Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?


Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Her er Ole og Ingeborg og tre barn på Finås i 1865 LenkeSammen med dem bor også en fosterdatter fra Finnås og Anfind Anfindsen fra Skånevik, 49 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her dør Ole Monsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=MOSTER&gardpostnr=50&merk=50#ovre>Lenkeog her dør Ingeborg Anfindsdatter Lenkeher dør Anfind Anfindsen, f 1816, som ser ut til å ha blitt boende ugift med familien (jeg har ikke funnet ut om han var en yngre bror av Ingeborg, men det er vel trolig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her var det mange nyttige opplysninger som kom fram. Jeg har fått rettet opp i rotet som jeg har hatt i forbindelse med Mons Monsson Sjo og Mons Monsson Skålnes.(Takk til Arne D. Tveit) Et spørsmål: Da er det vel mulig at det er Mons Monsson Skålnes sin sønn f.1782 som blir gift med Marta Andersdtr.? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hallo til dere alle med mange hyggelige og uventede utspill. Jeg sitter bare taus og venter på om det kan finnes en løsning. Mine folk har vært kalt Sjo i 25 år nå, Mons må ha vært der i mange år siden barna kaller seg Sjo. Min John flytter til Mekelandheien i Sveio.Hans datter Sophie får en sønn Hans født i Sveio som følger henne til Stavanger hvor hun blir gift, Hans blir gift i Stavanger og to av barna hans, Sigurd og Hanna dro til St.Paul Minnneapolis. Hanna kom hjem på besøk rett før siste verdenskrig, fikk ikke reise tilbake og hun døde i Stavanger under siste krig. Sigurd var også hjemme på besøk men han reiste tilbake etter kort tid og ble værende der borte. Jeg vet min mormor fikk pakker derfra etter krigen. Nå venter jeg på mange fler spennende utsagn for vi er enda ikke kommet til hvem er MONS MONSSEN SJO og hans kone MARTA ANDERSDTR.?Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Selv om en ikke skal stole for mye på FS, så ser jeg at ved alle barna til Mons og Marta så står det at Mons Jørgensson og Guraa Sjursdtr. er foreldre til Mons. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Johan. Det har jeg også regnet med i mine gamle papirer, men så dukker der det opp flere koner, jeg hadde jo hun på Vahlo også nevnt som en av konene, men nå er jeg usikker, og vil vite om der er tre Mons Monssen ute på vandring i Fjellberg g Sjo, jeg ser jo Skålnes er nevnt, men aldri har jeg sett det navnet nevnt i samband med mine folk??Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

En Osvald Gilje ser ut til å ha et problem vedr samme familie, vel og merke er dette fra 1997, og han har en etterlysning i DIS Haugalnd om Sissel Monsdtr Sjo; gjengir litt av det her:'Kan noen hjelpe Osvald Gilje med dette?Det problemet jeg sliter med for tiden er som følger:'Opplysninger om min tippoldemor, Sissel Monsdtr. gift med Helge Knutson Tofte, bosatt på Alvsvåg, Bremnes/Bømlo, død 47 år gammel i 1828. Trolig fra Sjo på Halsnøy, søster til Jon Monsson Ådnanes (Bremnes).Kvinnherad Bygdebok bd. 5, s. 189 bekrefter ekteskapet med Helge Tofte og henviser til Sjo nr. 86a mht Sissel. Der. er hun imidlertid ikke (s. 160), derimot en. Mons og en Jon som kan være den ovenfor. nevnte. Et problem er at foreldrene blir i yngste laget, særlig om hun var 47 år i 1828. Går vi så til nr. 41 (s. 151/152) som er Mons sine foreldre så er moren hans 59 ved hans fødsel og hun har dessuten fått enda en i en alder av 73, så her er det noe som ikke stemmer.Osvald Gilje ogilje@sn.no 'Kanskje det kan være noen spor her, eller han kan ha fått opplysninger som vi ikke er kjent med.-Arnfrid-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..så har den samme Osvlad Gilje gitt ut et hefte i 2003; Osvald Gilje: Bømloslekt : ”Hr. Laurits i Finnaas : en introduksjon til slektsgransking. Mye om mange slekter fra Bømlo!Kanskje løsningen finnes der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ved FT i 1801 er det Mons Monson og Kristi Bårdsdtr. som bor på Tofte i Fjelberg og Mons Monson og Anne Pedersdtr. som bor på Sjo i Fjelberg. Skal se etter hva som står i heftet til Osvald Gilje.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det kan jo synes som Bakkevig har slitt med det samme problemet som Sol Kerry, for han nevner ikke, så langt jeg har kunnet se, en eneste Mons Monsen. Men kanskje Gilje har løsningen... Nå venter vi på at Johan Arthur får lest litt i heftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Dette her er like spennende som noen kriminalgåte, jeg klarer ikke nesten å gå fra PC nå, leser andre ting inn i mellom og så innleggene her. Selv føler jeg at jeg har fulgt alle tråder og kommer ikke til noen rett løsning. Har også sett andre problemer på Sjo med Mons og koner, at alder er liksom tatt ut av luften og barn bare plassert på en Mons. Vel og bra var min mormor 47 år da minstegjenta ble født men stort eldre kan vel ingen av hennes formødre være da de fikk sine barn.Hva kan jeg lete i nå da, har lest i Kvinnherad bøkene gjentatte ganger, men kommer til samme resultat. Har sett i kirkebøker, og jeg har sett at der er gode skifteprotokoller fra Fjellberg, men de kommer jeg meg ikke til nå lenger, kan hende andre gjør.Vennlig Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og da skulle alderen til Jon på Sjo i 1801 (5 år) tilsi at det er han som bosatte seg på Finnås, mens Jon på Mekeland i Sveio er 53 år i 1865 er Jon på Finnaas 70 år i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Arnfrid.Den siste lenken din er min mormors familie, datter Softie med sønn Hans Hanssen dro til Stavanger.Alt dette har jeg, men et eller annet sted på Johns foreldre og besteforeldre er det for mange som kan være foreldre??Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Ref 52. Arnfrid Mæland sier her at Anfin kan være en bror av Ingeborg. I følge mine notater har Ingeborg søsknene Guri f. 1800, Lars f. 1806, Nils f. 1809 og Anfin f. 1816. Jeg ser at Johan Arthur Hansen nevner en Sjur f. 1802 i tillegg.Og i 50 sier du Arnfid at Guri er datter av dine 5 tipper, er dette da Ingeborg sin søster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

