Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg leter etter opphavet til Marta Andersdtr. som blir 3.kone til Mons Monsen Sjoe i Fjellberg.Den eneste jeg har funnet som kan være mulig er Marta Andersdtr. 17 år 1777 conf. da nevnt Nætteland. Kan noen hjelpe. Mvh. Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

En mulighet er Anders Eriksson som døde i 1768 og var gift med Anna Eriksdtr.dpt.1728 død etter 1801. De bodde på Nætteland og hadde en sønn Anders Andersson som var 33 år i 1801. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det kan være henne som er født i 1759MARITE ANDERSEN FemaleEvent(s): Birth: Christening: 09 SEP 1759 Kvinnherad, Hordaland, Norway Death: Burial:Parents: Father: ANDERS ERICHSEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er Anders Erikson Anders ErichsenEvent(s): Birth: 1707 Kvinnherad, Hordaland, Norway Christening: Death: Burial: 02 JUL 1768 Marriages: Spouse: Anna Erichsen Family Marriage: 29 MAY 1757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Anders Eriksson Netteland kan være bror til Arne Eriksson Netteland f.1736 og da er foreldrene Erik Larsson f.1699 på Hjorland i Kvinnherad og gift med Guri Gabrielsdtr.f.1702 på Netteland og død 1773 på Netteland. Fra Guri går slekta langt tilbake til 14-1500 tallet. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Johan Arthur.Det stemmer jo med hun som jeg fant konf.1777 og da 17 år, men, det er et stort men, var det hun som ble 3.kone til Mons Monsen, jeg finner ikke nevnt noe fødested annet enn ved konf. og da vet jeg jo ikke om det er den samme som blir gift.På mor til Mons er det likedan, finner ikke ut hvor hun kommer fra da ikke fødested er nevnt noe sted.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Da de ble gift i 1807 står det følgende: Marthe Andersen Female Event(s): Birth: About 1775 Gangstol, Fjelberg, Hordaland, NorwayMarriages: Spouse: Mons Monsen Family Marriage: 20 MAR 1807Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Vielsen mellom Marta og Anders:LenkeEg har for tida Fjelbergsoga på heimlån. Har kikka etter meir opplysningar under Sjo, Gangstø og Handelandssjøen, utan å finna noko. Finn heller ikkje Marta og Anders i 1801. Mons er då gift med andre kona, og står oppført under Valo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Det er 3 forskjellige Mons Monssen dette dreier seg om. Ungkar Mons Monsen Sjo ble i 1795 gift med Krist Bårdsdtr. Valen. Vi finner en Mons Monssen, 30 år gammel og kona hans Kristi, også hun 30 år gml., som tjenestefolk på Tofte i 1801. De hadde da barna Mons 7 og Anna 5. Samtidig finner vi Mons Monssen, 50 år gml og kona hans Anna Pedersdtr. 49 år gml. på Sjo. De hadde da barna Jon 5 år gml., Ola 2 år gml. og Anna 9 år gml. Den tredje ble som det står i innlegg 7, gift i 1807 med Marta Andersdtr. Handeland. Han var ungkar og hun pike. Denne Mons er trolig den samme som døde 70 år gml. i 1851. Han skulle dermed ha vært født rundt 1781. Den 1. mai 1782 har Mons Monssen Handeland sønnen Mons til dåpen. En Mons Monssen Beiten ble konfirmert i 1799. Han var 16 år gml. I 1801 tjente en Mons Monssen hos Erik Ådnesen på Halsnøykloster. Han var 19 år gml. På nabobruket, hos Lars Pedersen, tjente ei Marta Andersdtr. Hun var 24 år gml. Marta Andersdtr. Handeland ble konfirmert i 1795. Hun var da 18 år gml. Samme år ble ei Gyri Andersdtr. Handeland konfirmert. Hun var 17. Legg merke til at en enkemann Anders Olsen Handelandsøen ble gift i 1796 med pike Marta Andersdtr. Gangstø. Hvor var disse to i 1801? Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Arne: Eg går utfrå at Skålnes i ditt siste innlegg er skrivefeil....! Eg finn ingen Mons i mi slekt, og den første Skålnes kom til Fjelberg for omlag 100 år sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Den Mons Monsen jeg har, er født 1773, sønn av Mons Jørgensen Sjo, br.6, og 3. kone Marta Andersdtr. de får sønnen John i 1812, han drar til Sveio. Johan Arthur har nok funnet de som jeg leter etter, er der noen som kan se etter på Gangstol. Er veldig takknemlig for hjelp.Hilsen Sol Kerry Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg må få føye til at nå har lest gjennom alt som har blitt skrevet flere ganger, jeg vet ikke fler oppl. som må til for at alt skal bli rett annet enn at John Monsen Sjoe født 1812 blir gift med Oline Sofie Sørensdtr. Sætre og hun er datter av Søren Hanssen Sætre født 1769 Beito. Kan dette hjelpe til å peile inn den rette Mons Monsen, Det ser så lovende ut det Arne Tveit skriver i innlegg 10, ser det da ikke ut for at det er en feil et eller annet sted? Kan da den Mons Monsen jeg leter ha vært gift 3 ganger, eller er de mikset om til en???Jeg har levert fra meg bøkene da jeg ikke klarte å løse dette og fant ut at jeg Må ha hjelp.Jeg takker og takker for hjelpen som gis.Fra Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Beklager et litt rotete innlegg nr.13 det er Mons Monsen gm. Marta Andersdtr. Hans far er Mons Jørgensen. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Alle opplysnigene jeg ga er hentet fra en avskrift av kirkebøkene for Fjelberg og folketellingen fra 1801. At det må dreie seg om flere Mons Monssen bevises av folketellingen i tillegg til at ved alle tre ekteskapene er brudgommen ungkar. Ytterliggere opplysninger fra kirkebøkene viser det samme. Mons Monssen Beiten døde i 1802, 48 år gammel. Anna Pedersdtr. Beiten døde i 1815, 72 år gml. Det var plass med navn Beiten (eller Beito) under flere garder i området, deriblandt Sjo. Det er dermed ikke mulig at dette kan være den samme Mons Monssen. Den første ble gift med Anna Pedersdtr. i 1781. Anna døde i 1815. Den andre ble gift med Kristi Bårdsdtr. i 1795. Kristi døde i 1858. Den tredje ble gift i 1807 med Marta Andersdtr. Dette blr ikke bare bigami, men er det noe som heter trigami?Kirkeboka opplyser at ungkar Mons Monssen fra Skålnes ble gift med Anna Pedersdtr. den 10 juni 1781. jeg oppga 1780 forrige gang. Det var feil. De ble forlovet det året. I Bygdeboka for Skånevik, bind 4, side 26 og 27, nevnes en Mons Ivarsen fra Leknes. Han bodde på (Yttre) Skålnes og levde rundt 1720 til 1780. Mons var brorsønn til Pål eller Paul Monssen som var bruker før ham. Kona til Mons het Sissela Jonsdtr. og var søster til Guri Jonsdtr. på Tveito i Holmedal sokn i Skånevik. Boka opplyser at Mons og Sissela hadde mange barn. Deriblandt sønnen Mons, født 1759, som bosatte seg på Beiten under Sjo og var gift med Anna Pedersdtr.Gongstø var husmannsplass under Handeland før den ble egen gard.Hvor er kilden for at Mons, gift med Marta Andersdtr. var født i 1773? Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Nei det kan jeg ikke ta på sparket, dette er papirer som har lagt i 25 år og som jeg vil bearbeide etter jeg fikk pc til rådighet, og faktisk talt så sjekket jeg det ikke da jeg hadde Tysnesboken her, trodde papirene var rette der.Jeg skal se videre nedover i de gamle skrevne papirene om der står noen annen dato.Regner med at jeg kan ha feil i papirene som ligger her.Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg antar at Sol Kerry har årstalet 1773 frå Sjo i Fjelbergsoga. Der står det og at Mons, son av Mons Jørgensen var gift med alle dei tre kvinnene. Boka nemner born fødde mellom 1794 og 1800, men ikkje kven mora til dei enkelte var.Kjende frå Halsnøy har visst rett i at det er mykje feil i denne boka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Mons Sjo hadde sønnen Mons til dåpen 25 mars 1773. Det er mulig at dette var Mons Jørgensen. I 1792 ble en Mons Monssen Sjo konfirmert. Han ble oppgitt til å være 20 år gml. Dette er trolig den samme. Den 19. oktober 1794 har Kristi Bårdsdtr. 'av Kloster' og Mons Monssen Sjo en uekte sønn, Mons til dåpen. I 1797 dattera Anna (se ft 1801 under garden Tofte). På Tofte var der flere med navnet Mons. Mons Toftevågen hadde dattera Guro til dåpen den 26. 12. 1799. Hun er ikke nevnt i 1801, men en Mons Anderssen var jordbruker der da. Den 4. februar 1800 hadde Mons Monssen Toftevågen dattera Margrete til dåpen. Hun nevnes ikke der i 1801, men som sagt tidligere en Mons Monssen, 30 år gml og kona Kristi med barna Mons og Anna tjente hos husmannen Nils Nilssen. Der var flere tjenestefolk i denne husstanden. Kanskje var Nils gjestgiver. Han hadde forresten ei 13 år gammel datter med navnet Kristi.Jeg anser det for mulig at den Mons Monssen som ble gift med Marta Andersdtr. var sønn av den Mons Monssen fra Skålnes. Foreløpig er dette ikke bevist. Jeg er også etterkommer av Mons og Marta gjennom sønnen deres, Jon.Johan Arthur, hvor har du det fra at det sto at at Marta kom fra Gangstol og var født rundt 1775 da de ble gift. Så vidt jeg kan se opplyser ikke kirkeboka om alder på de viede før i 1816. I min avskrift er det opplyst at han kom fra Sjo og hun fra Handeland. Jeg var flittig bruker av mikrofilmen av denne kirkeboka tidligere og jeg kan ikke se at jeg har gjort notat om at avskrifta var feil på dette punktet. Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

I giftermålet mellom Marta Andersdtr. og Mons Monsson 20.3.1807 står det at hun er født ca 1775 på Gangstø i Fjelberg, med de feilmarginene en må regne med i Family search. Marthe Andersen Female Family Event(s): Birth: About 1775 Gangstol, Fjelberg, Hordaland, NorwayMarriages: Spouse: Mons Monsen Family Marriage: 20 MAR 1807Her er også giftermålet mellom Marta Andersdtr. og Anders Olsson: Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Heri Arne D.T.Jon Monssen er min mormors morfar og de papirene jeg har gjenopptatt arbeidet med har lagt i 25 år og jeg arbeidet med dem da jeg hadde tilgang til skifter, kirkebøker, men jeg gjorde ikke noe mer utav dette da vi flyttet. Tok det fram i fjor da jeg synes at jeg skylder mine barn å gjøre et skikkelig arbeid og ferdiggjøre en slektbok til dem, og da viser det seg at det ikke var så lett, jeg hadde bøkene fra Fjellberg her og hadde funnet den rette,(trodde jeg) og han hadde vært gift 3 ganger, ene og alene fordi jeg ikke hadde funnet ut hva tid de, eller han, døde. Men nå, da jeg hadde bøkene hjemme så står det at Mons Monsens Sjo far var Mons Jørgensen Sjo. Jon dro jo til Sveio og kaller seg fremdeles Sjoe