Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Takk til Kenneth for lenkene dine, har tatt ut de sidene og lest dem, min Mons Monssen er den rette ser jeg, og den samme som jeg fant i Fjellberg boka, men er han gift 3. ganger. Jeg leser 2 år på ham i 1777, altså født 1775 ikke 1773 som jeg har. Men hvilken Marta Andersdtr. blir han gift med ?Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg kjenner til manntallet fra 1777. Har bare ikke kommet så langt at jeg har registrert Handeland så langt tilbake i tid. Der var altså to Marta Andersdtr. med samme alder samtidig. Den ene var kanskje datter av Anders Willumsen Gangstø og ble gift i 1796 med Anders Olsen. Trolig var det hun som døde 55 år gammel i 1799.Det har vel aldri hersket tvil om at Mons Jørgensen hadde en sønn Mons, født i 1773. Jeg mener han trolig var den som ble gift med Krist Bårdsdtr. i 1795.Skifte etter Anna Pedersdtr. som ble gift med Mons Monsssen fra Skålnes i 1780 finnes under tema 37217 i Arkiv Forunet. Det viser at Hun umulig kunne ha vært gift med den samme Mons Monssen som Kristi Bårdsdtr. Heller ikke den Mons Monssen som ble gift med Marta Andersdtr.Mvh Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en ting, alle de barna som jeg har funnet,fra antatte 3 ekteskap, som ikke kan være vår Mons sine, har noen oversikt over hvor mange barn Mons og Marta Andersdtr. hadde sammen, jeg har bare John født 1812, men der er jo plass til noen før ham, da Mons og Marta ble gift 1807. Er der noen som vet det? Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis det ikke er to som par som har samme navn, så er disse en mulighet: Gender: Male Christening: 12 JAN 1810 Fjelberg, Hordaland, Norway 35. Anders Monsen - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 20 JAN 1812 Fjelberg, Hordaland, Norway 36. John Monsen - International Genealogical Index / NO Gender: Male Birth: 25 SEP 1814 Fjelberg, Hordaland, Norway 37. Ole Monsen - International Genealogical Index / NO Gender: Male Christening: 10 FEB 1818 Fjelberg, Hordaland, Norway 38. Sonneve Monsen - International Genealogical Index / NO Gender: Female Christening: 11 SEP 1808 Fjelberg, Hordaland, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Jeg har registrert følgende barn av Mons og Marta: Sønneve f. 1808 og konfirmert i 1823, Mons f 1810 og konfirmert i 1826, Anders f. 1812, Jon f.1814 (familien bodde på Beito da han ble døpt) konfirmert i 1828, Ola f 1818 og konfirmert i 1832, Anna Gurina f. 1820 – Hun døde 13 uker gammel i 1821. Fra 1816 er også mora sitt navn opgitt i kirkeboka ved dåp og konfirmasjon. Det er kun Anders jeg ikke er helt sikker på at høre til her. Jeg er ikke ferdig med denne familien. Kommer tilbake når jeg har mer. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders kan jo være oppkalt etter morfar, men hvem er John oppkalt etter?? Her må nok en enda mer grundig leting til. John flytter jo til Sveio, hva tid eldste barnet står der født Sjo på. Har noen funnet ut hva som skjer med de andre barna til Mons og Marta, blir blir de i Fjellberg. Mvh. Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arne D. Tveit

Den Marta Andersdtr. som ble konfirmert 17 år gml. i 1777 kan ikke være den samme som ble gift med Mons Monssen Sjo. Mons og Marta fikk barn så seint som i 1820. Da skulle hun i så fall vært 60 år gml. Det er mange Andersdøtre og sønner på Handeland på slutten av 1700-tallet. Det er uklart hvem som er foreldrene til disse. Der bodde en Anders Willumsen på Gangstø. Han har vi skifte etter så han kan vi avskrive som far til vår Marta. Anders Olsen på Handeland var enkemann da han i 1796 giftet seg med Anders Willumsens datter Marta. Kanskje var han far til Gyri, Marta, Henrik, Sønneva, Kari