Gå til innhold
Arkivverket

[#35448] Hvor langt tilbake har du kommet i anerekkene og har du funnet din etterslekt?


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har vel trodd at han mente etterslekt på søsken, men ser jo nå at det kanskje var vår etterslekt han mente. Jeg har ikke etterslekt for å si det slik.Til Jan Frode: Jeg er nok veldig heldig som har tilgang til et bibliotek med nytt mikrofilmapparat, og hvor det er to rom til disposisjon der for å sitte å se mikrofilm. På det ene rommet er det jo et gammelt apparat da, men etter at de fikk nytt apparat der har jeg begynt å fjernlåne skifter på mikrofilm. Jeg har ikke vært på arkiv på flere år, og har heller ingen planer om det. Jeg tror også det skal finnes pantebøker på mikrofilm, og det kunne jeg tenke meg å få sett mer av etterhvert.På et arkiv så er det jo folk rundt en på alle kanter, mens jeg på mitt bibliotek kan sitte i fred og ro. Det syns jeg er en stor fordel. Ulempen er jo selvfølgelig at det ikke er så mange å spørre om hva som står i de enkelte kildene hvis en skulle ha problemer med å forstå det som står i kildene. Det hender jo vi hjelper hverandre hvis det sitter noen på det andre rommet på biblioteket. Skiftene skriver jeg jo ut fra den nye maskinen, men det koster jo 5 kroner pr. side da. Fordelen er jo at da kan jeg studere det hele hjemme, og bruke så lang tid jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Johannes Erstad

Til Knut Fjogstad: Kan du virkelig dokumentere dine aner tilbake til år 670? Eller må du gjennom enkelte mer eller mindre spekulative slektsledd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er både lett og vanskelig å besvare et seriøst spørsmål - i dette tilfelle ved at jeg selv føk avgårde ut på glattisen.For å holde den matematiske sannsynligheten skult i tåkehavet - er svaret at man kan ha 'the first Duke' som en ikke kildebelagt kurositet.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

jeg mener at jeg via bygdebøkene har funnet tilbake til min ca23tippildefar Anstein Broke,nevnt i et DN i 1337 han skulle være lensmann på Romerike. Jeg har funnet ham i Nannestad bygdebok, Bjørke Sogn. Etter det jeg forstår går slekta derfra via Onsrud gård i Ullensaker og videre fremover via en del gårder oppover.mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen som har info om hvilke Europeiske land som har de eldste bevarte kirkebøkene? mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Fint kloster på bildet.Det er bevart franske kirkebøker fra midten av 1300-tallet. Noen italienske byer har like gamle folketellinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Det hørtes interessant ut. Da hadde de altså kirkebøker omlag 300 år før vi fikk dem i Norge! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.