag vet att historikern Borgos fr. Sortland följer vad vi skriver..Kanske han vet om det finns en släkting med det namnet på farfars sida. alla tankar är välkomna mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej igen på er alla! Idag far jag till Skåne och med mej i bagaget har jag fått lite info på telefon. Hade Kontaktat min Halvbroders dotter Annki. Min faders son i första äktenskapet. Far och son fick barn samtidigt. Det skiljer tre veckor på oss. Vi är mer som systrar än att jag som blev faster redan när jag var tre veckor gammal. Jag har involverat henne tidigare i mitt sökande. Fick uppläst hastigt på telefonen nu innan jag far ner. Lille Gustaf..Gutaf Nordberg dog i Stockholm Solna 1970, han föddes i Finland. Det var han som följde med Almas moder och Konstance till USA. Vi pratade om att han kunde vara en ev. son till Alma. Hans Föräldrar vet jag ej ännu. Sedan Inlägg 74 om Bilhuggare Anders Persson Nordberg med fru och barn är funna.. systern till Alma..Anna Lovisa gift, dör i Veberöd 1955. Världen kan vara liten, för där bor Annki. Ska bli intressant möte med Malmö nu får jag gå, tiden är knapp..barnbarnen är till åren. Jo, det var en sak till. Jag la in ett släkt träd..vet inte hur jag lyckades med det, men det fastnade i alla fall på skärmen. Sedan kunde man trycka på ett löv för att se om det matchade något. Bingo kanske ...Anna Nordberg...kom upp...hinner inte kolla mer missar tåget...(Tar inte bilen)Vi ses igen mina vänner..Hittar ni något får ni gärna skriva en rad eller två Kram Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Kan dette være den siste av søsknene?New York County Supreme Court NaturalizationPetition Index, 1907-24 Recordabout Frans NordbergName: Frans NordbergAddress: 241 Lenox Ave.Date: 23 Dec 1921Volume #: 545Page #: 58-----Index to Declaration of Intent forNaturalization: New York County, 1907-1924 Recordabout Frans NordbergName: Frans NordbergDeclarationVolume: 475DeclarationPage: ??-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej har just återvänt. Har inte så mycket med mej.Satt en hel dag på arkivet i Malmö och letade efter Fam. Nordberg. Började att följa Nordberg för att se om det finns ev. barn till Alma. Alma kommer tillbaka till Malmö församlingen Ripan 10/5 1901. Mellan 1901 och 1907 saknas sidorna i böckerna och övergår sedan till st. Johannes församling. Det ser i alla fall ut som alla i familjen flyttar till USA. Både föräldrar och barn. Det finns ingen Bouppteckning på arkivet i Malmö efter föräldrarna. Så föräldrarna har inte gått bort i Malmö. !910 reser Mamman och Konstance och Gustaf till USA. Pappa Nordberg reser när han är 75 år 1915. Lille Gustaf är inte Almas barn och uppgiften som jag fått tidigare stämmer inte. Gustaf är son till Almas syster Anna Lovisa född. 24/2 1876 . död 25/8 1955 i 1626 Veberöd. Sonen Gustaf Harry William född (20 el). 30/1 1901 Han flyttar med till USA.. Anna Lovisa har åter funnits i Sverige gift med Jöns Andersson f. 18/10 1874 Död 24/1 1957 i 1626 Veberöd. Anna Lovisa har säkert varit i USA också. Jag ska ringa St. Johannes församling på Måndag, det var stängt idag. för att se om det finns något mer på Nordberg. Anna-Lovisa finns på Arkivet i Lund och jag väntar på svar därifrån. Varför farfar inte gifte sig med farmor är uppenbart.. Farfar arbetade på ett företag i Malmö där han var prokurist, ägaren till företaget hette..ANDERS PERSSON NORDGERG...Farfar gifte sig alltså med ägarens dotter. Har inte funnit några barn till Alma. Dessa årtal fattades i böckerna. Hade det funnits barn i Sverige tror jag att om hon lämnat dessa till sin moder. Hon tog hand om Anna Lovisas Gustaf och han står som fosterbarn. Modern Nordberg heter Kerstin Nilsson född 1843. Vet inte varför det står Kristina Larsson. Anna Lovisa har förmodligen barn..kanske kan det ge något. Så väntar jag fortfarande med spånning på brev fr San Francisco..kanske där står några barn. Visst är det väl Frans som reste iväg...Jag har inte sett någon anteckning på arkivet att han reste, men det är det säkert....Jag började lägga in ett släktträd innan jag reste till Malmö på Christen och Alma. När jag skrev in Alma Norberg kunde man klicka och sedan kom det upp Anna Nordberg..Troligtvis Anna Lovisa som fick barn. Nu är klockan sen och jag önskar er alla Godnatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Du har jo funnet ut en god del. Det er vel mest trolig at de rømte til Usa, og at din farfar ville skåne din farmor ved å si at han dro til Paris ...... At tellingen i 1910 oppgir at hun hadde 2 barn kan godt være en skrivefeil siden disse barna ikke nevnes i senere tellinger. Er det mulig at det er din farfars tvillinger som er ført opp? Jeg antar at papirene du får i posten vil avsløre det hele.Fikk du sjekket emigrantskivan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia NIlsson

