Gå til innhold
Arkivverket

[#34919] Skannede kirkebøker i Digitalarkivet - 2


Gjest Lars Nygaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje E Skrolsvik

Takker for svar. Jeg tenker mer på kontinuiteten i kirkebøkene. Finner noen steder at noen år mangler, ikke er med. Mitt spørsmål er da om kirkebok mangler ? Hvis svaret er at boken mangler, burde det vel stå 'kirkebok mangler for årene....' slik at man slipper å 'vente på de'.Har vært ute for at kirkebok fortsatt lå i kirken. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Terje, hvis du går inn på den komplette kirkeboksoversikten via lenken 'Soknehistorikk' fra startsiden, kan du finne ut om den savnede boken er gått tapt, eller om den bare ikke er skannet og lagt ut ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ref: 'Skanningen og indekseringen vil følge våre mikrofilmserier. Det medfører at materialet vil bli lagt ut noenlunde jevnt fordelt geografisk. De yngste kirkebøkene vil komme først og de eldre til slutt, med noen unntak.'Det jeg savner er en enkel og oversiktig oversikt over når man kan 'forvente' at de kommer.Men det er kanskje for mye ekstrajobb å lage slik info?Tenker ikke nødvendigvis hvilken uke de enkelte kirkebøkene blir lagt ut, men kanskje hvilken måned eller kvartal man kan 'forvente' at de ulike seriene kommer?Nå så vet man jo ikke det. Kanskje kommer kirkeboken jeg venter på i morgen, eller kanskje kommer den om 2 år. Det blir jo litt som å vente på den store lotto-premien... :-)Linken 'Nye kirkebøker siste uke' gir jo en veldig fin oversikt over det siste som er lagt ut.Scanningen som Arkivverket følger er jo indekseringen til sine egne mikrofilmserier, så hva med å legge den ut?F.eks under en tilsvarende link 'Kirkebøker som kommer 2.kvartal 2006'? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Lars. Takk for svar.Da vet jeg at det jeg er ute etter kommer om ikke så brottom. M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Hei, prøver en gang til ang. denne KB i Nordland.'Fylke: Nordland Prestegjeld/sokn: DverbergKirkeboktype: Ministerialbok Nummer (arkivreferanse): 897.A07'Denne viser kum --I-- i dag, men mener jeg har sett i den for en god stund siden.er det noe feil med denne? hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Kan hende noe surmaget. Jeg savner progresjon for Akershus. Kun 31 bøker er til nå lagt ut for Akershus. Jeg ser f. eks. ikke noen kirkebøker for Sørum, Høland og Lørenskog. Kan hende er dette rundt hjørnet. Ellers er dette kjempegreit, jeg har nettopp hjulpet en bekjent med å finne fram slekt i Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lyng

Har ventet med lengsel og smerte på at kirkebøkene for Bjugn kirke blir lagt ut på nettet. Hva er årsaken til at andre kirkebøker innenfor kirkesognet er lagt ut, men ikke for hovedkirken. Er det kjent når nevnte bøker blir lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Dagens sukk: Nå synes jeg alle burde vært pålagt å lese HELE tråden før de stiller spørsmål.Til de to siste innlegg: Begynn på toppen og les nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Kleiven

