Gå til innhold
Arkivverket

[#35568] Rike-Torstein og jordegodset hans

Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest John H. Aarønes

Veit ikkje om dette er rette Oluf Knudsen, lensmann, men kanskje nokon veit kven desse folka er?I ein diplom frå 1601 sel Erik og Peder Engelsbrektsen og Oluf Knudsen sel til sin søster Sigrid Engelbrektsdtr. 15 tveder korn i Alnes i Romsdal.Nokon som veit kvar lensmannen i Grytten budde den gongen?Ellers ser eg at S. T. Dahl skriver at Jens Justesen står oppført i den gamle prestelisten fra 1582 og at det kan tolkes ut fra eit dokument at han døydde 1606 i Grytten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Ola Knudsen Tokle,1656-etter 1704, sønn av Knut Eriksen Rødven, var lensmann i Romsdal otting (faren hans, Erik Larsen Rødven, ca 1572-1652, var lensmann i Rødven otting). Olas bror Erik Knudsen,ca 1651-1725, var lensmann i Rødven otting, bosatt på Øver-Frisvoll, som og var lensmannsgard. Hvorvidt Tokle var lensmannsgard tidligere, vet jeg ikke, Ola er jo lennsmann på et senere tidspunkt enn du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til innlegg 126, John.Det har nok vorte litt rot med namna i siste innlegget ditt. Morten Justsson har vorte til Jens Justsson, medan det som truleg skal vera lensmann Knut Olufsson har vorte til Oluf Knutsson. Det er lett at minnet spelar ein eit puss når det vert så mange personar å halda greie på.Kva gjeld lensmann, Knut Olufsson som er nemnd i brevet frå 1587, så kan han vel vera identisk med første mannen til Kari Skeide. Kari hadde, som det kjem fram i ein annan debatt, m.a. to søner, begge ved namn Olaf Knutsson, men dette høyrer vel best heime i debatten om Oluf Jonsson Abelset (nr. 44309). Elles kan det jo nemnast at Alnæs som diplomet omhandlar, også er nemnd i odelskattemanntalet for 1624, då Hustru Tyri (Anfinnsdotter Soop), morsøster til Hr. Zacharias Christoffersson Holch i Veøy, også eig noko i Alnæs. Har du forresten heile teksta i dette diplomet?Veit du noko om kva slektsnamn Mads Povelsson i Bud nytta. (Innlegg 113). Meinar at eg har sett han omtala med tilnamnet Morsing, men er ikkje sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Ja - du har sjølvsagt heilt rett Finn. Det skal vere Morten Justensen. Men meininga kom vel fra - han er nemnt av S. T. Dahl som prest i Grytten frå 1582 og døydde 1606. Men Dahl har ikkje fått med seg Morsing.Just Mortensen var res.kap i Bu og Hustad annex etter Erlandsen frå 1621 og død 1624.