Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Biberg Kristensen

Til innlegg 165: her skjer det visst ikke stort ... jeg får fortsatt feilmelding når jeg forsøker å se denne sida. Jeg tviler sterkt på at vielser fra Napoleonstida kan være klausulert :-)mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Leif, her har det skjedd noe feil før filming av boka; pagina 191, de to upaginerte sidene og pagina 192 har tydeligvis løsnet og er plassert feil. Vi vil etter beste evne rette opp i metadatabasen i morgen, slik at dere brukere får se den manglende siden i løpet av torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Til innlegg 165 og 226: Indekseringen av vielsene i denne boken er nå rettet opp etter beste evne. Kronologien i vielseslisten er som følger:Pagina 193 (1761-1764, bilde 0985), Pagina 194-226 (1764-1797, bilde 0986-1003), Pagina 180-189 (1797-1805, bilde 0979-0984), Pagina 190 (1805, bilde 0985), Pagina 191 (1805-1806, bilde 1023), Pagina 192a-192b (1806-1808, bilde 1024), Pagina 192c (1808-1810, bilde 1025), Pagina 266 (1810, bilde 1023), Pagina 267 (1810-1812, bilde 1025), Pagina 268-272 (1812-1814, bilde 1026-1029).I tillegg til at presten har hoppet forover og deretter bakover i boka for å finne ledig plass til vielsene, har også det løse dobbeltarket med pagina 191, 192a, 192b og 192c blitt plassert feil mellom pagina 266 og 267 ved ombinding eller filming. Men den tidligere manglende siden med vielser 1806-1808 er nå på plass (i løpet av morgendagen 8/6).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Til innlegg 182 og 184: Spørsmålet fra Marit Nyhus er slett ikke dumt. Vi vurderer faktisk ved videre mikrofilming eller direkte skanning av kirkebøker å ta to bilder av hver side med begravede; ett med en papirstrimmel (sladd) over dødsårsaksrubrikken og ett uten. Det sladdede bildet kan da legges ut helt fram til vår tid, og byttes ut med det usladdede når det har gått 80 år siden dødsfallene på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Bratne