Hej Nina! Tellingen som du skriver om år 1910 att Alma hade två barn..Var det telling i USA eller i Sverige? Farfar som fick tvillingar, den ena tvillingen dog redan vid 13 månadersålder. Men barnen skulle vara i livet 1910. Jag frågade efter Emigrantskivan. Den som arkivet tycks ha tittade jag på. Men det verkar vara böckerna som är av fotograferade och inlagda på datorn bara. Det är märkligt min farfar finns inte med. Jag kunde se Alma när hon reste första gången. Tittade även på micro korten där jag kunde följa familjen Nordberg men kunde inte se att Christen och Alma rest. Jag tror inte att arkivet har samma skiva. Har tidigare försökt få hjälp med att finna farfar som emigrerade till USA el. Frankrike. Det verkar inte som om de alltid är så skickliga på arkivet. En gång för många år sedan fick jag hjälp att gå in på EllisIsland och då var det bara personalen eller just den killen på arkivet som hade tillgång till detta och där fann vi inte farfar. Jag frågade också efter polisregistret denna gång, som du sa. Då skulle jag gå in på datorn och där skulle sitta ett nummer...Det fanns inget nr. så jag bad om hjälp för jag fann inget nummer. Det var ju märkligt fick jag till svar och han som hjälpte till hittade inget, så några polisregister fick jag inte kollat. Men jag har för flera år sedan kollat polisreg. och inte funnit farfar. Nu hade arkivet lagt om sök-systemet. Jag vet inte varför det står Paris-Frankrike i utflyttningslängden, men min far visste att han reste till Amerika. De sökte också efter honom när pappa blivit vuxen utan franmgång. Jag tror att farfar berättat att han reste dit eller att han senare meddelat var han fanns. Hur visste min pappa annars att han rest just dit? Jag trodde själv länge att min pappa hade fel för sig, eftersom jag inte funnit att han emigrerat till USA. Jag kan inte förstå att man inte får fram detta på arkivet i Malmö.. Jag är inte särskillt skicklig men ibland verkar det inte som man är bättre eller särskillt behjälpliga på arkivet i Malmö. som t.ex med polisreg. Synd. Så därför är jag så oerhört tacksam för all den hjälp som jag fått. Min nyfikenhet var stor förrut och har blivit ännu större sedan farfar blivit funnen. Jag har lärt mej mycket på vägen tack vare er alla. Jag väntar fortfarande med spänning på pappren som jag ska få med posten. Även på om Anna Lovisa hade fler barn än Gustaf eller kanske om det finns barnbarn här i Sverige. Ibland har jag funderat på om farfar har betalt något underhåll till sina pojkar. Min far hade en bankbok som liten kille och när far var en 5 åring hade han ganska så mycket pengar. Kanske var det så att farfar betalt underhåll för sin son, (den andre sonen är ju död när farfar reser) Det framgår vid en rättegång om pojkens (min far) bankbok..Det kan ju vara farmor också som satt in pengar efter som hon hade det bra ställt. Hur kan man kolla detta? Skulle vara intressenat att veta om farfar gjort rätt för sig, då kanske han stiger lite i graderna hi hi.. eller varför kräver inte farmor honom på pengar. Var det vanligt för att barnafadern slapp betala? Frans, säkert är det sista syskonet..är han gift? Har han barn? Dör han i USA? frågorna är många

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Tellingen var for for Usa 1910.Du finner nok ikke Alma og Christen på emigrantskivan siden de dro fra Bremen.Har du prøvd å lete i Polisregistret som er tilgjengelig over nett hos Genline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Tellingen var for for Usa 1910.Du finner nok ikke Alma og Christen på emigrantskivan siden de dro fra Bremen.Har du prøvd å lete i Polisregistret som er tilgjengelig over nett hos Genline?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Nina! Var på genline och vandrade runt..Kände mej lika vilsen som när jag stod på perrongen med min väska. 