Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Hillersøy

Vil fyrst takke alle som på denne måten gjer livet lettare for alle som driv med genealogi! Eg har hatt mykje glede av skanna kyrkjebøker frå heile landet!Ser fram til data frå Kinn pr.gj. etter ca 1814; siste del av A3 og heile A4.Helsing TorbjørnP.S.: Ved ein feil la eg dette innlegget fyrst inn under nye tema! Berre sjå vekk i frå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Et spørsmål om et lite problem jeg noen ganger har.Noen ganger når jeg prøver å forstørre siden til 100% kommer det opp en blank side med flg: et rødt kryss inne i en rute ved siden av står det: Bilde av kirkebokside (blå skrift). Jeg prøver å trykke på den blå skriften, og samme side kommer opp.Jeg forsøker da å gå ned til 60 %, det fungerer da helt greit, det gjør også 40%, bare ikke 100 %.Noen som vet hvorfor det blir slik noen ganger ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Litt orientering til hvorfor det har stått stille en periode med utleggingene. Det skyldes ar Arkivverket forrige uke gjennomførte en omfattende omlegging av sine interne datatnettverk samtidig som vi byttet internettleverandør for våre adminstrative systemer. Omleggingen var nødvendig da Departmentenes Service Senter, DSS (Tidligere Forvaltningstjenesten, Ft) påla oss å flytte ut av deres nett innen sommeren. Det er mange detaljer som skal falle på plass ved en slik total omlegging, derfor har det tatt litt tid å komme i gang med produksjonen av skannede kirkboksider. Jeg regner med at denne er i normal drift igjen en av de første dagene. Omleggingen har også ført til at Arkivverket har endret E-post adresser. De slutter nå på '@arkivverket.no' og ikke som før '@riksarkivaren.dep.no'. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Til Anne Lene (innlegg 177): Les innlegg 24 i denne debatten og nøst deg bakover.Jeg har løst problemet med å bytte ut Norton Internet Security 2003.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei, og takk for svar, har lest meg litt tilbake og ser jo at flere har hatt samme problem.Er det slik å forstå at det er norton som har skyld i at jeg ikke klarer å få opp 100% ? Eller er jeg helt på jordet nå ?Jeg bruker Norton Internett security 2004. Er da løsningen å bytte den ut ? Med hva ? Nyere eller eldre versjon ? Mange spørsmål fra meg, men dette har jeg altså ikke noe greie på som dere sikkert forstår. Jeg vet av erfaring at det er det mange av dere der ute som har nemlig. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til innlegg 178. Produksjonssystemet er nå i drift igjen, så en kan forvente nye utlegginger de nærmeste dagene. Likevel regner jeg med at det fort går en ukes tid før volumet igjen er oppe på det nivået det bør være. Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei.Bare et lite spørsmål. Er det noen mulighet å utelate dødsårsak der det er oppført i kirkebøkene slik at vi kan få med dødsfallsdatoer også etter 1925??Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Hvordan skulle det gå til -- ved å 'sladde' dødsårsak på kopien? Think yourself a little about, Marit. ;-)Ellers venter jeg fortsatt med spenning på svar på innlegg nr. 165, som jeg meldte via 'tilbakemelding' på innholdssiden http://www.arkivverket.no/URN:kb_read. Jeg trodde dette skulle være et slags seriøs brukerstøtte, og ser at andre får svar stadig vekk, men dette spørsmålet er det tydeligvis umulig selv å gi et midlertidig svar på.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Javel så var det et dumt spørsmål, men det er da vel lov å spørre. Er fullstendig klar over at det er en møysommelig prosess å få scannet og samordnet alt før det blir lagt ut på nett og en jobb med å ta vekk dødsårsak ikke ville la seg gjøre. Håper vi snart får flere kirkebøker fra Furnes/Hamar/Vang lagt ut.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Til innlegg 183 (og 165)Beklager Leif, men i travle tider er det ikke alltid man bruker all tid på dette forumet :-)En side vil bli sperret dersom det på siden forekommer informasjon som skal sperres uavhengig av om det gjelder den spesifikke 'listen' som følges eller ikke. Slikt kan i noen tilfeller forekomme, for eksempel ved tilføyelser, anmerkininger, flere typer lister på samme side osv. Siden sperres også av sikkerhetshensyn dersom det mangler indekseringsinformasjon for siden. Da jeg sitter hjemme akkurat nå, er det vanskelig å si noe mer om årsaken for akkurat dette tilfellet. Men jeg tar det med tilbake over helgen.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Bredal

