Gå til innhold
Arkivverket

[#37158] Hvem er Mons Monsen Sjoe 3.kone?

Gjest Sol Kerry Johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei Arnfrid.Se mitt innlegg 34 der er også en Mons Monssen Sjo gm Kari, jeg har ikke fått lete mer etter dem,er der mulighet til å lete noe mer etter dem. Trenger alt alt for å finne det rette.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi får se litt på dette Sol Kerry (men vi skal være klar over at ikke alt i Bakkevig er korrekt heller),her er Siri Pedersdatter i 1801, 24 år, tjenstepike i Wagen, Holmedal, Skånevik [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11212&gardpostnr=41&personpostnr=702&merk=702#ovre>Lenkeog dette er trolig Jacob Jonsen Nøstvik, 24 år, skoleholder på Kosteret (der også hans far og stemor bor)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finner ikke noe mer her, men denne MOns Monsen (Sjo) og Kari Jacobsdatter er uansett født for sent til å kunne være Jon til Mekalands foreldre. De kan ikke være født tidligere enn 1801, da foreldrene fortsatt var ugifte og bodde på hver sin plass (hvis det er dem jeg har funnet da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Arnfrid.Takk for at du tar deg tid for å hjelpe å løse denne gåten.Det er noen navn som min mormor hadde rundt seg som også var flyttet til Stavanger.Nilssen Møbelbutikk og navnet Kloster papirforetning, alt borte nå. Hos møbelhandleren var jeg med henne og min mor og til min konfirmasjon kom der gave fra dem. Og disse vet jeg har med Sveio å gjøre, hun fortalte om folket sitt der og at moren kom derfra men hun nevnte aldri navn.I Haugesund var der også familie dem har jeg også besøkt det var også Nilssen med Ingrid til fornavn, småting kan gjerne være ett spor, for jeg har løst mange gåter bare med å følge fadrer i dåpsammenheng når det har stått bom fast.Dette var før, under og rett etter siste krig så alt er borte nå.Ingen å spør mer, sorgen er at jeg ikke spurte mer enn jeg gjorde og skrev ned navner.Vennlig hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da kan jeg glemme dem, det som er sikkert for meg er dem på Mekeland og at de kaller seg Sjo, som min oldemor gjorde. Så det jeg sitter med er Mons Monssen Sjo født der 1773,(mine papirer) sønn av Mons Jørgensen Sjo på bruk nr.6 og Guri Sjursdtr. og hun må være en del yngre enn Mons han er jo født 1722 og døde 1798, jeg har at de giftet seg 1754. Vil også oppl om at min John kommer med forskjellig fødselsår jeg har i alle år hatt 1812, så du ser over at det stemmer ikke alt.Jeg har flere ganger lånt Kvinnheradbøkene uten å finne noe mer. Hvor ligger Skålnes som Arne Tveit nevner, Skånevik, Ølen eller Fjellberg??Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,bare et spørsmål. Utgangspunktet ditt for debatten var Jon Monsen til Mekaland og hans opphav, har jeg forstått det korrekt?'En e for gammal'Jon Monsen til Finnaas kan utelukkes, han er for gammel, 70 år i 1865.'En e for ung'Da er det allerede flere som kan utelukkes, den sist nevnte i innleggene (34), (77), (78) og (79) er for ung, da Kari er født tidligst i 1801.JON til MEKALAND, SVEIO, f ca 1812 gm OLINE f ca 1813Slik jeg ser det står vi da igjen med din Jon som var 53 år i 1865 og som bodde på Mekaland i Sveio, er det korrekt? Det er denne etterslekten og Jon og konen, Oline Sørensdatter, aner du er på jakt etter. Hvis det er korrekt så kan vi i hvertfall kutte alt det som har med Finnnås-slekten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skålnes ligger i gamle Skånevik kommune, i Åkra sokn, men det hører til dagens Etne kommune. Skal legge ved et kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for siste innlegg, du har helt rett det er mine. Min mors navn var også Sofie Olene. Hilsen Sol Kerry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si fra at Oline Sofies opphav har jeg langt tilbake. Alt dreier seg nå om John Monssen født 1812 Sjo. Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg regner med at det er denne samme Jon som er født 25.9.1814 på Fjelberg og med foreldre Mons og Marta? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rettelse (83) der er jo to Skånes i Skånevik, også en gård ved samme navn ved Skånevik sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Branntakst 1940 og 1955:1940 1030 Mækjeland Vidsyn 85 9 42 Mækeland, Soffie Sveio 12. 9 125 Sveio 1216 Lensmann1955 1231 Mækjeland 85 9 42 Mækjeland, Sofie Sveio 12. 7 252 Sveio 1216 Lensmannse detaljer Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så dør tre av Oline og Johns barn; Bendik Nils Johan, 7 år, dør i 1872, John (1852-1875) Marthe Serine (1849-1875)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo ikke funnet ham døpt går utfra det han selv sier i 1865 å være 53 år og jeg vet han var født på Sjo det blir da 1812, og der fant jeg jo Mons Monssen på Beiten. Han har jo også døtrene Martha så som mor Marta Andersdtr stemmer, men feilen hos meg er at jeg fant den Mons Monssen som er nevnt far med 3 forskjellige koner, og det viser seg at det er 3 forskjellige Mons Monssen, så hvem er den rette og hvem er på Sjo av dem da John blir født. Jeg har ikke klart å løse det, begynte i 1980 la det vekk tatt fram igjen flere ganger men kommer ikke lenger nedover på hans foreldre. Tvilen er så sterk hos meg at det kan ikke være Mons Jørgensen og Guri Sjursdtr. på Sjo som kan være hans besteforeldre, fordi ikke noen av de navnene har jeg sett igjen i det som jeg steller med. Hjelp.John Monssen på Mekelands datter som blir gift i Stavanger hadde 3 barn Hans Hansen, nevnt 4 år i 1865 så blir Søren Isaksen og Karen Sofie Isaksen født i Stavanger, hun er født 1881. Hilsen en mer og mer oppgitt Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

jeg tror det neste skrittet da blir å ta seg en tur til Stavanger (de har det sikker på arkivet der) og kikke på mikrofilmene (hvis ikke Arne Tvedt allerede har sjekket dette i forb. med sitt registreringsarbeid)Her er en liste, du blar nedover så kommer du til Skånevik og Sveio ogsåLenkeHar sjekket de skannede kirkebøkene for Sveio. Jon og Oline må trolig ha dødd før det som ligger tilgjegelig der, altså en gang mellom 1883 og 1894.Ellers så har jeg mest tro på at Mons (19) og Marta (24) er de to som begge tjenestegjorde på Klosteret på Halsnøy i 1801. I så tilfelle har Mons trolig en søster som heter Sesilia, og Mons Skaalnes?? kan være faren..Men dette er jo utdypet lenger oppe. På klostergården bor der også en Anders med kone og to barn, han kan selvsagt være Martas far, men der er også flere andre aktuelle i Fjellberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da kan dette være Anna Pedersdtr Sjo og hennes søstre Ingebrorg og Cecilie som blir konfirmerte, men der er også mange andre Anna Pedersdtr, så det er kun en indikasjon gr Sjo og Cecilie-navnet som trolig Mons søster heter i 1801.