Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Hvis man tar seg bryet med å lese det som står under 'Om tjenesten' så slipper man å tro at man skal finne noe man alikevel ikke har mulighet til å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Sant nok :) Jeg har selvsagt 'tatt meg bryet' og lest det. Forlengst til og med. Men hvorfor legge ut tomme bøker, tro? Det må da nesten være for å gi inntrykk av VOLUM?Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg tror ikke jeg har lest noen offisiell begrunnelse, men jeg vil vel tro at det gjøres slik siden det er NÅ dette prosjektet utføres.Hvis man 'sparer' disse i 5-10 år er det ikke sikkert det er penger på plass for å skanne og indeksere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Frank Johansen har mye rett i det han skriver her. Vi skanner våre mikrofilmer systematisk rull for rull, og statsarkivene indekserer 'sine' bøker nesten fortløpende. En slik tilnærmet 'industriell' produksjon er mest effektiv for oss, siden årstallsgrensene i brukerapplikasjonen styrer brukertilgangen automatisk. Det er selvsagt uheldig at alt i en bok tilfeldigvis er sperret, slik som for Eleverum KLOK 1932-41, men det vil være forsinkende med midlertidig utluking av slike enkeltbøker manuelt. Vi håper derfor at dere brukere kan leve med dette. Vi arbeider også med en forbedring av programmet som vil gjøre det lettere å unngå slike 'bomturer'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Nordskog

Hurra! Ministerialbok for Brandval 1910 - 1924 er på plass.Jeg vil bare si tusen takk til dere som arbeider med å gjøre dette tilgjengelig for meg her hjemme i stua :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Når det legges ut så mange bøker hver dag, som det gjøres nå, skulle jeg ønske det gikk an - under 'lagt ut siste uke' å markere de bøkene som er lagt ut i løpet av natten. Enten med en stjerne eller noe før boktittelen, eller med en egen farge. Det hadde gjort det svært mye lettere å følge med på hva som ble lagt ut etter hvert. Er det mulig å få til noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Vi vil prøve å få med utleggingsdato for hver bok, og sortere på denne. Kan ikke love akkurat når dette kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

For oss som er blitt helt avhengige av å gå inn hver dag og sjekke hvilke nye bøker som er kommet: Sånn ca. når på døgnet oppdateres lista?For noen måneder siden var det midt på natta, i de siste ukene har det vært rundt kl. 10 på formiddagen, og i dag ser det ut til å vært rundt kl. 12.Kjekt å vite dette, så slipper vi å gå inn og sjekke 10 ganger før kl. 12 på dagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Denne prosessen starter kl. 22.15 om kvelden, men de dagene det er blitt indeksert mye, kan overføring av nye filer til webserveren og diverse oppdateringer av metadatabasen ta over 12 timer, så da blir det formiddag og kanskje ettermiddag neste dag før alt er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Langeland

Nedre Eiker: 1919-1937, Lysningsprotokoll.Antall skannede sider/bilder: 72.Indekseringen stopper på 1932 (064).Hvor ble det av 1933 – 1937? Hilsen Petter Langeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Til innlegg 111: Jeg ser i metadatabasen at dette er et eksempel på en ganske normal situasjon: Noen ganger må de som indekserer avbryte arbeidet inne i en bok, enten ved arbeidstidens slutt eller av andre grunner. Arbeidet med denne boka vil da som regel bli fullført neste dag.På denne måten vil første del av en bok komme på nettet en dag, og resten av boka neste dag. Så hvis dere opplever at 'halve' bøker er lagt ut, vent et døgn til før dere melder siste del savnet. Det er en fordel for effektiviteten på utleggingen at dette kan gå automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

En ide for å si når basen sist er synkronisert kan jo være å ha en ekstra linje under 'Prosjektstatus' der det står når basen sist ble synkronisert (altså når indekserte sider sist ble tilgjengelige)?Denne linja må selvsagt da være det siste som blir oppdatert i den nattlige jobben. Da er det lett synlig med en gang når det sist kom ut nye indekserte kirkebøker. Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Under Oslo vises nå 'Paulus prgj: 1906 - 1917, Ministerialbok' som svart tekst uten at det går an å klikke på den som en lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Takk for melding. Feilen er nå fjernet fra metadatabasen og Paulus 1906-17 vil trolig bli indeksert på nytt i dag. Da vil den komme på nettet i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Førstemann i lista flytta ut i 1899, men selve innføringen er fra 1908. Så da blir det jo et definisjonsspørsmål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I 'Bildeinformasjonen' er permanent bildelenke klikkbar, mens den permanente sidelenken ikke er klikkbar. Er det noen god grunn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Ketil (innlegg 120)Sistnevnte er jo en link til siden du allerede står på. Da er det mindre vits i å ha den aktivert, da klikk bare fører til belastning internt på serveren uten å gi noen ny informasjon for brukeren. Den permanente sidelenken bygger nemlig opp en komplett midlertidig indeksdatabase for blaing før siden presenteres. Håper det er er en grei forklaring. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Årsaken til at jeg spør er at det tyder på at folk synes det er enklere (eller mer opplagt) å kopiere inn den permanente sidelenken i debattene her, uten å tenke på at informsjon om hvilken kirkebok det dreier seg om forsvinner. Ikke kan man bla frem og tilbake heller.Jeg vil tro at den økte aktiviteten en klikkbar permanent sidelenke vil medføre er som en dråpe eller to i havet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Rian

Vet rekkefølgen på utlegging av kirkebøker, men skal jo være jevnt fordelt geografisk. Nå er det lenge siden det har vært noe fra Østfold!! Er det noe under arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei. Jeg ser Vigdis (nr123) 'vet' rekkefølgen på utlegging av kirkebøker. Hvor kan jeg finne den rekkefølgen? Er litt interessert i Troms når det legges ut nye bøker der .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.