I innlegg (106) i denne tråden ble det etterlyst mulighet for å se hvilke oppdateringer som er de aller aller siste blant siste ukes utlagte bøker. Jeg tror jeg har et forslag til hvordan dette kan gjøres.På svenske Anbytarforum finnes det to oversikter over oppdateringer, en for siste uke og en for siste døgn. Dette er en både enkel og oversiktlig måte å se utviklingen på, og den enkelte kan selv velge hvilken lenke man vil bruke. Kan dette være en løsning her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kaja Di Leo

Hei! Først vil jeg si at dere gjør en fantastisk innsats til stor glede for mange! Jeg venter i stor spenning på at kirkebøker fra Onsøy, Østfold skal legges ut. Vet dere om det er lenge til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Hei Kaja!Se øverste del av innlegg 32 fra Anette S. Clausen. Som du ser er det umulig å si når de ulike kirkebøkene kommer ut. Her må vi alle smøre oss med en god porsjon tålmodighet! :)Mvh Liv (en av indeksererne ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kyrkjeboksservaren er nok nede. Det er divrre ikkje noko eg kan gjera med det.Men det ordnar seg nok i morogn tidleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Når eg klikkar meg inn på engelsk språk, heiter 'skanna kyrkjebøker' 'digitsed parish registers'. Kan 'digitsed' vere rett? Eg har ikkje så nye engelske ordbøker at ordet 'skanne' eller 'digitalisere' står oppført. For meg ser det litt uengelsk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Digitised er heilt korrekt på engelsk, digitized på amerikansk. Eg er sikker på du vil finna det på heimesidene til eit kvart prosjekt i den engelskspåklege verda som driv med denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Marit Haakenstad

Hei! Dere har skanna disse kirkebøkene: - Skedsmo / Skedsmo: 1883-1891, Ministerialbok - Skedsmo / Skedsmo: 1902-1917, MinisterialbokJeg ønsker meg: - nr. 14 1892-1901 Skedsmo sokn. + de i forkant av 1883....Hilsen Liv Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Liv Marit: Etter det jeg har forstått skannes kirkebøkene etter en fastlagt plan i forhold til organiseringen av mikrofilmmaterialet. Det hjelper derfor ikke å be om at spesielle kirkebøker må bli tatt før andre. Men ettersom hele kirkebokmaterialet skal være ferdig skannet og indekserte før utgangen av 2008, og det yngste materialet tas først, blir det nok ikke lenge og vente uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

(195 & 196): Dersom spørsmålet til Gunnar er korrekt formulert manglet det en 'i' som nå er kommet på plass.Ut fra prosessen som foregår og resultatet som legges ut ville nok 'Scanned Parish Registers' vært bedre engelsk. Digitalisere kan brukes, men det har en lengre historie som begrep for det å legges ut f.eks punkter (geografiske koordinater) som beskriver en vei på et kart.Re f.eks http://www.askoxford.com/concise_oed/scan?view=uk som også kan anbefales for andre oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Trur nok i-en har vore der heile tida.Scanned kan nok vera meir presist, men engelskmenn brukar faktisk digitised om nøyaktig same prosessen som me gjer. Sjå t.d. [url="http://www.jisc.ac.uk/index.cfm?name=digitisation_home>Lenke . Dette er eit offisielt, akademisk prosjekt, som ein ikkje skal mistenka for å bruka slurvete engelsk.Askoxford gjev elles god støtte for å bruka digitised slik me gjer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.