Den sperregrensen som sier: - Fødte og døpte 1930 -Blir den justert hvert år slik at man til neste år kan man lese 1931 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Med Frank Johansens hjertesukk i innlegg 133 friskt i minne; spørsmålet i innlegg 134 synes tatt opp i innlegg 29, 32 og 46!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Etter kritikken i innlegg 133 har jeg nå gått pliktløpet og skumlest foregående meningsuytringer. Personlig synes jeg at mitt lille hjertesukk i innlegg 131 ligger mest opp mot innleggene 40 og 45. Fra tema: Om tjenesten har jeg sakset følgende; Skanningen og indekseringen vil følge våre mikrofilmserier. Det medfører at materialet vil bli lagt ut noenlunde jevnt fordelt geografisk. De yngste kirkebøkene vil komme først og de eldre til slutt, med noen unntak. Sitat slutt: Nå har jeg tatt meg den smule møye og gått et par skritt lenger enn hva som kanskje var intensjonen i innlegg 45. Med opplisting av antall kirkebøker skannet pr fylke og befolkningstall fra SSB og litt regnearbeid i Excel finner jeg at for Akershus; med 31 skannede bøker og med et folketall pr 2005 på 494 218 så går det 15 943 innbyggere i dette fylket pr skannede bøker. De øvrige fylkene følger etter samme beregningsmetode etter rang: Østfold; 32; 258 542; 8 079. Oslo; 98: 529 846; 5 407. Oppland; 44: 183 174; 4 163. Møre og Romsdal; 63: 244 689; 3 884. Nordtrøndelag; 38: 128 444; 3 380. Hedmark; 59: 188 376; 3 193. Rogaland; 127: 393 104; 3 095. Sørtrøndelag; 89: 272 567; 3 063. Buskerud; 97: 243 491; 2 510. Vest-Agder; 74: 161 276; 2 179. Vestfold; 106: 220 736; 2 082. Hordaland; 231: 448 343; 1 941. Finnmark; 43: 73 074; 1 699. Aust-Agder; 61: 103 596; 1 698. Nordland; 149: 236 825; 1 589. Telemark; 129: 166 289; 1 289. Sogn og Fjorande; 87: 107 032; 1 230. Troms; 150: 152 741; 1 018. Troms med 150 skannede bøker ligger således med 1 018 innbyggere mer enn 10 ganger lenger framme enn for Akershus. Ta ikke dette for bokstavlig, men jeg har problemer med å se at utleggingen så langt er nogenlunde jevnt fordelt geografisk. (Bergen med 94 skannede bøker har jeg frimodig lagt inn under Hordaland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis du også hadde lest innleggene 32 og 69, hadde du kanskje spart deg en del regnearbeid :)Filmene blir skannet sentralt ved Riksarkivet, men indekseringen (og dermed hva som dukker opp på internettsiden) er desentralisert ut til hvert statsarkiv. Og det ser ut til at Statsarkivet i Tromsø har vært litt mer aktive enn Statsarkivet i Oslo så langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Vi noterer oss med glede den interessen og entusiasmen som denne tjenesten med skannede kirkebøker er blitt møtt med hos dere brukere. Men det er litt trist at gleden over de nye mulighetene dette gir, i det siste har gått over til frustrasjon hos enkelte over manglende bøker fra bestemte prestegjeld og fylker. Vi kan ikke la oss påvirke for mye av dette.Vårt overordnede mål er å ha hele Arkivverkets samling av kirkebøker ute på nettet innen utgangen av 2007, eller tidlig i 2008. For å få til dette må vi prioritere effektivitet i skanningen og indekseringen, og det gjør vi med det opplegget vi nå følger. Da er forhåpentligvis ALLE fornøyde i 2008, og det er ikke så lenge til sett i et slektsgranskingsperspektiv.Hvis vi skulle ha tatt hensyn til enkeltbrukeres ønsker, ville vi blitt vesentlig forsinket. Hovedgangen i vårt opplegg med skanning av filmserier og indeksering i statsarkivene noe styrt av deres kapasitet til enhvert tid, er forklart tidligere. Vi har nå også engasjert et par 'uavhengige' indekserere som kan ta unna for underkapasitet ulike steder i landet, men vi må få styre dette selv. Dere må derfor som hittil forvente noe 'ketchup-effekt' her: Noen fylker og prestegjeld kan ligge langt etter en periode, men så kan det komme et helt ras med bøker fra dette området. Vi håper dere kan leve med dette i spenning fra uke til uke. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det er jo julaften hver dag! :)Synes dette tilbudet er så flott at vi bare får smøre oss med tålmodighet!Det blir igjen 'look to Norway'-effekten her, husk hvordan det er f.eks. i Sverige, der alt er kommersielt!Vi gleder oss, vi gleder oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Ikke nok med at det er julaften hver dag, men det kommer til å vare i ca. 2 år til!Egentlig går dette litt for fort, fordi man neppe rekker å se gjennom denne ukens nyheter før det er nye bøker (NB: dette er ingen kritikk, kun ros). Selv har jeg interesser i Vestfold, Buskerud, Telemark, Aust-Agder, Østfold, Sogn- og Fjordane, Hedmark, Nordland og Troms foruten noe flere steder, så det er neppe problemer med å finne noe å leite i.Hvis det mot formodning skulle bli lite å leite i enkelte dager (og de er få), kan man ellers finne på noe annet, det er nok av andre kilder å søke i.Dette er et kjempeprosjekt som bare er positivt, så til innlegg 139: Jeg er mer enn fornøyd allerede, og til 140: Jeg gleder meg hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