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg veit ikkje kor relevant denne opplysninga er på denne tråden, men sidan Mads Povelsson i Bud er nemnd tidlegare, så er det vel av ein viss interesse for nokon kanskje;Det dreiar seg om pergamentsbrev frå 1635, dat. Nes i Romsdalen 22. mai. 6 lagrettesmenn i Romsdal otting, kundgjør at Anders Nielsen på Egdal av Sunds otting med sin hustrues samtykke, havde solgt 23 tveiter landskyld i Tokle i Isfjorden i Romsdals otting til fogden Anders Iversen på Vestnes og hans hustru Inger Jacobsdotter. Godset som hans hustru, Anne Madsdotter havde fået i hjemmefølge av sin fader, Mads Poulssen i Bods fiskevær, borger i Trondhjem, og som ofte var udbudt til andre odelsmænd, betaltes med 29 rgd.Alle 6 segl vedhenger.Brevet finnes i Vitenskapsmuseets samlinger i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Siste halvdel av 1500-talet og først på 1600-talet residerer ein ganske framtredande mann på Tvilde på Voss. Han heiter Mikkel og er nemnd som lensmann. Denne Mikkel er i høveleg alder til å vera bror til den Peder Tvilde (Twille m.m.) som er nemnd fleire gonger på denne tråden. Om dette skulle vera rett kopla, så kan det vera at dei hadde sams far og same patronymikon. No står ikkje patronymikonet til Mikkel i Vossaboki (Kindem 1938), men m.a. står det om han at; 'I 1611 og 1614 åtte han 10 laup jordgods, truleg i ymse gardar og var framleies leiglending på 1 spann. Mikkjel er nemnd som lensmann på Voss i fleire brev som han har vore med å utferda i tidi 1585-1590. Eit av dei melder at Mikkjel i 1585 saman med fem lagrettemenn kunngjer um skifte av noko jordgods, og millom det er 3 spann i Tvilde som far hans Eirik Andersson har ått. Truleg er ikkje Erik Andersson far til lensmann Mikkel på Tvilde, men det er vel helst snakk om far til ein som heiter Eirik Andersson. Er det nokon som kjenner meir til denne Mikkel på Tvilde enn det som står i Vossaboki?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg er på tynn is her siden jeg mangler skikkelige kildehenvisninger.Jeg har notert patronymet Brynjulvson, men vet ikke om det er riktig. Faren er i alle fall ikke Eirik Anderson, for det er Eiriks far det er snakk om i brevet som finnes ved Universitetet i Bergen.Det skal finnes et eller annet dokument som omhandler Kvitno på Bordalen og/eller Tvilde. Ut fra dette dokumentet er Mikkels kone satt opp som Birgitte Vikingsd. Marta synes å være en senere kone.Fire Brynjulvsønner: Viking Tvilde, Mikkel Hauge, Brynjulv Lid/Dale og Lars Skiple synes å være etterkommere etter Mikkel.Men Hallbjørg, kona til Viking Brynjulvson Tvilde kan ikke være datter til Mikkel, slik Kindem skriver, for Hallbjørg, datter til Alf Olufson, får arv som Viking senere synes å eie, jfr. skifte etter Synneva Persd i 1637.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Knut Handeland