da han bor der. Min oldemor som ble gift i Stavanger med en fra Tysnes oppgir sitt fødested som Sjo, ikke Mekeland i Sveio.Vi må jo være menninger av, fjerde eller femte generasjon?? Min mormors bror hadde en datter som var gift i Oslo.Sol Kerry J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Jeg har nå funnet papirene som jeg hadde, det som jeg manglet er fra Sveio og Fjellberg bygdebøker. Begynner med John Monssen Sjoe, født 1812 Sjo, døde 1893 Mekelandsheien. han ble gift med Oline Sofie Sørensdtr. Sætre,født 1813 Sætre-Eide. døde Mekjelandsheia 1893. Barna nevnt 1865 Mekelandsheia. 1. Sofie Oline Johnsdtr. født 1838 Sætre Har en sønn Hans Hanssen født i Sveio. Hun ble gift m. Ole Isaksen fra Tysnes. 2. Mons Johnsen født 1842, n. 21 år 1865. Fødelsår og oppg. alder stemmer ikke. 3. Søren Johnsen født 1845, flyttet til Nordskog. 4. Martha Johnsdtr. født 1848, nevnt 17 år 1865. 5. John Johnsen født 1851, nevnt 14 år 1865, 6. Serine Johnsdtr. født 1849 ikke n. 1865.Så Johns foreldre. Mons Monssen Sjo, Fjellberg, Beito, sønn av: Mons Jørgensen Sjo, br.6, Fjellberg gift med Guri Sjursdtr. født 1773. 1.gm Kristi Bårdsdtr. Valo, født 1769, døde før 1800. 2.gm. Anna Pedersdtr. født 1752. 3.gm Marta Andersdtr.som jeg ikke finner noe mer om. Her er alle barna jeg har funnet på dem: Kristi, Peder, Anders, Anna kan være den Anna født 1797. Så kommer Mons født 1794, døde 1835 bor Øredal.gm.Guro Mikkelsdtr. John Monsen født 1796. Mads Monsen født 1796, Tvillinger??? Anna se ovenfor. Ola Monssen født 1800. og så Marta og Mons sin sønn John Monssen født 1812 Sjo Så kommer neste generasjon fremdeles fra Fjellberg boka: I 1758 kjøpte Mons Jørgensen hele bruket(br.6) som farfar hans hadde bygls 50 år tidligere senere bruk 6. Og etter Mons sin tid ble bruket delt til br.7-8. Mons Jørgensen født 1722 døde 1798 var gm. Guri Sjursdtr. født??? døde 1813 Barna deres: 1. Jørgen Monssen født 1756 gm Eli Larsdtr. Sæbø 2. Pernille Monsdtr. født 1757 gm. Aksel Andersen Fjelland 3. Torkjel Monssen født 1759, gm- enke Lisbeth Arnesdtr. Kloster.Grb. på Sjo. 4. Sjur Monssen født 1764. 5. Margrethe Monsdtr. født 1766. 6. Daniel Monsdtr.født 1768 gm Anna Pedersdtr. 7. Lars Monssen født 1770. 8. Mons Monssen født 1773 og hans 3 koner.Mons Jørgensen var sønn av Jørgen Steffensen.Dette var det jeg har, om det ikke er riktig vær så snill å gi beskjed slik vi kan rette opp feilene.Takknemlig hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg ser at jeg må korrigere meg selv. Den Anna Pedersdtr. som døde i 1815 var gift med Daniel Monssen Sjo. Hun var trolig datter av Peder Jørgensen og Mette Nilsdtr. på Sjo. Arvinger var enkemannen Daniel og dattera Mette. Denne familien hadde plass under Eide i 1801. Peder Jørgensen hadde ei datter til med navnet Anna. Det var trolig hun som ble gift med Mons Monssen fra Skålnes. Begge søstrene var i live i 1801. I 1842 ble ei Anna Pedersdtr. gravlagt. Hun ble oppgitt til å ha vært 94 år gml. og inderst (innlosjert) på Sjo. Jeg ser ikke bortfra at dette er enka etter Mons Monssen.Bare videre leiting i kirkebøker, manntall, skifter, skattelister og liknende kan gi løsning på problematikken rundt Mons Monsen og Marta Andersdtr. sitt opphav. Bygdebøker Familiy Search og slektstre bør en være forsiktig med. Sjekk ihvertfall mot de kildene jeg nevnte. Jobber videre med saken.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.