for ordens skyld gjengir jeg de to vielsen vi har, så langt, på ungkaren Mons MonsenU.Karl Mons Monsen Skaalnes?? P. Anne Pedersdatter Beiten 2705 100681 1780Ungk. Mons Monsen Sioe Pigen Christie Baarsdatter Walen 1611 1101 1795Så er mitt spørsmål, -er det noen som vet hvem Baard på Valen var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Unni, (50) er Kjellaug, ..nå må vi konse dere!!Jeg er spent på hva Johan Arthur leser på nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har heftet til Osvald Gulje, men det er ikke så enkelt å finne fram i. Har lett både på Sjo, Tofte, Alvsvåg uten å finne noe. Synd det ikke er i PDF format, for da kunne en søkt på navn. Skal lete vider. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da må dette være foreldrene til Christie Baardsdatter Valen i 1801Baar Paulsen Hosbond 77 1ste egteskab Har plads 'huus mænd under walen.' M Anna Andfindsdtr Hans kone 66 1ste egteskabAnna Anfindsdatter minner da utrolig om et Ølfernes-navn...-Arnfrid-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arne D. Tveit

Svar til innlegg (53), Jeg gjentar hva jeg skrev i innlegg 10 og 20:Det er mulig at den Mons Monssen, gift med Marta Andersdtr., var sønn av den Mons Monssen fra Skålnes. Foreløpig er dette ikke bevist.Den 1. mai 1782 har Mons Monssen Handeland sønnen Mons til dåpen. En Mons Monssen Beiten ble konfirmert i 1799. Han var 16 år gml. I 1801 tjente en Mons Monssen hos Erik Ådnesen på Halsnøykloster. Han var 19 år gml. På nabobruket, hos Lars Pedersen, tjente ei Marta Andersdtr. Hun var 24 år gml. Marta Andersdtr. Handeland ble konfirmert i 1795. Hun var da 18 år gml. Samme år ble ei Gyri Andersdtr. Handeland konfirmert. Hun var 17.Mons Monsen på Handeland hadde to sønner til dåpen: Mons i 1782 og Lars i 1786. Ved dåpen til Lars ble han bare kalt Mons Handeland.Det bodde en Mons Gunnarsen på Handeleland på denne tida, men kona hans, Anna Johansdtr., var 66 år gml i 1801 og skulle dermed ha vært 51 år gml. i 1786. Da det ofte er oppgitt for høy alder i 1801 tellinge, må vi likevel holde muligheten åpen for at Mons Gunnarsen kan ha vært far til Lars. Jeg vet ikke hvor dette ektepartet kommer fra. De er nevnt i 1777 mantallet og har sønnen Gunnar, født ca. 1767. Jeg har ikke funnet han blant de døpte i Fjelberg. Trolig kom denne familien ikke herfra.Dette er så langt jeg har kommet med Mons og Marta sitt opphav.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Fant ingenting i Osvald Giljes hefte av interesse. Fant en Nils Anfinnson Tror at mesteparten av det som er i heftet er på denne websiden Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Deler av forrige innlegg ble visst vekke. Det var Nils Anfinson f.1809 på Ølfarnes som ble g.m Idna Jakobsdtr.f.1806 på Folderøy. De var barnløse. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.