Gå til innhold
Arkivverket

[#35065] Rasmus Rasmusen f. ca.1750 - 1760, i Bergen eller omegn


Gjest Bernt Jenssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddvar Søreide

Zakarias er ett så uvanlig navn at eg aldri kan tenke meg at han kommer fra Sotra. Har videre studert de nevnte faddrer uten at eg kan påvise noen slektsrelasjon til Siri Pedersdatter. Slik eg ser det, så er Ane Olsdatter gift med Mons Nilsen. Malene Jonsdatter (Johannesdatter) er gift med Knud Monsen, som er bror til Lars Monsen. Gjertrud Andersdatter er gift med Tørris Andersen.Når det gjelder Siri P. på Tellnes, så er det for tett mellom de to fødsler at eg kan tru at det er samme Siri. Me finn riktignok ein Peder Jensen på Fjell i 1701 og igjen så finner me ein Peder Jensen på Tellnes som da får ett pikebarn i 1737/1743.Rasmus Rasmusen kan eg ikkje finne igjen på Sotra i 1801.Og Arnfrid etter rask gjennomgang trur eg at det er 5 menning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan se ut for at Rasmus' far kan ha dødd alerede i 1761, dersom han er fra Sund da. Da kan det vel tenkes at 'vår Rasmus' har benyttet et annet etternavn. Jeg finner heller ikke særlig med aktuelle Rasmuser f mellom 1750-1760, men der er en matros med navn Rasmus Rasmussen Møller, født i 1759, men han er ugift i 1783.Oddvar: Vi har, så vidt jeg vet, to felles tippoldemødre i Sofie Andersdtr Dale og Synnøve Torsteinsdtr Østerbø. Snakket med din bror, L., om det en gang.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Hei.Eg refererer frå bygdeboka frå Fjell, der dette står å lesa: Rasmus Tomassen 'kypper/kipper' G. med NN. Rasmus tente i 1758 hjå Hans Ravel på Lokøyna, men det er usikkert kor lenge han (og eventuelt kona) budde på garden. Rasmus Tomassen fekk eit barn utanfor ekteskap med Siri Pedersdotter. Mannen hennar heite Sakarias Ellingsen (usikkert kor dei budde). Barn: Rasmus Rasmussen f. 1758 (ukjend stad)Dette er det heile frå bygdeboka. Men kor er lokøyna ? Slik det dengongen var, so vil eg seia sør og vest frå Sekkingstad, berre ein liten tur å ro.MVH Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Er Siri Pedersdatter Tellnes i innlegg 29 og Siri Pedersdotter i innlegg 28, samme person? Det en kan slå fast er at Siri Pedersdotter i innlegg 28 er mor til Rasmus Rasmusen og at faren heter Rasmus Tomassen. Dette er den Rasmus Rasmusen som jeg fant konfirmert i Sund Prestegjeld i 1778 (18 Søndag Trinit 1778,00 Rasmus Rasmussen Setningstad Fielde)Jeg kan ikke noe sted finne Rasmus Rasmussen, hverken død eller gift, ei heller i noe register (mangelfulle) over utflyttede personer.I innlegg 28 blir det referert fra bygdeboka, sitat: Barn: Rasmus Rasmussen f. 1758 (ukjend stad)vet ikke om det som står til slutt i parentes er Magne's tilføyelse, eller om det også står i boka. Hvis det står i bygdeboka ' Ukjent stad', så er min teori og magefølelse, at vi har funnet 'rett person'Som jeg skrev i innlegg 24, om jæktene mellom N-Norge og Bergen, så har jeg ved flere andre anledninger registrert at personer fra Bergen og distriktet rundt har fulgt med jæktene nordover og blitt der og bosatt seg der.Inntil noe annet kan bevises, vil jeg tro og mene at min Rasmus er funnet i 'Bergen'.Jeg er stor takk skyldig til de personene som har vært deltakere og har brukt av sin tid til dette temaet. Tusen Takk. Jeg vil selvsagt fortsatt søke å dokumentere dette fastere.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg skal prøve å sjekke dette opp litt nærmere for deg, men Siri Pedersdatter Tellnes er slik eg ser det ikkje identisk med Siri som er mor til denne Rasmus. Når forfatter skriver født ukjent stad, så har nok dette sammenheng med at det ikkje står i kyrkjeboka kvar foreldra budde, sjå link innlegg 8. Når det gjelder Siri Pedersdatter som er oppført på Sekkingstad i 1801, så harmonerer jo dette godt med at Rasmus Rasmusen blir konfirmert på samme gard. Det harmonerer jo også at Siri har vært gift 2 ganger, da 1g. Zacarias Ellingsen og 2g. Nils Olsen og som Magne skriver så er avstanden fra Lokøy til Sekkingstad ein liten rotur. Noe meir konkrete beviser kan eg ikkje gi deg på nåværende tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Ei lita oppklaring: Parantesane i innlegg 28 er nøyaktig slik som dei står i boka. Eg har ikkje trekt noko frå, ei heller lagt noko til.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ein liten oppsummering på det vi har vært innom og som det ser ut for at vi ikkje kommer noe lenger med.Sacarias Ellingsen var gift med Siri Pedersdatter. Det er ikkje funne noe om hvor de to kommer fra, men Sacarias er ett så uvanlig navn brukt på Sotra at det er nærliggende å tru at han ikkje kommer herifra. Sacarias E. og Siri P. får sammen ett barn. Elling f. 1756 døpt i Nykirken i Bergen. Oppført som busett på garden Midtre Fjell på Sotra, der også alle faddrene kommer fra. Rasmus Thomasen (oppført som kipper, men ellers ukjent hvor han kommer fra) får uekte barn med Siri Pedersdatter. Uekte barn. Rasmus f. 1758 (ukjent stad). Alle faddre kommer også her fra garden Fjell på Sotra, slik sett kan dette tyde på at Siri P. fremdeles var busett på Midtre Fjell da hun fikk dette uekte barnet, mens Rasmus Thomasen var i arbeid på Lokøy.Siri P. gifter seg trulig etter at Sacarias er død (vi veit ikkje når han døde)med Nils Olsen (vi veit ikkje kor han kjem fra) og de busetter seg på garden Sekkingstad, der Siri P. er oppført i 1801 som enke og 2g. gift. Siri P. og Nils O. får dattera Ingeborg f. 1773 på Sekkingstad. På Sekkingstad finner me også ein Rasmus Rasmusen konfirmert i 1778, som kan være identisk med Siri P. sin uekte sønnen f. 1758, født da trulig på Midtre Fjell. Faddrene nevnt i dåpen til Ingeborg Nilsdatter kommer alle fra garden Algerøy, uten at vi konkret kan knytte hverken Siri P. eller Nils O. til denne garden. Her stopper da alle spor etter Rasmus Rasmusen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Takker så mye for oppsummeringen Oddvar. Den er veldig grei og så slipper en å bla mellom innleggene for å få med seg poengene.Mange takk for hjelpen :-)Mvh. Bernt Jenssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.