Helt fantastisk at man nå kan surfe rundt i kirkebøkene, men jeg håper virkelig at det blir gjort noe drastisk med kapasiteten på serveren. Jeg har bredbånd med hele 4 Mb/s, men jevnt over går det utrolig tregt. Man glemmer jo nesten hva man leter etter før bildet skifter...Jeg var inne langt utpå natten nylig og da kom kapasiteten seg noe veldig, men de fleste av oss har jo ikke anledning til å drive som natteforskere... :-)I dag ser det ikke ut til at jeg klarer å få opp noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du skal ikkje var sikker på at det er servaren som er problemet. Eg sit no på verkeleg breiband (100MB/s) og biletet er der med det same (mindre enn to sekund). Om det var servaren som var problemet ville det gått like tregt hos meg som hos deg. Mi erfaring med heimebreiband er at den relle hastigheten kan variera nokså mykje, avhengig av belasting på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ja, da kan dere tenke på hvor tregt det går med ISDN 64 kb/s, nesten håpløst når det er stor pågang.Tragisk at ingen leverandører i dette land klarer å levere bredbånd i 2006. Har gjort alt i verden for å få tak i det.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Unødvendig linjebruk/minnebruk på egen maskin/nettverk (flere maskiner på en linje)er vel et større problem en kapasiteten på serveren. Mangen klager, men skal både se film og høre musikk samtidig som de forlanger at nedlastning skal vere på topp. Det henger seg litt, når kamelen skal igjennom nåløyet. Litt mer sommerligt: Står du på hageslangen, så kommer de meget lite igjennom.:-)) Forsatt god natt. mvh oe ( P.S Beklagelig når forholdene er slik at ingen levrandører kan levere større en modem hastighet. XP+ messenger+ div. tar vel ca nesten hele ISDN linja?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg prøvde ein del gongar i går kveld på mi raske linje. Alt gjekk kjapt og fint. Men då er eg altså i den situasjonen at eg har minimum 100MB/s heile vegen frå meg til servar og attende. Når folk opplever at dt går tregt om kveldane skuldast det nok primært linjekapasiteten ein eller annan staden mellom UiB og maskinen din. Større servar hos oss vil ha liten eller ingen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Er det ikke indexert noen bøker denne uken? Synes tallet har stått stille på 2237 ganske lenge nå... (Beklager utålmodigheten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Marie: Der du bor må du vel nesten håpe på trådløst bredbånd (som de bl.a. har i Nittedal). Det er nok mange i langt mindre grisgrendte strøk enn du bor i, som har irritert seg lenge over treg bredbåndsutbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Denne tråden inneholder etter hvert fugl og fisk og ikke tema.Kan det være en ide å ha tema relaterte innlegg og heller starte nye tema for emner som ikke berører Scana.Bredband er noe som ikke er spesifikk for Scana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg er enig med Otto Jørgensen (239), og synes forslaget til Laila Christiansen, innlegg 217, bør overveies seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er i og for seg noko å overveien. Eg må innrømma eg lenge har lurt på kviofr spørsmål om kyrkjebøkene 'alltid' blir lagt bak i denne debatten. Gjer som de elles gjer, start ein ny debatt når det har eit nytt problem relatert til dei digitaliserte kyrkjebøkene!Eg har for lenge sidan teke opp med dei som er ansvarleg for kyrkjebøkene om det kanskje burde vore oppretta eit eige forum, men har ikkje fått noko svar. Dei har mykje å tenkja på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Til 241: Det er vel for så vidt greit å starte nye debatter, men da risikerer man å ikke få svar, jfr. tema 39949 som fortsatt står ubesvart der det står. På nesten samme spørsmål i denne tråden et par dager senere, innlegg 205, ble det prompte besvart med innlegg 206. Jeg har forstått det slik at de som jobber med kirkebøkene forventer at spørsmål relatert til skanning av kirkebøker stilles i denne tråden. Men for all del, jeg har stor forståelse for at de har mye annet å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Å lage lenker til de skannede kirkebøkene når man skriver innlegg i Brukarforum kan man bare glemme. De virker ikke. Hva har man tenkt å gjøre med det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Trond,Du kan også lese brukerveiledningen for de skannede kirkebøkene. Svaret finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Et par svar.Vi har hatt noen tekniske problemer, blant annet med at en strømfordelingsenhet kortsluttet i et av serverrommene våre. Til alt hell ble det bare noe røkutvikling. Men det gjorde at oppdateringene mot Internett ble avbrutt og har vært nede noen dager. Denne jobben måtte tas igjen nå i helgen, og kom på plass nå i ettermiddag.Bare sånn for ordens skyld. De lenkene man lager når man blar i kirkebøkene er midlertidige. Det er små databaselister som lages basert på valg/undervalg i menyene. Disse listene lagres midlertidig i serverenes hurtigminne (RAM) for at det skal gå raskt å bla fram og tilbake med minimal belastning på serveren. Brukes det listemodus vil bildene i denne dessuten bli sortert kronologisk uavhengig av posisjon i boken. Det gjør at det kun behøves et oppslag i hovedatabasen når lista lages, og ikke for visning av hver enkelt side. Dermed spares ytterligere ressurser på serveren og ting går fortere. Disse midlertidige listene har en halvtimes levetid etter siste bruk.På bildevisingssiden kan man få vist to lenker som vil være permanente. Den ene, permanent sidelenke, gjenskaper hele utvalget ditt på nytt i hurtigminnet. Du kan derfor etter bruk av denne lenken også gå til bokas/listas innholdsfortegnelsen basert på dine tidligere utvalgskriterier.Ulempen med dette er at linken som står i webleserene ikke kan brukes for henvisning. Jeg har tanker om hvordan dette kan endres slik at den permanente sidelenken blir brukt også der, uten den store ekstrabelastningen en i dag ville fått på serveren. Det krever litt omprogrammering, så det får utstå til noen sure regntunge sommer eller høstkvelder.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Lundgren

Om kirkebøkene er det bare en ting å si, det er utrolig fint at de nå blir tilgjengelige på nettet.Har fått bekreftelse på mye som er overlevert muntlig,via gamle brev og familiebibler hvor opptegnelser er nitid utført. Det man imidlertid må være obs. på er at prester og klokkere i mange tilfelle har vært utrolig slurvet med mange ting.Det kan være store variasjoner på navn (stavemåte) årstall f.eks på samme person fra fødsel til konfirmasjon og til død.Jeg har selv sett variasjon i fødsels\dåpsdato på flere år til en av mine fjerne aner.I et tilfelle er alder på far ved bryllup oppgitt slik at han ble far 8 år gammel. Dette er en mann jeg har kjent, min bestefar forøvrig, så det er jo bra med litt andre referanser også.Hvis min mor hadde levet ville hun fått en god latter. Dette dreier seg ikke om lite tydbare tall.Så det gjelder nok å være litt kritisk. Så en del slurv er det, dengang møtte man personlig opp for feks. melde et barn til dåp eller ved en betrodd stedfortreder så dårlig telefonlinje var ingen forklaring i 1865.Men de skannede bøkene er en skatt, jeg venter med lengsel på de eldre.A. Lundgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Lagre som bilde på egen maskin; det gikk tidligere, men jeg får det ikke lenger til. Da kunne jeg bruke fotoprogrammet mitt og tyde skrift, noe som nå er umulig. Har det blitt foretatt en endring mht til denne muligheten?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.