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er link til skifteopplysninger etter Anne Pedersdatter på Sjobeiten fra 1842 Lenke..og her ser vi at barna til Anne var Mons Monsen Sjoboden, Lars Monsen Sjohagen, John Monsen, Ole Monsen, Anna Monsdatter og Sidsele Monsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig at den Anne jeg lenker til i (93) er født noe for tidlig i forhold til at hun døde ca 1842, hun ville i tilfelle blitt nærmere 90 år, men der er også disse Anne Pedersdatter i Fjellberg (Cecilie kan jo også være søster til Anne fra Sjo som ble konfirmert i 1774)Anna Pedersd. Sioe 1774 Anna Pedersd. Killesviig 1775 Anne Pedersd. Klosteret 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis vi nå ser videre på Jørgensbarn og Monsbarn på Sjo og vielser, så har vi på 1740-1760-tallet dissePeder gm Mette Nilsdtr Axdal 1745,Lars gm Brite Johannesdtr Land 1747,Anne gm Helje Hansen Lande 1748,Mons gm Guraa Siursdtr 1754,Lisbeth gm Ole Thorsen Sydnæs 1755 og enBrite gm Jørgen Jørgensen Kike så sent som i 1765,som blir viet, alle med adr Sjo.Så på 1780-1800-tallet har vi disse barna av Lars, Peder og Mons fra Sjo som blir viet:Cecelie Pedersdtr gm Ole Jensen Nøstvig 1777,Jørgen Monss gm Eli Larsdtr Sæbø 1782,Torkel Monss gm Lisbeth Arnesdtr Klosteret 1783,Pernille Monsdtr gm Axel Andersen Fjelland 1787,Daniel Monss gm Anna Pedersdtr Sjo 1790 (kan være søskenbarn?),'vår' Mons Monss gm Christi Baarsdtr Valen i 1795 ogSidsele Monsdtr gm Helge Knudsen Øvre Tofte 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den Mons Monssen gm med Christi Baardsdtr. Valen i 1795 var den jeg fant da jeg begynte videre nedover fra John Monssen, det var han jeg mente var 'vår.' Så dukket der opp ett sted gm. Marthe Andersdtr. uten jeg kan si hvor nå i farten, men jeg forandret arbeidet mitt og regnet med at jeg hadde feil.Men har de en sønn John som kan være min tippoldefar???? Jeg skal ringe bibl. her inne å høre om de kan bestille filmrull, jeg vet det ligger på statsarkivet i Stavanger jeg har jo arbeidet med alt dette før, men nå er jeg ikke lenger så mobil og trenger følge.Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og her er vi vel ved noe av kjernen ved problemet. (96) og lenken i (94) viser at Sidsele Monsdatter var gift med Helje, men død før moren i 1842, og datter av Anne Pedersdatter som det altså er skifte etter i 1842. Dette skulle bevise at Mons må ha vært gift med Anne som det skiftes etter i 1842, men at Mons døde før Anne.Den Anna Pedersdatter som var gift med Daniel døde tidlig, og skiftet nevner Daniel og datteren Mette.Guraa Siursdatter lever i 1801, og bor sammen med sønnen Jørgen og Eli (Olsdtr/Larsdtr??) på Sjo [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11213&gardpostnr=40&personpostnr=620&merk=620#ovre>LenkeDer bor også sønnen Torkel med konen Lisbeth og deres sønn Abraham på 23 år og fostersønnen Lars Giertsen på 8 år, og der bor sønnen Mons med konen Anna og deres barn Jon, Ola og Anna. Jon er altså 5 år i 1801 og kan derfor ikke være identisk med din Jon som flyttet til Mekaland.... Også Lars Monsen på 13 år bor på gården, trolig også sønn av Mons og Anna og da ser vi at det var kun Mons og Sissel som ikke var hjemme, for de var altså i tjeneste på Klostergården. Og der var det ikke bare Mons sin tilkommende Marta som var, men også Sissels tilkommende Helge var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du kan gjøre en hevnvendelse til Arkivet og høre om de kan gjøre oppslagene til deg. Du finner i oversikten hvilke oppslag som må gjøres. Det er vel snakk om fødslene, først og fremst. Spesifiser nøye hva du er ute etter, så kan det hende de er behjelpelig hvis de ikke har for mye å gjøre.Lykke til, men jeg fortsetter å grave litt til, har jo også bedt om noen skifteopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Er det noen som har opplysning om når Christi Bårdstr. døde? De ble jo gifte i 1795 og hvis hun er død før 1807, kan det være den samme Mons som har giftet seg med Marta Andersdtr. i 1807. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.