eller Johanna som nevnes her på den tiden. Kanskje var de født i et annet prestegj. og kom hit med faren? Bare grundig leiting i kirkebøker og skifter vil gi svar på dette. Jeg har ikke klart å finne ut av hvor Anders Olsen kom fra eller hvor han ble av. Han var ikke på Handeland i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker deg Arne fordi du holder meg underrettet om det du finner. Har også oppdaget den høye alderen til Marta, men regner med at en kan finne ut av det også, hvem som er den rette. Har måttet levere fra meg alle bøkene jeg hadde lånt om Fjellberg og Tysnes, så nå må jeg ta en pause på det prosjektet til begynnelsen av mai, da jeg er bedt om å gjøre et annet arbeid til da, men jeg venter med spenning på om du finer flere ledetråder som vi kan arbeide med.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet i Sunnhordlansætter bok 1 sidene 148-149 følgene. Jon Johannessen Nøstvik født 1711 gift 1763 med Inger Anfinsdtr. Opsanger, av barna som kjennes er: Jacob Jonsen Nøstvik gm. Siri Pedersdtr.Uttaker født 1776, med datter Kari Jacobsdtr. gm. Mons Monsen Sjo.Hvem er denne karen da, sønn av Mons Monsen Sjo ovenfor, eller hans sønn ?? eller en 3.person, kan noen hjelpe. Jeg har ikke noen datoer til hjelp, det som står her er rett avskrift av boken.Mvh. Sol Kerry Johannssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arne D. Tveit

I innlegg nr. 31 spøres det etter hvem Jon er oppkalt etter. Min påstand var at den Mons Monssen som var gift med Marta Andersdtr. var sønn av Mons Monssen fra Skålnes. Mor til Mons Monsen fra Skålnes het Sissel Jonsdtr. I tillegg hadde han en sønn med navnet Jon som var født i 1796. Han ble nevnt i skiftet etter mora i 1842. Jeg har ikke kommet særlig lenger med kartleggingen av denne familen, men holder fortsatt på. Det gjenstår bl.a. å finne ut hvor Anders Olsen Gangstø kom fra. Den Mons Monsen Sjo som var gift med Kari Jakopsdtr. har jeg foreløpig ikke identifisert. Har du fødselsår foe noen av de? Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hei Arne.Jeg har hatt store problemer med pc min, prøver igjen siden 21.03 å få svar igjennom til deg. Alle årstall som sto om Mons Monssen og Kari Jacopsdtr.var alt som er nevnt ovenfor. Jeg var håpefull og trodde det var andre som kjente til de to og kunne trø til med tips. Ha en riktig god påske. En påskegul hilsen fra Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arne D. Tveit

Jeg ser at du skriver i innlegg 22 at vi kanskje er i slekt i 5. ledd eller der omkring. Jeg har kommet til det samme. Mi grein går fra Mekjeland til Tveit ved Ålfjorden i tidligere Vestre Vikebygd, nå i Sveio. Tema 38842 er startet av ei jeg deler olderforeldre med. Der diskuteres bla. Mekjeland. Jeg vil arbeide videre med problestinga ang. Handeland når jeg er tilbake fra tjenestereise.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arne.Jeg kommer fra John Monssen Sjo og Oline Sofie Sørensdtr.Sætre, til Mekeland i Sveio, deres datter Sofie Oline født 1838 på Sjo, før de flytter til Mekeland i Sveio. Hun blir gift i Stavanger med Ole Isaksen fra Korsnes i Tysnes.Mvh. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Unn Helgesen

Hei. Jeg har lest innleggene deres med stor interesse da jeg holder på med kartlegging av egen slekt i samme område. Ser at Sol Kerry nevner at Mons Monsen har en sønn, Ole Monsen f. 1800. Lurer på om det kan være han jeg har oppført hos meg som Ole Monssen Sjo - han var først pakter på Finnås prestegård, senere husmann på Finnåsstølen under prestegården. Vet at denne senere ble skildt ut som eget bruk. Ole var gift med Ingeborg Anfinsdatter f. 1803Med hilsen fra Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Ole Monson f.ca 1799 Sjo,Fjelberg og gift med Ingeborg Anfinsdtr.f.1803 Som foreldre til Ingeborg har jeg Anfinn Larson f.1764 Svalland,Fjelberg og g.m Karen. Foreldre til Ole Monson er Mons Monson f.1773 på Sjo i Fjelberg og Kristi Bårdsdtr.f ca 1772 fra Valo. Som datter til Ole og Ingeborg har jeg Kari Olsdtr. f.1827 på Finnåsstølen og gift med Ola Olson Sørvig f.1827. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

