Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2

Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

I de fleste weblesere skal det gå an å HØYREklikke på bildet og velge 'Lagre bilde' eller 'Lagre bilde som...' eller 'Lagre som...' eller noe i den dur i den lille menyen som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, Frank, det var det jeg gjorde tidligere, men nå får jeg ikke lenger dette valget, så derfor lurte jeg på om det var lagt inn en sperre for dette fra Arkivverkets side. Jeg har nemlig ikke gjort noe med min nettleser og kan lagre bilder greit fra andre nettsider, men jeg får se litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Ang. kapasitetsproblemer, så ser det ikke ut til at det å laste selve bildet tar særlig tid. Det er heller responstiden på oppslaget i basen som tar noen sekunder.Akkurat nå tar det ca. 8-10 sekunder fra jeg trykker på knappen for å få neste bilde, til neste bildet begynner å lastes inn i min webleser. Selve lastingen av bildet tar svært kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er nok noe som har skjedd med min nettleser, for jeg fikk lagret bilde på jobbmaskinen i dag. Der har jeg Windows, mens hjemme kjører jeg Linux med Firefox, noe som jeg ellers er svært tilfreds med.Jeg får tilkalle IKT-mannen, min sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Noe som er værre enn at det ikke har vært julaften på noen dager, er at lenkene inn til kirkebøkene ikke virker. Det er igjen bare vanlig tekst - altså ikke klikkbare linker.At julaften er forsinka får vi vel bare godta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Og datakrasjen ser ut til å være overvunnet også. Og sannelig skinner ikke sola også (her i alle fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Testes det fortsatt ? Er dette debatt-tema eneste sted for info eller finnes det annetsteds statusinfo om drift av Skannede kirkebøker ?Hvis negativt, tror jeg det kunne vært nyttig for både brukere og DA om dere opprettet en driftsmeldingsside. Ved driftsproblemer kunne bruker her med et tastetrykk få info om feilmeldinger og planlag arbeid som kan medføre lengre acesstid eller avbrudd.Forøvrig; dere har et supertilbud som blir bedre for hver dag og dess bedre vi ser at tilbudet blir, dess mer frusterende blir ventetiden ved stand downs, når en er usikker på om feilen er hos en selv, internetprovider eller DA. Derfor dette lille konstruktive bidrag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Er det noe håp om nye bøker for Oppland?Andelen bøker for 4 fylker ligger nå på ca 30 % eller mer, gjennomsnittet er ca 22 %, mens Oppland ligger på bunn med 9%, sammen med Hedmark på 12 %.Det burde nå være skannet godt over 1000 bøker som er filmet før 1997. Kan det ta flere uker å få lagt inn metadata for disse bøkene?Ellers er jeg nysjerig på om utlysningen av stillinger som Førestesekretærer på Arkivverkets hovedside betyr at det blir flere som jobber med indeksering, eller om det bare er utskifting av mannskapet? Hvis man skal oppnå målet i Arkivverkets strategiplan om å være ferdig i 2007 må vel tempoet skrus opp til godt over 100 sider per uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Aller først: Det er deilig å se at utleggingen av kirkebøker nå er oppe i godt, gammelt tempo. Nå er det pakkeåpning hver morgen, og i dag begynte det til og med å komme noe fra Troms og Finnmark igjen. Det burde bety, Geir, at Oppland og Hedmark er like rundt hjørnet. Se innlegg nummer 208 i denne tråden, fra Bent Vangli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krister Olsen

Mitt hjertesukk er Hitra i Sør-Trøndelag, men en klarer vel ikke å påvirke rekkefølgen i skanningen med et hjertesukk.Hilsen Krister Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jahn Thomas Lind

Ministerialbok I 12 for Nannestad er lagt ut med kun filmingsplakat og registersider, til sammen kun 4 skannede bilder. Her er det vel gjort en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund

Når det gjelder skannede kirkebøker, så lurer jeg på hvorfor i all verden det er så mange kirkebøker som står oppført i disse listene, og som du bare får beskjed om er sperret ? Hvis disse ikke er tilgjengelige for offentligheten, hva er da vitsen med å føre dem opp ? det virker så dumt. Og når det gjelder innsyn til oversikten over døde personer, så er dette nemlig offentlige opplysninger, noe som jeg har diskutert mye med bl.a. Folkeregistre. For hvis det skulle være hemmelig når en person er død, da måtte det også være ulovlig å sette inn en dødsannonse i avisene, som kanskje flere tusen kan lese om. Jeg vil gjerne høre en fornuftig forklaring på akkorat dette, med døde, og forskjellen på å lese det på internett, og i aviser. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (269): Se ikke på dette som noe svar, men jeg har forståelse for at sperregrensen på 80 år praktiseres når det gjelder dødsfall. Er også enig i at den bør være det.Som oftest er dødsårsaken oppgitt. En del var selvmord ved henging o.s.v. I mange tilfeller lever barna etter avdøde. Tror det i enkelte tilfeller vill være et hardt slag for eldre personer å plutselig få vite at en av foreldrene hengte seg. Dødsårsaken kan jo og være en sykdom som ikke alle og enhver bør ha rede på.Forestiller meg det ville bli en stor jobb, dersom alle dødsårsaker skulle sladdes. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

(innlegg 269) Hei!Dette med sperre-plakater er besvart mange ganger i de to trådene Skannede Kirkebøker i Digitalarkivet - litt jobb, men det står der. Om sperrefrister så står det bla. i 'om tjenesten' under Skannede Kirkebøker:Av personvernhensyn kan ikke alle kirkebokslistene legges ut på nettet helt frem til vår tid. Med utgangspunkt i lovverket er det fastsatt følgende grenser for de 'nyere' listetypene: - Fødte og døpte 1930 - Konfirmerte 1935 - Viede, trolovede og lysninger 2004 - Døde, begravede og dødfødte 1925 - Døde og begravede uten utfylt dødsårsak 2004 - Inn- og utflyttede 2004 - Inn- og utmeldte av statskirken 1945 - Lister angående dissentere 1945Når du navigerer eller blar deg frem over disse årstallsgrensene, vil du få opp en melding om at siden ikke kan vises.---Det er de pårørende som lager dødsannonser, og bestemmer selv hva som skal stå i den. Det er det offentlige (i dette tilfellet presten) som fyller i kirkebokens rubrikker, og bestemmer hva som skal stå i den. Her kan det stå forskjellig som kan være sårt for nålevende etterkommere.Ja til Julaften nærmest hver dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

I innlegg 104 i denne tråden blir spørsmålet om hvorfor sperrede kirkebøker er lagt ut besvart.Innlegg 229 er interessant med tanke på utlegging av dødsfall. Hadde vært flott om denne sladdingen hadde blitt en realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Er det bare jeg som ikke får kontakt med kirkebøkene i dag, på grunn av følgende feilmelding: Could not connect: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, Per Helge Seglsten, det er nok ikke bare du som ikke får kontakt. Jeg får også opp denne meldingen: 'Could not connect: Can't connect to local MySQL server through socket '/tmp/mysql.sock' (11)'.Men med litt tomodighet så ordner det seg sikkert.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg vet ikke om det var min tålmodighet, eller noen andres it-kunnskaper som gjorde utslaget, men nå funker det i alle fall helt forbilledlig igjen. Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.