Tar med diplomet i sin helhet.Dette er vel samme Engelbrekt O. på Netland(Nytteland) i Kvinnherad.Han ser ut til å gifte seg med enka etter Jacop Andersson som jeg tolker som bror av Kirstine på Fet.Er det her Erik Andersson hører hjemme som bror ? b.XII s.736 Sammendrag: Lagmanden paa Stegen Hans Bagge sælger paa Ægteparret Engebrets og Anne Olufsdatters Vegne til Hr. Trud Ulfstand til Giske 15 Maaned-matsbol Jord i Melstre i Guldfjerdings Otting paa Voss, der aarlig giver 3 Löb i Landskyld, hvilket Gods var blevet tildömt Gudthorm Nilssön paa' Fru Kristines Vegne paa Fit i stedenfor Gaarden Nytteland. Kilde: Efter Orig. p. Perg. i norske Rigsarkiv (fra danske Geheimearkiv 1851, Registr. 77,Afd. 3. fasc. 1 No. 35). Alle 3 Segl mangle.b.XII s.737. Nummer: 592. Dato: 15 August 1539. Sted: Bergen.Brevtekst (fra den trykte utgaven): JegHans (Nilsson) Baggæ (Hatteberg)laugmandtt paa Stegkiennes oc giøre wittherligtt mett thette mitt obne breff att ieg paaEngilbrets i (Sverig ?). . . ig oc hans hostrues wegnne Anne Oluffsdatther Jacop Anderszens efftherleffuerske hæmler [oc fræl]szer oc nu mett thette mitt obnne breff hemle oc frælsæ Erlig welbyrdiig mandt oc [st]renge ridder Her Trudt Wlstandt tiill Giske fæmpthend mametteboll jordtt iMelstre som ligger i Guldfierdings otting paa Wosssom aarligenn skilder iij løbe y landskildt huilken forne jordt som warfornomstiig mandt Gotthorm Nielsen i Bergentilsagtt oc tildømpt for [en] jordt som hedherNyttelandtpaafrue Kiirstines wegnne paa Fiidthhuilken forne jo[rdt] oc eyændom forne her Trudt oc hans arffuinge schall her effther nyde brugæ oc beholde tiill ewerlig eyæ, Och haffuer forne her Trudt Wlstandt nu bettallet oc fultgiortt forneGotthorm Nielszen lagmandt i Bergentiugæ Jachimsdaller oc sex lod sølff i skeyr, Huor saa skier att forne jordt oc eyædom bliffuer her Trudt Wlstandt eller hans arffuinge affwondenn mett nogenn retgang thaa beplicther ieg mig oc mine arffuinge att for- nøge her Trudt Wlstandt eller hans arffuinge saa gott gotzs oc rentte oc saa well beleygett eller saa mange penninge tilguode rede som forne her Trudt nu wdtgiffuit haffuer indenn xij månedt ther nest efftherkomendis och holde hanom oc hans arffuinge thett aldeliis wdenn skade Tiill yddermere witnisburdt och bedre for- uaring att saa er i sandhedt som forne stoer hennger ieg mitt singnnett nedenn paa thette mitt obnne breff Och beder ieg kier- ligennErliig fornomstiig mendt Trund Benckestock tiill Meløøn oc Niels Clauitsen laugmandt i Staffuangeratt thæ och ladher henge theriis jndsegller for thette breff huoss mitt som er giffuit och schreffuit i Bergenn wor frue dag assumpcionis anno domini mdxxxixTillegg: Bagpaa med 2 forskjellige Hænder: Hans Bagis breff pa en gard pa Vos - Thette breff hører them bode tiill, i/-j/ løb pa huerMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Og Anna Olafsdatter,abedisse i Munkeliv, holder jeg for å være søsteren til Magdalena Olavsdatter Bagge til Hatteberg i Kvinnherad. Døtre av Olav Gunnarson Bagge og Anna Petersdatter Hatteberg. Anna Petersdatter var datter av Peter Karlsson og Bothilda Svalesdatter Smør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Knut!Eit interessant dokument du viser til her, men etter såpass langt opphør i debatten er det ikkje lett å halda tråden.Eg har jo sett hevda at Fru Kristine til Fit skulle vera identisk med Kristine Toraldsdotter (dotter til Herr Toralde Sigurdsson og Fru Adaliz Erlingsdotter). Men denne Fru Kristine som er nemnd i dette brevet kan vel neppe vere den same? Fru Kristine Toraldsdotter døydde vel om lag 1463, medan lagmannen Guttorm Nilsson som hadde handla på Kristines vegne lever enda i 1539. Spørsmåler mitt vert da Kven er denne yngre Fru Kristine?Nytteland er vel helst Netland (Netteland), eller er det andre alternativ?Karin! Meiner du at abedissa, Anne Olsdotter er identisk med kona til Ingebrigt med same namn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