I ministrialboka for Tromøy for årene 1864-1869 Arkivref. A7, er ikke de døpte jentebarna indeksert. På side 90 begynner dåpslistene for jentedåpene på nytt fra 1864 og utover, etter at guttedåpene for 1869 er avsluttet.Jentedåpene for 1864 begynner på side 90.Jentedåpene for 1865 begynner på side 103.Jentedåpene for 1866 begynner på side 125.Jentedåpene for 1867 begynner på side 146.Jentedåpene for 1868 begynner på side 157.Jentedåpene for 1869 begynner på side 168. Side 127 er blank (påført 'Overhoppet').side 189 er blank.Side 190-199 er ikke med (man blar seg rett fra side 189 til 200).Side 169 er lagt inn to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Nygaard

Til innlegg 142: Denne boka er en nøtt som vi må knekke, for det vil bli flere slike etter hvert. Døpte gutter og døpte jenter har her hver sine avdelinger i boka, og bør derfor indekseres hver for seg. Indekseringsprogrammet vårt har mulighet for å gjøre det, men fremvisningsprogrammet takler det ennå ikke, så det er ikke gjennomført her. Vi trenger litt tid på å få dette på plass.Sidene med døpte jenter _er_ indeksert, men fordi starten på hvert år for guttene har lavere sidetall enn tilsvarende for jentene, er det 'guttesidene' som vises på innholdssiden. Men hvis du blar videre etter 1869 for guttene, kommer du til 1864 for jentene.Men det finnes en bedre mulighet: Velg Aust-Agder og Tromøy fra startsiden. Velg så kildetype Ministerialbok og deretter listetype Fødte og døpte. Klikk på lenken til kirkeboka fra 1864 på vanlig måte. Du kommer da inn på innholdssiden i 'Listemodus'! I listemodus kan du gå gjennom listen kronologisk på år istedenfor etter sidetall. I dette tilfelle får du da først gutter 1864, jenter 1864, gutter 1865, jenter 1865 osv. Listemodus er spesielt gunstig å bruke dersom presten på slutten av en liste har gått tom for plass, og har fortsatt listen på forskjellige steder i boka der han har funnet ledige sider. I listemodus kan du altså følge listen kronologisk selv om den 'hopper' frem og tilbake i boka. Lykke til!Det som sies til slutt i innlegget om blanke sider og dobbelteksponerte sider (en lys og en mørk!), er slik det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

De som har litt erfaring med kirkebøker på mikrofilm og mikrokort, vet kanskje at det ofte er et register på en av de første sidene i kirkeboka, der det er spesifisert om gutter og jenter er ført på forskjellige steder i boka, og om presten har 'lurt inn' noen dåper mellom f.eks. vielsene og begravelsene e.l.Slike registre forekommer i mange kirkebøker fra Vestfold i alle fall, og da registrene er skrevet med samme hånd, er de nok ført inn av noen i arkivverket den gang bøkene kom inn til arkivene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Jeg får bare 'Could not connect. Too many connections' når jeg forsøker å gå inn på de skannede kirkebøkene i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Dette ble fikset i formiddag og synes å skyldes en form for krysslåsing i databasesystemet som gjore at ressursene ikke ble frigjort slik de normalt blir etter bruk. Etter en stopp og start av databasen ordnet alt seg.Det er stort trøkk på serveren, med over 100.000 daglige oppslag i de skannede kirkebøkene. Det genererer noe slikt som 30 GByte med nedlastede data hver eneste dag. Morsomt at interessen er så stor :-)Ha en god påske alle sammen.Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Det har vært en driftsforstyrrelse i dag også. Jeg har modifisert noen parametere, og gjort en omstart av databasemotoren for å se om disse forstyrrelsene da blir borte. Jeg vil følge med utover. Ha en fortsatt god påske. mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Nikolaisen

Ingen stor sak men allikevel... Under kirkebøker for Akershus står Lørenskog oppført under Skedsmo. Lørenskog er egen kommune og skal sikkert stå for seg selv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

HeiLørenskog var tidligere et kirkesogn under Skedsmo prestegjeld, men ble utskilt i 1907 og har siden den gang vært et eget prestegjeld. Kirkebøkene for Skedsmo starter fra år 1708. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.