'hihi,' ja man ska aldrig sluta förvåna sig. lyckades i alla fall få ett lösenord till www.genline.se Men....när jag klickat färdigt skulle jag betala men det framgick inte vad jag skulle betala eller för vad. Så jag avbröt det hela. Har skickat ett mail till genline men ej fått svar. Ibland tycker jag att det är en djungel..Det finns en uppsjö av olika abonnemang och man vet inte vilket man ska välja. Det finns något man kan ladda ner på prov.. men då ska man ha en diskett..hade tyvärr ingen, Provade sedan att ladda ner ett annat då stod det sedan stoppad. Vad och vilket program ska man ha för att forska på nätet...Behövs alla programen? jag gillar utmaningar men måste veta vad det är jag gör annars kan jag beställa något som jag inte vet vad jag ska ha det till..Kan du leda mej rätt? Med andra ord 'Hur öppnar jag dörren till Genline. det är väl den jag ska in igenom' Just nu sitter jag på tåget i första vagnen men måste tydligen igenom alla vagnarna 'vet inte hur många vagnar det är' ett måste för att packa min väska.. En Fråga till..Om hela fam. Nordberg dragit iväg till USA måste man väl kunna finna dessa döda där..Jag har inte lyckats få upp någon Nordberg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Nej jag har inte fått något brev ännu och det fanns inget i posten idag ..Jag väntar fortfarande... Det ska bli otroligt spännande och se om jag kan finna några släktingar..någon måste det ju vara..säkert någon som kan berätta om min farfar. Det är lite märkligt att ingen i Sortland vet något om honom? Vad är det som gjort att han bara försvann och aldrig hörde av sig.. eller har han hört av sig till någon..Finns det någon i Sortland som kan berätta? Det skulle vara roligt om någon där hörde av sig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Har idag fått pappren från Mike Keller USA. Stort tack. Jag hade så stora förväntningar, Förväntningar på att hitta någon släkting. Här nedan följer innehållet. Ancestry.com Carlifonia Death Index 1940-1997 farfar dör 27 april 1955 här får jag en kopia på Certificate of death. Han bor på 1671 Mc Allister Street när han dör, han har bott i denna stad sedan 1928,,,finns inga barn nämnda. ( hans föräldrar unknown) ..Alma Christopherson är han närmaste anhörig. Usual occupation -Restaurant Operator..begravd 5/3 55 begravd Cypress Lawn Mem Park..Finns inga märken eller gravsten som utmärker plats,Därför Inga foton. Funeral Notice. Här står.In this city April 27 1955 Christian B beloved husband of Alma Sofia Christopherson a native of Norway; a member of Bethel Full Gospel Church. Friends are invited to....osv. Skulle vara intressant och veta vilka det var som närvarade vid begravningen. Samma som ovan nämnda finns för Alma..Här står Almas föräldrar namn. Place of death Lillian E.Hansson Nursing Home. 1673 Mc Allister street var hennes senaste adress, kanske har hon flyttat ett gatu nr. Ingen av dom hade någon social försäkring. Name of informant på Alma är Chester L. Thomas 410 Mission. San Antonio Texas.. i noticen kan man läsa.Alma Sofia beloved wife of Christen Christopherson, 'tillgivna' devoted sister of Mrs. Constance R. Thomas a native of Sweden .. Friends are invited...osv, Övrigt: Ancestry com. 1930 Federal sencus...Här finns bådas namn .. att de bor i distrikt 30 men inget nytt. samma som ovan 1920 Washingtow Spokane 1910 federal sensus här finns inte övre delen med på detta papper där det står name ..relation osv och kolumnerna är inte samma för 1920... det står 2 på Alma och det är kanske det man sett tidigare att det står ev. är 2 barn på Alma.. Jag vet inte ..Översta delen saknas ... Vidare; Ellis Island: med vilken båt Farfar och Alma reste. Manford F Butcher när han dog, var han ligger begravd. Det kanske inte var så intressant, jag behövde en Butcher som var i livet. Inga släktningar mer än systern Constance finns omnämnda....Inga papper på t.ex som vi har här i Sverige..Bouppteckning--Arvingar.. Hade kanske förväntat mej hitta sådant. Jag hade så stora förhoppningar att finna något i dessa papper. Jag är ändå glad att det har gått att hitta en grav utan sten. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Flott å høre at du nå har funnet ut hva som skjedde din farfar. Synd at han ikke hadde noen etterkommere, men nå vet du med sikkerhet det meste om ham som er å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Ad innlegg 108: den Ralph som oppgis være død i 1991 kan mulignes være identisk med denne Ralph Lenke , og jeg vil da anta at den Ralph du 'søker' ikke er identifisert ennå dersom du ønsker å komme i kontakt med slektninger av Alma. Hvem vet kanskje det finnes noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.