(134)Karin,det høres jo fornuftig ut da det trolig var Engelbrekt.O som senere satt på Hatteberg.(135)Finn jeg tror nok hun var en Anders/Andresdatter.Spørsmålet er nok hvilken Fet-gård vi snakker om.Er det i Kvinnherad og het hennes far (Anders)Andres Ormsson ? Om det finnes nevnt en Anders Ormsson Fet tror jeg han kom fra østlandet og hadde aner fra gården Gulkornsrud.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 135.Ja det mener jeg, se vedlagt lenke.LenkeSpørsmålet er jo om han, Olav Gunnarson, også er bestefar til Christoffer Svaleson, nevnt Hatteberg g. Anna Vincentdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Anna Vincentdatter giftet seg med Christoffer Svale. (Christoffer Svale til Hatteberg 1562, Ref. Tore Hermundsen)(Ref. NHD Bergen 7 juli 1599 Saken gjelder Fru Adelus Benkestok til Hananger og velb. Age Bjelke til Austråt som tiltalte både ham og hennes medarvinger for Hatteberg i Kvinnherad, som jomfru Magdalena hadde gitt til jomfru Anna Vincentdatter, som hun hevdet var falt i utarv fra Benkestokkene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

(138)Karin.(He-he..Jeg ser jeg driver å finner opp kruttet på nytt.)En Christoffer Svalesson ok, men hvem var denne Svale da ? Da mener du vel at han ubetinget var av Smør ætta ?Da blir det vel 3 mulige greiner med Svale som en Jonsson,Guttormsson eller Petersson.Jonsson kanskje ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Karin!Den lenkja du viser til i innlegg 137 seier meg ikkje særleg mykje om Rike-Torstein og ætta hans, heller ikkje kan eg sjå at tråden gjev noko svar på om Anna Olufsdotter i brevet frå 1539 er identisk med abedissa. Du har ein tendens til stadig å lessa på med nye namn, som truleg du er godt kjend med, men som meg berre verkar forvirrande. Kunne du ikkje prøva å forklara og sannsynleggjera korleis samanhengane er mellom alt introduserte aktørar før du kjem med nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 140Jeg skal prøve å imøtekomme din anmodning om å begrense meg. Hatteberg er en gård i Kvinnherad, som en ved navn Gaute Erikson, kalt Galtung, ga sin søster Gyrid Eriksdatter, som var gift med en Gunnar Kane Toraldson, som bl.a hadde en datter Sigrid som skal ha vært gift med Svale Jonson Smør. Svale Jonson skal ha hatt en sønn, Jon,en datter Bothild og en frilledatter Inga. Bothild Svaledatter var gift med Peter Karlsson, far til Anna på Hatteberg, kona til Olav Gunnarsson Bagge.Hvorvidt Christoffer Svaleson som skrev seg til Hatteberg er etterkommer etter Jon Svaleson eller Bothild Svalesdatter vet jeg ikke.Jeg holder fast ved at Anna er datter av Olav Gunnarsson Bagge. Jeg holder det også åpent at han kan være far til en Ingebjørg og Jon.Det er Asgaut Steinnes som mener at Ingebrikt Olafson må ha bodd på Hattaberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Karin (141)Takk for oppklaringa. Jau, det klårna ein god del av dette innlegget ditt. Det som står i første avsnittet er jo kjent stoff, men ikkje alltid like lett å kopla saman med andre opplysningar. Du har vel ingen teori om kven Kristina på Fit var frua til? Eg går ut frå som sjølvsagt at Ingebrigt på Netteland (han som vann retten til Rike-Torstein-godset i lag med brørne sine) er identisk med Ingebrigt på Hatteberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Karin Romstad

Viser til vedlagt lenke til annet tema.Askjell Torsteinsson, far til rike Torstein og Gunhild, hadde sannsynlivis brødrene Dagfinn og Odd. Inga Torsteinsdatter er i diplomet fra 1588 sagt å være født på Talgje.Videre er det sannsynlig at Torgeir Håvardsson som er i sak med Torstein Askjellsson vedk. eiendommer på Jæren, er sønn av Håvard Arnvidsson, og bror til Margreta, gift med Øystein Arneson. Jeg holder det derfor sannsynlig at Torstein Askjellsson kan være den som er gift med Åsa Hujesdatter (Hognesdatter?. Se tema om Ingebjørg Skunda.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Her har vi sannsynligvis Odd Torsteinsson, bror til Askjell Torsteinsson, da Greip Ivarsson, sønn av Ivar Toreson og sønnesønnen til Tore Gautesson Hattaberg., solgte noe jord i Sæbø i Eidfjord til Olaf Erlingsson og ga ham plass i et saltsylteri nær Kinsarvik.[url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=7564&s=n&str=>Lenke Videre kan det være samme mann som er tilstede ved et salg i Holter i Nittedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei Lars. Jeg har ikke noe godt svar på det idag, men vet jeg har interessert meg for dette området før. Hvilke familier eier i dette området?Forøvrig tror jeg det må være en forbindelse til Osa i Ulvik, da det ser ut til at noen eieforhold som gjelder eiendommer i Eidfjord, Jondal, Utne i Ullensvang og Osa i Ulvik, kan ha et felles opphav i middeladeren. LenkeReidar Dagfinnson som var gift med Sigrid Aslaksdatter, mener jeg å huske er kalt Darre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.