Skjønner at dette her ikke skal være enkelt. I mine opptegnelser har jeg ikke noe om Ole Monsen Sjo utover at han var født 1800 og døde 1883. PÅ Ingeborg har jeg at hun er født 1803, far Anfin Larsen Ølfernes i Skånevik f. 1764 d. 1816 han var sønn av Lars Simonsen fra Aksnes i Vikør og Guri Nilsdatter Ølfenes. Ole og Ingeborg hadde barna Anna, Kari, Cecilie, Mons, Petra Anfin, Ingeborg og Nils f. 28.03 1850 som er den som fører min linje ned via min farfars mor som er hans datter. Mvh Unn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg finn rettnok ein Anfin Larsson på Ølfernes, Skånevik i 1801, men han er berre 25 år. Eg finn ingen i Fjellberg eller annan Sunnhordlandskommune. Eg veit ikkje om de veit kor han budde i 1801.LenkeEg kan sjå kva som står i bygdeboka under Ølfernes no i langhelga. Svalland er omtala i Ølen 3, som er litt verre å finna fram i, og som eg i tilfelle må sjå i på biblioteket ved eit seinare høve.Dersom det er same Anfin som er nevnt i 40 og 41, kan han jo ha hatt to koner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Anfinn Larsen Ølfernes og kona Ingeborg Nilsdtr. var nevnt husfolk under Svolland (Svalland) på Bjoa i 1798 til 1803. Rundt 1805 bosatte de seg på Ølfernestre. Om det var deres datter som ble gift med Ola Monsssen Sjo vet jeg ikke. Han ble gift i 1825 med Ingeborg Annfinnsdtr. Kloster. Hun var da 22 år gml. Kanskje var hun tjenestejente der før hun giftet seg?Jeg har Mons Monssen Sjo (fra Skålnes) og Anna Pedersdtr. som foreldre til Ola. Dette bekreftes i skiftet etter Anna Pedersdtr. i 1842 (se tema 37217 i arkivforumet).Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg kan gi dere denne rekken bakover fra Arnfinn Larsson Ølfernes. Hans foreldre er også mine forfedre, da deres datter Kari, Arnfinns bror, var min 3xtippoldemor og gift med Tørres Tørresen Skarveland:NB! Jeg har ikke kontrollert denne anerekken for mulige feil, den er nedtegnet for over 50 år siden, og jeg er ikke begynt å supplere den med nytt fra Digitalarkivet.Rapport for Arnfinn Larsson Ølfernes:Generation 11. Arnfinn Larsson Ølfernes ble født 1764.Generation 22. Lars Simonsen Aksnes ble født 1717, Aksnes, Kvam, HO og døde i 1806 på Ølfernes, Skånevik, HO. 3. Guri Nilsdatter Ølfernes.Generation 34. Simon Olsen Aksnes ble født 1681, Aksnes, Kvam, HO og døde i 1727. 5. Brita Olsdatter Aksnes ble født 1691 og døde i 1746. 6. Nils Tørreson Ølfernes ble født 1702 og døde i 1760. 7. Kari Olsdatter Ølfernes ble født 1704 og døde i 1787.Generation 48. Olav Aksnes. 9. Ragna Olsdtr. 10. Olav Olsen Flatabø. 11. Brita Larsdtr Aksnes. 12. Tørres Nilson Mehus ble født 1661. 13. Guri Ølversdatter Storhaug ble født 1678. 14. Ole Larson Ølfernes.Generation 520. Olav på Flatabø. 21. Sigrid Underhaug. 22. Lars på Aksnes. 23. Gyrid Torsteinsdtr Aksnes. 24. Nils Mehus. 26. Ølver Anfinsen Tveit ble født 1634. 27. Sara Pedersdtr Storhaug ble født 1655 og døde i 1696. 28. Lars Tørresen Opstveit ble født 1646 og døde i 1712. 29. Guri Olsdtr.Generation 646. Torstein på Aksnes. 47. Marie Larsdtr. 52. Anfin Gunnarsen på Tveit. 54. Peder Olson på Storhaug. 55. Anna Larsdtr Sunde. 56. Tørres Larson på Opstveit ble født 1620.Generation 7104. Gunnar på Tungesvik. 108. Ole på Milje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unn Helgesen

I følge 'Døde i Moster Sokn, Finnås 1881 - 1979' døde Ingeborg Anfinsdatter av alderdomssvaghet 07 01 1889 og hun bodde da på Finnaasstølen. Hennes fødested oppgis til Svalland i Fjellberg med årstallet 1803. I tillegg finner jeg Ole Monssen Stølen (kan være tilføyd på grunn av Finaasstølen?)død 24 01 1883. Bosted Stølen Husmannsplass under Prestegården. Hans fødested oppgis som Skjo i Fjelberg og årstallet 1800.Mvh Unn H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser eg stammar frå Kari Nilsdatter Ølfernes som nok er tanta til denne Anfin Larsson Ølfernes. Eg har namna frå Opstveit og Storhaug på ein snart uleseleg anesirkel, som no er revna i to (snart i tre) betar! Planen er å få alle namna inn på data. Eg er så smått byrja med dei på heimegarden Skålnes i Åkra sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(43) jeg mener å ha lest et sted at Arnfinn var på Halsnøy Kloster en periode, kanskje derfor hans datter Ingeborg benytter Kloster da hunjh blir viet til Ole Sjo til Finnås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der var to Arnfinn Larsen Ølfernes født omtrent samtidig i Skånevik.Den som er nevnt i lenken i (42) mener jeg er sønn av Lars Arentsen Ølfernes og Britha Pedersdtr Mortvedt, men jeg ser det står Lars Larsen Ølfernes i tellingen. Jeg har fått oppgitt Lars Larsen Ølfernes. Han var 2xtippoldefar til Marie Ølfernes som ble gift med en onkel av meg i Etne. Mormor, Arnfine f Dommersnæs, presiserte alltid at det var to Ølfernes-slekter.Skal se hva Bakkevig skriver om det. Ellers beskiver Bakkevig Ingeborg og Oles etterslekt under Vaagen-slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdebok for Ølen III, står følgende: Anfinn Larsson, frå Ølfernes, f.1764 (systerson til Nils Nilson Svalland) nemd 1801 husmann på Svolland 37 år. G.m Kari Nilsdtr. Valevågen 39 år i 1801. Gift 1796. Flytte til Ølfernes ei tid etter 1804. Born: Kari, f.1798, Guri, f.1800, Sjur f.1802 og Ingeborg f.1803. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har en Anfinn Larsson i min data og (hans mor Guri var datter til mine 5. tipper).Anfinn Larsson Ölfernes f. ca 1764 og d. 1817 (det er denne Arnfrid nevner i 44 og Johan Arthur i #49) gift med Kari Nilsdt Valo (1773)'Han var først husmann på Svolland på Bjoa, der morbror hans budde. Kring 1805 kom dei til Ølfernestre. Her budde Anfinn til han døydde i 1817, og sidan enkja hans til 1838. Då reiste ho til borna sine i Finnås og døydde truleg der ute. ( de hade 8 barn) (Skåneviksoga gardar og ætter i Holmedal side 221-222)'Hans foreldre er som Arnfrid nevner i #44.I Bömlo IV, s. 124, finner jeg så:'60 Ola Monsson Sjo, Fjelberg, f. 1798. Det er ukjent kva tid han døydde. G.m. Ingeborg Anfinnsdtr. Olfarnes, Skånevik, f. 1803, d. 1889. Born: a. Anna, f. 1825, g. Folderøy, øvre (nr. 31). b. Kari, f. 1827, g. Tunge, Håvik, ytre (nr. 17). c. Serine, f. 1828, d. 1842. d. Mons, f. 1830, d. 1852. Han var dreng på prestegarden. Drukna då han lauga seg. e. Sissela, f. 1833, g. Sakseid, indre (nr. 15). f. Petra, f. 1836, g. Grønnevik, Finnås (nr. 54). g. Anfinn, f. 1843, d. ug. 1893. Bygningsmann. h. Ingeborg, f. 1846, g. Kolasletto, Finnås (nr. 38). i. Nils Olai, f. 1850, g. Finnåsstølen (nr. 61). Ola og Hans Jonsson Helganeset var paktarar, eller rådsfolk, på prestegarden. Presten baud dei til å få bygsla kvar sitt plass. Dei kunne sjølv velja kva plass dei ville ha. Hans valde Helgeneset og Ola var glad til at han fekk Finnåsstølen. Han fekk bygselsetel i 1832, 1855 og 1860, og flytte ei stova innanfrå fjorden og tok til å rydja. Ein veit ikkje kor lenge han var brukar, truleg til sonen overtok. I 1865 fostra Ola 4 kyr, 18 smaler og 1 gris. Sådde 2 t. havre, 2 t. poteter.'mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.